Skrevet av Emne: Treningssentrene skal rydde opp  (Lest 13615 ganger)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Treningssentrene skal rydde opp
« : 04. mai 2005, 20:30 »
Av: Avisens Nyhetsbyrå

Oslo (ANB):
Treningssentrene har lenge vært plaget med rykter om bruk av doping. Nå ønsker bransjen å rydde opp, og har inngått et samarbeid med Antidoping Norge som de håper vil bære frukter.


– Det har vært en kobling mellom det å løfte tunge vekter og det å bruke stoffer, sier leder i Norges Treningssenter Forbund (NTF) Tom Dahl Frøshaug til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette ønsker vi å gjøre noe med, og derfor inngår vi dette samarbeidet. Vi vil gjerne gjøre senterne frie for doping. Dette blir litt på samme måte som særforbund rydder opp i sine rekker, fortsetter han.

Og Frøshaug har også en klar hensikt med å få igjennom avtalen:

– Hensikten er å bli akseptert i idrettsfamilien. Vi vil jo inn i det gode selskap. Det er mange særforbund som er veldig flinke, og vi vil følge dette eksempelet.

Andreas Høistad i Antidoping Norge (ADN) sier til ANB at programmet til treningssentrene i Norge er bygget opp rundt tre elementer: kurs og opplæring av ansatte, holdningsskapende arbeid blant medlemmene og dopingkontroller av de medlemmene som har skrevet under på en frivillig egenerklæring.

– Dette tilbudet har vi sendt ut til alle sentrene som er registert i NTF, og vi har fått kjemperespons. Vi setter i gang dette for å trappe opp kampen mot doping utenfor den organiserte idretten. Dette programmet er vel så mye forebyggende som det er problemorientert, sier Høistad.

– Det er ikke nødvendigvis fordi sentret har et problem at de tar kontakt med oss. Men fordi de ønsker å unngå å få problemer. Dermed viser de et samfunnsansvar, forklarer han. (ANB)

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget HeY oH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #1 : 04. mai 2005, 20:33 »
Synes dette er bra eg Smiley
If you even dream of beating me you'd better wake up and apologize...

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #2 : 05. mai 2005, 04:52 »
Jeg spurte i en tråd her et spørsmål om den lista som ble forelagt treningssentrene, blir det testet for DNP, effedrin og ephra(vet ikke om det er skrevet helt rett, men det er en effedrin lignende urt)

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #3 : 05. mai 2005, 13:36 »
Jeg spurte i en tråd her et spørsmål om den lista som ble forelagt treningssentrene, blir det testet for DNP, effedrin og ephra(vet ikke om det er skrevet helt rett, men det er en effedrin lignende urt)

Jeg synes dopinglistene er litt vansklige å lese, men når jeg prøver å tyde denne siden:http://www.antidoping.no/t2.asp?p=53413

Så ser jeg følgende ihvertfall for oss som driver og konkurrer:
Sitat
"I. STOFFER OG METODER SOM ER FORBUDT BÅDE I OG UTENFOR KONKURRANSE"
Forbudte stoffer
S1: Anabole stoffer
S2: Hormoner og relaterte substanser
S3: Beta-2 Agonister
S4: Antiøstrogene midler
S5: Diuretika (vanndrivende midler) og andre maskeringsmidler

Forbudte metoder
M1: Forbedring av oksygenopptak / oksygentransport
M2: Kjemisk og fysisk manipulasjon
M3: Gendoping

Så vidt jeg vet så hører vel Efedrin ikke til noen av disse gruppene. Men i gruppa S6 Stimulerende midler. Som kun det blir testet for i konkurranse. Så for meg virker det rart om de skulle teste mosjonister for det?

Mulig jeg tyder dette helt feil, men dette kan sikkert ADN bekrefte eller avkrefte?

Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #4 : 05. mai 2005, 13:39 »
Jeg spurte i en tråd her et spørsmål om den lista som ble forelagt treningssentrene, blir det testet for DNP, effedrin og ephra(vet ikke om det er skrevet helt rett, men det er en effedrin lignende urt)
Du tenker på testing av frivillige mosjonister nå, ikke sant?! Ikke den fullstendige dopinglisten?
DNP og Efedrin er vel No Go for aktive utøvere.

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #5 : 05. mai 2005, 14:23 »

Du tenker på testing av frivillige mosjonister nå, ikke sant?! Ikke den fullstendige dopinglisten?
DNP og Efedrin er vel No Go for aktive utøvere.

