Skrevet av Emne: Ønsker mer Volum!  (Lest 3059 ganger)

Utlogget maxpump2k

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

  • Godis!
Ønsker mer Volum!
« : 07. juni 2010, 23:42 »
Har trena Styrke i 1/2 år og nylig bygging i 1/2 år Og ønnsker litt fremmgang i volum treninga, veier nå 71 og ønnsker og gå opp sammtidig som jeg kan ta av meg litt til fett før sommeren. Noen som har 1 tips eller bra program for videre progresjon. Trente nylig german volum og fikk god effekt av det!

Benk: 100
Mark: 130
Knebøy: 100

Utlogget Hakon92

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

  • "If you can visualize it, you can achieve it!"
Sv: Ønsker mer Volum!
« #1 : 08. juni 2010, 10:09 »
Det finnes mange gode programmer og teknikker for økning i muskelmasse.

Her er 2 type programmer jeg vil anbefale:

* FST-7
* HIT

FST-7 går ut på å kjøre vanlig 3 x 8-12 på de første øvelsene, deretter kjøre 7 sett på den siste øvelsen med 30 sekunder hvile mellom hvert sett. Det går ut på å få så mye blod i muskelen som mulig slik at fascia (laget rundt muskelen) strekkes slik at den kan fylles opp mer med blod for å bli større. (Jay Cutler brukte dette for å forbedre svake kroppsdeler til Mr.Olympia 2009)


HIT ble hovedsaklig oppfunnet av Mike Mentzer, men jeg vil anbefale å trene HIT noe mer lignende Dorian Yates sin type trening. Denne treningen går ut på å kjøre 1 hovedset per øvelse med maks intensitet (HIT = High Intensity Training). Dorian Yates mente at man skulle "fokusere mer på hvile" for muskelen vokser når man hviler, derfor hadde han så korte og så intensive økter som mulig (45min)

Noen hovedpunkter for HIT:

* Trene hver muskelgruppe en gang i uka
* Maks 45 minutter per økt
* 1 hovedsett per øvelse til failure
* Kontrollert teknikk (senke vekten sakte ned)
* Bruke teknikker som "negatives" og "static holds"


Jeg har testet mest HIT og hadde god progresjon med dette, men synes kanskje at jeg hadde mer økning i styrke enn volum, selv om jeg gikk opp en god del i muskelmasse.  Markløft

Jeg testet også såvidt det var FST-7, og innen denne korte tiden med dette programmet så kom resultatene rimelig fort!

Begge disse programmene funker og jeg vil anbefale deg å teste ut begge for å se hva som funker best for deg. Det er veldig individuelt ang hvilke programmer som funker.



Det finnes også andre teknikker som funker bra til å bidra til økning i muskelmasse:

* X-reps
* Dropsets
* Superset
* Rest-Pause

Disse er teknikker man kan legge inn i så og si hvilket som helst program. Dette er intensitetsteknikker som ofte brukes til å gjøre et set med intensivt og for at "TUT" (Time Under Tension) altså tiden som muskelen er under anspenning, blir lengre slik at flere muskelfibre blir tæret opp mer slik at de bygges opp og vokser seg større. Det er også viktig å alltid "overraske" muskelen hver trening med ulike teknikker for å sjokke den til å vokse! bodybuilder

Vil definitivt anbefale X-REPS! Det er den teknikken som fikk meg ut av et stort platå, og gjorde slik at jeg endelig kunne begynne å vokse i muskelmasse! Skal legge til en link nederst, slik at du kan lese litt om det for å forstå hvordan det fungerer Wink Hovedsaklig så går det ut på å kjøre små repetisjoner (ofte i den posisjonen der muskelen er strekt ut) i slutten av et set etter failure. Dette er også kalt "burns" og du vil kjenne en veldig god pump. Grunnen til at dette fungerer så bra, er at du har sjangsen til å bruke tyngre vekt samtidig som tiden under anspenning varer lenger.

Annet enn dette så vil jeg anbefale at du spiser masse! Ha i deg masse proteiner i tillegg til tilstrekkelig med karbohydrater og fett.

