Skrevet av Emne: Styrkeløft, strongman og doping.  (Lest 40663 ganger)

Utlogget J.JohnSvenøen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #45 : 16. april 2006, 15:20 »
Et annet viktig poeng her vedrørende effekten av doping på sikt...
Idretten selv anerkjenner jo retten til å komme tilbake og konkurrere etter to år, presumptivt på like vilkår! Det vil si at den organiserte idretten i praksis har tidfestet den tiden de mener det minimum bør ta før man konkurrerer på like vilkår igjen, dvs 2 år...

Så om Roy har brukt dop for mange herrens år siden, ville han i praksis vært ønsket velkommen tilbake som ren utvøver som er likestillt med en som har jusket (noe Roy ikke har), blitt tatt og sonet sin straff...

Noe å tenke på IP?
Medlem av foreningen for å bevare foreninger

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #46 : 16. april 2006, 15:23 »
Målet er vel å ikke bruke dop i det hele tatt!

Du husker enda hvilket år han ble tatt(ikke medlem hos oss da. Først medlem hos oss 10 år senere). Det vil aldri bli glemt. Dette vil bli brakt på banen når man snakker om rekorden han har satt også.
Er du ikke tatt for noe, så slipper man dette.
Og anklagerene(slike som meg!) er jo da ute å sykle. Selv om de kanskje har rett, har de ikke noen dom de kan henvise til.

Dette ordnet jo Roy fint for oss alle med å innrømme å ha brukt dop. Dermed kan jo vi alle regne med at vi hadde slått han om han  alltid hadde vært rein.
Det er jo ein sjølvsagt ting at hans prestasjoner er litt mindre imponerende, enn om han hadde vært rein heile livet.
Kva om ingen vist om Roy var dopa eller ikkje, og han nekta på sin hals for å nokon gang ha brukt?
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #47 : 16. april 2006, 15:30 »
Kva er forskjellen?? Heile målet må vel være at man er reine og aldri bruker dop meir, korvidt man har sonet ein straff der man vart uglesett i 2 år eller ikkje, er nok uvesentlig.

Og kva med folk som aldri har vært medlem av forbundet, men som har brukt dop lenge, men har sluttet og vil begynne med styrkeløft? Vi bør jo i såfall nekte alle nye medlemmer, i tilfelle dei har dopa seg, for vi kan ikkje ha tidligere doper i styrkeløftforbundet

Målet er vel å ikke bruke dop i det hele tatt!

Du husker enda hvilket år han ble tatt(ikke medlem hos oss da. Først medlem hos oss 10 år senere). Det vil aldri bli glemt. Dette vil bli brakt på banen når man snakker om rekorden han har satt også.
Er du ikke tatt for noe, så slipper man dette.
Og anklagerene(slike som meg!) er jo da ute å sykle. Selv om de kanskje har rett, har de ikke noen dom de kan henvise til.

Den siste setningen der:
De som har sluttet med dop og vil melde seg inn.

Jo vi har hatt 4-5 tilfeller av eks brukere som kommer til oss og vil begynne å trene. Siden alle medlemme våre blir medlemmer av Norges Idrettsforbund har vi har da nektet disse å starte hos oss.
Dette er personen som jeg har vist en del om, og jeg har ikke hatt tiltro til de. Lovligheten av det kan diskuteres, men de har ikke spurt igjen og vi er kvitt de.

Det burde være lov å bruke skjønn på hvem man melder inn i sin klubb?
Slik er det overalt. Man kommer ikke inn alle steder på byen, etc.
Vi prøver å følge opp vårt motto om at man skal være dopingfri. Og linjen er hard.
Vi tar hensyn til hele vårt spekter av medlemmer. Mange idrettslag, eldre damer, etc.

Med medlemmet vårt som du har nevnt tidligere visste vi om fortiden. Vi visste at det lå 10 år(bare jeg som ikke viste det Tongue) tilbake i tid og at han hadde vært testet utallige ganger vært eneste år etter dette.
Mulig at dette er å forskjells behandle, men vi lot han melde seg inn.
Kommer det er 23-24 år gammel kroppsbygger som vil bli styrkeløfter om melder sin interresse hos oss, vil vi ikke gi han medlemskap sånn helt uten videre.
Vi ville måtte vurdere det, og drøfte det i klubbens styre.
Men du er uenig i dette, og synes ikke vi kan nekte noen?
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #48 : 16. april 2006, 15:32 »
Som Mr Benk sa tidligere... Hadde han vært svak, så hadde ingen reagert.
Og det er som flere har antydet, ikke overraskende at Hr. Holte har bedre og jevnere resultater nå flere år etter strongmanperioden, enn han hadde da... Den uoffisielle verdensrekorden i vikingrock, på 140 kg, ble satt i fjor.
Dagens raw-løft i benk overskrider de han hadde mens han var strongman.

