Skrevet av Emne: Til matematikerne her (uac?)  (Lest 4226 ganger)

truls

  • Gjest
Til matematikerne her (uac?)
« : 09. januar 2005, 12:40 »
i går var lufttrykket meeget lavt. Redusert til havsnivå var trykket på Røros igår 963, barometertrykket på Røros, ikke kompensert for høyde, var 895


Spørsmålet: Er dette trykket så lavt at for eksempel 300 kilo i knebøy blir målbart lettere?

 Grin

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #1 : 09. januar 2005, 13:15 »
Nei. Trykket har ingen innvirkning på hvor tungt 300 kg i knebøy blir, isåfall må du redusere gravitasjonskonstanten. Wink

Eneste måten jeg kan se at dette skal ha noe å si, er om trykket blir så lavt at man sliter med å få i seg nok oksygen under settet.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #2 : 09. januar 2005, 13:18 »
For alle praktiske årsaker er forklaringen til LurePer god nok den. Smiley
Forskjellene blir marginale (om de i det hele tatt kan merkes) for å si det slik.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #3 : 09. januar 2005, 13:24 »
For alle praktiske årsaker er forklaringen til LurePer god nok den. Smiley
Forskjellene blir marginale (om de i det hele tatt kan merkes) for å si det slik.

Hvordan blir de marginale?
I positiv nitrogenbalanse.

truls

  • Gjest
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #4 : 09. januar 2005, 13:27 »
ok, det trykket som en atmosfære utøver på menneske kroppen er ikke så rent lite i tillegg? til gravitasjonen, men regnet med at det var marginalt ja. men hvis trykket blei halvert burde det da merkes? (hvis man fikk i seg nok oksygen til å løfte da.. eller i et vakum på jordkloden, løfter man mer der?)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #5 : 09. januar 2005, 13:30 »
ok, det trykket som en atmosfære utøver på menneske kroppen er ikke så rent lite i tillegg? til gravitasjonen, men regnet med at det var marginalt ja. men hvis trykket blei halvert burde det da merkes? (hvis man fikk i seg nok oksygen til å løfte da.. eller i et vakum på jordkloden, løfter man mer der?)

I et vakuum slipper man luftmotstand, så strengt tatt ville det blitt lettere.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #6 : 09. januar 2005, 13:37 »


Hvordan blir de marginale?

Trykket er jo avhengig av mengden luft over deg - altså vil dette påvirke deg noe. Men dette er som sagt veldig margianale forskjeller, gravitasjonskraften er det som teller.

Som et eksempel, hadde gravitasjonen vært 0 ville du fremdeles blitt trykket svakt ned mot bakken siden luften overdeg veier noe. Nå antar jeg selvfølgelig at det er vindstille da. Og det er jo minst et sted på jorden til enhver tid hvor det er helt vindstille.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #7 : 09. januar 2005, 13:42 »


Trykket er jo avhengig av mengden luft over deg - altså vil dette påvirke deg noe. Men dette er som sagt veldig margianale forskjeller, gravitasjonskraften er det som teller.

Som et eksempel, hadde gravitasjonen vært 0 ville du fremdeles blitt trykket svakt ned mot bakken siden luften overdeg veier noe. Nå antar jeg selvfølgelig at det er vindstille da. Og det er jo minst et sted på jorden til enhver tid hvor det er helt vindstille.

"Trykk" er definert til å virke like stort i alle retninger. Trykkgradienten i vertikal retning vil alltid i et statisk tilfelle være massetetthet ganger gravitasjonskonstant, men det er egentlig ikke relevant.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #8 : 09. januar 2005, 13:53 »
Men massetetthet er ikke konstant i luftlagene, og varerer noe fra lavtrykk tli høytrykk. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #9 : 09. januar 2005, 13:57 »
Men massetetthet er ikke konstant i luftlagene, og varerer noe fra lavtrykk tli høytrykk. Smiley

Riktig, men matematisk rett blir ikke dette relevant, siden du ender opp i samme posisjon som du startet.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #10 : 09. januar 2005, 13:59 »
Du gjør jo ikke det, siden du går fra å huke deg ned og opp igjen - det er jo da belastningen skjer. Forskjellen er selvsagt irrelevant rent praktisk.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #11 : 09. januar 2005, 14:05 »
Du gjør jo ikke det, siden du går fra å huke deg ned og opp igjen - det er jo da belastningen skjer. Forskjellen er selvsagt irrelevant rent praktisk.

Men du ender alltid opp i bunnposisjon igjen. Matematisk sett blir arbeidet det samme, uavhengig av massetetthet. I praksis går naturligvis den kinetiske energien du i teorien kan dra nytte av, tapt som friksjon på vei ned. Trodde imidlertid vi betraktet det rent teoretisk.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #12 : 09. januar 2005, 14:10 »
Jo da, jeg er med på den rent teoretiske betraktningen selv også, men når luftlaget over deg ikke er konstant i vekt ved forskjellige trykk så er heller ikke det matematiske arbeidet konstant ved forskjellige trykk. Det er bare å tenke seg en søyle med luft rett over deg det, vekten av den vil variere.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #13 : 09. januar 2005, 14:14 »
Jo da, jeg er med på den rent teoretiske betraktningen selv også, men når luftlaget over deg ikke er konstant i vekt ved forskjellige trykk så er heller ikke det matematiske arbeidet konstant ved forskjellige trykk. Det er bare å tenke seg en søyle med luft rett over deg det, vekten av den vil variere.

Selvsagt, men når du ender opp i samme posisjon som du startet, vil ikke det ha noe å si. En høyere trykkgradient vil fungere som et konservativt kraftfelt, så når du i er bunnposisjon, vil du ha like stor kinetisk energi som det arbeidet du brukte for å få deg i topp-posisjon. Nå neglisjerer jeg selvsagt luftmotstand.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Til matematikerne her (uac?)
« #14 : 09. januar 2005, 14:18 »
Er ikke sikker på at jeg helt skjønner hva du mener nå. Forklar gjerne den en gang til. Smiley Enten er det noe jeg ikke har fått med meg, eller så snakker vi forbi hverandre her. Jeg mistenker du betrakter trykket på en litt mer fysisk generell måte nå, mens jeg faktisk betegner det ut i fra fluidmekaniske betraktninger (og fysiske selvsagt).

Forøvirg kan du ikke i et teoretisk perspektiv se bort i fra luftmotstanden her. Den er blir jo egentlig litt essensiell i de marginale betraktningene vi faktisk diskuterer.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!