Skrevet av Emne: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?  (Lest 17402 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #60 : 22. november 2009, 13:22 »
Det beste med fotball er at det er så viktig for så mange mennesker!

Som paven sa; "Av alle uviktige ting i verden er fotball det viktigste."

Jeg tror årsaken til at mange både her på TF og ellers i norge ser litt ned på fotball, er det NORSKE nivået på spillerne og imaget som de norske gir idretten.

Hvis du spør en norsk junior skiløper om treningsopplegget og kosthold før, under og etter prestasjon, så vil du få et greit svar på formtopping, og kostholdstankegang.

Spør du en norsk eliteseriespiller, så får du et skuldertrekk... de fleste har lite peiling på individuell trening, systematisering, langtidsopplegg og periodisering. Kostholdet er de nok stort sett også lite opptatt av. Dette inntrykket gjør at både olympiatoppen og andre ikke ser på dem som toppidrettsutøvere.

Hvorfor de har denne innstillingen? Jo nettop fordi de i et lag kan skjule seg bak lagspillet og den kollektive prestasjonen. De trenger ikke være på topp for at laget skal være like gode som sist helg.

De gode spillerne som dukker opp gjør det av logiske grunner... mtp at fotball får størsteparten av de norske ungdommene innom sitt forbund i løpet av ungdomstiden, så skulle det bare mangle at det ikke dukket opp ett og annet talent. Smiley

Fotball er engasjerende og betyr mye for mange. Men prestasjonsmessig og atletisk er de sterkt oppskrytt og overbetalt.

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #61 : 22. november 2009, 13:40 »
Det beste med fotball er at det er så viktig for så mange mennesker!

Som paven sa; "Av alle uviktige ting i verden er fotball det viktigste."

Jeg tror årsaken til at mange både her på TF og ellers i norge ser litt ned på fotball, er det NORSKE nivået på spillerne og imaget som de norske gir idretten.

Hvis du spør en norsk junior skiløper om treningsopplegget og kosthold før, under og etter prestasjon, så vil du få et greit svar på formtopping, og kostholdstankegang.

Spør du en norsk eliteseriespiller, så får du et skuldertrekk... de fleste har lite peiling på individuell trening, systematisering, langtidsopplegg og periodisering. Kostholdet er de nok stort sett også lite opptatt av. Dette inntrykket gjør at både olympiatoppen og andre ikke ser på dem som toppidrettsutøvere.

Hvorfor de har denne innstillingen? Jo nettop fordi de i et lag kan skjule seg bak lagspillet og den kollektive prestasjonen. De trenger ikke være på topp for at laget skal være like gode som sist helg.

De gode spillerne som dukker opp gjør det av logiske grunner... mtp at fotball får størsteparten av de norske ungdommene innom sitt forbund i løpet av ungdomstiden, så skulle det bare mangle at det ikke dukket opp ett og annet talent. Smiley

Fotball er engasjerende og betyr mye for mange. Men prestasjonsmessig og atletisk er de sterkt oppskrytt og overbetalt.

Tror de fleste lagene i tippeligaen har skaffet seg ernæringsfysiologer og lignende for å bedre lagenes kosthold og prestasjoner. Vet at den klubben jeg spilte for som ligger i 3 div hadde et par "talenter" på kostholdsforedrag f.eks. Den klubben prøver også å få spillerne til å drive med styrketrening ( mest benk og biceps!) og annen egentrening.

Husk at det er enorm forskjell fra klubb til klubb, divisjon til divisjon. De fleste norske klubbene er inne i en sinnsyk mørketid, økonomisk og talentutvikling. Du skal ikke lengre ned enn 1 divisjon før spillerne må ha jobb utenom fotballen.. I England må du ned i 3-4 div.

Det er også viktig å huske på hvilke egenskaper som egner seg for de forskjellige divisjonene og landene, å være stor og sterk hjelper fint lite mot teknisk,hurtige og smarte spillere. Her i Norge hjelper det selvsagt da de fleste spillerne ikke har disse egenskapene og det meste av fotballen går ut på å slå langt opp mot spissene. 

Har også lest et par intervjuer med f.eks 17 åringen som debuterte i mål for viking en stund siden, kostholdet hans før/etter kamp og trening bestod for det meste av kylling og pasta, så noe gjør de rett i Norge ihvertfall.

Når det kommer til spillere som er ute å drikker mange dager i uka så tror jeg det har en sammenheng med å ha gått fra å være fattig til å være millionær på null komma nikz, heldigvis begynner disse spillerne å få seg en i tryne ( adriano er et godt eksempel Smiley ).

