Moralsk er jeg 100% enig, selv om ikke alle 18 åringer ikke klarer å håndtere en fulleffekts sykkel pga at de tar for store sjanser. Kjøreopplæringa er god nok til å sende tenåringer ut i trafikken, men de aller færreste vil kjøre spesielt kraftige sykler pga sinnsyke forsikringspremier, selv om det bare står 34hk i vognkortet. Dessuten er det veldig få forsikringsselskaper som forsikrer r-sykler til ungdom, gjør de det så koster det fort fra 20.000 til 100.000kr i året.
Men du tar helt feil ang hva politiet ser etter i vognkortet. De siste 5-årene har det vært stort fokus på sykler som ikke er i samsvar med effekten som er oppgitt i vognkortet. Politiet stopper uttallige mc hvert år og ber alltid om å få se i vognkortet. Står det 25kw der og sykkelen er av typen som går bra så vil politiet sjekke alder. Mc-patruljene prøvekjører også syklene på stedet for å sjekke om de er strupa eller ikke. Nekter man å låne bort sykkelen blir den inndratt og kjørt på rulle.
Blir man tatt vanker det bot for ulovlig trimming, avgift for fulleffekt til staten (ikke i ditt tilfelle da dette allerede er betalt) pluss 2 års utsettelse på lappen, er du 18 og blir tatt må du da vente til du er 21 før du kan skreve over en fulleffekts sykkel.
Politiet er dessverre ikke slik at de ser gjennom fingrene med denne typen "kriminalitet". Man skulle tro at politiet har nok av arbeidsoppgaver å ta seg til, men trafikk er inntektskilde nr for staten og politiet og prioriteres derfor høyere enn alle andre arbeidsoppgaver.
Struping av sykkel gjøres hos verksted. Du må kjøpe et godkjent sett, ellers vil du bli påkrevd dynobenktesting. I ditt tilfelle ville jeg fått jobben gjort hos en suzukiforhandler. Såvidt jeg vet er alt som skal til noen ringer på luftinntaket til forgasserne. Men jeg har kjørt en 4-sylndra 600-kubikker som er strupa på forgasserne og de er et mareritt å kjøre pga ekstrem motorbrems, man blir nesten kasta over styret når man slipper gassen. På din sv-650, som jeg mener har to forgassere (2-syl) må du belage deg på en lite kjørbar sykkel, spesielt til bykjøring.
Hvis du er moralsk enig med meg så er vi egentlig uenige
Jeg ønsker i prinsippet ikke å oppfordre til lovbrudd slik jeg uttrykte i forrige innlegg, men litt spennende småkriminalitet fra yngre dager henger igjen >
Det vil være kriminelt å kjøre en sykkel man ikke har lov til, men for min egen del gjorde jeg det. På den tiden jeg tok mellomtung var det lite fokus på denne nye klassen. Som eksempel leide jeg tyngre sykler uten at forhandleren sa noe på det. 18 år gammel pakka jeg koffertene og reiste på feire med en leid Honda VFR 800 (106 hk), og hadde noen fantastiske dager. Det var skikkelig stas å kjøre ordentlig tung sykkel så ung, og lett å imponere jevnaldrene
Faktisk var jeg så gira på å kjøre sykkel at jeg tok klasse A før klasse B
Rett etter jeg fikk lappen kjøpte jeg en Suzuki GSX 400 E. Det stod ikke registrert noen effekt i vognkortet og de gangene jeg ble stoppa var det aldri snakk om effekt. 400 cc er heller ikke så mye, men sykkelen hadde 42 hk og dermed hadde jeg egentlig ikke lov til å kjøre den. De gangene jeg ble stoppa på sykkel i denne toårsperioden kan jeg ikke huske at politiet sjekka vognkortet én eneste gang. Har ikke fått inntrykk av at fokuset til politiet ligger her, men på de som kjører for fort. Uansett har du helt sikkert rett i det du sier, men kanskje fokuset på tung/mellomtung har blitt større med årene. Hvor viktig det er å prioritere dette området kan sikkert diskuteres, for jeg har igrunn inntrykk av at det er svært få som tar dette førerkortet. På mitt teorikurs var jeg den eneste, resten skulle ta A1 (lett MC) eller direkte på tung (førtiårskrisa!)
Du har sikkert rett i at 18-åringer på spreke sykler er en risiko. Jeg har selv testa de syklene jeg har kjørt... Men det tror jeg også man gjør etter fylte 20. I tillegg er det jo ingen hk-begrensinger på klasse B som 18-åring. Man kan sannelig kjøre seg i hjel i bil også - og man kan absolutt kjøre seg i hjel på en mellomtung sykkel som ofte oppnår 140-150 km/t.