Skrevet av Emne: Ugunstig med for mye fett/olje?  (Lest 3014 ganger)

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Ugunstig med for mye fett/olje?
« : 11. desember 2012, 22:04 »
Hei! Er inni en bulkeperiode, og det står ofte store mengder olje på menyen. Drikker hovedsakelig rapsolje, og det er ikke uvanlig at jeg i hvert fall tømmer nedpå med en liter i uka for å komme i kcal-overskudd.

Vil tippe at jeg får i meg omtrent 200g prots, 300g karbs og 150 fett om dagen.

Er det ugunstig for kroppen eller treninga med et så høyt inntak av fett?


Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #1 : 11. desember 2012, 23:31 »
Hvorfor i H skal du helle i deg så mye fett? Få i deg heller kaloriene via gode proteinkilder som kylling, tunfisk, egg, biff, laks, torsk etc. Ingen kropp trenger 1 liter rein olje i kroppen. Hahaha...
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #2 : 11. desember 2012, 23:48 »
Drikker ikke så mye rett fra flaska om det virket sånn. Pleier som oftest å helle en god desiliter over pastaen etc. Ikke tro maten du lista opp der var billig

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #3 : 12. desember 2012, 00:04 »
Drikker ikke så mye rett fra flaska om det virket sånn. Pleier som oftest å helle en god desiliter over pastaen etc. Ikke tro maten du lista opp der var billig

Neivel? Tunfisk får du for 5 spenn, 18 pakk med egg fra rema til 36kr, 700 gram kyllingkjøttdeig fra rema til 29kr, 500 gram laksefilet på rema til 30kr +++ Hvis ikke det er billig, så vet ikke jeg
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #4 : 12. desember 2012, 00:21 »
Relativt sett er det nokså billige varer du lister opp. De er likevel lysår bak oljen regnet i kalorier - der får du 9000 for 30 kr, mens kjøper du tunfisk eller kjøttdeig får du knappe 1000 for samme pris.

Såvidt jeg har skjønt er det i hovedsak et overskudd i energibalansen som er essensielt for å gå opp i vekt på en sunn måte om man dekker proteinbehovet (spiser 2.5-3g per kg), og da er olje både billig og lettvint for å oppnå dette. Lurer derfor på om dette ikke er "optimalt" for treninga og/eller helseskadelig på noen måte

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #5 : 12. desember 2012, 11:23 »
Ugunstig balanse i omega 3 til omega 6, der du har veldig stor andel av sistnevnte. Husk at hvis man dunker nedpå med olje, så er det faktisk slik at mye kan forsvinne gjennom avføringen også.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget ArneBaron

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #6 : 12. desember 2012, 11:31 »
Du bruker jo mer olje enn bilen min!

Rapsolje inneholder mer omega 3 enn mange andre oljer (f.eks. solsikkeolje), men likevel inneholder det fortsatt mer omega 6 enn omega 3. Ville ha kuttet ut denne "oljebælminga" helt, og istendenfor passet på å få i meg nok fet fisk (f.eks. makrell, laks og ørret). 

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #7 : 12. desember 2012, 12:05 »
Ugunstig balanse i omega 3 til omega 6, der du har veldig stor andel av sistnevnte. Husk at hvis man dunker nedpå med olje, så er det faktisk slik at mye kan forsvinne gjennom avføringen også.
Takk for svar. Interessant moment med at noe kan forsvinne gjennom avføringa. Skal sies at jeg fordeler oljeinntaket på 3-4 måltider om dette har noen innvirkning? Ang det du sier om ugunstig balanse i omega 3 til omega 6 tror jeg du bommer litt. Et anbefalt forhold mellom de to er 1:5, og som en av oljene med høyest omega 3-innhold er det vel heller slik at rapsolje bidrar til denne balansen.

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #8 : 12. desember 2012, 12:07 »
Du bruker jo mer olje enn bilen min!

Rapsolje inneholder mer omega 3 enn mange andre oljer (f.eks. solsikkeolje), men likevel inneholder det fortsatt mer omega 6 enn omega 3. Ville ha kuttet ut denne "oljebælminga" helt, og istendenfor passet på å få i meg nok fet fisk (f.eks. makrell, laks og ørret). 

