Skrevet av Emne: [VIDEO] MARKLØFT!  (Lest 20845 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #105 : 12. mai 2010, 16:45 »
Kan du ikke sende et tips til Cressey om å fjerne dette klippet også da? http://www.youtube.com/watch?v=iwKpWx2HZxg#noexternalembed Det er tross alt over 30.000 som har sett klippet og det er dermed stor fare for at flesteparten kopierer dette løftet og ender opp med ryggproblemer.

Hehe, det der ser vel alle er et stevneløft. Så så ikke være bitter nå.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #106 : 12. mai 2010, 17:11 »
Hehe, det der ser vel alle er et stevneløft. Så så ikke være bitter nå.
Det blir litt feil å kritisere Sandvik. Selv er jeg ingen fan av det Sandvik har prestert å lire av seg her på treningsforum, både i denne tråden og i andre tråder der han har blitt kritisert. Men her må jeg ta ham i forsvar. Hvis målgruppen til Sandvik og Cressy bare er proffesjonelle utøvere, så er det selvsagt likegyldig om de ikke gir beskjed om at noe er stevneløft, og ikke optimal/god teknikk. Da vil de utøverene som er i målgruppen sannsynligvis se, og forstå dette selv.

Men dersom målgruppen også er folk som er helt ferske innen styrketrening, så vet de sannsynligvis ikke bedre, og vil muligens tro at alle løft av deres idol/guru, er gode løft. Da er det ikke bra om man ikke presiserer at dette er dårlig teknisk utført. Jeg mener uansett at det bør presiseres at det ikke er god teknikk, og at både Sandvik og Cressy, Celdiir og Slux, bør få legge ut klipp der de løfter tunge vekter med dårlig teknikk. Men for Sandvik, som proffesjonell PT (eller hvilken tittel han ønsker å bruke) så er det viktig at han presiserer dette, og det mener jeg han har tatt selvkritikk på?

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #107 : 12. mai 2010, 18:45 »
Hehe, det der ser vel alle er et stevneløft. Så så ikke være bitter nå.

Åh, beklager - du får be han slette dette istedet. http://www.youtube.com/watch?v=pQVMqE3Wb3g#noexternalembed. Kun ca. 28.000 som har sett dette.



Hvis målgruppen til Sandvik og Cressy bare er proffesjonelle utøvere, så er det selvsagt likegyldig om de ikke gir beskjed om at noe er stevneløft, og ikke optimal/god teknikk. Da vil de utøverene som er i målgruppen sannsynligvis se, og forstå dette selv.

Men for Sandvik, som proffesjonell PT (eller hvilken tittel han ønsker å bruke) så er det viktig at han presiserer dette, og det mener jeg han har tatt selvkritikk på?

Her kommer du med gode poeng. Jeg har tatt selvkritikk på teknikken i klippet med maksløft, ja - men ser ikke at det skal være nødvendig å presisere dette da jeg har skrevet utallige artikler om teknikk i markløft og blant annet har klipp med tittelen "markløft - teknikk" liggende ute.

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #108 : 12. mai 2010, 19:30 »
Åh, beklager - du får be han slette dette istedet. http://www.youtube.com/watch?v=pQVMqE3Wb3g#noexternalembed. Kun ca. 28.000 som har sett dette.


lol, med den ræva begynner jeg å lure på hvorfor folk klager på min...?

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #109 : 12. mai 2010, 23:34 »
Åh, beklager - du får be han slette dette istedet. http://www.youtube.com/watch?v=pQVMqE3Wb3g#noexternalembed. Kun ca. 28.000 som har sett dette.


lol, med den ræva begynner jeg å lure på hvorfor folk klager på min...?
Teknikken din blir aldri perfekt, det kan du bare innse med en gang, det handler om å optimalisere teknikk, og gjøre det så godt du kan. Alltid søk etter å forbedre deg selv.

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #110 : 13. mai 2010, 00:39 »
Teknikken din blir aldri perfekt, det kan du bare innse med en gang, det handler om å optimalisere teknikk, og gjøre det så godt du kan. Alltid søk etter å forbedre deg selv.
hehe, motiverende.. men jeg vet det så godt Smiley Det er jo artig og ha noen å sammeligne seg med, men den ræva var jo omtrent over hode..

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #111 : 13. mai 2010, 00:42 »
hehe, motiverende.. men jeg vet det så godt Smiley Det er jo artig og ha noen å sammeligne seg med, men den ræva var jo omtrent over hode..
Tja, hvorfor ikke konkurrere, og sammenligne seg med seg selv? ;-) Det er imo viktigere å strebe etter å hele tiden bli bedre, enn å strebe etter å bli bedre enn mr x. Kun på den måten kan du nå ditt fulle potensiale.

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #112 : 13. mai 2010, 00:58 »
Tja, hvorfor ikke konkurrere, og sammenligne seg med seg selv? ;-) Det er imo viktigere å strebe etter å hele tiden bli bedre, enn å strebe etter å bli bedre enn mr x. Kun på den måten kan du nå ditt fulle potensiale.
helt sant! egentlig helt random og sammenligne meg med ett dårlig exempel som dere ber slette filmen, jaja la gå!

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #113 : 13. mai 2010, 01:44 »
Ble brått en lang tråd dette Smiley

Noen ting jeg alltid har lurt på angående markløft, jeg prøver selv å ha rett rygg, noe som kun går på veldig lette vekter. Visst ryggen min skal være rett under et halvtung-tung løft bare tipper jeg framover, har prøvd alt av forskjellige grep (langt ute på stanga, langt inne osv) og samme med beina... Jeg har lange bein i forhold til overkroppen, hva skal jeg gjøre ?

