Skrevet av Emne: Tester i Russland  (Lest 10669 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Tester i Russland
« #15 : 11. juni 2006, 13:31 »
Begge?? ALle tre landene (rus, Ung, Ukr)... til å begynne med... Og så kan USA følge etter... med litt flere...

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #16 : 25. juni 2006, 16:47 »
Jævlig irriterende å konkurrere mot disse utøverne.
Man trener hardt gjennom mange år for å måle seg mot dem, men man får aldri vite hvor man egentlig ligger, da disse utøverne velger å få resultatene i form av et nålestikk.

Tja, den fremstillingen blir jo litt enkel da. Disse menneskene må også trene hardt for å få resultater (dop eller ikke dop). Jeg har aldri hørt om styrkeløftere/kroppsbyggere som har fått resultater av nålestikk. En må nok passe både kost og trening som alle andre.

Med bruk av stadig mer sofistikerte måter å tilføre kroppen prestasjonsfremmende midler (jeg sier prestasjonsfremmende midler, siden antidopingkampanjen internasjonalt/nasjonalt er fokusert på "prestasjonsfremmende" fremfor "helsenedbrytende"), så kan en også diskutere hvorvidt det er noen reell fordel å dope seg. Det blir mer som å stille i et billøp med en bil uten turbo, når du vet at majoriteten av konkurrentene dine har en åpen (eller skjult) trimmet motor).

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Tester i Russland
« #17 : 25. juni 2006, 19:30 »
Det blir mer som å stille i et billøp med en bil uten turbo, når du vet at majoriteten av konkurrentene dine har en åpen (eller skjult) trimmet motor).
Nå er det lett å påvise ulovlig trimming på en enkel måte i motorsport.Dette kommer av grundige regelendringer. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #18 : 25. juni 2006, 20:44 »
Selvfølgelig må de også trene og spise "riktig", har aldri sagt noe annet.
Men det er ingen hemmelighet at disse løfterne ville vært vesentlig dårligere uten dop. Bare se på resultatene til de Russiske løftere i og utenfor sitt eget land det.

Poenget mitt var at nivået internasjonalt i dag er såpass høyt at ingen kan sove seg til resultater som blir lagt merke til. Dette gjelder både med og uten sprøytespisser.

Hallo !  :Smiley
Har sett litt av hvert på de mesterskapene jeg har vært med på, og kan konstantere at carbodrikkene jeg har i meg ikke gjør samme nytten.

Synes de er noen jævla feiginger jeg, som ikke tør å vise hva de løfter reint !
Og hadde det vært meg som stod øverst på prispallen i VM og fusket meg til seier, så hadde det ihvertfall vært med en sur bismak !
Håper at de som doper seg, og er med i organisert idrett ihvertfall har litt skamvett de også, og føler en bismak når de har fusket seg til seier.    

Poenget mitt var at hvis du deltar i konkurranser hvor en stor andel av deltakerene med høy sannsynlighet kan sies å ha inntatt hormonelle preparater, så blir ikke inntak av slike preparater en konkurransefordel lenger. Det blir mer en forutsetning for å klare å hevde seg (og da skal genetikk, trening og alt det andre stemme i tillegg til disse hormonelle produktene).

Et sidespor: Jeg har i mange slike diskusjoner ytret et ønske om at fokus burde være på helseskader, fremfor de prestasjonsfremmende sidene ved bruk av et eller annet medikament. En ren styrkeløft-idrett burde (hvis ting ble satt på spissen) være fri for knesurringer, ryggbelter og benkpress/knebøydrakt. Dette er hjelpemidler som hjelper utøveren å skyve opp mer kilo enn hva han fysisk er kapabel til på egen hånd.

Det er ikke så mange årene siden det i fullt alvor ble diskutert hvorvidt inntak av kreatin burde klassifiseres som doping. Lettere stoffer med oppkvikkende effekt har også vært i søkelyset (kaffe?), selv om den helseskadelige effekten av disse preparatene ofte ikke har vært like tilstedeværende.

Hva med å ha fokus på helsemessige ulemper med inntak av hormonelle preparater, fremfor å fokusere på at de er prestasjonsfremmende? Den prestasjonsfremmende biten er jo tross alt en positiv ting. Det er ikke derfor en ønsker å forby dem. Er det vel? Hvis hovedfokus *er* å fjerne alle prestasjonsfremmende faktorer innen idretten, så er jo hjelpemidlene det første som bør fjernes.