Nei jeg tenker på aktive utøvere. Da er det forbudt kun i konkurranse... Mulig jeg leser listen feil. Men i tillegg til det jeg postet isted. Står det i gruppe S6:

Sitat
S6. Stimulerende midler

Forbud
Følgende stoffer er forbudt:
Adrafinil, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, bensfetamin, bromantan, carphedon, katin, klobensoreks, kokain, dimetylamfetamin, efedrin, etilamfetamin, etilefrin, famprofazone, fenkamfamin, fencamine, fenetyllin, fenfluramin, fenproporeks, furfenoreks, mefenoreks, mefentermin, mesokarb, metamfetamin, metylamfetamin, metylenedioksyamfetamin, metylenedioksimetamfetamin, metylefedrin, metylfenidat, modafinil, niketamid,norfenfluramin, parahydroksiamfetamin, pemolin, fendimetrazin, fenmetrazin, fentermin, prolintan, selegilin, stryknin, og andre stoffer som har lignende kjemisk struktur eller biologisk effekt.

Alle forbudte midler gjelder både D og L isomer hvor relevant.

Stoffene er forbudt i konkurranse.

Legg merke til det jeg har understreket. DNP har jeg filla greie på. Det er vel ikke noe medisinsk årsak til å bruke DNP. Dette er vel for å ha ihjel insekter (og mennesker)


Kanskje ADN kommer inn senere, og får en klarhet i dette?
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #6 : 05. mai 2005, 14:40 »


Nei jeg tenker på aktive utøvere. Da er det forbudt kun i konkurranse... Mulig jeg leser listen feil. Men i tillegg til det jeg postet isted. Står det i gruppe S6:
Hvis du ser på hvem jeg siterte, så var det GAINER jeg lurete på om mente aktive eller mosjonister. Jeg tror nemlig han sikter til den lista som skal gjelde for frivillige tester, og IKKE for de tinga som gjelder oss aktive. Smiley

Når det kommer til insektgifta, så tror jeg den går under Diuretika eller noe slikt, det er visst brukt som fettbrenner av enkelte med liten redsel for døden.

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #7 : 05. mai 2005, 15:01 »

Du tenker på testing av frivillige mosjonister nå, ikke sant?! Ikke den fullstendige dopinglisten?
DNP og Efedrin er vel No Go for aktive utøvere.

Jepp, jeg lurer på om mosjonister vil bli testet for DNP og Effe Smiley

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #8 : 05. mai 2005, 15:10 »

Hvis du ser på hvem jeg siterte, så var det GAINER jeg lurete på om mente aktive eller mosjonister. Jeg tror nemlig han sikter til den lista som skal gjelde for frivillige tester, og IKKE for de tinga som gjelder oss aktive. Smiley

Når det kommer til insektgifta, så tror jeg den går under Diuretika eller noe slikt, det er visst brukt som fettbrenner av enkelte med liten redsel for døden.

Ok...men personlig vil jeg tro at det er tvilsom at efedrin havner på lista for mosjonister, siden vi aktive trolig kan bruke dette (uten for konkurranse). Og det finnes vel en del forskjølse medisin med Efedrin, bla. nesespray? Og det ville bli for dumt, og vanskelig om dette da havnet på en liste for mosjonister... Hovedsaken er at det testes for de anabole stoffene
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #9 : 05. mai 2005, 15:45 »
Jeg spurte i en tråd her et spørsmål om den lista som ble forelagt treningssentrene, blir det testet for DNP, effedrin og ephra(vet ikke om det er skrevet helt rett, men det er en effedrin lignende urt)

Her er "Dopinglista" fot antidoping programmet på treningssentre:

Til de som lurte:

Følgende vil derfor være forbudt brukt i henhold til deltakelse i Antidoping-programmet:

Følgende vil derfor være forbudt brukt i henhold til deltakelse i Antidoping-programmet:

Anabole stoffer (S1)
Forbud
1) Anabole androgene steroider (AAS)

a)  Eksogene* anabole androgene steroider inkluderer, men er ikke begrenset til:
18 -homo-17β-hydroxyestr-4-en-3-one, bolasteron, boldenon, boldion, calusteron, clostebol, danazol, dehydroklorometyltestosteron, delta1-androstene-3, 17-dion, delta1-androstenediol, delta1-dihydrotestosteron, drostanolon, ethylestrenol, fluoksimesteron, formebolon, furazabol, gestrinon, 4-hydroksytestosteron, 4-hydroksy-19-nortestosteron, mestanolon, mesterolon, metandienon, metenolon, metandriol, metyldienolon, metyltestosteron, metyltrienolon, miboleron, nandrolon, 19-norandrostenediol, 19-norandrostenedion, norboleton, norclostebol, noretandrolon, oksabolon, oksandrolon, oksymesteron, oksymetolon, quinbolon, stanozolol, stenbolon,  tetrahydrogestrinon, trenbolon og andre stoffer med liknende kjemiske struktur eller liknende biologisk effekt.

