Skrevet av Emne: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?  (Lest 15789 ganger)

Utlogget Tønnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« : 28. februar 2007, 19:04 »
Hva er glutamin spesielt godt for - en av aminosyrene, men hvilken effekt er viktig mtp styrke/vekttrening

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #1 : 28. februar 2007, 19:15 »
Jeg ble forklart det med så enkelt at hvis du tenker på proteinene som byggesteiner så er glutamin sementen/betongen Wink
195 høy

Utlogget Tønnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #2 : 28. februar 2007, 19:21 »
Takk for svar. Ja, glutamin
 og alle de andre aminosyrene danner basis for alle proteiner, men hva er Glutamin godt for i praksis som rent stoff mtp styrketrening. Hvilken effekt!? Selges jo som separat produkt.

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #3 : 28. februar 2007, 19:26 »
Hvis du omtolker det som jeg skrev så binder det gjerne sammen muskelfibrene da? (ikke sikker)
195 høy

Utlogget W_Beck

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #4 : 28. februar 2007, 19:30 »
Glutamin er en aminosyre som kroppen selv kan produsere, dvs den er ikke essensiell. Aminosyrer får vi i oss når vi spiser protein og hvorfor skulle en aminosyre du selv kan lage være så viktig? Glutamin er faktisk en av de viktigste aminosyrene for dine muskler. Det er nemlig en aminosyre som trengs for at proteinsyntesen, dvs oppbyggingen av ny muskelmasse, skal stimuleres. Den er en av de mest anabole aminosyrene! Glutamin brukes når du trener hardt, og blir glutaminnivåene for lave i muskelen brytes den ned.

All næring du absorberer tas opp i tynntarmen, hvilket er den lengste delen av magetarmkanalen. Tynntarmen er mellom 8-10 meter, det er bra ettersom opptaket av næring blir effektivt og du absorberer i stort sett 100% av den nedbrytbare næring du spiser. Det negative er at tynntarmen krever mye energi og byggsteiner og at den faktisk forbruker det meste av glutaminet du spiser. Bare tynntarmen forbruker ca 20 gram glutamin/dag og vanlig kost gir bare ca 10 gram daglig. Det koster å ha ett så fantastisk organ som tynntarmen! Med enkel mattematikk slår man snart fast at det kreves ytterligere 10 gram for å takle tynntarmens behov og de får man fra kroppens egen produksjon. Tynntarmen er en stor glutaminkonsument og er et av grunnene til at vi minsker i muskelmasse når vi spiser for lite protein. Tynntarmen får ikke tilstrekkelig med glutamin fra kosten lengre og den kommer til å ta fra glutaminet som finnes i musklene. Resultatet blir at vi raskt mister muskelmasse. Til og med om kroppens egne produksjon kan øke, og takle en viss del av behovet, trengs det andre aminosyrer som kroppen kan gjøre om til glutamin og nettoeffekten blir fremdeles at muskelmassen brytes ned for å tilføre tarmen med brensel og byggsteiner

Utlogget Tønnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #5 : 28. februar 2007, 19:44 »
Javel, så den anabolske effekten av glutamin er sterkere enn hos andre aminosyrer som viktig faktor.
Har glutamin noen merkbar effekt på andre faktorer rundt trening? (i praksis - før/under/etter trening). (biokjemisk er glutamin viktig mange steder)

Utlogget Even

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 196
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 196

  • Tough aint enough !
Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #6 : 07. mars 2007, 11:11 »
Glutamin er en aminosyre som kroppen selv kan produsere, dvs den er ikke essensiell. Aminosyrer får vi i oss når vi spiser protein og hvorfor skulle en aminosyre du selv kan lage være så viktig? Glutamin er faktisk en av de viktigste aminosyrene for dine muskler. Det er nemlig en aminosyre som trengs for at proteinsyntesen, dvs oppbyggingen av ny muskelmasse, skal stimuleres. Den er en av de mest anabole aminosyrene! Glutamin brukes når du trener hardt, og blir glutaminnivåene for lave i muskelen brytes den ned.