Sidespor som sagt. Dog viktig å nevne.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #19 : 26. juni 2006, 00:31 »
Nei, det er det jo alle som skjønner. Men hva det har med saken om at noen fusker skjønner jeg ikke?

Det har ingenting med hvorvidt noen "fusker" å gjøre. Det var kun et statement for å fjerne den gamle klisjeen med at det bare er å hive i seg noen steroider og ta en vm-medalje. Nivået i dag er så høyt som sagt at en må gjøre alt riktig hvis en skal ha en real sjanse.

Det er umoralsk og et hån mot de som spiller med åpne kort, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

En skal selvsagt følge de spillereglene for en konkurranse som er fastsatt. Jeg synes likevel at etikk/moral aspektet blir en noe forenklet argumentrekke hvis det er doping som sådann vi snakker om. Men jeg er altså helt enig med deg at det er unfair å konkurrere på ulike vilkår.

Og det skal rettferdigjøre dopmisbruk i idretten !?
Når jeg er med på VM i benk, så løfter jeg det jeg kan og vil aldri synke så lavt at jeg tar til fusk for å vinne plasseringer. Da nøyer jeg meg heller med sjuendeplassen og har samvittigheten ren.

Dette er tross allt organsiert idrett vi snakker om og der har dop ingenting å gjøre !

Jeg har allerede påpekt at jeg ikke synes det er rettferdig å konkurrere på ulike vilkår. Men etikk/moral aspektet er altså bare en side av dopingspørsmålet. Nasjonalt og internasjonalt har en hatt fokus på å forby prestasjonsfremmende stoffer. Hvis "prestasjonsfremmende" er det hellige ordet som skal benyttes, så er altså benkpress-skjorter, steroider eller sågar konsentrerte kosttilskudd i samme kategori. De vil alle hjelpe deg å øke prestasjonene dine.

Nå burde jo fokus på antidoping arbeidet være de potensielle skadevirkningene et individ utsetter seg for ved å benytte disse preparatene. Altså at en vinklet det inn mot helse. At noe er prestasjonsfremmende i seg selv er jo et positivt ladet begrep. Hvis benkeskjorten hjelper deg å løfte 20 kg ekstra. Så er det bra. Hvis steroider hjelper deg å løfte 40 kg til, så er det også bra. Hvis leveren din ryker etter langvarig misbruk av hormonelle medikamenter, så er det overhodet ikke bra. Jeg vet ikke om det bare er jeg som har lagt merke til det, men antidoping arbeidet virker å være farget av denne "prestasjonsfremmende" tankegangen. Hvorfor skulle en ellers diskutere hvorvidt kaffe eller kreatin skulle være "doping", basert på en helsefremmende vinkling?

1) Konkurransevilkår skal være like for alle. Ja, enig
2) Idrettsutøverens helse skal være i fokus. Ja, enig (men her vanskeliggjør en altså hele problemstillingen ved å ensidig fokusere på hva som er prestasjonsfremmende.

En er naiv hvis en har noen tro på den gamle "en sunn sjel i et sunt legeme" greien i dag. Idretten er korrupert av penger og andre interesser for lenge siden.

Sitat
Det som er viktig å fjerne, er det som pr. dags dato er ulovlig og det er doping !
Om noen synes utstyr er dritt eller ikke er en annen diskusjon ( sidespor som du sier ).

Kurrant nok! Men det er også greit å heve nesetippen litt opp i horisonten i blandt og spørre seg hvorfor ting er ulovlig og hvilke kriterier som legges til grunn når noe blir forbudt. At dopingpreparater ønskes vekk basert på at en ønsker å beskytte idrettsutøverens helse, er kurrant nok. At en derimot kun tenker på det som fælt at disse stoffene gir idrettsutøveren bedre prestasjoner, virker noe søkt.

Det er mange som tålmodig står og venter ved fotovergangene rundt om i dette landet daglig på at den grønne mannen skal vise seg. Det kan være klart for biler flere hundre meter i hver retning, men en står fremdeles og venter på den grønne mannen, fordi en regel sier at det skal være slik.

Det jeg prøver å si her, er at hvis en skal ha en fornuftig diskusjon rundt noe som helst, så må en være villig til å se på ting i et litt bredere perspektiv enn det som ofte blir sluttresultatet.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #20 : 26. juni 2006, 03:00 »
Har aldri sagt at det bare er å stikke sprøyter, for så å bli best i verden... Kommer aldri til å si det heller.
Er fullt klar over hva som kreves da jeg deltar på internasjonalt nivå selv, men at jeg skal bli slått av dopere trenger jeg ikke å like.