Det kan fort bli vanskelig å gå opp i vekt mens du mister fett, men det er ikke umulig. Bare mye vanskeligere. Det du evnt kan gjøre, er å kjøre to uker deff og to uker bulk. På den måten vil du kun miste fett og ikke muskelmasse når du deffer og få nesten kun muskelmasse og ikke noe fett når du bulker.

Her kan du finne mer info:

X-reps:
http://www.bodybuilding.com/fun/xrep2.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/xrep1.htm
http://www.x-rep.com/

FST-7:
http://www.fst-7.com/

HIT:
http://www.trulyhuge.com/dorian_yates_workout.html

Lykke til med trening!  biggrin
Ernæringsfysiologi-student.
Alder: 21
Vekt off: 120kg
Høyde: 178-179

Benkpress: 130kg x 1
Markløft: 180kg x 1
Knebøy: 160kg x 1
Roing med stang: 170kg x 3

Hjemmeside: http://teenbodybuilding.wordpress.com/


TRENINGSLOGG/BILDER:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100254.msg1661197;topicseen#new

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ønsker mer Volum!
« #2 : 10. juni 2010, 00:33 »
Benk: 100
Mark: 130
Knebøy: 100

Legg på 100 kg på disse tallene, så blir du større. Med andre ord, tren for styrke Wink
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: Ønsker mer Volum!
« #3 : 10. juni 2010, 00:43 »

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ønsker mer Volum!
« #4 : 10. juni 2010, 00:45 »
Hvorfor?

Strength is muscle Grin

Har du noengang sett en grisesterk fyr som ikke er svær?

Ja, det er unntak, som han jeg ikke husker navnet på nå som tok rundt 250 i mark, på rundt 70 kg. Men da sier jeg at den personen ikke spiser nok.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Ønsker mer Volum!
« #5 : 10. juni 2010, 01:01 »
Strength is muscle Grin

Har du noengang sett en grisesterk fyr som ikke er svær?

Ja, det er unntak, som han jeg ikke husker navnet på nå som tok rundt 250 i mark, på rundt 70 kg. Men da sier jeg at den personen ikke spiser nok.

Honnør! Dette er noe det virker som mange har glemt.

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: Ønsker mer Volum!
« #6 : 10. juni 2010, 01:03 »
Strength is muscle Grin

Har du noengang sett en grisesterk fyr som ikke er svær?

Ja, det er unntak, som han jeg ikke husker navnet på nå som tok rundt 250 i mark, på rundt 70 kg. Men da sier jeg at den personen ikke spiser nok.
Honnør ja! men er volum trening bullshit da? Så viss man skal bruke siste innspurt før sommeren til å stramme seg og se bra ut, skal man bare forsette med styrke da? evt. forbrenne mer?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Ønsker mer Volum!
« #7 : 10. juni 2010, 01:16 »
Honnør ja! men er volum trening bullshit da?

Å basere seg på pumpetrening/høyreps er teit. Å supplere med det er ikke teit.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: Ønsker mer Volum!
« #8 : 10. juni 2010, 01:19 »
Å basere seg på pumpetrening/høyreps er teit. Å supplere med det er ikke teit.
hmm, javel :-) Anbefaler dere HIT? Jeg har tenkt å begynne med det sedu...

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Ønsker mer Volum!
« #9 : 10. juni 2010, 02:10 »
hmm, javel :-) Anbefaler dere HIT? Jeg har tenkt å begynne med det sedu...

Forklar gjerne hva "HIT" innebærer/går ut på..