Slik jeg forstår ham, så fungerer kropp og sinn mye bedre nå, og med økt fokus på kost og trening, så er Holte et godt eksempel på at gresset nødvendigvis ikke er grønnere på "andre siden" Smiley

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #49 : 16. april 2006, 15:34 »
Et annet viktig poeng her vedrørende effekten av doping på sikt...
Idretten selv anerkjenner jo retten til å komme tilbake og konkurrere etter to år, presumptivt på like vilkår! Det vil si at den organiserte idretten i praksis har tidfestet den tiden de mener det minimum bør ta før man konkurrerer på like vilkår igjen, dvs 2 år...

Så om Roy har brukt dop for mange herrens år siden, ville han i praksis vært ønsket velkommen tilbake som ren utvøver som er likestillt med en som har jusket (noe Roy ikke har), blitt tatt og sonet sin straff...

Noe å tenke på IP?

Han sier han har vært ren i over 2 år, og har da gått over karantene tiden til en som har blitt tatt. Du har helt rett i det.
Det er noe å tenke på.
Kanskje burde det komme regel endringer også her!
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #50 : 16. april 2006, 15:37 »
Nei, Roy har ikke jusket. For å juske må man nødvendigvis ha brutt regler. Det har han ikke gjort.
Det er ikke i seg selv juks å bruke bol for å bli sterk, det er kun juks i konkurransesammenheng innenfor idretter som forbyr det.

Er folk som boler seg uten å drive med organisert idrett "juksere" for eksempel? Det blir jo absurd.

Kjøp og salg er ulovlig. Bruker du steroider er sjansen stor for at du har kjøpt dette og brutt loven.
Innførsel er også ulovlig.
Så det er litt juks inne i bildet, for en som boler utenfor idretten også.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #51 : 16. april 2006, 15:38 »
Det er greit at ingen lover er brutt her. Men hva med å se litt på moral og ikke minst karakter. Enkelte ting gjør man ganske enkelt ikke. Hvis jeg bestemte meg for å melde meg ut av forbundet, gå på knark noen år så melde meg inn igjen å fortsette løftingen som om ingenting har hendt har jeg jo ikke brutt noen regler eller lover. Men jeg vil påstå at det gjør det på ingen måte rett alikavel.
Og hva med signaleffekten her? Neida jeg meldte meg bare ut fra forbundet, dopa meg noen år og meldte meg inn igjen. Ikke noe galt i det. Ingen lover er jo brutt.  Høres jo faen meg ut som det er vanlig praksis.
Synes hele greia bare er sørgelig. Håper dette smutthullet blir lukket så snart som mulig.
For så lenge folk kan holde på på dette viset så taper sporten integritet.

Og jo hvis jeg hadde gjort dette så hadde det kommet reaksjoner selv om jeg er svak. Det kan jeg garantere

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #52 : 16. april 2006, 15:41 »
Eg har sjølv nekta folk som eg viste dopa seg, å melde seg inn i klubben. Det er ikkje lovelig, men sjølvsagt vil eg gjere det eg kan for unngå dopere, eller folk eg ikkje føler meg sikker på vil holde seg reine, for å forhindre dei fra delta som stykeløftere.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget J.JohnSvenøen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #53 : 16. april 2006, 15:42 »
Han sier han har vært ren i over 2 år, og har da gått over karantene tiden til en som har blitt tatt. Du har helt rett i det.
Det er noe å tenke på.
Kanskje burde det komme regel endringer også her!

Han sier han har vært ren i over 2 år, og har da gått over karantene tiden til en som har blitt tatt. Du har helt rett i det.
Det er noe å tenke på.
Kanskje burde det komme regel endringer også her!


Mitt poeng var at idretten selv ikke anerkjenner noen "langtidseffekt" av doping over 2 år. Dersom man skal hevde at det eksisterer en slik langtidseffekt som gir et konkurransefortrinn i "evig" tid så må man endre regelverket til å gi livstidsutestenging ved første gangsbruk f.eks. DA hadde jeg kjøpt argumentet ditt 100%.

Moralsk sett forstår jeg deg selvfølgelig, er overhode ikke uenig der...
Medlem av foreningen for å bevare foreninger

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #54 : 16. april 2006, 15:44 »
å øke sum for innmeldelse, eller øke karantenetid er vel egentlig "svake" virkemidler for fremtiden. ?