b)  Endogene** anabole androgene steroider:
Androstenediol (androst-5-ene-3β,17β-diol), androstenedion (androst-4-ene-3, 17-dione), dehydroepiandrosteron (DHEA), dihydrotestosteron, testosteron,
og de følgende metabolitter og isomere former:
5 -androstane-3, 17a-diol; 5 -androstane-3, 17β -diol; 5 -androstane-3β, 17 -diol; 5 -androstane-3 β,17 β -diol; androst-4-ene-3,17a-diol; androst-4-ene-3,17 β -diol; androst-4-ene-3 β ,17 –diol; androst-5-ene-3, 17 -diol; androst-5-ene-3,17 β -diol, androst-5-ene-3β,17 -diol, ;4-androstenediol (androst-4-ene-3 β, 17 β -diol); 5-androstenedione (androst-5-ene-3,17-dion); epi-dihydrotestosteron; 3 -hydroxy-5 -androstan-17-on; 3β -hydroxy-5 -androstan-17-one; 19-norandrosteron; 19-noretiocholanolon.
Alle de endogene (kroppsegne) anabole androgene steroidene (AAS) samt deres metabolitter (= omdannelsesprodukter) og isomere former regnes nå som kjente, og disse er derfor angitt i en lukket liste (se over).

2) Øvrige anabole stoffer inkluderer, men er ikke begrenset til:
Clenbuterol, zeranol, zilpaterol.

*Uttrykket eksogene brukes for å beskrive stoffer som ikke kan produseres i kroppen naturlig.
** Uttrykket endogene brukes for å beskrive stoffer som kroppen kan produsere naturlig (”kroppsegne stoffer”).

Hormoner og relaterte substanser (S2)
Følgende stoffer er forbudt, inkludert andre stoffer med liknende kjemisk struktur eller liknende biologisk effekt, og deres utløsende/frigjørende faktorer:
1.   Erytropoietin (EPO)
2.   Veksthormon (hGH), insulinlignende vekstfaktor (IGF-1) og mekano vekstfaktorer (MGFs)
3.   Gonadotropiner (LH, hCG)). Forbudet gjelder bare for menn.



Stimulerende midler (S6)
Følgende stoffer er forbudt:
Adrafinil, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, bensfetamin, bromantan, carphedon, katin, klobensoreks, kokain, dimetylamfetamin, efedrin, etilamfetamin, etilefrin, famprofazone, fenkamfamin, fencamine, fenetyllin, fenfluramin, fenproporeks, furfenoreks, mefenoreks, mefentermin, mesokarb, metamfetamin, metylamfetamin, metylenedioksyamfetamin, metylenedioksimetamfetamin, metylefedrin, metylfenidat, modafinil, niketamid,norfenfluramin, parahydroksiamfetamin, pemolin, fendimetrazin, fenmetrazin, fentermin, prolintan, selegilin, stryknin, og andre stoffer som har lignende kjemisk struktur eller biologisk effekt.
Alle forbudte midler gjelder både D og L isomer hvor relevant.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #10 : 05. mai 2005, 17:28 »


Her er "Dopinglista" fot antidoping programmet på treningssentre:

Til de som lurte:

Følgende vil derfor være forbudt brukt i henhold til deltakelse i Antidoping-programmet:

......................................... < klipp > ................................

Stimulerende midler (S6)
Følgende stoffer er forbudt:
Adrafinil, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, bensfetamin, bromantan, carphedon, katin, klobensoreks, kokain, dimetylamfetamin, efedrin, etilamfetamin, etilefrin, famprofazone, fenkamfamin, fencamine, fenetyllin, fenfluramin, fenproporeks, furfenoreks, mefenoreks, mefentermin, mesokarb, metamfetamin, metylamfetamin, metylenedioksyamfetamin, metylenedioksimetamfetamin, metylefedrin, metylfenidat, modafinil, niketamid,norfenfluramin, parahydroksiamfetamin, pemolin, fendimetrazin, fenmetrazin, fentermin, prolintan, selegilin, stryknin, og andre stoffer som har lignende kjemisk struktur eller biologisk effekt.
Alle forbudte midler gjelder både D og L isomer hvor relevant.


