Skrevet av Emne: RYP variant  (Lest 1922 ganger)

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

RYP variant
« : 15. november 2004, 10:35 »
Jeg er ferdig meg mitt første grunnprogram i RYP og skal nå til på Ekstrem Musklevekst. Jeg har i den anledning er par spm.:

1) Hvordan måler man 10RM maks på dips og mage? Man kan jo bruke vektbelte på dipsene, men det har vi ikke på SPENST der jeg trener...

2) Jeg har noen favorittøvelser jeg liker veldig godt, vil det være gunstig å bytte ut a) Roing bredt grep med Chins og b) i tillegg legge inn smal skråbenk for bryst for å trene indre øvre del av bryst, hvor jeg føler jeg trenger mer muskler?

Takker på forhånd på svar fra dere RYP eksperter!!
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget Frukten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

SV: RYP variant
« #1 : 15. november 2004, 16:08 »
Du burde kjøre de øvelsene som står der, da får du mest progresjon og forbredelser, som endrer med bedre resultater.

Tror ikke det gjør så mye om du skifter, men det er fortsatt alternative øvelser.
Honda NSR <3

yngve

  • Gjest
SV: RYP variant
« #2 : 15. november 2004, 17:01 »
Tull, frukten. Øvelsene som er ført opp er bare eksempler, og kan fint erstattes med andre uten at det går ut over resultatet.

For å svare deg på "oppgave 2" Wink:
Du kan godt erstatte roing bredt grep med Chins. Du bør dog kjøre roing med bredt grep i neste syklus, for å dekke muskler som chins ikke tar.

Jeg går ut ifra at du mener å legge til enda flere øvelser for brystet. Det tror jeg blir litt overkill. Maksimal muskelvekst-programmet har orginalt ganske mange set i uka, så hvis du legger inn enda flere for bryst, vil du nok få problemer både med tanke på progresjon og restutisjon, og dermed fremgang. Hvis du absolutt vil trene smal skråbenk, har jeg  noen forslag.
1. Erstatt dips med smal skråbenk
2. Del brystøvelsene i to. Hvis det for eks. er 4 set for bryst, kjører du 2 set dips og 2 set smal skråbenk.
3. Tren smal skråbenk og dips annenhver trening.

Uansett vil jeg anbefale deg å ikke justere så mye på programmet før du har kjørt igjennom det minst en gang.

Lykke til! Smiley

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: RYP variant
« #3 : 16. november 2004, 09:06 »
Virker som om Bjørn Furuhaug, en av utviklerne av RYP, er enig med deg yngve:

"Selv så kjører jeg ikke progresjon på magen. Hvis du ønsker å beholde en smal midje kan du kjøre mage uten progresjon. Bruk øvelsen som er beskrevet i heftet, den er sinnsykt effektiv.

Hvis du ikke har adgang til vektbelte til dips vil jeg anbefale deg å ta en annen øvelse for bryst. Du kan enten ta vanlig benkpress eller hantelpress.

Du kan godt bytte ut roing med chins. Det finnes ingen fasitøvelser for programmet. Vi har satt opp de øvelsene vi mener er mest effektive, men du kan alltid bruke dine egne favorittøvelser.

Sjekk ut arbeidsboken øverst i dette forumet for å regne ut vektprogresjonene dine. Denne tar hensyn til kroppsvekt.

Bjørn Furuhaug
Daglig leder Tech Nutrition"

Så da bytter jeg ut dips med smal skråbenk og kjører chins i tillegg til roing. Tror det blir bra.
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP variant
« #4 : 16. november 2004, 09:11 »
Men hvorfor skal du kjøre skråbenken med smalt grep ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: RYP variant
« #5 : 16. november 2004, 09:30 »
Fordi jeg vil konsentrere meg om å få mer muskler inn mot midten av øvre del av brystet, for å markere linja mellom de to brystmusklene. Vil det ikke da være lurt å kjøre skråbenk med smalt grep? Har hørt at en del har hatt bra fremgang på denne delen av brystet med denne øvelsen...
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP variant
« #6 : 16. november 2004, 09:33 »
Du vil ikke klare å isolere en slik liten "flik" av brystmusklaturen din - nettopp dette er jo det RyP er bygd opp på. Nettopp derfor har man et lite utvalg av baseøvelser for å trene hele musklen fordi det er det eneste som gjelder. Du kan være å kjøre skråbenk sette litt mer trykk på øvre del kontra den nedre, men du klarer ikke å isolere den ut. Å kjøre vanlig benk evnt. skrå benk med smalt grep vil involvere triceps i veldig stor grad.

Husk at alt en muskel kan er å trekke seg sammen. Dette du beskriver blir minst like vanskelig som å trene frem peaken på biceps...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget hood

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

SV: RYP variant
« #7 : 16. november 2004, 10:18 »
Ok, så du mener jeg heller bør kjøre vanlig skråbenk, og at dette likevel vil føre til muskelvekst i indre øvre del av brystet?
"It's habits that make us and it's habits that break us" -Shawn Phillips

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: RYP variant
« #8 : 16. november 2004, 10:20 »
Det jeg mener er at du klarer IKKE å isolere ut øvre indre del av brystet. Bygg hele brystet ditt opp i stedet, så jevner slikt seg ut med tid. Om du vil fokusere litt på øvre del kan du kjøre skråbenk - med en liten vinkel - men full isolasjon klarer du ikke. Og i hvert fall ikke på indre del.

Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!