Hehe. Spiser allerede endel av det du lister opp der. Er det noe i veien med å få i seg både fet fisk OG mye olje?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #9 : 12. desember 2012, 12:09 »
Det er relativt enkelt. Fett lagres lettere som fett og rapsolje er komplett unødvendig å innta.

Fett er utrolig viktig å få i seg, men man må balansere mengden med det faktiske behovet. Når du skal opp i vekt bør ikke det handle om å "få i seg mest". Akkurat som når du skal innta essensielle sporstoffer er det ikke slik at "mer er bedre".

Overskuddet du trener er 100-200 kcal over vedlikehold. Over det vil det være unødvendig fettlagring, som ikke fører til noe annet enn et slit uten like. Kalorimengden du skal ha i deg bør du justere basert på målingene du tar annenhver uke ca (mål cm rundt hele kroppen og/eller fettklype) og justere kaloriene opp eller ned de neste to ukene basert på funnene dine. Det vil ikke ha noen betydelige fordeler å ligge 500-1000 i overskudd i forhold til å ligge 200 i overskudd. Sett over tid tjener du mer på å ligge i et mildt overskudd.

For høyt inntak av omega 6 ifh til omega 3 fører til forstyrrelser i kroppen sin syntese av hormoner (fett er forløper for hormoner). Dette kan føre til økt inflammasjonstendenser, blodtrykk, evnen til å regulere blodåresammentrekninen, sammenklebing av blodplater og generelt kontraksjon av glatt muskulatur. Ratioen omega 3 til omega 6 bør ligge på rundt 1:3. Normalt sett ligger man faktisk helt opp på 1:9 eller MER.

150g fett om dagen derimot synes jeg ikke er så altfor gale. Bare observer hvordan kroppen din responderer over tid.

Et annet tips kan være å innta 1 ss cocosa 2-3 ganger om dagen, det vil mindre sannsynlig lagres som fett da MCT fett (mellomkjedet fett) ikke blir "satt sammen igjen" til "normalt" fett etter å ha blitt tatt opp av tarmcellen og blir oksidert i leveren.

Cocosa (eller kokosmelk) kjøper du på helsekostbutikk (eller på dagligvare butikk om du skal ha kokosmelk).

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #10 : 12. desember 2012, 12:28 »
Det er relativt enkelt. Fett lagres lettere som fett og rapsolje er komplett unødvendig å innta.

Fett er utrolig viktig å få i seg, men man må balansere mengden med det faktiske behovet. Når du skal opp i vekt bør ikke det handle om å "få i seg mest". Akkurat som når du skal innta essensielle sporstoffer er det ikke slik at "mer er bedre".

Overskuddet du trener er 100-200 kcal over vedlikehold. Over det vil det være unødvendig fettlagring, som ikke fører til noe annet enn et slit uten like. Kalorimengden du skal ha i deg bør du justere basert på målingene du tar annenhver uke ca (mål cm rundt hele kroppen og/eller fettklype) og justere kaloriene opp eller ned de neste to ukene basert på funnene dine. Det vil ikke ha noen betydelige fordeler å ligge 500-1000 i overskudd i forhold til å ligge 200 i overskudd. Sett over tid tjener du mer på å ligge i et mildt overskudd.

For høyt inntak av omega 6 ifh til omega 3 fører til forstyrrelser i kroppen sin syntese av hormoner (fett er forløper for hormoner). Dette kan føre til økt inflammasjonstendenser, blodtrykk, evnen til å regulere blodåresammentrekninen, sammenklebing av blodplater og generelt kontraksjon av glatt muskulatur. Ratioen omega 3 til omega 6 bør ligge på rundt 1:3. Normalt sett ligger man faktisk helt opp på 1:9 eller MER.

150g fett om dagen derimot synes jeg ikke er så altfor gale. Bare observer hvordan kroppen din responderer over tid.

Takk for svar. Kan presisere at jeg faktisk ligger på et daglig overskudd på rundt 200 kcals. Spørsmålet mitt dreier seg mer om fettmengden (som så å si utelukkende består av sunt fett, jf. høyt omega 3-innhold i rapsolje) min er ugunstig på noen måte. Et anbefalt forhold mellom næringsstoffene sies vel å være 20-50-30 for prots, karbs og fett, mens jeg ligger på 24-36-40.

