Skrevet av Emne: [VIDEO] MARKLØFT!  (Lest 20951 ganger)

Utlogget Loffen08

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #45 : 10. mai 2010, 20:05 »
Jeg har sett sumomarken til Sandvik, og det er ikke gode greier.

Går fint på 100 kg, men som SUMO-markløft så er det ikke mye beinbruk. Hele poenget med sumo er å utnytte styrken i beina til å dra så mye som mulig.
Jeg skjønner virkelig ikke hvor du får at det det er strakmark? Du vet at strak mark skal knærne ikke være bøyde, og i filmen av Sandvik har han nesten rumpa i høyde med knærne. Litt av en "strakmark",  Grin

Og sumo brukes ikke kun for å utnytte styrken i beina til å dra så mye som mulig. Sumo kan være tyngre enn vanlig markløft i mange tilfeller. Sumo brukes som oftest for et alternativt for folk som sliter med teknikk i vanlig mark. Som oftest folk med lange bein, men skal ikke gå inn på dette her for det er et eget kapittel.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #46 : 10. mai 2010, 20:08 »
Jeg skjønner virkelig ikke hvor du får at det det er strakmark? Du vet at strak mark skal knærne ikke være bøyde, og i filmen av Sandvik har han nesten rumpa i høyde med knærne. Litt av en "strakmark",  Grin

Og sumo brukes ikke kun for å utnytte styrken i beina til å dra så mye som mulig. Sumo kan være tyngre enn vanlig markløft i mange tilfeller. Sumo brukes som oftest for et alternativt for folk som sliter med teknikk i vanlig mark. Som oftest folk med lange bein, men skal ikke gå inn på dette her for det er et eget kapittel.

Kan bare snakke for meg selv, kaller det sumo-strakmark for å være snill, egentlig er det sumo mark med elendig teknikk som får meg til å lure på om han aldri har orka å lære seg teknikken, men syns det er viktigere å hive på så mange kilo som mulig. Håper ikke folk studerer videoene for å lære seg teknikk, Sandvik er sikkert en hyggeligkar, men akkurat sumo mark (og et par øvelser til) kjører han kanskje på med egoet istedenfor fornuften.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #47 : 10. mai 2010, 20:10 »
Fin beskrivelse fra Sandvik, men jeg tviler på at han mener man skal starte med rompa høyere enn det Misha har på videoen.

Og selv om jeg ikke alltid mener at folk skal kunne utføre det de lærer andre, så lurer jeg på hvor mye Sandvik har dratt i mark... Smiley

Stanga skal være tett til kroppen og leggene i utgangsposisjonen da er det lettere å dra mye. forsøk selv å rulle stanga bort fra deg 10 cm pr løft og se hvor mye man drar med stanga 30 cm vekke... Smiley Så der er jeg veldig enig med sandvik.

det eneste vi egentlig er uenig om vi som diskuterer her er vel egentlig hva som er "rompa høyt" og ikke... Smiley

sandvik drog ialefall 260 kg for en stund siden, på en kroppsvekt på? tipper 75-85? uansett er han ikke styrkeutøver. mer kan jeg ikke si. hehe

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #48 : 10. mai 2010, 20:19 »
Her er lars bedin på et maksløft med sumo.
http://www.youtube.com/watch?v=vEMsYZpppFo#noexternalembed

ja, dette var jo topp (not) hehe, ikke for å være frekk(A)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #49 : 10. mai 2010, 20:55 »
Dere kødder??

Det sandvik gjør i "sumo" er milevis fra slik sumo skal utføres.

Lars bedin er tilnærmet perfekt teknisk i sumo.

Sandvik sin sumo er strakmark i forhold til hvordan sumo skal utføres. Hvos draget starter med hofta på linje med knærne.

lars dro 310 på det klippet... ca 50 ganger mer teknisk korrekt enn sandvik dro 220.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #50 : 10. mai 2010, 21:07 »
ja, dette var jo topp (not) hehe, ikke for å være frekk(A)


Hvorfor var ikke det topp? Smiley

Selv om Sandvik ikke er styrkeutøver syns jeg ikke det er for mye forlangt å kjøre skikkelig teknikk.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #51 : 10. mai 2010, 23:54 »
Fikk et hint om denne posten, så får vel si et par ord.

Vet ikke helt hvilket klipp som viser teknikken til "Misha", men angående teknikk i markløft bruker jeg stort sett innlæringsmodellen til Rippetoe og Dan John. Hvor høyt rumpa ender opp med å være kommer jo helt an på stangplassering og hva man er komfortabel med. Min erfaring er at de fleste starter med for mye fleksjon i knærne (stanga for langt frem), men dette betyr ikke at jeg mener markløft skal kjøres som "strake markløft" av den grunn.