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: Ønsker mer Volum!
« #10 : 10. juni 2010, 02:26 »
Forklar gjerne hva "HIT" innebærer/går ut på..
Da kan jeg jo bare sitere fra hakon92 lenger oppi tråden Smiley Etter min tolkning skal man bare kjøre ett sett per øvelse, veldig kontrollert og sakte helt til man ikke klarer mer, her er det lurt å være to, en til å hjelpe på på de siste bicepscurlene når du bare greier å løfta stanga halvveis.. For da settes vist musklene sei ut for unormalt mye stress og du gainer mer, så må du la di få tid til å hvile og variere på øvelsene.. kort fortalt, er ikke noe god å forklare heller så bare se på innlegget til Hakon92 og denne videoen av Mike Mentzer når han trener HIT Wink
http://clips.team-andro.com/watch/58dd860bfb5561938998/Mike-Mentzer-Hit-Training

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Ønsker mer Volum!
« #11 : 10. juni 2010, 02:41 »
Etter min tolkning skal man bare kjøre ett sett per øvelse, veldig kontrollert og sakte helt til man ikke klarer mer, her er det lurt å være to, en til å hjelpe på på de siste bicepscurlene når du bare greier å løfta stanga halvveis..

Det fungerer, men er ikke optimalt for rene utøvere. Belastning>utmattelse for muskelvekst.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Ønsker mer Volum!
« #12 : 10. juni 2010, 02:43 »
Honnør ja! men er volum trening bullshit da? Så viss man skal bruke siste innspurt før sommeren til å stramme seg og se bra ut, skal man bare forsette med styrke da? evt. forbrenne mer?

Feilen mange gjør når de går på deff er at de dropper vanlig trening og bare druser på pumpetrening med ekstremt lette vekter med 1000 reps for å få pump i muskelen, det blir helt feil!

Utlogget bjoern777

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

  • Michael Jai White!
Sv: Ønsker mer Volum!
« #13 : 10. juni 2010, 08:34 »
Ahaa, skjønner  Smiley Går det ikke ann å bare trene styrke, kjøre intervall trening og innta aminosyren BCAA ( Slik at man forbrenner fett og ikke muskler)?   :Smiley
Ellers lurer jeg litt ang. HIT, er det ett spesifikk program man bør følge? Eller kjører man bare ett sett øvelse per kroppsdel på en dag med forskjellige øvelser hver uke?    what

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Sv: Ønsker mer Volum!
« #14 : 10. juni 2010, 09:03 »
Det finnes mange gode programmer og teknikker for økning i muskelmasse.

Her er 2 type programmer jeg vil anbefale:

* FST-7
* HIT

FST-7 går ut på å kjøre vanlig 3 x 8-12 på de første øvelsene, deretter kjøre 7 sett på den siste øvelsen med 30 sekunder hvile mellom hvert sett. Det går ut på å få så mye blod i muskelen som mulig slik at fascia (laget rundt muskelen) strekkes slik at den kan fylles opp mer med blod for å bli større. (Jay Cutler brukte dette for å forbedre svake kroppsdeler til Mr.Olympia 2009)


HIT ble hovedsaklig oppfunnet av Mike Mentzer, men jeg vil anbefale å trene HIT noe mer lignende Dorian Yates sin type trening. Denne treningen går ut på å kjøre 1 hovedset per øvelse med maks intensitet (HIT = High Intensity Training). Dorian Yates mente at man skulle "fokusere mer på hvile" for muskelen vokser når man hviler, derfor hadde han så korte og så intensive økter som mulig (45min)

Noen hovedpunkter for HIT:

* Trene hver muskelgruppe en gang i uka
* Maks 45 minutter per økt
* 1 hovedsett per øvelse til failure
* Kontrollert teknikk (senke vekten sakte ned)
* Bruke teknikker som "negatives" og "static holds"


Jeg har testet mest HIT og hadde god progresjon med dette, men synes kanskje at jeg hadde mer økning i styrke enn volum, selv om jeg gikk opp en god del i muskelmasse.  Markløft

Jeg testet også såvidt det var FST-7, og innen denne korte tiden med dette programmet så kom resultatene rimelig fort!

Begge disse programmene funker og jeg vil anbefale deg å teste ut begge for å se hva som funker best for deg. Det er veldig individuelt ang hvilke programmer som funker.



