Skrevet av Emne: Kostholdsprogram til woman.  (Lest 3593 ganger)

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Kostholdsprogram til woman.
« #30 : 15. mai 2005, 16:51 »
Hmm... "Optimum Sports Nutrition" er en artikkel i Advanced Research Press, skrevet av Michael Colgan:

   "Michael Colgan, PhD, CCN, is one of the world's most popular scientific experts
in nutrition. He is a best selling author and travels the world lecturing on anti-aging,
sports nutrition and hormonal health.
      His professional memberships include, the American College of Sports Medicine,
the New York Academy of Sciences and the British Society for Nutritional Medicine.
He is on the Council of the International and American Association of Clinical
Nutritionists, the certifying authority for nutrition, and on the Editorial Board of the
Journal of Applied Nutrition. Dr. Colgan has also been a consultant to the US National
Institute on Aging and the New Zealand Government."

Jeg beklager at jeg skrev feil. Det skulle selvfølgelig være "avhengig av aminosyreprofil". Ikke "uavhengig" som jeg skrev. Dette er publisert i Journal of Clinical Nutrition i tre ulike studier. Jeg anbefaler egentlig å lese boka Natural Hormonal Enhancement av Rob Faigin. Her sammenfattes disse rapportene.

Riktig at insulinpeaken påvirkes av protein. Men hvis du spiser mye carbs blir det lite i den store sammenhengen.

En annen ting jeg kom til å tenke på her, er jo at mengden insulin ikke nødvendigvis er av betydning heller egnetlig, for det er jo avhengig av hvordan man konstruerer selve måltidet rett og slett det, som avgjør om insulinet er noe "problem" eller ikke. Insulin er jo som kjent et tveegget sverd....

Mengen insulin er vel ganske vesentlig dersom dette kommer i forbindelse med et måltid med mye fett og proteiner.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kostholdsprogram til woman.
« #31 : 15. mai 2005, 16:55 »

Mengen insulin er vel ganske vesentlig dersom dette kommer i forbindelse med et måltid med mye fett og proteiner.

Nettopp !!! Dersom det er mye fett i det måltidet ja, men det er jo ikke nødvendigvis at det er ?? Dette handler jo kun om planlegging av måltider og ikke noe annet.


Da er jeg med på hva du mener om insulinpåvirkning ja, at det er avhengig av aminosyreprofilen, det er jo en kjent sak at f.eks. melkeprotein medfører en høyere insulinbelastning en f.eks. samme mengde protein som kommer fra kjøtt.

Men når du trekker frem dette, så ser jeg fremdeles ikke hvordan du kan påstå at kroppen ikke kan ta opp mer enn 50 gram om gangen eller at bremsemekansimen ikke fungerer. La oss si at man spiser 6-700 gram biff, da får man i seg 120-150 gram protein på en gang. Da har jeg jo gått rundt hele argumentasjonen din da ?? Eller.... ??

Og jo da, 6-700 gram biff er mye, jeg vet det - men jeg har en 650 grams biff på plata as we speak .... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Kostholdsprogram til woman.
« #32 : 15. mai 2005, 19:40 »
Har ikke noe personlig i mot vedkommende, men undersøkelser gjort av firmaer som er i bransjen ser jeg litt lettere på egentlig, da de har en tendens til å styre resultatene dit de vil ha de selv. Ikke at jeg beskylder denne undersøkelsen for å være det, men jeg har alltid et ekstra kritisk blikk på slike undersøkelser - bedre føre var på en måte.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du mener vedr. dette abstractet. Hvorfor er det ingen sammenheng mellom protein i urin og inntatt protein når man inntar en gang om dagen sammenlignet med å innta det i flere måltider? Dersom det ikke er noe sammenheng, beviser ikke det hele bremsemekanismen da ?

Slik du snakker nå så må du jo helt klart også definere hva som er et optimalt mellomrom mellom hvert måltid med proteiner også da ?? Hva mener du det er ??

