Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 28960 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #15 : 23. oktober 2008, 14:07 »
Om kroppen din er i "karbo-modus", så vil suget etter karbohydrater hele tiden ligge der og føre til at du ofte kjenner sug. Dette skyldes svingningene i blodsukkeret, men også folsømheten for serotinin, som i stor grad avgjør om du føler deg vel eller ikke (nivåene av serotinin øker ved inntak av karbohydarter). Overdreven bruk av karbohydrater skaper ubalanser i hele kroppskjemien din.

Overdreven bruk av ALT skaper ubalanse i kroppen.  Jeg er enig i at raffinert sukker ikke er spesielt meningsfullt å spise, men det er nettop her kaloriregning kommer inn. Om du har et solid underskudd på kalorier en dag, så kan du fint spise raffinert sukker for de kaloriene du har " til gode". At Karbohydrater har en negativ effekt på opptak av mineraler og vitaminer vil jeg se en solid forskningsrapport på, for det har jeg ikke hørt noe om.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #16 : 23. oktober 2008, 14:14 »
.

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #17 : 23. oktober 2008, 14:27 »
Husker jeg pleide å telle kalorier før, men har gått helt vekk i fra dette nå. Jeg vet ganske nøyaktig hva jeg spiser hver dag, så hvis jeg øker for mye i vekt, bare kutter jeg ned litt på porsjonene. Eller motsatt hvis jeg trenger mer mat. Det blir uttholdbart å regne dagsbehovet for kalorier med tanke på alle faktorene man må ta hensyn til, som blant annet høyde, vekt og aktivitetsnivå for å nevne noen få. I bunn og grunn blir alt bare grove kalkulasjoner.


Istedet vil jeg anbefale folk å gjøre slik:

1. Finn ut din vekt.

2. Før opp alt du spiser i løpet av 7 dager.

3. Vei deg igjen og sammenlign vekta før og etter perioden.


- Avhengig om du har gått ned i vekt, vedlikeholdt eller økt i vekt, så kan du bare tilpasse matinnaket.

- Å måle midjen ukentlig er også veldig avslørende.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #18 : 23. oktober 2008, 14:29 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #19 : 23. oktober 2008, 14:33 »
.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #20 : 23. oktober 2008, 14:34 »
Husker jeg pleide å telle kalorier før, men har gått helt vekk i fra dette nå. Jeg vet ganske nøyaktig hva jeg spiser hver dag, så hvis jeg øker for mye i vekt, bare kutter jeg ned litt på porsjonene. Eller motsatt hvis jeg trenger mer mat. Det blir uttholdbart å regne dagsbehovet for kalorier med tanke på alle faktorene man må ta hensyn til, som blant annet høyde, vekt og aktivitetsnivå for å nevne noen få. I bunn og grunn blir alt bare grove kalkulasjoner.


Istedet vil jeg anbefale folk å gjøre slik:

1. Finn ut din vekt.

2. Før opp alt du spiser i løpet av 7 dager.

3. Vei deg igjen og sammenlign vekta før og etter perioden.


- Avhengig om du har gått ned i vekt, vedlikeholdt eller økt i vekt, så kan du bare tilpasse matinnaket.

- Å måle midjen ukentlig er også veldig avslørende.

Altså, disse faktorene du snakker om regnes ganske enkelt ut gjennom et par enkle prinsipper.
For å finne RMR ( resting metabolic rate) har man en formel som heter ( 10xV + 6,25xH + 5xA)
V= vekt
H= høyde
A= alder

Siden må man regne inn MTE ( matens termiske effekt) som er ca 10-12%. Dvs den delen av næringsinntaket som går direkte over til varmeenergi.

Deretter tar man hensyn til PAL ( Aktivitetsnivå) , hvor mye du beveger deg iløpet av dagen.

Slik finner man ut både hvilemetabolismen, samt det som forsvinner direkter som varmeenergi ( og må utelates i videre utregninger av kaloriinntak). Samt PAL til å finne ut hvor mye som forsvinner ut gjennom fysisk bevegelse / mosjon / aktivitet.

Sa brura

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #21 : 23. oktober 2008, 14:35 »
Altså, disse faktorene du snakker om regnes ganske enkelt ut gjennom et par enkle prinsipper.
For å finne RMR ( resting metabolic rate) har man en formel som heter ( 10xV + 6,25xH + 5xA)
V= vekt
H= høyde
A= alder

Siden må man regne inn MTE ( matens termiske effekt) som er ca 10-12%. Dvs den delen av næringsinntaket som går direkte over til varmeenergi.

Deretter tar man hensyn til PAL ( Aktivitetsnivå) , hvor mye du beveger deg iløpet av dagen.

Slik finner man ut både hvilemetabolismen, samt det som forsvinner direkter som varmeenergi ( og må utelates i videre utregninger av kaloriinntak). Samt PAL til å finne ut hvor mye som forsvinner ut gjennom fysisk bevegelse / mosjon / aktivitet.



