Skrevet av Emne: Volum vs styrke - dropsett, supersett eller pyramide?  (Lest 3536 ganger)

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Jeg har diskutert med litt forskjellige folk som mener de har greie på trening, men alle har til dags dato motsagt hverandre.

En kar mente jeg burde trene pyramidesett hvis jeg bare ville bli sterkere og ikke samtidig øke i volum. En annen mente supersett var veien. Her inne fant jeg frem til flere innlegg som mente at pyramidesett bare var tull, og supersett er tungvint å trene hvis du ikke har treningsstudioet for deg selv.

Er det noen forskjell på hvordan musklaturen utvikles utifra hvilke sett du kjører? Er det alltid sånn at flere reps med mindre belasting gir mindre volum og omvendt?

Jeg undres og undres....

Og blir veldig glad hvis noen har et bra svar.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
gjennom en økt bør du hele tiden øke intensiteten og la repetisjonene gå nedover. du kan evt. også kjøre samme vekt og samme antall repetisjoner gjennom økta. det er bevist på russiske OL-utøvere i kraftsporter at å starte tungt, også gå ned på intensitet, dvs. senke vekta har lite for seg. dette er ihvertfall hva som står i en av bøkene til Tudor O. Bompa.

det er tusen myter om hva man skal gjøre for å bli sterk, men ikke øke i volm osv. og mesteparten er bare piss. det er et faktum at de aller laveste repetisjonene/ høyeste intensiteten (1-5 reps) vil utvikle nevromuskulære forhold, og ikke tvinge muskelen i like stor grad til å vokse, og at lavere intensitet (30+ reps) ikke forårsaker ødeleggelser i muskelfibrene i like stor grad som høyere intensitet, fordi det begynner å sette krav til muskelens maksimale laktatnivå, samt at det skjer en veldig liten blodgjennomstrømming i muskelen så lenge vekta er så tung at vi fremdeles snakker om styrketrening. det skal ganske mange repetisjoner til før oksygenopptak, anaerob terskel osv. har noe å si, og er ganske fjernt fra styrketrening.

 volumet kommer hvis du kjører en fin blanding av ren styrke og noe mer utholdene (opp til 30 reps). noe mer enn det er det egentlig ikke å tenke på.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
supersett osv. har egentlig ikke så mye for seg. det som skjer er at man kun forlenger serien, men hvorfor ikke bare ta flere reps på den første øvelsen? dessuten tar man seg så mye ut at det bør være siste serien, ellers vil det ødelegge for resten av økta. til sist er det basert på myten om at man skal presse seg til man er fullstendig død. skal man trene over lengre tid, så vil det bare gi dårligere framgang. man skal ikke drepe muskelen, man skal trene på overskuddet. tar du deg ikke fullstendig ut på seriene så vil du også kunne ha et større volum på treninga, noe som blir viktigere etterhvert som man blir bedre trent.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Tusen takk for informativt svar Hardrock!

Forstår jeg deg riktig hvis det er slik at denne mange reps+lav belastningsgreia egentlig ikke har noe for seg hvis en ikke er oppe i så mange som 30 rep?

gjennom en økt bør du hele tiden øke intensiteten og la repetisjonene gå nedover. du kan evt. også kjøre samme vekt og samme antall repetisjoner gjennom økta. det er bevist på russiske OL-utøvere i kraftsporter at å starte tungt, også gå ned på intensitet, dvs. senke vekta har lite for seg. dette er ihvertfall hva som står i en av bøkene til Tudor O. Bompa.

Hvis jeg bruker denne metoden forstår jeg at jeg kommer til å bli sterkere, men vil det gjøre noen forskjell på volum i forhold til å kjøre samme vekt hele økta?

Jeg tror du har rett i at det er mye piss ute og går når det gjelder hva som gjelder i forhold til volum og styrke. Kanskje det ikke finnes noen fasit. Eventuelt at det er veldig individuelt.

 what

Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
med første spm er jeg ikke helt sikker på hva du mente. du mente muligens at det ikke er noe vits i å kalle det mange reps+lav belastning hvis det kun er snakk om 10-12 reps? etter min erfaring brukes det ofte et altfor snevert repetisjonsområde ja. det er bare tull å kalle 10 reps for utholdene styrketrening, samtidig som man kaller 5 reps for maks styrke. det tar ca 15-20 sekunder ekstra å gjøre 5 reps til, altfor kort tid til å gi de to repetisjonsområdene så radikalt forskjellige navn.

Tudor O Bompa (http://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_Bompa) hadde stor suksess med olympiske kortdistanseroere ved å bruke 30-60 reps som en vesentlig del av styrketreninga. til tider var de opp i 100 repetisjoner, såvidt jeg kan huske. som jeg nevnte så kommer dette med laktatnivå osv. til å spille inn her. 30+ reps har ikkeno i et styrkeprogram å gjøre hvis det brukes alene. derimot kan det i kortere perioder utsette musklene for en helt annen belastning, og trene helt andre egenskaper i muskelen, enn de man vanligvis bruker i 1-12 reps.

problemet er at det jeg sier blir veldig fragmentert. først og fremst må du ha et overordnet mål for treninga. vil du bli svømmer, eller vil du bli styrkeløfter? deretter må hele året planlegges for kokurranseperioder, ferier, treningstid osv. til sist må det lages perioder og faser. Da først kan øvelser og intensitet settes sammen til et opplegg som passer for målsettinga. her må også progresjon og variasjon legges inn, det er helt elementære faktorer.

til det andre spørsmålet ditt så er det vanskelig, for ikke å si umulig å spå hva som vil gi mest volum. mitt råd er å ikke tenke på volum. jeg er sikker på at hvis du trener på hele området fra 1-30 reps, så vil volumet komme. området fra 10-20 reps er bevist det som gjør at volumet øker mest, men min erfaring er at framgangen blir best ved å bruke et større område, dvs. både lavere og høyere enn 10-20 reps. i følge tudor så er det nødvendig å trene makismal styrke for å sikre maksimal aktivering. min personlige erfaring er at 30 reps ogå gir god framgang hvis man skal bygge, eller bli sterk uten å tenke på egenvekt.

Personlig så anbefaler jeg Tudor O bompas "periodization training for sports" hvis du vil lære om styrketrening. han har trent OL-vinnere i både roing og spydkasting, som krever stort sett de samme egenskapene du trener på når du skal bygge. "ulempen" er at du ikke kommer til å finne  noe om volumbygging der (med mindre det er snakk om idretter hvor tyngde teller, for eks. amerikansk fotball). Det jeg liker med Tudor, er at i motsetnig til Mentzers HD så "tror" ikke Tudor noe som helst. alle treningsmetoder han snakker om er testet og brukt på sovjetiske toppidrettsutøvere. det er basert på empiri. dette kommer klart til utrykk i boka hans.

les om Tudor O Bompas periodisering, kjøp gjerne en av bøkene hans (sjekk omtaler først). du kan også titte på TNs release your potential. en ganske enkel og forståelig tilnærming til mye av det samme som Tudor. til sist har Børge A fagerli en del klokt å komme med på dette området. Jeg og han har vært i strupen på hverandre flere ganger her på forumet, både om utholdenhetstrening, og om hans artikler generelt, men jeg tror vi er ganske enige på styrketreninga...

jeg håper ikke du blir skremt av at jeg skriver bygging, og snakker om å øke muskelvolum? siden du er jente mener jeg... så lenge du ikke inntar "resepbelagte medisiner", så vil du som jente bare framheve kvinnelige, atletiske former ved å kjøre blodhard styrketrening.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!