avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199846 ganger)

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1140 : 09. januar 2008, 14:07 »
Du skal ikke jokke. Det står i bibelen. Og så skal man ikke spille sin sæd på steingrunn, noe som plager meg. For jeg har fliser på badgulvet Sad

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1141 : 09. januar 2008, 14:46 »
Du skal ikke jokke. Det står i bibelen. Og så skal man ikke spille sin sæd på steingrunn, noe som plager meg. For jeg har fliser på badgulvet Sad

Fliser er ikke noe hinder, de er egentlig laget av fint pulver serru. Ajax er nok i det daglige. Kjøper du ei flaske fliserens så får du tatt fugene innimellom også - tar garantert kverken på alt som evnetuelt måtte ha overlevd av arvemateriale!!!!
Alternativet er å ikke slippe det på "steingrunn", og heller gi Olga en passelig mengde toalettpapir Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1142 : 09. januar 2008, 14:50 »
har bytta ut Olga med tvillingsøstrene Tatjana og Ivana Slefikova. 1 og 2 plass på Miss Murmansk 1999. Fikk en god pakkepris

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1143 : 09. januar 2008, 15:01 »
Du skal ikke jokke. Det står i bibelen. Og så skal man ikke spille sin sæd på steingrunn, noe som plager meg. For jeg har fliser på badgulvet Sad
Problemet var ikke at Onan (jepp, mannen som har fått et begrep oppkalt efter seg) nappet i løken. Han overtok sin brors kone da broren døde, som tradisjonen var på den tiden (altså å overta sin brors kone, derimot å dø har ikke gått av moten). Broren hadde ingen barn, og derfor var det Onans plikt å gi broren en arving når broren døde. Onan hadde seg med sinn nye kone, men trakk seg ut rett før, og "spillet sæden". Så det hevdes at Onan var en drittsekk fordi han fornærmet sin bror grovt ved å ikke gi han en arving, ikke det at han marinerer tak, vegger, lamper og skrivebordsskuffer med sæd.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1144 : 09. januar 2008, 15:02 »
hakke sagt noe om napping av løk. bare at jeg ikke får spille på badet Angry

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1145 : 09. januar 2008, 15:04 »
hakke sagt noe om napping av løk. bare at jeg ikke får spille på badet Angry
Uansett, jokking burde være greit såfremt du ikke er gnien på å gi din brors kone go'sakene i tilfellet din bror skulle falle fra uten noen arvinger. Tongue

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1146 : 09. januar 2008, 15:07 »
Problemet var ikke at Onan (jepp, mannen som har fått et begrep oppkalt efter seg) nappet i løken. Han overtok sin brors kone da broren døde, som tradisjonen var på den tiden (altså å overta sin brors kone, derimot å dø har ikke gått av moten). Broren hadde ingen barn, og derfor var det Onans plikt å gi broren en arving når broren døde. Onan hadde seg med sinn nye kone, men trakk seg ut rett før, og "spillet sæden". Så det hevdes at Onan var en drittsekk fordi han fornærmet sin bror grovt ved å ikke gi han en arving, ikke det at han marinerer tak, vegger, lamper og skrivebordsskuffer med sæd.

Her er et usaklig men mystisk innlegg fra Forkynneren 11,6 i Bibelen:
(Dere må lese HELE avsnittet om dere skal klare å tolke "bilde" her...)
Men litt arti læll:
Forkynneren 11, 6:
       "Så din sæd om morgenen,
        og la ikke hånden hvile mot kveld.
        Du vet jo ikke hva som vil lykkes,
        enten det ene eller det andre,
        eller om begge deler er like gode."
Hentet fra Bibelen.no.
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1147 : 09. januar 2008, 15:08 »
Uansett, jokking burde være greit såfremt du ikke er gnien på å gi din brors kone go'sakene i tilfellet din bror skulle falle fra uten noen arvinger. Tongue

*Notert*

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1148 : 09. januar 2008, 15:12 »
Her er et usaklig men mystisk innlegg fra Forkynneren 11,6 i Bibelen:
(Dere må lese HELE avsnittet om dere skal klare å tolke "bilde" her...)
Men litt arti læll:
Forkynneren 11, 6:
       "Så din sæd om morgenen,
        og la ikke hånden hvile mot kveld.
        Du vet jo ikke hva som vil lykkes,
        enten det ene eller det andre,
        eller om begge deler er like gode."
Hentet fra Bibelen.no.

Ikke nødvendigvis. Frø og sæd er det samme, så hvis man ser det i et agronomisk perspektiv så virker det som en oppfordring til å så rikelig og ikke gutse på at den ene avlingen skal bli knall.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1149 : 09. januar 2008, 15:16 »
Ikke nødvendigvis. Frø og sæd er det samme, så hvis man ser det i et agronomisk perspektiv så virker det som en oppfordring til å så rikelig og ikke gutse på at den ene avlingen skal bli knall.

Jepp Smiley Forkynneren er kanskje "bøndenes oppskrift på god gård"? Smiley
hehe
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Tannfeen

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1150 : 09. januar 2008, 15:21 »
Her er et usaklig men mystisk innlegg fra Forkynneren 11,6 i Bibelen:
(Dere må lese HELE avsnittet om dere skal klare å tolke "bilde" her...)
Men litt arti læll:
Forkynneren 11, 6:
       "Så din sæd om morgenen,
        og la ikke hånden hvile mot kveld.
        Du vet jo ikke hva som vil lykkes,
        enten det ene eller det andre,
        eller om begge deler er like gode."
Hentet fra Bibelen.no.