Hm skjønner. Men å regne ut aktivitetsnivået blir vel grove kalkulasjoner bare, så fremt i fall man ikke er stillesittende hele dagen? Man kan jo fort bomme på f.eks. 500 kalorier. Det tilsvarer nesten et helt måltid for mange og utgjør en ganske stor forskjell.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #22 : 23. oktober 2008, 14:38 »
.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #23 : 23. oktober 2008, 14:44 »
Fedon har nok ingenting med denne artikkelen å gjøre Smiley  Selv om Fedon skal ha creds for å vektlegge viktigheten av lavglykemisk mat, så er han fortsatt ingen entusiast av mye animalsk mat - der både proteinene og ikke minst fettet inngår.

Retningen jeg her illusterer er nok mer riktig å kalle et steinalder-inspirert kosthold. Den maten vi altså er best tilpasset å spise.

Steinalderdietten..
Vi har et par i klassen ( ernæringsfysiologi) som er, jeg mener, VAR fans av steinalderdietten. Etter å ha blitt knust av våre forelesere ( professorer i ernæring, kliniske ernæringfysiologer og professorer i kjemi og biologi) innså de også at karbohydrater er BRA.

Steinalderdietten passer jo ikke inn i vårt samfunn i det hele tatt. Det er jo dødsenkel logikk. Jeg vet ikke helt hvordan man levde i steinalderen, men jeg antar at man jaktet på et dyr, og spiste store mengder mat på en gang. Deretter slappet man av lenge, og lagret mye energi i form av fett og glykogen, og så hadde masse energi til å løpe rundt å jakte mer.

Dessuten er jo steinalderdietten litt misforstått. Steinaldermennesker spiste da ikke bare kjøtt. Kostholdet gikk mye ut på bær, rotfrukter og også seinere grønnsaker. Og grunnen til at steinaldermennesker kunne spise slik som de spiste ( mye proteiner, mye mettet fett) var fordi de var ekstremt mye mer aktive enn vi er.

Steinalderdietten i vårt samfunn = slappe folk, tynnfeite, lite muskler.

Balansert kosthold tilpasset vårt aktivitetsnivå og tidsalder = riktig.

Sa brura

Utlogget Rocky-Balboa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 548
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 548

Sv: Glem kaloriene
« #24 : 23. oktober 2008, 14:49 »
Synes at alt er så jævlig avansert. Kommer ALLTID noe nytt.
Begynner å trener igjen snart, da gjør jeg slik som jeg gjorde før.

Kl 8. Står opp, dusjer, spiser frokost (grov skive med ost og skinke + melk)
Kl 11. Matfriminutt. 1-2 små melk, grovt rundstykke med ost og skinke.
Kl. 14-15. Middag: Som regel fisk, kylling eller andre typer kjøtt.
Kl. 17: Styrketrening
Kl. 19: Lite måltid, havregryn + melk + egg
Kl 22: Stort måltid. Kylling, makrell, lyr eller noe annet proteinrik, vann, salat, ris (?).

Ser dette ut som en grei kostholdslpan? Cheesy
Bildelogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103777.msg1572196;topicseen#new

The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Glem kaloriene
« #25 : 23. oktober 2008, 14:51 »
Treningsforum.no har kommet i skade for å lagt ut feil versjon av artikkelen. Ny artikkel er lagt ut nå. Beklager!
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #26 : 23. oktober 2008, 14:53 »
Hm skjønner. Men å regne ut aktivitetsnivået blir vel grove kalkulasjoner bare, så fremt i fall man ikke er stillesittende hele dagen? Man kan jo fort bomme på f.eks. 500 kalorier. Det tilsvarer nesten et helt måltid for mange og utgjør en ganske stor forskjell.

Ja, satt faktisk med en sånn oppgave i går, og det gikk lekende lett helt frem til jeg skulle regne ut aktivitetsnivå. Personen sa at hun gikk mye rundt på jobben ( sykepleier) , og man bare..hm, jaha.  Så nå prøver jeg å finne en generell måte å finne ut av hvor mye man forbrenner pr skritt..hehe.  Ideer taes imot med stor takk!

Men som sagt , ja, det blir litt gjetting. Og man må ofte gjennom et par runder med den det gjelder, for å se om kalkuleringene er riktige. Det er jo egentlig det her som er den største utfordringen til ALLE som vil ned i vekt.

Jeg føler at artikkelskribent blir litt for "halleluja" i sine formuleringer, da folk som ikke er utdannet PT eller ernæringsditt eller datt, eller er kroppsbyggere, styrkeløftere etc , rett og slett ikke lever på samme planet. Du kan ikke si til en pasient at , nei, bare spis du, men sørg for at det blir proteiner og fett, og ikke så mye karbohydrater. Problemet til pasienten er nesten alltid at vedkommende spiser for mye fett, og for mye raffinert sukker, for lite proteiner, mineraler og vitaminer.