Jeg kan faktisk ikke skjønne hvordan jeg skal få hold ryggen rett under tunge løft, alså jeg bare tipper fremover når jeg løfter + løftet blir i 2 steg isteden for en bevegelse...

Video av noen reps på 100kg
http://www.youtube.com/watch?v=u_yCIR_gqI0#noexternalembed

Video av 200kg, ganske gammel video, ikke så pent akkurat... (ruller ikke vektene lengre Smiley)
http://www.youtube.com/watch?v=wqr3JIG_B04#noexternalembed

Please help ?
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #114 : 13. mai 2010, 12:22 »
Sumo er for homofile og andre idioter uansett Wink Sumo er ikke markløft...

Sumo er ikke markløft nei, helt idiotisk at det er lov i styrkeløft.
Markløft er ryggstyrke, sumo er juks

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #115 : 13. mai 2010, 12:23 »
Du har ganske lange lårbein, og det kan være med på å skape utfordringen for deg.
Repsene på 100 var vakre, men det er der man ser best at lårbeina er ganske lange.

På 200 kg så gjorde du ingen setup av knær og rumpe/hofte, og ei heller noen utretting av ryggen og fremskyting av brystet for å få en god utgangsposisjon.

Likevel dro du lett 200 i tilnærmet strakmark. Det var ikke nydelig, men det var lett! Grin

Mitt tips er faktisk å forsøke å etterligne teknikken til høye vektløftere, hvor de har en rutine i setupen som gjør klart til tunge drag.

http://www.youtube.com/watch?v=DhwsCCtsaDk#noexternalembed&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=6_ShHqLADwk#noexternalembed&feature=related

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #116 : 13. mai 2010, 14:42 »
Takker for et bra og innholdsrikt svar Egil, har egentlig ikke fått så mange bra svar på dette tidligere. Virker som folk tror det er "bare" å rette ryggen og løfte for meg, noe som det ikke er Smiley

Har i det siste stått veldig smalt med beina, og holdt veldig smalt på stanga, kanskej bare 20-25cm ifra hverandre med armene, det har fungert bra. Da får jeg rettet mer på ryggen og tar et penere løft. Det irritable er at jeg ikke har hatt noe spesiell økning siden jeg begynte (rett over 1 år siden) Men på en annen side så tar det vel endel tid å øke i mark Smiley

Takk igjen for bra svar Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

  • GISP!!!!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #117 : 13. mai 2010, 15:24 »
her må jeg faktisk si meg noe uening med egil. om man ikke er superfleksibel og ektremt god teknisk vil de aller fleste slite med teknikken når vektene blir tunge med denne settuppen..

om jeg lærer noen markløft går jeg fram på følgende måte..

ca skulderbredds avstand mellom beina. tærne pekende bittelitt utover, start med å svaie rygg, og skyte rumpa bakover, forsøk å skyve beina fra hverandre på golvet for bedre gluteusaktivering, dette vil også hjelpe deg med å holde spennet i hamstring

rumpa har nå beveget seg såpass bakover at man automatisk har knekkt litt i knærne,  og ryggen er nå i et sted mellom 45 og 30 graders vinkel. (vinkelen ser jeg egenlig på som mindre viktig da det er rett rygg som er i fokus)

nå er man såpass langt nede at man når rundt stanga, som ligger nesten inntill leggen din..

cluet nå er å starte draget rolig med rumpe å hamstring slik at man får bygget opp trykket i bakre kjede slik at ryggen holdes rett,

når man kjenner det er like før stanga letter fra bakken skviser man ræva enda mer og begynner å kjøre hoftene frem, quads vil da automatisk begynne å jobbe med å rette ut beina.. skuldrene trekkes tilbake i og brystet opp når man begynner å dra..

min erfaring er at de som begynner å skyve med quads automatsk vil slite med å holde en rett rygg, ergo mener jeg "vektløftersetuppen er vanskelig å gjennomføre så sant man ikke har veldig god "muskekontoroll"

ved et støtdrag/rykkdrag blir det helt annerledes, da er egils setupp bedre, men ved et støtdrag ville jeg også brukt vektløftersko, det gjør jeg ikke i markløft..



med dette mener jeg ikke at egils  teknikk forslag er "feil" måte å dra mark på, kokaylelv løfter jo supervekter med stålkontroll, men jeg mener setupen hans er vanskelig å gjennomføre for en nybegynner :-)
When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #118 : 14. mai 2010, 02:39 »
Kos med lang tråd!  Grin

Jeg sliter fortsatt med grepet.. prøvde låsegrep og syntes ikke det funket noe serlig bedre, men skal prøve det flere ganger... Og grepet er jo viktig, er jo grunnleggende i mange øvelser.. Er det en måte jeg kan trene grepet??

Jeg har 2 slike hjemme, har hørt man trener grepet med de:

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #119 : 14. mai 2010, 11:59 »
Kos med lang tråd!  Grin

Jeg sliter fortsatt med grepet.. prøvde låsegrep og syntes ikke det funket noe serlig bedre, men skal prøve det flere ganger... Og grepet er jo viktig, er jo grunnleggende i mange øvelser.. Er det en måte jeg kan trene grepet??

Jeg har 2 slike hjemme, har hørt man trener grepet med de:

Nå banner du omtrent i kirken! :S
De gripperene der er knapt brukbar til oppvarming.

http://www.youtube.com/watch?v=SfRfNJnNtok#noexternalembed

Her er skikkelige grippere og skikkelig grepstrening.

Men det er ikke hovedsaklig slik grepstrening som styrker markløft grepet ditt, trener du mye pull ups roing og mark så kommer grepet seg ettervert.
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!