Altså - er dette usunt på noen måte eller skal jeg fortsette å helle nedpå med olja?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #11 : 12. desember 2012, 12:36 »
Bla bla sunt og usunt. Alt er usunt, det handler om mengde og kontekst.
Fordelen med å kutte eller bytte fett type ligger i at man har mindre "risiko" for å lagre overskuddet som fett. Ingenting drastisk farlig med å gjøre det, bare litt irriterende å legge på seg fett når man kunne oppnådd det samme ved å innta litt alternative matvarer.

Anbefaler deg å regulere fettmengden fra dag til dag. En dag høy fett (fridager) og neste dag lav-fett (treningsdager). Ergo fokus på fett som energikilde på fridager (pass på at du fremdeles får i deg nok kcal) og fokus på karb som energikilde på treningsdager (men fett som hovedenergikilde første måltidene og karb i måltidene etter trening evt før trening).

Fortsett akkurat som du gjør om du føler deg bra på oppsettet ditt og får fremgang. Mål cm rundt hele kroppen annenhver uke, gjerne med fettklype og kilo også. Om ting øker for fort, kutt ned på fettmengden i to uker. Gjenta.

EKs uke 1: 90 kg, 12,5% fett

Uke 3: 92 kg, 13,5% fett, opp 10 cm (3 cm rundt magen)
Løsning: Kutt 100 kcal (fra 3100 til 3000 f.eks)
  
Uke 5: 91,5 kg: 13% fett, opp 4 cm (0 cm rundt magen)
Løsning: ingen endring de neste to uker

Uke 7: 91,7 kg, 13,1% fett, opp 1 cm (0 cm rundt magen)
Løsning: Øk 50 kcal (fra 3000 til 3050)

Uke 9: 92 kg, 13,1% fett, opp 4 cm (0,5 cm rundt magen)
løsning: Ingen endringer, energien din er bra og styrken øker jevnt og trutt!

Utlogget Hvalkuen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Ugunstig med for mye fett/olje?
« #12 : 14. desember 2012, 11:33 »
Bla bla sunt og usunt. Alt er usunt, det handler om mengde og kontekst.
Fordelen med å kutte eller bytte fett type ligger i at man har mindre "risiko" for å lagre overskuddet som fett. Ingenting drastisk farlig med å gjøre det, bare litt irriterende å legge på seg fett når man kunne oppnådd det samme ved å innta litt alternative matvarer.

Anbefaler deg å regulere fettmengden fra dag til dag. En dag høy fett (fridager) og neste dag lav-fett (treningsdager). Ergo fokus på fett som energikilde på fridager (pass på at du fremdeles får i deg nok kcal) og fokus på karb som energikilde på treningsdager (men fett som hovedenergikilde første måltidene og karb i måltidene etter trening evt før trening).

Fortsett akkurat som du gjør om du føler deg bra på oppsettet ditt og får fremgang. Mål cm rundt hele kroppen annenhver uke, gjerne med fettklype og kilo også. Om ting øker for fort, kutt ned på fettmengden i to uker. Gjenta.

EKs uke 1: 90 kg, 12,5% fett

Uke 3: 92 kg, 13,5% fett, opp 10 cm (3 cm rundt magen)
Løsning: Kutt 100 kcal (fra 3100 til 3000 f.eks)
 
Uke 5: 91,5 kg: 13% fett, opp 4 cm (0 cm rundt magen)
Løsning: ingen endring de neste to uker

Uke 7: 91,7 kg, 13,1% fett, opp 1 cm (0 cm rundt magen)
Løsning: Øk 50 kcal (fra 3000 til 3050)

Uke 9: 92 kg, 13,1% fett, opp 4 cm (0,5 cm rundt magen)
løsning: Ingen endringer, energien din er bra og styrken øker jevnt og trutt!


Takk for meget konstruktivt svar. Så det er altså slik at person A har større sjanse for å legge på seg unødvendig fett enn person B her?

Person A: 3000 kcals (1000 prots, 800 karbs, 1200 fett)
Person B: 3000 kcals (1000 prots, 1200 karbs, 800 fett)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!