All næring du absorberer tas opp i tynntarmen, hvilket er den lengste delen av magetarmkanalen. Tynntarmen er mellom 8-10 meter, det er bra ettersom opptaket av næring blir effektivt og du absorberer i stort sett 100% av den nedbrytbare næring du spiser. Det negative er at tynntarmen krever mye energi og byggsteiner og at den faktisk forbruker det meste av glutaminet du spiser. Bare tynntarmen forbruker ca 20 gram glutamin/dag og vanlig kost gir bare ca 10 gram daglig. Det koster å ha ett så fantastisk organ som tynntarmen! Med enkel mattematikk slår man snart fast at det kreves ytterligere 10 gram for å takle tynntarmens behov og de får man fra kroppens egen produksjon. Tynntarmen er en stor glutaminkonsument og er et av grunnene til at vi minsker i muskelmasse når vi spiser for lite protein. Tynntarmen får ikke tilstrekkelig med glutamin fra kosten lengre og den kommer til å ta fra glutaminet som finnes i musklene. Resultatet blir at vi raskt mister muskelmasse. Til og med om kroppens egne produksjon kan øke, og takle en viss del av behovet, trengs det andre aminosyrer som kroppen kan gjøre om til glutamin og nettoeffekten blir fremdeles at muskelmassen brytes ned for å tilføre tarmen med brensel og byggsteiner


Greit nok alt det der,
MEN - funker det???
Er det like "viktig" som Kreatin?
Dont you evva evva fuck with Benny the cop!


Duke Nukem
It`s time to kick ass and chew bubblegum, and im ALL out of gum..
Damn! Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #7 : 07. mars 2007, 11:22 »
Du vil ikke merke stort forskjell. Verken kreatin eller glutamin er viktig.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #8 : 07. mars 2007, 13:44 »
Enig med deg angående rent glutamintilskudd, men kreatin er det mange som får god effekt av.

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #9 : 09. mars 2007, 13:02 »
ja for kreatin er jo en av de viktigste minosyrene.
Du vil ikke merke stort forskjell. Verken kreatin eller glutamin er viktig.

Utlogget Lillesprett

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 753
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 753

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #10 : 09. mars 2007, 13:31 »
Jeg bruker L-glutamin kjøpt i Sverige og har brukt dette i litt over et halvt år.
Prøvde ca 3 uker uten tilskudd og jeg merket forskjell når jeg trener tung styrketrening.
Min kropps evne til å restituere seg er bedre når jeg bruker L-GLutamin enn når jeg ikke gjør det! Blir mindre støl og sliten i kroppen enn uten. Det virker som om musklene rett og slett er surere når jeg ikke tar Glutamin.
Bare en personlig erfaring Smiley
Trene mer, bli sterk!!!!

Forbedre personlige rekorder for hvert stevne.

Status aug 2010 - konkurranseresultat:
56-kg klassen
Bøy: 135 kg, benk: 75 kg, mark: 137,5 kg
Totalt: 340kg

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #11 : 09. mars 2007, 16:25 »
Greit nok alt det der,
MEN - funker det???
Er det like "viktig" som Kreatin?

Hadde jeg stått og skulle velge mellom L-Glutanmine og kreatin så hadde det ikke vært tvil om at jeg hadde valgt kreatin.
Jeg hadde valgt Omega3 ,mulitivitamin,magnesium,zma,protein,bcaa også lenge før jeg hadde brukt penger på glutamin.

Utlogget Even

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 196
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 196

  • Tough aint enough !
Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #12 : 22. mars 2007, 15:25 »
Du vil ikke merke stort forskjell. Verken kreatin eller glutamin er viktig.

Ohhh! Jeg slutta med kreatin i 2 uker. PANG! Gikk ned 25kg i Mark!
Dont you evva evva fuck with Benny the cop!


Duke Nukem
It`s time to kick ass and chew bubblegum, and im ALL out of gum..
Damn! Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Glutamin. Hva er glutamin spesielt bra for?
« #13 : 22. mars 2007, 15:34 »
Hørt om Placebo? Tongue Høres litt voldsomt ut liksom...
195 høy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!