Skrevet av Emne: Beregning av kosthold i forhold til styrketrening  (Lest 1092 ganger)

Utlogget Krigs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Beregning av kosthold i forhold til styrketrening
« : 06. november 2012, 10:50 »
Alder: 25
Høyde: 183
Vekt: 100kg
Hvor lenge du har trent: startet for 2 måneder siden. trent et halvt år før dette for 1.5 år siden.

For 3 år siden så gikk jeg ned 25kg på å kontrollere kostholdet mitt. Jeg har merket at det har gått litt opp igjen og ønsker å jobbe med å gå ned igjen og komme til det endelige målet, men med litt trening også denne gangen.

Jeg trener 2 dager i uka hvor jeg trener da RYP(grunnprogram). Jeg har trappet ned fra 3 dager i uka til 2 frem til sommeren for forsøk på å få til 3 dager i uka har vært vanskelig så jeg setter meg da et mer oppnåelig mål. 2 dager i uka fungerer også greit fordi målet mitt er å gå ned i 10-15kg i vekt i første omgang tenkte jeg.

Målet mitt for denne gang er å ha et optimalt kosthold for vektnedgang da det har fungert før. Jeg fokuserer på å lage mat fra bunnen, en del fiberrik mat og få i meg riktig mengde av protein, fett og karbohydrater osv. Men det jeg lurer på er hvor mye kcal jeg bør beregne per dag?  Jeg beregner nå 2100kcal på vanlige dager og 2500 på treningsdager. Jeg er usikker på hvor mye energi jeg bør beregne på en treningsdag. Kilder på nettet sier litt forskjellig.

(Treningsprogrammet mitt er 3 sett(med 4, 8 eller 12 reps avhengig av uke) med øvelsene Knebøy, skråbenk med manualer, Arnoldpress, nedtrekk, Bicepscurl med manualer i skråbenk og Tricepspress med manualer + oppvarming på 10minutter jogging. )

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Beregning av kosthold i forhold til styrketrening
« #1 : 06. november 2012, 12:21 »
Hvis du ligger stille hele dagen forbrenner du 2186 kcal. Ved lett/moderat trening trenger du 2800-3000 kcal.

Skal du ned i vekt ville jeg absolutt anbefalt å legge inn flere kardioøkter i uken i tillegg til vekttreningen Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget cellmax29

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Beregning av kosthold i forhold til styrketrening
« #2 : 06. november 2012, 13:11 »
Forbrenningen styres jo mye av muskelmasse og ikke vekt, så en kan vel ikke si at han forbrenner så mye uten og ha en måling av bodyindeks?? Men sånn ca vil du vel få... Hvor mye kalorier du må innta spørs jo også på din jobbsituasjon, og ikke bare på hva du trener eller hvor hardt.. Fysisk jobb krever som sagt mye mer enn kontor.. Ta det me i dine beregninger om hvor mye du trenger hver dag.. Smiley
ørjan frøiland
benk: 190kg
skrå hantler: 8X72kg
hantlepress skuldre: 5x62kg hantler

2plass stavanger open 07 cbb+180
3plass NM 07 cbb+180
2008- -100kg... 6 plass

Utlogget Krigs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Beregning av kosthold i forhold til styrketrening
« #3 : 06. november 2012, 13:20 »
Takk for svar begge to Smiley

Hater kardiotrening, men jeg burde nok bare bite sammen tennene og kjøre noen økter av det også ja :p

Jobben min er å sitte på datamaskinen å programmere, så minimalt bevegelse på jobb. Og det er ikke godt trente kroppen jeg har :p Mest flesk å "skryte" av :p



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!