Kurrant nok! Konkurranse under like vilkår. Jeg har sagt meg enig i den før.

For meg er dette såre enkelt og svart hvitt.
Fusker du bevist med tanke på å vinne, så er du en moralsk taper og mangler etikk synes jeg.


Jeg tror alle stort sett er enig i den "konkurranse på like vilkår" biten. Jeg er det i alle fall.

Hvilken definisjon noen har brukt på steroider driter jeg vel i, enten de kaller det prestasjonsfremmende eller helseskadelig.
Doping er ikke lov i organsiert idrett som jeg sa tidligere, og det som diskuteres er om hvorvidt Russland ( og de landene det gjelder ) bør få straff for sine holdninger. Å starte en diskusjon om klesplagg/utstyr opp mot hormonpreparater blir bare svada.

Definisjoner er jo interessant i den sammenhengen at det er definisjoner som danner utgangspunktet for hva som klassifiseres som doping og hva som ikke klassifiseres som doping. Dette har vært diskutert både av nasjonale og internasjonale antidoping organer og burde i så fall være interessant for deg som idrettsutøver å ha en formening om. Du synes det er fælt at dine konkurrenter doper seg. Det er helt greit (og forståelig). På den annen side, så tror jeg også vi er enige om at det er forskjell på veksthormoner og kreatin, eller deca og kaffe. Det blir som natt og dag. Men er utgangspunktet at prestasjonsfremmende stoffer skal være forbudt, så blir ironisk nok slike preparater puttet i samme bås. Riktig? Vel, jeg har meninger om dette. Jeg synes ikke det ville være å skyte over mål at andre burde ha meninger om det heller.

Med utgangspunkt i at en ønsker å forby prestasjonsfremmende midler, så er sammenligningen mellom prestasjonsfremmende stoffer og utstyr høyest reell, all den tid begge deler lar deg yte mer enn hva kroppen din isolert sett er i stand til.

Vi får holde oss til tema : Bør det aksepteres at over halvparten av de Russiske utøverne testet positiv ? Nei sier jeg !

Selvsagt ikke! Reaksjonsform? Tja, ikke forvent deg for mye. Verden fungerer sjelden utfra idealistiske reaksjonsmønstre. Uansett hvor mye vi på denne steinrøysen kan ønske oss det ene eller det andre.

Er jo enig i at det bør fokuseres på  AAS og helseproblematikk, og ikke bare at det er prestasjonsfremmende ( det tror jeg da også at ADN gjør ? ). Benkskjorter har ingenting i denne debatten å gjøre...

Hvis vinklingen er at en ønsker å forby ting som er prestasjonsfremmende, så har i det minste benkeskjorter like mye her å gjøre som kaffe og kreatin.

I mange land er nok det sant, men det hindrer ikke meg i å synes at man børe prøve å bekjempe dette med nebb og klør.
Derfor mener jeg at Russerne bør få en straff som svir etter siste tids hendelser.

At de får et klaps på fingeren holder ikke denne gangen synes jeg. IPF bør vise at de mener alvor og at doping ikke er akspetert over hodet i sporten styrkeløft.

Så lenge de får bedre prestasjoner enn hva de ville fått uten, så ja da må jeg si meg irritert.
Helsen deres driter jeg i, da de har tatt et valg.
Problemet er at valget deres gjør det vanskeligere for meg å hevde meg. Har ingen problemer med å tape for noen, men da skal jeg vite at vi spillte med de samme forutsettningene og holdt oss til reglene.

Som sagt, ikke forvent deg for mye. Det er ikke idealistiske krefter som styrer idretten. Slik har det vært i flere tiår. Så lenge en forventer stadig nye rekorder og bedre prestasjoner, så lenge pengene og markedskreftene rår (de gjør jo nødvendigvis det), så kan du se langt etter særlig tøffe reaksjoner i Russlands retning.

Jeg lurer på når Svetlana Igolov dukker opp, det nye genmanipulerte super-esset fra Russland som tar 450 kg i benken.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #21 : 26. juni 2006, 20:54 »
Orker ikke å kommentere dette mere, da jeg synes holdningene mine til doping i idretten har kommet klart frem.
Hva folk gjør med helsa si utenfor idretten, lar jeg andre bekymre seg over...