For å lage et regelverk som jobber "med" idretten for å gjøre den renere og mer rettferdig, så kan det være interessant å se på muligheten for utestengelse etter første positive test.
Spersielt hvis man skaper rom for de uheldige, og de som bryter andre deler av regelverket uten å dermed sagt være dopet, så vil dette være en enda klarere linje enn den som er idag.

Men å fryse ut og rakke ned på en utøver som kommer fra strongman til Styrkeløft, bare fordi han er ærlig, blir for dumt.

Resten av diskusjonen, rundt regelverk og konstruktivitet fremover, se det er bra! Smiley

Jeg kjenner forøvrig flere styrkeløftere som har vært dopet før, og de er stort sett kjernekarer hele gjengen! Smiley Det tviler jeg ikke på at klubbkameraten til IP er heller.
Og de som en gang har blitt tatt, går med stempelet på seg hele tiden... selv 20 år etter...

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #55 : 16. april 2006, 15:45 »
Dette ordnet jo Roy fint for oss alle med å innrømme å ha brukt dop. Dermed kan jo vi alle regne med at vi hadde slått han om han alltid hadde vært rein.
Det er jo ein sjølvsagt ting at hans prestasjoner er litt mindre imponerende, enn om han hadde vært rein heile livet.
Kva om ingen vist om Roy var dopa eller ikkje, og han nekta på sin hals for å nokon gang ha brukt?


Da er vel faren stor for at jeg hadde kommet med nøyaktige samme innleggene. Men jeg hadde da vært virkelig ute å kjøre.

Hele diskusjonen startet med et par enkle spørsmål til Roy, disse har jeg enda ikke fått svar på.
Jeg spurte om han føler at konkurranse vilkårene hans er de samme som for uttøvere som alltid har vært rene?
Kan han med hånden på hjertet si at han hadde vært på tilsvarende nivå i dag om han aldri hadde dopet seg?

Er lov å stille noen enkle spørsmål  what
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #56 : 16. april 2006, 15:48 »
Mitt poeng var at idretten selv ikke anerkjenner noen "langtidseffekt" av doping over 2 år. Dersom man skal hevde at det eksisterer en slik langtidseffekt som gir et konkurransefortrinn i "evig" tid så må man endre regelverket til å gi livstidsutestenging ved første gangsbruk f.eks. DA hadde jeg kjøpt argumentet ditt 100%.

Moralsk sett forstår jeg deg selvfølgelig, er overhode ikke uenig der...

Var moralen jeg først og fremst stilte spørsmål ved.
Så har det fra min side selvsagt sklidd ut i alle retninger.

Det er i først og fremst moralen og etikken i det hele jeg sikter til.
Man tar noen valg her i livet, og med det brenner man noen broer.

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #57 : 16. april 2006, 15:53 »
Kjøp og salg er ulovlig. Bruker du steroider er sjansen stor for at du har kjøpt dette og brutt loven.
Innførsel er også ulovlig.
Så det er litt juks inne i bildet, for en som boler utenfor idretten også.

Dette er feil. Kjøp er ikke forbudt, og ei heller oppbevaring til eget forbruk (innenfor hva som er å finne i lovverket rundt dette; i praksis kun en høyesterettsdom).

Salg og innførsel derimot er forbudt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #58 : 16. april 2006, 15:57 »
Dette er feil. Kjøp er ikke forbudt, og ei heller oppbevaring til eget forbruk (innenfor hva som er å finne i lovverket rundt dette; i praksis kun en høyesterettsdom).

Salg og innførsel derimot er forbudt.

Poenget gjør seg likevel gjeldene. Sjansen for at man bryter Norsk lov ved når man bruker steroider er jo stor.
I et av leddene før man har varene i hånden, har loven høyst sannsynelig blitt brutt.
Så det er ikke kun innen idretten dette er problematisk.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Styrkeløft, strongman og doping.
« #59 : 16. april 2006, 16:09 »
Det er greit nok, og i alvorlighetsgrad kan det likestilles med å kjøpe smuglersprit - siden bruk er lovlig.

Uansett, er ikke det diskusjonen handler om. Diskusjoner er bra nok den, men jeg skjønner personlig ikke hvorfor den taes opp rundt hva en person evnt. har gjort. Hvorfor rettes ikke blikket inn mot forbundet og regelverket som ligger til grunn ?

Forøvrig støtter jeg meg til hva flere har kommet med her, og det er at etter 2 år "av" så er svært mye av grunnlaget borte, om noe i det hele tatt er beholdt. De 2 årene er vel heller neppe satt helt tilfeldig, og dersom det er tilfelle at det er tilfeldig satt så kan vel forbundet i grunn takke seg selv i hånden ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!