Skrevet av Emne: supraspinatus  (Lest 2574 ganger)

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

supraspinatus
« : 30. januar 2006, 20:51 »
trenger litt tips her...jeg har prøvd å lese meg fram til hva det er som feiler meg.
Jeg har i senere tid merket et hint av irritasjon i skylderen på selve kulen på toppen av skulderen ( vanvittig dårlig forklart). Slik jeg har forstått det etter et selvlært nettkurs i fysioterapi og skadelære kan dette være festet til supraspinatus på toppen av skulderen. Jeg forstår det slik at "deler av"pec.-major også er festet i denne regionen.
Irritasjonen har komt i sammenheng med relativt høy belastning i benkpress og skråbenk.
Noen som har noen formening\erfaring med hva dette kan være og hva som evt. burde gjøres fra min side for å unngå at dette blir være?
Merk at dette ikke er vondt, men bare irriterende. Når jeg trykker på kulen\beinet kjenner jeg at ting ikke er som de skal. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ikke vil at dette skal utvikle seg til noe verre og tvinge meg til, i værste fall, ikke å måtte slutte å trene.
Kan dette rett og slett bare være en liten strekk i ett eller annet ( har bare hatt det i to uker og det har ikke blitt verre).

Håper selvfølgelig ingen har hatt disse plagene, men om det er det så hadde jeg satt pris på at dere deler deres erfaringer.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: supraspinatus
« #1 : 30. januar 2006, 22:00 »
Kan så klart vere det som du skriver her.I tillegg til dei musklene du har nevnt er det mange strukturer i området som kan forårsake smerte/irritasjon.Kan vere ulike bursaer, ligamenter leddkapsel,men også andre muskler som biceps brachii,infraspinatus,subclavius,pectoralis minor, deltoideus med fleire.
Har behandla fleire med den bakgrunn at dei har for stram bystmusklatur som bla skaper triggerpunkt i supraspinatus,infraspinatus og rhomboideii. Men sjølvsagt kan jo ditt problem sitte i sjølve leddet også eller kan det komme av andre årsaker.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: supraspinatus
« #2 : 30. januar 2006, 22:23 »
kanskje litt dårlig forklart fra min side det der. Når jeg trykker på Acromion er det akkurat der irritasjonen ligger. Men det er vel et bein? Tar jeg feil om jeg sier at supraspinatus har et feste rett under Acromion? det er begrenset til akkurat dette punktet. Pec-major går vel rundt kuleleddet (caput humeri?) og har et feste der også...eller? Jeg setter det i sammenheng med høy belastning av brystmuslkelen som du også nevner, da jeg har økt belastningen der i det siste.

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: supraspinatus
« #3 : 30. januar 2006, 22:25 »
ta og få ein eller anna til å sjå på infraspinatus muskelen din.Den skaper jaggu mykje problem for folk som trener for masse benk over ein viss periode!
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: supraspinatus
« #4 : 30. januar 2006, 22:34 »
kanskje litt dårlig forklart fra min side det der. Når jeg trykker på Acromion er det akkurat der irritasjonen ligger. Men det er vel et bein? Tar jeg feil om jeg sier at supraspinatus har et feste rett under Acromion? det er begrenset til akkurat dette punktet. Pec-major går vel rundt kuleleddet (caput humeri?) og har et feste der også...eller? Jeg setter det i sammenheng med høy belastning av brystmuslkelen som du også nevner, da jeg har økt belastningen der i det siste.
Acromion er eit bein ja.Supraspinatus fester på overarmen(tuberculum majus humeri).Pectoralis major fester inn på crista tuberculi majoris humeri(caput humeri er latin for hodet på humerus,ikkje sjølve leddet som heiter Art.Humeri).
Ja er nok belastninga som gjer til at du har fått irritasjon der.Få sjekka
ut korleis det er med musklatur på baksida.Mykje av problema ligger nok der.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: supraspinatus
« #5 : 30. januar 2006, 22:44 »
Acromion er eit bein ja.Supraspinatus fester på overarmen(tuberculum majus humeri).Pectoralis major fester inn på crista tuberculi majoris humeri(caput humeri er latin for hodet på humerus,ikkje sjølve leddet som heiter Art.Humeri).
Ja er nok belastninga som gjer til at du har fått irritasjon der.Få sjekka
ut korleis det er med musklatur på baksida.Mykje av problema ligger nok der.

takker for raskt svar Axis...detta kan du. Jeg slår meg til ro med din diagnose og leser meg mer opp på tema Book. Baksida kan sikkert trenge litt mere oppmerksomhet...og jeg tar det til etterettning.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: supraspinatus
« #6 : 30. januar 2006, 22:47 »
Jau berre hyggelig.Men ta å gje ein lyd fra deg om korleis det her går  Cheesy
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: supraspinatus
« #7 : 30. januar 2006, 22:52 »
Jau berre hyggelig.Men ta å gje ein lyd fra deg om korleis det her går Cheesy


Will do...men før vi gir oss...høy belastning av biceps kan vel også medføre irritasjon oppi "problemregionen". Da er det kanskje ikke så lurt av meg å kjøre bryst og biceps samme dag? det kan bli vel mye juling kanskje?

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: supraspinatus
« #8 : 30. januar 2006, 23:03 »
Klart det kan gjere det,men akkurat det er veldig individuelt.Er nokke som du nesten må prøve deg fram til.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: supraspinatus
« #9 : 30. januar 2006, 23:07 »
gode greier...jeg prøver meg fram jeg. Klar for en ny splitt uansett.
Thanx again Bow

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: supraspinatus
« #10 : 07. februar 2006, 22:25 »
en liten update...

det har gått en stund og jeg har prøvd å føle meg fram til hvilke øvelser som trigger irritasjonen i skulderen. Jeg konkluderer med at Axis hadde rett i sin diagnose. Jeg har kjørt gjennom ryggen med markløft som flaggskip uten å merke noe som helst. På skulder\triceps-økta merket jeg ikke noe nevneverdig, men på bryst\biceps-økta kom irritasjonen til kjenne ved belasning av pec-major. Jeg begynte med svært lav belastning for å føle meg frem, noe som bekreftet mistanken. Hele denne økta var egentlig en test-økt for å finne hvilke øvelser som trigga irritasjonen. Kabel-kryss fra gulvet var den som var var verst. Benken skal få stå i fred en stund...iallefall de tyngste skivene.
Dips med ekstra vekt gikk merklignok helt fint, selv om dette også røsker litt i brystet.

Planen fremover er å ha minimal belastning på pec. en stund samt å legge inn noen fysio-øvelser for å se hvordan dette funker. Konsentrerer meg også mere om muskulaturen på baksiden av skulderen som Axis foreslo, for å øke stabiliteten i skulderleddet.

Splitten har jeg ikke hatt tid til å forandre på. Men det kommer etter hvert.

Håper dette kan være litt til hjelp for andre i samme situasjon.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: supraspinatus
« #11 : 03. mars 2006, 19:46 »
Kjekt å kunne vere til hjelp. Lykke til videre.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!