Skrevet av Emne: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)  (Lest 3571 ganger)

Utlogget POSEN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #15 : 30. oktober 2009, 21:23 »
Sitat fra: ErikV
er det i det hele tatt mulig?

det å bygge muskelmasse i seg selv krever jo engergioverskudd, noe som da direkte motstrider mulighetene til å gå ned i fett?

Nei, der tar du feil. Det kreves ikke et fettoverskudd for å kunne bygge muslker.

Denne likningen bør utryddes: energi (kcal/kJ) = fett

Vi kan få i oss energi gjennom karbohydrater, fett og proteiner. Dermed kan du ligge i energioverskudd uten å spise- eller legge på deg fett. Det gjelder å ha et høyt inntak av karbohydrater og proteiner.

Dermed kan Quartes og alle andre legge på seg muskler og gå ned i fettprosent samtidig hvis de har et strengt kosthold der de får i seg lite usunt fett og masse proteiner.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #16 : 30. oktober 2009, 21:56 »
Nei, der tar du feil. Det kreves ikke et fettoverskudd for å kunne bygge muslker.


jeg har da aldri sagt at det kreves et fettoverskudd for å bygge muskler. jeg sa kcal.
hvor disse kcal kommer fra er jo irrelevant. hva er et fettoverskudd uansett?

så du mener at et overskudd i energi iform av proteiner og karbohydrater ikke lagres i kroppen som fett?


Utlogget POSEN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #17 : 30. oktober 2009, 23:01 »
Sitat fra: ErikV
jeg har da aldri sagt at det kreves et fettoverskudd for å bygge muskler. jeg sa kcal.

Du sa:

Sitat
det å bygge muskelmasse i seg selv krever jo engergioverskudd, noe som da direkte motstrider mulighetene til å gå ned i fett?

Hvis et energioverskudd skal hindre deg i å gå ned i fettprosent, hvis du trener, mener jeg energioverskuddet består av for mye fett.

Sitat
hvor disse kcal kommer fra er jo irrelevant.

Nei, det er det jo ikke. Energioverskudd i form av proteiner kan jo bygge muskler. Fett kan ikke bli til muskler.

Sitat
så du mener at et overskudd i energi iform av proteiner og karbohydrater ikke lagres i kroppen som fett?

Det jeg mener er at styrketrening gir signaler til muskelmassen om at den må vokse. Når man driver styrketrening kan man bruke energioverskuddet som byggsteiner (protein) og energi til musklene, istedenfor å fylle opp fettcellene.

Det å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig krever at man driver mye kardio i tillegg til styrketrening, og jeg har jo allerede snakket om kostholdet som kreves.
1. Du bryter ned muskler med styrketrening, og bygger dem opp igjen med proteiner.
2. Samtidig forbrenner du fett mens du løper/jogger/sykler osv. og dette trenger du IKKE å legge på deg igjen for at 1. skal gjelde.

Man trenger jo heller ikke å bulke på seg fett før/imens man kan gå opp i muskelmasse.

Utlogget Newb92

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 430
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 430

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #18 : 30. oktober 2009, 23:11 »
Du sa:

Hvis et energioverskudd skal hindre deg i å gå ned i fettprosent, hvis du trener, mener jeg energioverskuddet består av for mye fett.

Nei, det er det jo ikke. Energioverskudd i form av proteiner kan jo bygge muskler. Fett kan ikke bli til muskler.

Det jeg mener er at styrketrening gir signaler til muskelmassen om at den må vokse. Når man driver styrketrening kan man bruke energioverskuddet som byggsteiner (protein) og energi til musklene, istedenfor å fylle opp fettcellene.

Det å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig krever at man driver mye kardio i tillegg til styrketrening, og jeg har jo allerede snakket om kostholdet som kreves.
1. Du bryter ned muskler med styrketrening, og bygger dem opp igjen med proteiner.
2. Samtidig forbrenner du fett mens du løper/jogger/sykler osv. og dette trenger du IKKE å legge på deg igjen for at 1. skal gjelde.

Man trenger jo heller ikke å bulke på seg fett før/imens man kan gå opp i muskelmasse.

Hvordan har du tenkt og forbrenne det fette han eventuelt allerede har på kroppen, mtp Kcal overskudd?

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #19 : 30. oktober 2009, 23:24 »
Posen - her har du ikke helt styr..
Du sa:

Hvis et energioverskudd skal hindre deg i å gå ned i fettprosent, hvis du trener, mener jeg energioverskuddet består av for mye fett.




Energioverskudd kan komme av proteiner, fett og karbohydrater siden alle disse næringsstoffene inneholder kalorier


Nei, det er det jo ikke. Energioverskudd i form av proteiner kan jo bygge muskler. Fett kan ikke bli til muskler.

Det jeg mener er at styrketrening gir signaler til muskelmassen om at den må vokse. Når man driver styrketrening kan man bruke energioverskuddet som byggsteiner (protein) og energi til musklene, istedenfor å fylle opp fettcellene.

Det å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig krever at man driver mye kardio i tillegg til styrketrening, og jeg har jo allerede snakket om kostholdet som kreves.
1. Du bryter ned muskler med styrketrening, og bygger dem opp igjen med proteiner.
2. Samtidig forbrenner du fett mens du løper/jogger/sykler osv. og dette trenger du IKKE å legge på deg igjen for at 1. skal gjelde.

