Skrevet av Emne: Hei! Bulgarsk squat i RYP?  (Lest 3167 ganger)

Utlogget Zorlee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« : 23. februar 2008, 22:25 »
Heisann dere!
Jeg er godt igang med RYP og er nettopp ferdig med uke 1 (15 rep fasen). Synes personlig at dette treningsprogrammet virker kjempefint.
Det eneste jeg har litt problemer med nå er beina mine.
RYP inneholder strake markløft og knebøy. Jeg har bytta disse ut med leg curl og hack squat. Dette er kanskje en ganske "no no!!!" rundt her, og jeg lurer på om jeg begynner å finne ut av det selv nå.
Jeg får nemlig ikke trent problemområdene mine ved beina, nemlig rumpemusklatur/glutes.
Jeg prøvde idag bulgarsk squat og fant ut at dette var rimelig tøft for denne muskelgruppen, MEN siden jeg allerede hadde gått gjennom programmet slet jeg virkelig mye med at jeg var ekstremt sliten i lårene, og derfor fikk jeg ikke trent rumpen i nærheten av den intensiteten jeg ville. Jeg fikk bare kramper/melkesyre i lårene før jeg virkelig kjente at det tok noe i setemusklaturen.

Dere tenker gjerne "hvorfor tar du ikke markløft og knebøy da?". Vel, jeg har prøvd, men får det ikke helt til. Og jeg er veldig glad i hack squat og leg curl apparatene, så jeg hadde veldig lyst til å forsette med dem. Gjerne jeg skal gå over til markløft og knebøy neste runde med RYP, men hadde håpet og bruke disse øvelsene.
Allikevel lurer jeg på om jeg kan bytte ut leg curl eller hack squat med bulgarsk squat?
For jeg klarer ikke alle tre, og jeg tror ikke det har så mye hensikt allikevel?

Hva kan dere anbefale? Jeg vil virkelig trene hele underkroppen ikke bare lår!
Tusen hjertelig takk for hjelpen og tolmodigheten!

Hilsen "ferskingen" Zorlee, hehe! =)

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #1 : 24. februar 2008, 04:33 »
Markløft tar også på stabilisator-musklene i ryggen/magen. Anbefaler deg å bruke knebøy og mark, du vender deg ganske så fort til det.

Og om du vil trene hele underkroppen og ikke bare lår, så funker knebøy ganske bra. Skal du trene legger, så tar du bare et par omganger med tåhev (reise seg opp og ned på tærne) mens du er i gang.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #2 : 24. februar 2008, 06:57 »
Om du absolutt ikke kan kjøre markløft og knebøy vil jeg anbefale ettbeinsmarkløft og ettbeinsknebøy (deriblant bulgarsk utfall).

Tror nok du skal klare å kjøre både knebøy og markløft om du får hjelp av en kyndig veileder, så jeg ville prøvd å skaffe meg hjelp til akkurat dette om jeg var deg. Smiley

Utlogget Zorlee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #3 : 24. februar 2008, 12:09 »
Jaok!
Jeg skal se hva jeg får til.
Men inn til videre, kan jeg bytte ut hack squaten med bulgarsk utfall? Vil jeg få trent nok forside lår med bulgarsk utfall?
Så før jeg får veiledning kan jeg ha bulgarsk utfall + leg curl i programmet? Går det? Ellers så snakte du om ettbeinsmarkløft, noe jeg ikke har peiling på hva er?
Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #4 : 24. februar 2008, 13:29 »
Ja, jeg kan anbefale bulgarsk utfall, men ikke lårcurl, prøv heller ettbeins markløft som Eirik anbefalte her.

http://www.youtube.com/watch?v=hWLg7MrA9y4

Jeg kan også anbefale glute-ham raise som kan utføres på en rygghevmaskin:

http://www.youtube.com/watch?v=dgLY8laPytg

(du kan gå helt ned til du har 90 grader i hofta for å få mer "fart" opp.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Zorlee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #5 : 24. februar 2008, 18:42 »
Konge - da blir det bulgarsk utfall + ettbeins markløft for meg denne runden med RYP! =)
Tror dette kan bli bra. Men det kommer kanskje til å bli et lite problem nå som jeg er inne i RYP å finne 10Pep max?
Skal jeg bare ta en sjekk på det neste gang jeg trener, for det blir jo helt annerledes nå som det er kroppsvekt innvolvert!
Kan jeg ta en sjekk på 10 Rep max samtidig som jeg tar første treninga i uke 2 på RYP, eller må jeg ta en helt egen dag? Håper jeg kan kombinere, men vil bare sjekke Smiley

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #6 : 25. februar 2008, 08:22 »
Du kan kjøre test på 10RM om du vil, men et forsiktig anslag er tilstrekkelig. Som vi påpeker i RYP er det progresjonen som er det viktigste, ikke at du vet din 10RM 100% nøyaktig.

Hadde jeg skulle satt opp RYP i dag ville jeg kuttet ut 15-repsfasen og gått direkte på 10-repsfasen. I stedet for hvileuke ville jeg kjørt en såkalt deloading/avlastningsuke med 10-15% reduksjon i belastninger og noe sånt som 2x5-8 reps på hver øvelse, og så kun 2 økter den uka. Dette vil vedlikeholde styrken bedre. Strategisk nedtrening fungerer, men det viser seg at man må ha lengre hvilepauser for å oppnå den ønskede effekten enn man trodde før. Da vil man tape for mye styrke, så en uke med mindre trening er et kompromiss som lar deg beholde nervetilpasninger/teknikk men tilstrekkelig restitusjon sånn at du kan starte neste treningsfase med tyngre vekter. Å løfte tyngre vekter over tid er langt viktigere enn å oppnå fullstendig "nullstilling" av muskulaturen.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Zorlee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #7 : 25. februar 2008, 12:03 »
Ah, tusen hjertelig takk for hjelpen! Setter virkelig pris på det!
Da satser vi på å lage et lite anslag, og kjører i gang med 10 reps fasen!
Skal definitivt ta i bruk avlastningsuken i stedet for hvileuken - er så kjedelig med pause. I tillegg er det jo genialt at det gir en bedre effekt enn hvileuken.

Et annet spørsmål, hvis du har tid, er at jeg har lyst å prøve å bli bedre i chins. Jeg har jo nedtrekk i programmet, og lurte på om det var mulig å smette inn chins/pull ups i stedet for nedtrekk? Det er ikke en nødvendighet, så hvis det er bedre med nedtrekk, så for all del, det er gøy det og.
Men det jeg sliter med chins er å ha lavere belastning i begynnelsen av RYP programmet. Er liksom ikke sånn at jeg kan ta av noen kilo kroppsvekt for å få lettere belastning.
Har du noen flotte tips om hvordan jeg kan gjøre dette?

Igjen, tusen takk for at sånne som du er på dette forumet - gjør det svært kjekt å lærerikt å lese/skrive her. Honnør!

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hei! Bulgarsk squat i RYP?
« #8 : 25. februar 2008, 14:52 »
Ja, jeg synes chins er en langt bedre øvelse enn nedtrekk, så hvis du er sterk nok til å trene den - kjør på! For de som ikke er det, bruker jeg elastiske bånd rundt stanga for å gi nok "starthjelp" til at de klarer å kjøre reps:

http://www.youtube.com/watch?v=EGBi2tNBPtQ
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!