Greit nå vet jeg ihvertfall at efedrin er forbudt for mosjonister. Men hva med oss idrettsutøvere utenfor konkurranse. Leser jeg riktig hvis jeg har forstått at S6 da ikke er med i lista? I så fall hvorfor ikke, når det da blir forbudt for mosjonister? Egentlig ikke så viktig for meg, jeg har ikke tenkt å bruke det allikevel. Men er litt nysgjerrig på om jeg greier å lese disse reglene, for de kan jo virke litt vanskelige....
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #11 : 05. mai 2005, 17:33 »
Ja, nesten så vanskelig å finne ut om man holder seg innenfor reglene, at man nesten kan like mye som de som driver på med denne selvmedisineringen.  rofl

Jeg har faktisk hostemikstur til guttungen i skapet, med 6%efedrin i... Bryter jeg da dopingbestemmelsen på besittelse? Wink
Såvidt jeg husker, så er ikke efedrin ulovlig for aktive utøvere utenfor konkurranse. Men jeg ville ikke gamblet med slike drops likevel jeg heller.

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #12 : 06. mai 2005, 11:12 »
Ja, nesten så vanskelig å finne ut om man holder seg innenfor reglene, at man nesten kan like mye som de som driver på med denne selvmedisineringen. rofl

Jeg har faktisk hostemikstur til guttungen i skapet, med 6%efedrin i... Bryter jeg da dopingbestemmelsen på besittelse? Wink
Såvidt jeg husker, så er ikke efedrin ulovlig for aktive utøvere utenfor konkurranse. Men jeg ville ikke gamblet med slike drops likevel jeg heller.
Rofl....

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #13 : 14. mai 2005, 21:01 »
Av: Avisens Nyhetsbyrå

Oslo (ANB):
Treningssentrene har lenge vært plaget med rykter om bruk av doping. Nå ønsker bransjen å rydde opp, og har inngått et samarbeid med Antidoping Norge som de håper vil bære frukter.


– Det har vært en kobling mellom det å løfte tunge vekter og det å bruke stoffer, sier leder i Norges Treningssenter Forbund (NTF) Tom Dahl Frøshaug til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette ønsker vi å gjøre noe med, og derfor inngår vi dette samarbeidet. Vi vil gjerne gjøre senterne frie for doping. Dette blir litt på samme måte som særforbund rydder opp i sine rekker, fortsetter han.

Og Frøshaug har også en klar hensikt med å få igjennom avtalen:

– Hensikten er å bli akseptert i idrettsfamilien. Vi vil jo inn i det gode selskap. Det er mange særforbund som er veldig flinke, og vi vil følge dette eksempelet.

Andreas Høistad i Antidoping Norge (ADN) sier til ANB at programmet til treningssentrene i Norge er bygget opp rundt tre elementer: kurs og opplæring av ansatte, holdningsskapende arbeid blant medlemmene og dopingkontroller av de medlemmene som har skrevet under på en frivillig egenerklæring.

– Dette tilbudet har vi sendt ut til alle sentrene som er registert i NTF, og vi har fått kjemperespons. Vi setter i gang dette for å trappe opp kampen mot doping utenfor den organiserte idretten. Dette programmet er vel så mye forebyggende som det er problemorientert, sier Høistad.

– Det er ikke nødvendigvis fordi sentret har et problem at de tar kontakt med oss. Men fordi de ønsker å unngå å få problemer. Dermed viser de et samfunnsansvar, forklarer han. (ANB)



Bare et lite spørsmål til ADN:

Siden det er fullt lovlig å dope seg i Norge , hvordan har ADN og sentrene  tenkt å kunne utestenge de som tester positivt på en eventuell test ?



Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Treningssentrene skal rydde opp
« #14 : 15. mai 2005, 21:01 »
Det lurer jeg også på. Tror ADN er best tjent med å forholde seg til norsk lov, den bør faktisk gjelde over ADN`s prinsipper. Synes ADN har tapt skikkelig ansikyt i denne saken, min oppfattning er at ADN mangler respekt for loven og markedsrådets vedtak. ADN meldte tidligere her i en post at de slettes ikke befant seg i "grå-sonen" mht. lover og regler, må bare gi ADN helt rett i dette. ADN bryter faktisk loven så det rekker, finnes ingen tvil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!