Amen, Gud er stor!!1!
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1151 : 09. januar 2008, 15:23 »
Amen, Gud er stor!!1!

teknisk sett er gud en abstrakt, så han er verken stor eller liten.

Vist han i hele tatt er... derom strides de (u)lærde

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1152 : 09. januar 2008, 23:17 »
Bibelen kan, i tillegg til å være fundamentet for en tro, også ses på som en historisk tekst som reflekterer over samfunnet slik det var på den tiden, og inneholder blant annet en nedtegnelse av Jesu lære. Så, du får ikke en bedre kilde på hva som er Jesu lære. Altså, selv om det er en kilde så impliserer ikke det noe om sannhetsgehalten.

Jeg får inntrykk av at du mener Bibelen er _en_ bok, statisk og uforandret siden "Jesu tid". Dagens historikere, frigjort fra religionens åk, er vel mer eller mindre enige om at Bibelen er og har vært en tekst i utvikling? En tekst der til en hver tid den kristne fraksjonen med mest makt har bestemt hva som skulle legges til, endres eller strykes? Det finnes vel minst like mange apokryfe tekster som like gjerne kunne inngått i Bibelen som de evangeliene vi finner der i dag, og disse ville nok dannet et nokså annerledes bilde av den historiske Jesus.

Sitat
Men man kan diskutere og utveksle synspunkter, men det krever at man må løsrive seg fra sine dogmer og kunne si, "Ok, gitt at X er sant, da kan blabla.", Altså man kan ha en filosofisk diskusjon. Men for at det skal være noe poeng i det, så bør i det minste premissene være gitt, og argumentasjonen være logisk gyldig. Konklusjonen er selfølgelig ikke noe mer sann enn premissene.

Interessant å få vite hva man kan og ikke kan diskutere. Det er sannelig på tide at noen kom innom og stoppet oss - her har vi tydeligvis vært naive og uforvarende trådt over streken. Det burde utdannes flere filosofer/logikere - så kunne de aktivt patruljere nettet og holde kontroll og orden i meningsutvekslinger. Tenk så mye tid vi kunne spart oss!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1153 : 10. januar 2008, 00:08 »
Jeg får inntrykk av at du mener Bibelen er _en_ bok, statisk og uforandret siden "Jesu tid".
Dagens historikere, frigjort fra religionens åk, er vel mer eller mindre enige om at Bibelen er og har vært en tekst i utvikling?
Ja, for all del, Bibelen er en samling med tekster, og det er jo noen som har gjort utvalget. Tekstene finnes i mange utgaver og oversettelser, og det er mye forskning på å finne de mest opprinnelige. I tillegg er tekstene i Bibelen oversatt igjen til Norsk, og det introduserer en problemer med hvor mye tolkning som skal legges i når man oversetter begreper. Så det er absolutt ingen endelig gitt tekst. Men det er et utgangspunkt.

Det finnes vel minst like mange apokryfe tekster som like gjerne kunne inngått i Bibelen som de evangeliene vi finner der i dag, og disse ville nok dannet et nokså annerledes bilde av den historiske Jesus.
Visst finnes det apokryfe tekster, Bibelen har jo et eget sett med apokryfer. Men jeg kjenner ikke til noen som gir noe revolusjonerende forskjellig bilde av Jesus. Care to enlighten me?

Interessant å få vite hva man kan og ikke kan diskutere. Det er sannelig på tide at noen kom innom og stoppet oss - her har vi tydeligvis vært naive og uforvarende trådt over streken. Det burde utdannes flere filosofer/logikere - så kunne de aktivt patruljere nettet og holde kontroll og orden i meningsutvekslinger. Tenk så mye tid vi kunne spart oss!
Den bitende ironien din sårer meg dypt...

Man trenger ikke være filosof eller logiker eller whatever for å resonere. Men til tross så mener jeg at det er en fordel at folk kan et minimum av logikk når man skal prøve seg på logiske slutninger. Få det gjerne inn i skolen eller barnehagen. Vi snakker førsteordens logikk her, det er ikke noe magisk.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1154 : 10. januar 2008, 11:50 »
Ja, for all del, Bibelen er en samling med tekster, og det er jo noen som har gjort utvalget. Tekstene finnes i mange utgaver og oversettelser, og det er mye forskning på å finne de mest opprinnelige. I tillegg er tekstene i Bibelen oversatt igjen til Norsk, og det introduserer en problemer med hvor mye tolkning som skal legges i når man oversetter begreper. Så det er absolutt ingen endelig gitt tekst. Men det er et utgangspunkt.

Tenk at man strides om dette utgangspunktet!!! Grin

Sitat
Man trenger ikke være filosof eller logiker eller whatever for å resonere. Men til tross så mener jeg at det er en fordel at folk kan et minimum av logikk når man skal prøve seg på logiske slutninger. Få det gjerne inn i skolen eller barnehagen. Vi snakker førsteordens logikk her, det er ikke noe magisk.

Jeg finner det både pussig og fascinerende at nettopp du påberoper et ønske om en høyere grad av logisk ressonering.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!