Skrevet av Emne: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!  (Lest 3748 ganger)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #15 : 18. september 2011, 17:20 »
Ikke noe poeng i å få i seg over 200 gram protein om dagen. Når man har litt ekstra å gå på klarer man seg fint med 1 gram pr kg kroppsvekt. Du klarer deg altså med ca 100 gram protein om dagen. Et normalt norsk kosthold fungerer veldig bra for folk som har litt fett på kroppen. Dropp drittmaten og tren styrke. Ryp programmene er bra!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #16 : 18. september 2011, 17:46 »
Ikke noe poeng i å få i seg over 200 gram protein om dagen. Når man har litt ekstra å gå på klarer man seg fint med 1 gram pr kg kroppsvekt. Du klarer deg altså med ca 100 gram protein om dagen. Et normalt norsk kosthold fungerer veldig bra for folk som har litt fett på kroppen. Dropp drittmaten og tren styrke. Ryp programmene er bra!
Til og med konservative Olympiatoppen anbefaler 1.2-1.8g protein per kg kroppsvekt for styrkeutøvere. 2g per kg kroppsvekt er derfor helt flott spør du meg, og er fint mulig uten tilskudd.

Du glemmer også at høyt proteininntak kan ha andre positive effekter utover muskelbygging. For spesielt folk som gjerne vil ned i vekt, kan det være lurt at en større andel av energiinntaket kommer fra protein, da det simpelthen tar lenger tid og fordøye enn andre næringsstoffer (spesielt karbohydrat).

"The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152


Forskjellen er ikke akkurat forsvinnende liten. Så hvis 100g daglig var "nok", ville nok de fleste dratt nytte av å allikevel spise mer på grunn av metthetsfølelse alene. Synes du fortsatt det ikke er noe poeng?

EDIT: Til trådstarter:

Du kan se på det Mercenary skrev til deg tidligere i tråden, så råder jeg deg til å ta en titt her. Det er bare til å følge hyperkoblingene i artikkelen, så har du nok snart fått med deg det meste du trenger. Lykke til Smiley

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #17 : 18. september 2011, 18:14 »
Ja, han kan ha nytte av protein for å bygge muskler. Men ett gram protein fra gode råvarer er uansett ganske mye. Selvsagt må man få i seg nok karbo og fett også. Jeg ligger selv på oppunder 2 gram protein hvis jeg ønsker å øke i styrke.

Skal man slanke seg gjelder det å spise mindre søppelmat. Jeg forstår ikke helt poenget med å anbefale 200 gram pluss med protein til nybegynnere som har litt å gå på. Skal dette proteinet hentes fra mat får man med en gang et hysterisk forhold til mat. Jeg vet godt hvor mye man må spise for å få i seg 200 gram protein fra vanlig mat. Det er latterlig mye mat, helt unødvendig spør du meg. Det viktigste er å komme i gang med treninga. Trening er mye viktigere enn kosthold! Det er umulig å komme i bra form uten trening.

Derfor, for ikke å gjøre ting for komplisert, kutt ut søppelmaten, spis sunt og tren styrke. Har man noe fett på kroppen har man mindre behov for protein enn hvis man er tynn. Etter trening er det tilstrekkelig å spise middag, gjerne en ekstra stor porsjon hvis treningen har vært tung.

Ting trenger ikke være så vanskelig. Ikke noe vits å telle kalorier, spise 6 måltider om dagen etc. Keep it simple, kutt ut bamsemums, kebab og cola. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds, tren tungt og du skal se at vekta går ned, musklene vokser og styrken går opp. Man kan faktisk gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig. Når du har trent en stund, gått ned 10kg i vekt kan du begynne å tenke på å øke proteininntaket.

Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv skal demotivere nybegynnere med vanvittige kostholdsopplegg som man fort ikke orker å følge til punkt og prikke. Ikke at jeg skal bruke meg selv som eksempel, men jeg har alltid spist det jeg har hatt lyst på, men trent tungt ved siden av. Blir jeg feit så kutter jeg ut kaker, sjokolade og lignende og fettet forsvinner. Poenget for nybegynnere er å spise sunt og trene hardt. Dette rådet bør kun følges av de som er overvektige. Er man tynn må man derimot spise mye mer.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #18 : 18. september 2011, 21:02 »
Ja, han kan ha nytte av protein for å bygge muskler. Men ett gram protein fra gode råvarer er uansett ganske mye. Selvsagt må man få i seg nok karbo og fett også. Jeg ligger selv på oppunder 2 gram protein hvis jeg ønsker å øke i styrke.
Så hvorfor vil du anbefale en som vil ned i fett og mest sannsynlig øke i styrke å spise mindre protein enn du gjør når du vil øke i styrke?