Samtidig er det jo litt tullete å snakke om hvor mye kroppen tar opp av protein. Spiser man "for mye" i forhold til hva kroppen klarer å bruke til oppbygging, så vil det forbrennes eller omdannes til fett - det kjenner jo alle til. Og det er jo først og fremst den termogene effekten her man er ute etter om man spiser 4-5 gram protein pr. kg. kroppsvekt. 1 kg muskel er jo tross alt ikke mer enn ca. 200 gram protein mener jeg...

Hva mener du spesifikt med "den termogene effekten"? Og hvilken fordeler mener du denne bidrar med?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kostholdsprogram til woman.
« #33 : 15. mai 2005, 19:42 »
Helt enkelt at kroppen bruker mer energi på om kunne forbrenne 1 gram protein sammenlignet med 1 gram karbohydrater og 1/2 gram fett. Samme gjelder når det kommer til å omdanne "proteinoverskudd" til fett. Om jeg ikke husker feil går ca. 25 % av energien i 1 gram protein til selve omdannelsen. Men dette kjenner da vel du til ??

Termogen effekt gir seg vel selv egnetlig. Prøv å spis 4-500 gram protein hver dag over en periode så skjønner du hva jeg mener..... Og dette kan jo sees i sammenheng med hva jeg skrev i forrige avsnitt. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Kostholdsprogram til woman.
« #34 : 15. mai 2005, 19:44 »
Helt enkelt at kroppen bruker mer energi på om kunne forbrenne 1 gram protein sammenlignet med 1 gram karbohydrater og 1/2 gram fett. Samme gjelder når det kommer til å omdanne "proteinoverskudd" til fett. Om jeg ikke husker feil går ca. 25 % av energien i 1 gram protein til selve omdannelsen.

Termogen effekt gir seg vel selv egnetlig. Prøv å spis 4-500 gram protein hver dag over en periode så skjønner du hva jeg mener.....

Men alvorlig talt, hvorfor ikke bare spise færre kalorier isåfall, hvis det er et mindre kalorioverskudd du er ute etter?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kostholdsprogram til woman.
« #35 : 15. mai 2005, 19:45 »


Men alvorlig talt, hvorfor ikke bare spise færre kalorier isåfall, hvis det er et mindre kalorioverskudd du er ute etter?

Selvfølgelig et poeng, men rent anabolt sett vet jeg ikke hva som lønner seg egentlig, men fortrekker nå å gjøre det slik.

Uansett skal jeg være enig med deg i at dette er og blir flisespikking. Men jeg er nå uansett en sulten person .....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Kostholdsprogram til woman.
« #36 : 15. mai 2005, 20:34 »


Nettopp !!! Dersom det er mye fett i det måltidet ja, men det er jo ikke nødvendigvis at det er ?? Dette handler jo kun om planlegging av måltider og ikke noe annet.


Men når du trekker frem dette, så ser jeg fremdeles ikke hvordan du kan påstå at kroppen ikke kan ta opp mer enn 50 gram om gangen eller at bremsemekansimen ikke fungerer. La oss si at man spiser 6-700 gram biff, da får man i seg 120-150 gram protein på en gang. Da har jeg jo gått rundt hele argumentasjonen din da ?? Eller.... ??

Og jo da, 6-700 gram biff er mye, jeg vet det - men jeg har en 650 grams biff på plata as we speak .... Grin

Hvis du spiser 6-700 gram biff i en sleng, så har du da en god del mettet fett... da vil insulinpåvirkningen være vesentlig. Det er større sjanser for at det fettet lagres i kroppen. Det er i alle fall ingen god metode for å få en definert kropp.

...Det sier seg vel egentlig selv at man ikke kan ta opp ubegrenset med protein. Da ville jo muskelveksten økt i takt med proteininntaket. Det er umulig. Og kroppen har ikke noe proteinlager. 50 gram er opptaket i den perioden etter du har spist at proteinet holder seg i blodet. Etter en stund vil overflødig protein skilles ut av kroppen. Forskningen til Dr.  Colgan konkluderer med at maks-opptaket ligger et sted mellom 30 og 50 gram. Inkludert denne "bremseeffekten" din.

...mer tror jeg ikke jeg har å si.


Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Kostholdsprogram til woman.
« #37 : 15. mai 2005, 20:35 »
Her er forresten litt interessant lesning om proteiner:
http://www.karlloren.com/diet/p48.htm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!