På den andre siden har man problemet ved at vedkommende mangler motivasjon og kunnskap til å begynne å regne på kostholdet sitt, men jeg mener det er et must å regne ut hvor mye man spiser. Det er den eneste måten å finne ut av hvorfor man går opp i vekt. Da har man altså to valg, enten øke aktivitetsnivået, eller kutte ned på maten / bytte ut med mindre energirike matvarer.

Så artikkelforfatter..la oss si at du har en kunde/pasient. Denne kunden er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt.

Hva mener du da er grunnprinsippet for at vedkommende skal komme seg ned i vekt?
Sa brura

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #27 : 23. oktober 2008, 14:58 »
Ja, satt faktisk med en sånn oppgave i går, og det gikk lekende lett helt frem til jeg skulle regne ut aktivitetsnivå. Personen sa at hun gikk mye rundt på jobben ( sykepleier) , og man bare..hm, jaha.  Så nå prøver jeg å finne en generell måte å finne ut av hvor mye man forbrenner pr skritt..hehe.  Ideer taes imot med stor takk!

Men som sagt , ja, det blir litt gjetting. Og man må ofte gjennom et par runder med den det gjelder, for å se om kalkuleringene er riktige. Det er jo egentlig det her som er den største utfordringen til ALLE som vil ned i vekt.

Jeg føler at artikkelskribent blir litt for "halleluja" i sine formuleringer, da folk som ikke er utdannet PT eller ernæringsditt eller datt, eller er kroppsbyggere, styrkeløftere etc , rett og slett ikke lever på samme planet. Du kan ikke si til en pasient at , nei, bare spis du, men sørg for at det blir proteiner og fett, og ikke så mye karbohydrater. Problemet til pasienten er nesten alltid at vedkommende spiser for mye fett, og for mye raffinert sukker, for lite proteiner, mineraler og vitaminer.

På den andre siden har man problemet ved at vedkommende mangler motivasjon og kunnskap til å begynne å regne på kostholdet sitt, men jeg mener det er et must å regne ut hvor mye man spiser. Det er den eneste måten å finne ut av hvorfor man går opp i vekt. Da har man altså to valg, enten øke aktivitetsnivået, eller kutte ned på maten / bytte ut med mindre energirike matvarer.

Så artikkelforfatter..la oss si at du har en kunde/pasient. Denne kunden er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt.

Hva mener du da er grunnprinsippet for at vedkommende skal komme seg ned i vekt?



Er ikke lett nei hehe! Vet ikke om du spurte meg, men jeg ville ha gjort som jeg skrev tidligere; altså funnet ut hvor vedkommende ligger når det gjelder vekt etter 7-dagers perioden. Hvis hun/han da f.eks. ligger på vedlikeholdsnivå eller over, så fjerner man bare litt av hvert måltid. Istedet for å spise 100g med ris, så spiser man 80g. To poteter istedet for tre osv. Bare fortsetter å kutte ned helt til vekta begynner å gå nedover. Det er slik jeg gjør det da, og det funker veldig bra. Nå vil man riktignok bruke kanskje 2-3 uker på å komme på rett vei, så det egner seg ikke hvis man har hastverk. Men når jeg skal slanke meg over en periode på kanskje flere måneder, så spiller noen få uker liten rolle.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #28 : 23. oktober 2008, 15:01 »
"sukkermolekylet" glukose, bidrar også med energi - men utover dette har karbohydratene i seg selv ingen essensiell funksjon i kroppen, og kan heller ikke brukes som byggestein


Dette er direkte feil, da karbohydrater har MANGE funksjoner i kroppen.

Galaktose og glukose bidrar f.eks til dannelse av Mucin i spytt.
Ribose og deoksyribose som dannes i kroppen av andre polysakkarider brukes i proteinsyntesen til RNA og DNA
Glukosamin og Galaktosamin brukes til proteoglykaner i brusk og bindevev
Fruktose, mannose, sialinsyre, og de to overnevnte er GLYKOPROTEINER med viktige funksjoner i blodbanen, på celleoverflater og intracellulært i cytosol og cellekernen, hvor blandt annet GLYKOLYSEN foregår, og andre ting som..tja..ATP produksjonen i mitokondriene osv.



Synes man skal passe seg for å være så bastant som artikkelforfatter når man mangler mye kunnskap om ernæring. Jeg er ikke ferdig utdannet på feltet selv, men du kan umulig ha noen relevant utdanning innen feltet, når du glipper på så basale ting. Det er slike skriverier som dette som bidrar til at folk hopper på dietter som ikke funker, og at man hele tiden hører ditt og datt, og ingen vet hva som er sant.

Du burde heller ha startet artikkelen slik " Jeg kan ikke alt om dette..men.."



Epidmiologiske studier har også vist at personer med høyt inntak av fiberrike karbohydrater har lavere forekomst av diabetes type 2 og hjerte og karsykdommer  samenliknet med personer med lavt inntak av karbohydrater og høyt fettinntak.

Det er bare å lese lærebøker på feltet, så forstår man raskt hvor viktig alle næringsstoffer er for kroppen.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #29 : 23. oktober 2008, 15:08 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!