Man trenger jo heller ikke å bulke på seg fett før/imens man kan gå opp i muskelmasse.


Vel.. det som skjer med muskelen når den trenes er at den blir belastet og brutt ned. Muskelen trenger deretter energi for å restituere seg (i form av glykogen fra karbohydrater og proteiner) og dette blir lagret som muskelglykogen - dette kan også frigjøres ved høy intensitet på trening da dette er lettere for kroppen å omdanne som energi enn kroppsfett.

...fylle opp fettcellene? det er en litt større prossess..

Det å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig krever at man driver mye kardio i tillegg til styrketrening, og jeg har jo allerede snakket om kostholdet som kreves.
1. Du bryter ned muskler med styrketrening, og bygger dem opp igjen med proteiner.
2. Samtidig forbrenner du fett mens du løper/jogger/sykler osv. og dette trenger du IKKE å legge på deg igjen for at 1. skal gjelde.


Det er ikke lett, men det kan fungere til en viss grad. Du blir ikke ripped eller storbulkern av dette - da må du isåfall bygge først og deretter deffe.
Nei - man brenner ikke fett når man trener kardio, men kalorier

Utlogget POSEN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #20 : 30. oktober 2009, 23:30 »
http://www.iform.no/pub/art.php?id=146
Kan være interessant lesning.

Det er enklest å bygge muskler og brenne fett samtidig når man først begynner med trening, slik som Quartes.

Men det er også mulig senere dersom du har riktig kosthold, slik at karbohydratet kan lagres i lever og muskler, og proteinet brukes til å reparere og bygge opp muskler.

Sitat fra: Riinoo
Nei - man brenner ikke fett når man trener kardio, men kalorier

Ja, jeg var litt upresis der. Når man trener kardio forbrenner man kalorier, andelen fettsyrer som forbrennes osv. avhenger jo av hva du har i blodet på tidspunktet osv.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #21 : 30. oktober 2009, 23:32 »
Har du aldri lært å være kritisk til det du leser?

Utlogget POSEN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #22 : 30. oktober 2009, 23:41 »
Sier du at det som står der er feil?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #23 : 31. oktober 2009, 10:25 »
Du sa:

Hvis et energioverskudd skal hindre deg i å gå ned i fettprosent, hvis du trener, mener jeg energioverskuddet består av for mye fett.


hvordan forklarer du da at folk kan blir feite uten å spise særlig med fett? =)

dette fenomenet ødelegger jo litt for din teori.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #24 : 31. oktober 2009, 10:48 »
er det i det hele tatt mulig?

det å bygge muskelmasse i seg selv krever jo engergioverskudd, noe som da direkte motstrider mulighetene til å gå ned i fett?

NJAI..Man kan fint gå ned i fettprosent og opp i vekt, så lenge kiloene er muskler. Opplevde dette selv i sommer da jeg begynte å trene igjen etter en pause. Gikk opp 1kg i vekt, ned 1kg fett, og muskelmassen var tydlig større i overkropp og bein (In-body test)

Cluet er bare tilnærmet perfekt kosthold og tung trening.

Edit: Men i lengden er det nok vansklig
Sa brura

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #25 : 31. oktober 2009, 10:54 »
Det er akkurat det jeg mener - i begynnelsen er det selvsagt at det skjer fordi kroppen ikke skjønner hva som foregår og har ikke noe annet valg enn å bygge muskler og slippe på fettet - men når man har trent en stund blir dette noe helt annet..

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #26 : 31. oktober 2009, 10:55 »

Det å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig krever at man driver mye kardio i tillegg til styrketrening, og jeg har jo allerede snakket om kostholdet som kreves.
1. Du bryter ned muskler med styrketrening, og bygger dem opp igjen med proteiner.
2. Samtidig forbrenner du fett mens du løper/jogger/sykler osv. og dette trenger du IKKE å legge på deg igjen for at 1. skal gjelde.




Ikke helt enig. Empirisk har jeg selv bevist for meg selv at JEG kan gå opp i vekt+muskelmasse og ned i fettprosent selv uten kardiotrening. Volumtrening kan være fettforbrennende nok i seg selv. Men at det krever et nøye planlagt kosthold og forutsetter kanskje muscle memory og det faktum at vedkommende har trent mye, har hatt pause og går igang igjen, eller er totalt nybegynner som debuterer med et fantastisk kosthold og treningsregime er nok sansynlig.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #27 : 31. oktober 2009, 10:55 »
Det er akkurat det jeg mener - i begynnelsen er det selvsagt at det skjer fordi kroppen ikke skjønner hva som foregår og har ikke noe annet valg enn å bygge muskler og slippe på fettet - men når man har trent en stund blir dette noe helt annet..

Hvis du er enig med mitt siste innlegg, er vi enige Wink
Sa brura

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #28 : 31. oktober 2009, 11:07 »
tok du noe målinger siden du vet akkurat hva denne vektendringen bestod av?

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Nybegynner (som har lest sticky'ene.)
« #29 : 31. oktober 2009, 11:23 »
Heilt einig med Unknown_Soldier, ha praktisk erfaring fra nøyaktig dei to tilfellene du beskreiv. Dersom trådstarter legge om fra null trening til frekvent, tung trening og eit variert kosthold med riktig balanse mellom dei ulike næringsemnene og eit marginalt kcaloverskudd er det nok fullt mulig for han å gå opp i muskelmasse og ned i feitt%.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!