Skal man slanke seg gjelder det å spise mindre søppelmat. Jeg forstår ikke helt poenget med å anbefale 200 gram pluss med protein til nybegynnere som har litt å gå på. Skal dette proteinet hentes fra mat får man med en gang et hysterisk forhold til mat. Jeg vet godt hvor mye man må spise for å få i seg 200 gram protein fra vanlig mat. Det er latterlig mye mat, helt unødvendig spør du meg. Det viktigste er å komme i gang med treninga. Trening er mye viktigere enn kosthold! Det er umulig å komme i bra form uten trening.
Skal man slanke seg gjelder det å spise mindre kalorier. Det er ikke noe problem å spise litt "søppelmat" i ny og ne så lenge man kommer seg i netto kaloriunderskudd ved dagens eller ukens slutt, jeg vil si det hjelper. For min del vil et kosthold bestående av 100% "ren" mat bety et ganske kjipt liv, og det tipper jeg trådstarter synes også, da jeg startet med ca samme utgangspunkt som ham, kanskje verre (han her er jo faktisk aktiv).

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

200g + kan være litt urealistisk i lengden ja, men å ta sikte på 200g fra varierte kilder iløpet av en dag synes jeg ikke er mye å spørre om, og det vil også hjelpe med å jobbe inn nye vaner og rutiner tidlig. Det er ikke verdens undergang om man bommer, men det vil hjelpe å prøve så godt man kan å få til 200g daglig.

Derfor, for ikke å gjøre ting for komplisert, kutt ut søppelmaten, spis sunt og tren styrke. Har man noe fett på kroppen har man mindre behov for protein enn hvis man er tynn. Etter trening er det tilstrekkelig å spise middag, gjerne en ekstra stor porsjon hvis treningen har vært tung.

Du vil ha mindre muskeltap så lenge du har mer fett på kroppen, det er sant. Men det er ikke det alt handler om. Det handler om metthet og å ikke føle seg sulten hele tiden på diett, og det handler om å jobbe inn nye vaner og rutiner. Du kan ikke ta muskelbygging/fettap-aspektet fullstendig ut av kontekst og ikke ta hensyn til resten. Ikke meningen å måtte putte inn det åpenbare med teskje på deg, men metthetsfølelse som følge av kaloriunderskudd er faktisk et av de største problemene trådstarter kommer til å møte på etter at han kommer igang.

"Kutt ut søppelmaten"
Balanse er nøkkelen til mye, inkludert fremgang i trening/kroppsammensetning, se kroppen over. Kjipt å ha et anstrengt forhold til mat ved å fullstendig kutte ut matvarer. Men det er kanskje jeg og alan aragon som er rare. Se artikkelen over.

Ting trenger ikke være så vanskelig. Ikke noe vits å telle kalorier, spise 6 måltider om dagen etc. Keep it simple, kutt ut bamsemums, kebab og cola. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds, tren tungt og du skal se at vekta går ned, musklene vokser og styrken går opp. Man kan faktisk gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig. Når du har trent en stund, gått ned 10kg i vekt kan du begynne å tenke på å øke proteininntaket.

Enig med deg, "keep it simple", men du forenkler det litt vel synes jeg, men jeg skal ikke gjenta meg selv. Å bygge muskler samtidig som man går ned i fettprosent er mulig i starten ja, men prøv å holde det gående i lengden med 1g protein per kg kroppsvekt, så tror jeg du får deg en liten overraskelse. Spesielt hvis du ikke har noen hensikt om å noensinne telle kalorier..

Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv skal demotivere nybegynnere med vanvittige kostholdsopplegg som man fort ikke orker å følge til punkt og prikke. Ikke at jeg skal bruke meg selv som eksempel, men jeg har alltid spist det jeg har hatt lyst på, men trent tungt ved siden av. Blir jeg feit så kutter jeg ut kaker, sjokolade og lignende og fettet forsvinner. Poenget for nybegynnere er å spise sunt og trene hardt. Dette rådet bør kun følges av de som er overvektige. Er man tynn må man derimot spise mye mer.