Det finnes også andre teknikker som funker bra til å bidra til økning i muskelmasse:

* X-reps
* Dropsets
* Superset
* Rest-Pause

Disse er teknikker man kan legge inn i så og si hvilket som helst program. Dette er intensitetsteknikker som ofte brukes til å gjøre et set med intensivt og for at "TUT" (Time Under Tension) altså tiden som muskelen er under anspenning, blir lengre slik at flere muskelfibre blir tæret opp mer slik at de bygges opp og vokser seg større. Det er også viktig å alltid "overraske" muskelen hver trening med ulike teknikker for å sjokke den til å vokse! bodybuilder

Vil definitivt anbefale X-REPS! Det er den teknikken som fikk meg ut av et stort platå, og gjorde slik at jeg endelig kunne begynne å vokse i muskelmasse! Skal legge til en link nederst, slik at du kan lese litt om det for å forstå hvordan det fungerer Wink Hovedsaklig så går det ut på å kjøre små repetisjoner (ofte i den posisjonen der muskelen er strekt ut) i slutten av et set etter failure. Dette er også kalt "burns" og du vil kjenne en veldig god pump. Grunnen til at dette fungerer så bra, er at du har sjangsen til å bruke tyngre vekt samtidig som tiden under anspenning varer lenger.

Annet enn dette så vil jeg anbefale at du spiser masse! Ha i deg masse proteiner i tillegg til tilstrekkelig med karbohydrater og fett.

Det kan fort bli vanskelig å gå opp i vekt mens du mister fett, men det er ikke umulig. Bare mye vanskeligere. Det du evnt kan gjøre, er å kjøre to uker deff og to uker bulk. På den måten vil du kun miste fett og ikke muskelmasse når du deffer og få nesten kun muskelmasse og ikke noe fett når du bulker.

Her kan du finne mer info:

X-reps:
http://www.bodybuilding.com/fun/xrep2.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/xrep1.htm
http://www.x-rep.com/

FST-7:
http://www.fst-7.com/

HIT:
http://www.trulyhuge.com/dorian_yates_workout.html

Lykke til med trening!  biggrin

Hvordan "sjokkerer" du en muskel til å vokse?

HIT er et greit prinsipp å bruke fra tid til annen for variasjon, men funker ikke så altfor bra om du er rein.

FST-7 er også for de mer "assisterte" trenings entusiastene. Volumet blir latterlig høyt, og det er gørrkjedelig å stå å knote seg igjennom de siste 7 setta med lette vekter. Får grisegod pump, men jeg syns ikke god pump rettferdiggjør en ellers ganske overhypa metode.

Strenght is size, var det noen som sa her. Det er helt riktig. Pumpetrening funker det, men en kombinasjon er mye bedre. Om du lener mer styrkeorientert mot baseøvelsene og legger til 2--5 sett med 8-12 (eller 9-11 for den saks skyld) så er du på god vei. Det finnes mange måter å trene på, alle har sine fordeler og ulemper. Det som gjelder er å finne den måten som passer deg, og virker. Den du kan holde på med over lang nok tid til å se resultater. Mange er helt på trynet ville etter 5x5 og ser på det som nybegynnerens hellige gral, mens jeg aldri skjønte den helt. Jeg syns det var gørrkjedelig å trene bare baseløft tre ganger i uken, og trives best med mer typisk jobbing i 6-12 området, litt pga smak og behag, litt pga skader. Men prøv deg litt frem. Lurer du på noe angående HIT så kjøp bøkene til Mentzer.

Det viktigste, uansett hvilken metode du velger å bruke er progresiv overbelastning over tid.
Du må stadig slenge på mere vekter. Ikke prøv å hopp 5-10kg hver gang for å booste egoet ditt, men hold en jevn kurve hele veien så godt du kan. 1kg i uka er nok og gir deg en økning over mye lengre tid enn om du slenger på 10kg og greier 3 reps på et sett, istedenfor 8 reps på 3 set, med en kg mer enn i forrige uke Smiley

Rom ble ikke bygd på en dag....

Er litt i morgenkaffetåke her, men håper jeg hjalp litt...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!