Pique som for tiden spiller i Barcelona kritiserte united spillerenes kosthold som for det meste besto av mcdonalds og øl og mente at klubbene i la liga var på et annet nivå når det kom til dette. Men hvem faen bryr seg egentlig når spillerne holder et så ekstremt nivå og klarer å prestere kamp etter kamp, Pique sa den verste var Rooney, som så og si aldri er skadet, sikkert en av de sterkeste fysiske spillerne i verden, en av de raskeste spissene, en av de mest tekniske osv osv osv osv osv

Og egil, at enkeltspillere gjømmer seg bak laget, er vel bare i fotball-u-landene der lagene ikke har brede staller, hvis en spiller ikke er villig til å gi 100% så er det null sjans for at han kommer i troppen i de skikkelige ligaene.. Supportere forventer at enkeltsspillernes prestasjoner står i stil med den kollektive prestasjonen. Dette vet spillerne og managerne.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #62 : 22. november 2009, 13:42 »
.





Spør du en norsk eliteseriespiller, så får du et skuldertrekk... de fleste har lite peiling på individuell trening, systematisering, langtidsopplegg og periodisering. Kostholdet er de nok stort sett også lite opptatt av. Dette inntrykket gjør at både olympiatoppen og andre ikke ser på dem som toppidrettsutøvere.

Hvor mange eliteseriespillere har du egentlig stilt dette spørsmålet? Dette var kansje et vanlig svar for fem-ti år siden, men det har skjedd utrolig mye hva angår seriøsitet hos norske fotballspillere de siste årene. Klubbene krever det og hele opplegget er MYE mer seriøst enn det var for noen år tilbake...

Tippeligaen blir mer og mer lik Premier League, verdens hardeste liga - hvor man finner utrolig godt trente karer. Jeg tipper at om noen år så er ikke forskjellene veldig store.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #63 : 22. november 2009, 13:43 »

Og egil, at enkeltspillere gjømmer seg bak laget, er vel bare i fotball-u-landene der lagene ikke har brede staller, hvis en spiller ikke er villig til å gi 100% så er det null sjans for at han kommer i troppen i de skikkelige ligaene..

Spot on! Altså, norge! Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #64 : 22. november 2009, 13:45 »
.
Hvor mange eliteseriespillere har du egentlig stilt dette spørsmålet? Dette var kansje et vanlig svar for fem-ti år siden, men det har skjedd utrolig mye hva angår seriøsitet hos norske fotballspillere de siste årene. Klubbene krever det og hele opplegget er MYE mer seriøst enn det var for noen år tilbake...

Tippeligaen blir mer og mer lik Premier League, verdens hardeste liga - hvor man finner utrolig godt trente karer. Jeg tipper at om noen år så er ikke forskjellene veldig store.
Det kan du ha rett i. Ikke uvanlig at vi er 5 til 10 år etter med ting her på berget. Smiley

Du har også rett i at det er ihvertfall 5 år siden jeg snakka med en norsk eliteseriespiller. Jobbet en periode tidlig på 2000-tallet slik at jeg traff noen av dem ca hver helg... DVS at jeg var bartender og de var på fylla ihvertfall et par helger i måneden Smiley

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #65 : 22. november 2009, 13:47 »
Link til Pique sier at manu lever på øl og mcdonalds. Dette gleder jeg meg til.

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #66 : 22. november 2009, 13:51 »
Link til Pique sier at manu lever på øl og mcdonalds. Dette gleder jeg meg til.

sier du dette fordi du ikke tror på meg?

http://www.nordlys.no/fotball/article3932286.ece?service=print

rtard(vanskelig å bruke google)
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #67 : 22. november 2009, 13:53 »

Tippeligaen blir mer og mer lik Premier League, verdens hardeste liga - hvor man finner utrolig godt trente karer. Jeg tipper at om noen år så er ikke forskjellene veldig store.
Eg har sett den fysiske formen til mange tippeliga spillere, og er den representativ for kremen av norsk fotball så er eg ikkje imponert.

Og egil, at enkeltspillere gjømmer seg bak laget, er vel bare i fotball-u-landene der lagene ikke har brede staller, hvis en spiller ikke er villig til å gi 100% så er det null sjans for at han kommer i troppen i de skikkelige ligaene.. Supportere forventer at enkeltsspillernes prestasjoner står i stil med den kollektive prestasjonen. Dette vet spillerne og managerne.
For oss som har jobba innom fotballen så førekjem akkurat det som Egil skisserer.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #68 : 22. november 2009, 13:54 »
Det kan du ha rett i. Ikke uvanlig at vi er 5 til 10 år etter med ting her på berget. Smiley

Du har også rett i at det er ihvertfall 5 år siden jeg snakka med en norsk eliteseriespiller. Jobbet en periode tidlig på 2000-tallet slik at jeg traff noen av dem ca hver helg... DVS at jeg var bartender og de var på fylla ihvertfall et par helger i måneden Smiley

for 10-15 år siden var det vanlig å møte premier league spillerne på pubber rundt stadioene etter kampene, dette har også forandret seg.. 
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #69 : 22. november 2009, 13:54 »
Eg har sett den fysiske formen til mange tippeliga spillere, og er den representativ for kremen av norsk fotball så er eg ikkje imponert.
For oss som har jobba innom fotballen så førekjem akkurat det som Egil skisserer.