Kan jeg spørre deg hva som er så vanvittig med kaloriunderskudd og ~200g proteiner daglig, kombinert med et ok treningsprogram? Det er det eneste som skal til, og det finnes forskjellige måter å gjøre det på.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #19 : 18. september 2011, 21:24 »
Jeg tror ikke vi er så veldig uenige egentlig. Jeg har alltid ment at trening er langt viktigere enn å på død og liv spise 'riktig'. Det er sant som du sier at det handler om balanse, å skeie ut av og til går bra, men jeg vet at de som har litt ekstra på kroppen har det fordi de spiser godteri, chips etc flere ganger i uken. Det er denne fråtsingen som man må kutte ut, evt kompensere med veldig mye trening.

Når det gjelder mitt råd om å legge seg på 1 gram protein i starten så er det fordi det er tilstrekkelig de to første månedene. Etterhvert som muskelmassen øker og styrken går opp så kan man øke proteininntaket. Men å spise mer enn 2 gram protein pr dag har jeg null komma niks tro på. Som nevnt anbefaler Olympiatoppen 1.5-1.8 gram pr dag, det gjelder for viderekomne med stort proteinbehov.

Det er også praktiske grunner til at trådstarter bør holde seg til 100gram protein om dagen. Hvis man skal hente ut 100 gram rent protein fra kyllingfileer, så må man spise 3-4 stk hver dag. Det er virkelig ikke nødvendig å spise 6-8 kyllingfileer hver dag for å ha fremgang på gymmen. Tro meg, en kar som spiser normalt får i seg nok protein. En god porsjon middagsmat funker fint etter trening, man kan heller øke næringsinntaket på sikt.

Det er ikke morro å spørre om råd her inne og bli satt på en høyavansert diett som man ikke kan gjennomføre uten å føre logg, telle kalorier etc. Slikt er for viderekomne som har holdt på en stund.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #20 : 18. september 2011, 21:35 »
Skyter inn med noen tips.

Vil absolutt anbefale at hovedfokuset er å bli kvitt det spekket du har på kroppen. Også trener du styrke på siden for å vedlikeholde/øke muskelmassen. Kutt ut jevnlig inntak av drittmat og sukkerholdig drikke og begrens det til èn/to dager i uken. Selv på disse to dagene bør du begrense inntaket og holde deg innenfor visse rammer. Ikke en hel potetgullpose + 1,5 liter brus alene f.eks. Heller noen never + et par glass. Bruk fornuften.

Kom deg på et treningssenter 3-4 ganger i uken der du trener styrke og kombiner det med noe cardio etter disse øktene, evnt på dine fridager. Så får du trent opp både musklene og blodpumpa di. Hvis du tror at styrketrening ikke er vits i når du skal ned i vekt, så tar du i såfall feil. Øker du muskelmassen din øker du hvileforbrenninga di, som er sentralt i det å kunne gå ned i vekt. 

Samtidig finn et balansert kosthold som er noen lunde riktig sammensatt kalorimessig med proteiner, karbohydrater og fett - ca 40/40/20. Du trenger ikke følge et slavisk kosthold, men du bør skaffe deg en såpass feeling på det at du vet at du er i grei kcal-minus hver dag, hvis du ønsker å gå ned i vekt.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #21 : 18. september 2011, 21:59 »
Jepp, støtter heatno over. Tren, spis normalt, kun godteri på lørdag så blir det bra! Når du har holdt på en stund kan vi snakke om mer avansert kosthold og trening.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget tjukk123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Fra tjukk til veltrent? Hjelp!
« #22 : 18. september 2011, 23:09 »
Jepp da har jeg lest igjennom og vil bare starte med å si takk for at dere gidder å ta dere tid til dette. Det setter jeg utrolig stor pris på

Det ser ut som jeg kommer til å følge RYP treningsopplegget og kjøre ett kosthold hvor jeg kutter ut dritten og prøver å fokusere på å få i meg nok proteiner. Så tusen takk for alle tips og råd!

Mvh Tjukk1  biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!