Hvordan mine egne maksløft i markløft ender opp med å se ut er en annen sak og, nei - det er ikke et vakkert syn. Jeg er ingen styrkeløfter og har ikke tenkt til å skryte på meg kompetanse til å løfte 300kg++, men nå coacher jeg i all hovedsak utøvere innen andre idretter der det definitivt er mer sentrale ting i fokus enn å løfte mest mulig i f.eks. markløft. Så siden jeg ikke har løftet mer enn 220kg, hold deg unna meg om du ønsker å løfte 221 kg++.

Her er et klipp av hva jeg mener er tilnærmet korrekt markløft for meg selv og de fleste jeg coacher: http://www.youtube.com/watch?v=nx9IbJkvtfs#noexternalembed

Noen ganger må rumpa lavere, andre ganger høyere.

Jeg ikke begeistret for maksløft når det kommer til unngåelse av skader, men så lenge man er klar over den potensielle risikoen, så er det et løft på eget ansvar og risiko.

Så, ja - jeg er enige med dere. Ikke utfør sumomarkløften som vist med rosa bukse - det ser jævlig ut (på flere måter). Cheesy

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #52 : 10. mai 2010, 23:56 »
sandvik drog ialefall 260 kg for en stund siden, på en kroppsvekt på? tipper 75-85? uansett er han ikke styrkeutøver. mer kan jeg ikke si. hehe

Dro 260+ i rack pulls. Er et stykke unna fra gulvet. Wink

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #53 : 11. mai 2010, 00:05 »
Selv om Sandvik ikke er styrkeutøver syns jeg ikke det er for mye forlangt å kjøre skikkelig teknikk.

Så du forlanger at teknikken min skal være optimal i et maksløft?

Isåfall ønsker jeg helt seriøst deg som coach, for jeg aner ikke hvordan jeg skal få meg selv eller andre til å utføre sine maksløft på lik måte som f.eks. rundt 70-80% av maksløft (som pleier å være rimelig optimalt).

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #54 : 11. mai 2010, 01:36 »
Må støtte sandvik i denne saken her...

Å ha en optimal teknik i et maksløft skal være godt gjort. Lite smart å makse for mye i markløft, går fort til helvete for å si det sånn. Snakker av erfaring - trust me.

Uansett så synes jeg rosa panter var flink! Smiley haha
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

  • GISP!!!!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #55 : 11. mai 2010, 03:47 »
utførelsen til sandvik i sumo er hva som er optimalt utifra hva man kan si om hans fysiske forutsetninger, sandviks sumomark er hva jeg vil si er perfekt utifrra hans fysiske forutsetninger, jeg synes sandvik har en perfekt konvensionell mark, mans hans sumo er ikke perfekt...

for meg virker det som om sandvik har en mer vanlig markfysikk enn en sumofysikk, bedin deriomt, typisk knebøyer og dermed den marktteknikken (som er neremst et skoleksempel på bre sumotteknikk)

jeg mener personlig at mark(maks) teknikk bør læres utifra fysiske forusetninger , kokaylevs "førstesitt" er et produkt av at han er vektløfter. noe som ikke bor innlærers om man ikke er tilstekkelig fleksibel, til å ha et perfekt sitt i et støtdrag. (kokaylev begynner uansett ikke draget sitt så langt unna sandviks konvensionelle mark')

en med super markfysikk bør dra konvansionell

en med "middels marktekknikk bør først "!fleksibeliseres" fo så å lære vanlig markteknikk, men om ikke det er mulig bør man se på alternativene med halvsumo.

en men bøyfysikk har som regel mest ut bytte av å dra sumo.


selv løfter jeg best med den teknikken sandvk viser på den konvensionelle videone, om ikke med rumpa bittelitt høyere


sanviks video viser egentlig bare en halvsumo med litt breiere stand, og er antageligvis ikke postet som en "teknikkviksningsvideo" men som en "skrytevideo" da sandvik antageligvis hverken har "danserfleksibilitet i hoftene" (noe som kreves med han kropp for å dra perfekt sumo) og tilstrekkelig kraft quads til å dra et "maksløft" med Skikkelig sumoteknikk.


en perfekt sumoteknikk tekikkvideo bør brukes til en visning at tekikk i sumo. og visa versa. da sandvik antagteligvis ikke er istad til å dra et perfekt sumomark på treningsvekter....




jeg kan godt viser bort bøy teknikk til en god knebøyer " dog med en antydnig til "bikk i bekkenet" utan at den parsonen trenger å få det...


