Skrevet av Emne: kjøre lav rep på alt?  (Lest 2349 ganger)

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
kjøre lav rep på alt?
« : 30. januar 2008, 02:30 »
Hey av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om det å kjøre f.eks 5*5 (alt under 8rep) på biceps,triceps,mage ,trapz underarmer og legger ville funke?og om det vil kunne stimulere optimalt som om det å kjøre litt flere rep ville evt gjort. Eks: Biceps7triceps 4rep VS 8/10 evt 12 rep

Siden de er jo som alle andre muskler på kroppen,muskel er jo en muskel eller hva?
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #1 : 30. januar 2008, 18:16 »
Jeg har bestandig holdt meg på 6-7 reps på nesten alle øvelser.

Unntak er hyperextentions, øvelser på legger.

Noen øvelser er dog veldig vanskelig å kjøre tungt. F. eks One arm dumbbell extentions (behind head)... for tricpes altså


 

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: kjøre lav rep på alt?
« #2 : 30. januar 2008, 18:19 »
Jeg ville prøvd meg litt fram.

Min egen kropp reagerer litt forskjellig, bryst og skuldre f.eks vokser best av relativt mange reps, mens biceps og triceps trives best skamtungt og få reps

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #3 : 30. januar 2008, 18:19 »
Vil funke ? I forhold til hva da ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: kjøre lav rep på alt?
« #4 : 30. januar 2008, 18:31 »
Han lurer sikkert på om han blir stor og sterk av det, eller hva tror du?

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #5 : 30. januar 2008, 21:10 »
jeg tror nok han tenkte på om målet var å bli så stor som mulig, eller så sterk som mulig.

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #6 : 31. januar 2008, 01:46 »
om man må holde seg over ca8reppere for å utvikle volum og lav for å utvikle styrke.Fordi man hører gjerne at folk sier at de regerte bedre på lav rep for volum for den å den muskelen osv,og noen omvendt.Men ifølge"tekstboka" så er jo høy rep=volum trening og lav rep=styrke. Men er det slik på Alle musklene?
og hvis du lurer på hva målet mitt er så er det bygging for nå,og styrke senere.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Celdiir

  • Gjest
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #7 : 31. januar 2008, 03:14 »
Men ifølge"tekstboka" så er jo høy rep=volum trening og lav rep=styrke.

Ingen "tekstbok" som sier det. Bare trenings-"teoriene" til dogmatiske tullinger. Her på forumet, hovedsaklig fjortisser med 6 måneders treningserfaring som elsker pump, selv om man finner en og en annen bra bygd gymrotte som hardnakket påstår at det han gjorde er den eneste måten å få resultater på.

Skillet er ikke så enkelt som det blir framstilt, og det er en haug med "gråsoner" og en rekke fordeler på sikt ved å variere treningen sin. Greit nok, trener du bare med 1-3 reps og noen få arbeidssett i en øvelse kan du nok ikke forvente å pakke på deg muskler i høyt tempo og trener du bare med 15+ reps kan du ikke forvente å bli så grusomt sterk med det første, men hvor mange gjør nå dette?
Legger ved en link som kan være interessant lesestoff:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459411
Denne artikkelen forklarer hvorfor det kan være en fordel å trene med tunge vekter en gang i blant i store baseøvelser:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1316619

Dette videoklippet burde vel si det meste:
http://www.youtube.com/watch?v=CcEq0nGSZ_E&feature=related
8 ganger Mr. Olympia som trener 2 reps på over 360 kg i knebøy fordi det gir han treningseffekt.
Men her har vi Mr. Legs som gjør hva han er mest kjent for:
http://www.youtube.com/watch?v=DjtVvYk1HWw&feature=related

Denne oppfatningen er lik den om at bevegelighetstrening gjør deg svak. Alt man trenger er å åpne øynene og faktisk se seg litt rundt, så oppdager man at det ikke er sånn i det hele tatt. Noen av de største medlemmene her på forumet er jo styrkeløftere. I følge "teoriboka" skulle vel disse bare vært små og "senesterke", men man kan ikke akkurat kalle mannfolk som veier over 125 kg for liten? Wink

Ellers så sier det seg selv at maksimale løft er noe som helst er forbeholdt store øvelser hvor du bruker flere muskler og ledd på en gang, og ikke isolasjonsøvelser hvor man bare bruker en eller et par muskler om gangen og setter leddene sine i en potensiell kjip situasjon. En muskel kan kanskje være en muskel, men det er uten tvil forskjell mellom markløft og pullovers! For å gjøre forvirringen komplett er det gjerne lett å bli opphengt i at en muskelgruppe kanskje reagerer bedre på lavreps enn høyreps, men så viste det seg at det kun gjaldt bestemte øvelser. Det er en tendens hos mange at hamstrings reagerer best på høyere repetisjoner under øvelser hvor hamstringen jobber som hofteleddstrekker, og lavere repetisjoner under lårfleksjon-øvelser. Likevel har jo en drøss med folk fått gode resultater av å trene med 12'ere i lårcurl, noe som tyder på at det stemmer som folk sier: "Mindre prat og mere trening!"

I det hele og det store kan kun du selv svare på ditt eget spørsmål gjennom prøving og feiling. Hva som fungerer i dag trenger ikke nødvendigvis å fungere like godt om 10 uker fra nå når kroppen din har tilpasset seg belastningen.

Noen bilder som viser hvor forskjellige folk faktisk er:
Et årlig gjennomsnitt på 2,2 repetisjoner pr sett i knebøy


Flere hundre "repetisjoner" og mange minutters time-under-tension

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: kjøre lav rep på alt?
« #8 : 31. januar 2008, 13:36 »
bra svar, honnør

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: kjøre lav rep på alt?
« #9 : 31. januar 2008, 13:57 »
Kjør høy rep når du er i bingen. Anbefales.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!