Nå tror jeg at jeg måtte være ganske så treg i oppfattelsen hvis jeg ikke skulle ha fått med meg ditt ståsted til doping. Tro det eller ei, men vi er sånn i det hele og det store enig. Jeg velger bare i tillegg å se ting i et litt videre perspektiv.

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Tester i Russland
« #22 : 27. juni 2006, 11:32 »
Tegnet DU den??? Shocked

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Tester i Russland
« #23 : 27. juni 2006, 11:33 »
 rofl
Smiley

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Tester i Russland
« #24 : 27. juni 2006, 11:37 »
Jepp, fikk ideen når jeg leste om testingen av de Russiske utøverne. Grin
Damn, skikkelig bra! Wink

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Tester i Russland
« #25 : 27. juni 2006, 11:57 »
Greide ikke å dy meg, måtte lage en liten tegning....

Russisk definisjon av cardio trening !


Du må seriøst tegne mer og legge ut på forumet, det der var veldig bra. Grin
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Tester i Russland
« #26 : 27. juni 2006, 12:24 »
Takker !
Tegner nesten aldri men måtte bare gjøre litt narr av de som fusker.  Smiley

Den tegningen der minner meg faktisk om en historie om en lokal styrkeløfter som i pausen etter egen innsats i et stevne på slutten av 80-tallet fikk spørsmål fra en kompis ala:
"NN er du rein nå eller?"

Hvorpå NN svarte at; 
"Joa jeg er rein nå jeg!

"Når tok du noe sist da?" var neste spørsmål...

"For 3 dager sia" var svaret.....

Responsen: "Faan da må du stikke! Du veit at 72'timersregelen ikke alltid funker, og dopingkontrollen er på vei hit nå, og det er bedre å bli tatt for å ikke stille til test, enn på fersk gjerning!"

NN tok advarselen til etterfølgelse og løp avgårde med superdrakta på..... I følge den lokale avisen skal det siste de hørte fra ham være at han ropte....: "Dere må la oss bole i fred! Ellers blir vi ikke sterke!"........


Hmmm ja - en liten digresjon bare.......... Og jepp, han fikk utestengelse for å ikke å ha stilt til test Smiley Men til hans forsvar skal det sies at han var i godt selskap i de dage, selv om det var i det momentet de sånn smått  begynte å rydde opp i rekkene Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Tester i Russland
« #27 : 27. juni 2006, 14:33 »
Det der har jeg overvært også..... ADN kom på et studio med det resulatat at 6-8 stykker "glemte" lommeboka si i resepsjonen den dagen... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Tester i Russland
« #28 : 28. juni 2006, 21:11 »
rofl

Har lignende historier jeg også, men da ikke i organisert idrett.
Vet ihvertfall en historie der ADN kom på et studio, med det resultat at både vinduer og branndører ble benyttet til å slippe unna.

Mest sannsynlig så hadde de ikke blitt testet uansett, men med kroppen full av turbo så tok de vel ikke sjansen hehe.

Hva hadde Antidoping Norge på et typisk helsestudio utenfor organisert idrett å gjøre? Såvidt meg er bekjent kunne de vel uansett ikke avtvinge disse folkene testing for noe som helst. Langt mindre hadde de myndighet til å straffe dem for det de måtte ha funnet i en slik test.

Eller var det idrettsutøvere som bedrev en idrett i regi av Norges idrettsforbund som trente (og stakk av)?

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Tester i Russland
« #29 : 28. juni 2006, 21:18 »
Hva hadde Antidoping Norge på et typisk helsestudio utenfor organisert idrett å gjøre? Såvidt meg er bekjent kunne de vel uansett ikke avtvinge disse folkene testing for noe som helst. Langt mindre hadde de myndighet til å straffe dem for det de måtte ha funnet i en slik test.

Eller var det idrettsutøvere som bedrev en idrett i regi av Norges idrettsforbund som trente (og stakk av)?


Å tenke seg litt om før man svarer på noe hadde kanskje vært en liten ide Wink

ADN kom vel for å teste en utøver som var organisert, og resultatet ble at alle med turbo stakk, selv om dem sikkert ikke hadde blitt testa som 2strong skrev, da ADN ikke kan teste noen utenfor idrettsforbundet.

Han nevnte ingen ting om idrettsutøvere som stakk av, kun den fulle av turbo som ikke hadde blitt testa uansett.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!