jobber ikke du for Sogndal eller noe? (kan knapt kalles fotballspillere)
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

tfildaed

  • Gjest
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #70 : 22. november 2009, 13:59 »
Nå er du helt på bær tur her i mot mitt innlegg aldri sagt at de skal trene som styrkeløftere!!! Det jeg sier at temmelig mange av iddrett folk per i dag trener øvelser de gjør på vekt treningen feil!!! Les litt nøyere veit jeg har dysleksi men har da aldri sagt at en fotball løper skal slenge seg på et dietmar program for å bli bedre i fotball snakk om å begyne å gjøre ting riktig for å forbygge skadder å få mere ut av styrke treningen! Man trenger heller ikke å bli på kroppsbygger størrelse heller med treningen da fotballen da er i fokus.
Ingen kan bli gode nok alle kan bli bedre selv verdens beste fotball spiller kan gjøre noe for å bli bedre!

Å det over her med balanse, kordinasjon, utholdenhet, se på en proff herre turner har ikke han de ferdighetene du snakker om? har han lite muskler og svak? Se på proff amrikansk fotball spillere er de treige, dårlig kondis og dårlig balanse? Se på proff strongmennene har de mye av det du nevner av utingene med å være stor og sterk?
Det har nok veldig mye med at du ikke har klart å kontrolert den vekten du har eller at du har trent alt for mye styrke relatert å trappa ned fotballen.

De som spiller Amerikansk fotball vil ikke klare å henge på en fotballspiller over 2x45min ikke i nærheten av det heller.

En turner er god i turn for all del, men er han god med ballen?

Om en fotballspiller løper 3K på 8min, evt løper 100m på 10sek og benker 200kg så vil han ikke kunne spille toppfotball, man kan ikke være for sterk, for rask eller ha for mye kondis, det vil ødelegge noe annet.
En langrennsutøver skal bevege seg fortest mulig fra A til B, det samme med en sprinter, en turner skal beherske de øvelsene han deltar i.
Innenfor turn så ser du også at en som er svært god i ringer(mye sterkere én allrounderen) har svakheter i andre øvelser pga spissing i en øvelse.
En fotballspiller som er for god fysisk i noe, mangler en fart eller kondis.
Se på Roar Strand, han løper ca 15km pr kamp, når RBK slo Valencia i Spania for noen år siden løp han nesten dobbelt så mye som sine Spanske mot-men første 45min, RBK vant 2-0, det handlet mye om innstilling og innsats.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #71 : 22. november 2009, 14:00 »
jobber ikke du for Sogndal eller noe? (kan knapt kalles fotballspillere)
Då kan vel ingen i Norge kallast fotballspillere Smiley
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #72 : 22. november 2009, 14:01 »
Då kan vel ingen i Norge kallast fotballspillere Smiley

er et par som kan det!
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #73 : 22. november 2009, 14:02 »
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Sv: Hvorfor er alle her så negative imot fotball?
« #74 : 22. november 2009, 14:02 »
Eg har sett den fysiske formen til mange tippeliga spillere, og er den representativ for kremen av norsk fotball så er eg ikkje imponert.
For oss som har jobba innom fotballen så førekjem akkurat det som Egil skisserer.


Det finnes seriøse fotballspillere og det finnes useriøse fotballspillere. Det finnes seriøse langrennsløpere og det finnes useriøse langrennsløpere. Om dere som sitter her og skriver tror at alle langrennsløperne har skreddersydde kostholdsprogrammer som de følger til punkt og prikke, så tar de feil. Det finnes seriøse turnere og det finnes useriøse turnere. Det er ikke lengre enn to uker siden jeg var ute på byen her jeg bor hvor jeg traff en norgesmester i turn. Han skulle konkurrere dagen etterpå, men var likevel ute og drakk DAGEN før konkurranse.
Man finner ugress i alle leirer og jeg mener at forskjellene ikke er store gjennomsnittlig. Man må huske på at det finnes MANGE flere kjente fotballspillere der ute enn det finnes kjente idrettsutøvere i noen annen sport. Det er med andre ord større sjanse for at du treffer en useriøs fotballspiller enn at du treffer en useriøs turner, selv om det nødvendigvis ikke trenger å ha noen sammenheng med hvilken idrett man finner de mest seriøse utøverne. Dette kombinert med gamle synder fra fotballspillerne - som gjør at enkelte kanskje har et litt dårlig syn på fotballspillere - TROR JEG er grunnen til at mange har et FEILAKTIG syn på seriøsiteten til norske fotballspillere...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!