til personen på 1. video, prøv å tøye litt mer før løftet, fokurer enda mer på å holde en med "omvend svai" (start med stang bittelitt høyer og jobb deg nedover mens du blir mer fleksibel)


det som har hjulper mye på mine "klienter" er,

stå rett opp og start med å skyve rumpa bakover og spre knærne (skulderbreddes avstand)
om du komer ned til stanga: start med å skvise sammen rumpeballene og  dra rolig med hamstring/gluteus,  da vil du trekke deg ned mot stanga, og du vil kjenne an strekk i hamstring, forsøk så å skyve hoftene frem mens knærne er horisontale, og stanga letter fra bakken, skvis rumpa enda mer og skyv hoftene frem (og knæren bakover" til stanga er oppe... kraften vil da kommer da direkte fra hoftene der hamstring og rumpe er hovedbeveger...


kluet er å starte med rett rygg og roooooolig drag..


anders Smiley
When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #56 : 11. mai 2010, 07:14 »
Så du forlanger at teknikken min skal være optimal i et maksløft?

Isåfall ønsker jeg helt seriøst deg som coach, for jeg aner ikke hvordan jeg skal få meg selv eller andre til å utføre sine maksløft på lik måte som f.eks. rundt 70-80% av maksløft (som pleier å være rimelig optimalt).

Nei, selvfølgelig ikke. Men i samtlige sumomarkfilmer av deg virker det som du like gjerne kunne løftet vanlig markløft når det gjelder utførelse. Sier ikke at ALLE må sitte lavest mulig med rumpa, men er vel ikke det som er poenget her. Se feks

http://www.youtube.com/watch?v=s8zAVehc6-Y#noexternalembed

I kontrast til

http://www.youtube.com/watch?v=-dpRChwpmaM#noexternalembed

Full kontroll vs null kontroll? Wink

For å få en god maksløftteknikk, som du sikkert vet, må du trene opp dine svakheter på lettere vekter - dette gjør du ikke med å konstant trene tunge vekter og dårlig teknikk (baserer meg på dine markløftvideoer her, kan hende du gjør det annerledes). Særlig sumomark er vel nesten mest kjent for en øvelse hvor en enten løfter perfekt eller så er det no-lift, om en gjør det skikkelig. (Men dette vet du vel Smiley )

Poenget er at det kanskje er litt for dumt av en i din posisjon å løfte med konsekvent dårlig teknikk i det som virker som å være en av dine hovedøvelser.

Edit:

Sikkert bare et tidsspørsmål før noen i debatten finner det - men ligger noen helt forferdelige videoer ute der jeg drar markløft - forskjellen i moral er vel at jeg ikke har et nettsted der jeg henviser til youtube kanalen som en kilde for å lære teknikk.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #57 : 11. mai 2010, 08:25 »
Edit:

Sikkert bare et tidsspørsmål før noen i debatten finner det - men ligger noen helt forferdelige videoer ute der jeg drar markløft - forskjellen i moral er vel at jeg ikke har et nettsted der jeg henviser til youtube kanalen som en kilde for å lære teknikk.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #58 : 11. mai 2010, 09:35 »
Bare kort innpå her.

Når det gjelder førstesitten til misha, så er den kun en rutine han har for å få riktig setup. dere ser når han begynner å dra vekta, så er rumpa høyere og overkroppen ca 45 grader og rett og fin.

det som er galt med Eirik sin sumo er at hen slipper rumpa alt for langt opp når han skal løsne ei tung vekt. Sumo er noe helt annet enn konvensjonell mark. Og dette vet jeg jo at eirik vet. Et godt sumoløft skal løsnes sakte og vektene skal forlate bakken så tidlig som mulig mens rumpa er påveg opp. ikke slik eirik ender opp med, nemlig at kroppen går oppover og vekta tilslutt følger etter.


jeg krever absolutt ikke, eirik, at du skal være hverken styrkeløfter eller noe annet du ikke vil være. Men du har selv lagt ut disse videoene og de er perfekte til å vise forskjell i Sumo. Det er en ærlig sak og ikke noe hets.

På maksløft så vet alle at teknikken lider. desto viktigere å øve inn god teknikk helt fra begynnelsen av. Det er god mulig at eirik er bedre bygd for konvensjonell markløft. Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #59 : 11. mai 2010, 09:39 »
For min egen del er jeg interresert i argument for/mot istedenfor tåpelige lolcat bilder. Hadde jeg startet et nettsted likt Eirik Sandvik sitt hadde jeg vært den første til å fjernet videoene av meg for et 3-4 år siden der jeg har dårlig teknikk bare så det er sagt.

Som Egil sier er ikke dette ment som hets til Sandvik, men kanskje vi etterhvert får se forbedret sumoteknikk? Det hadde ihvertfall vært kjempeflott for alle parter - virker som det er litt folk som har "lært" at det du kjører er bra sumomarkteknikk Eirik Wink






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!