Skrevet av Emne: Kondisjon og vektøkning  (Lest 1114 ganger)

Utlogget Linusville

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Kondisjon og vektøkning
« : 28. februar 2004, 23:55 »
Om et halvt år så skal jeg altså begynne på Idrettslinja. Jeg er rimelig tynn å vil derfor ikke gå ned i vekt men opp.

Sånn jeg har forstått det så er det 8 timer med gym i uka på idrettsskolen, altså to dager med tre timer og en dag med to timer.

Hvor mye karbs bør jeg innta de dagene jeg er på skolen for å unngå vekt reduksjon?

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:Kondisjon og vektøkning
« #1 : 29. februar 2004, 01:18 »
er det ikke noe som heter 5-7g pr kg kroppsvekt?
også har du visse kalkulatorer da.
40%- 40%- 20%
50%- 30%- 20%
60%- 20%- 20%
k         p       f

Den siste er vel bare akkurat så du ikke mister muskelmasse. men jeg tror jeg er på dypt vann nå.
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
Re:Kondisjon og vektøkning
« #2 : 29. februar 2004, 01:19 »
Du må fortelle litt mer om deg selv.

Hvor mange kilo er du for eksempel? Hvilke fysiske aktiviteter bedriver du med ellers? Hvor ofte spiser du? Hva består treningen i?

Som alltid så er det hovedregelen som gjelder - få i deg flere kalorier enn det du forbrenner.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
Re:Kondisjon og vektøkning
« #3 : 29. februar 2004, 01:23 »
er det ikke noe som heter 5-7g pr kg kroppsvekt?
også har du visse kalkulatorer da.
40%- 40%- 20%
50%- 30%- 20%
60%- 20%- 20%
k         p       f

Den siste er vel bare akkurat så du ikke mister muskelmasse. men jeg tror jeg er på dypt vann nå.

Karbohydratinntaket alene er vanskelig å argumentere i seg selv for å unngå muskelsvinn/vektreduksjon. Spørs jo hvilken trening som blir gjennomført i disse gymtimene, intensiteten på de osv.

Det beste tipset er nok likevel å bare spise nok - du vil uansett merke over en måneds periode om du går opp eller går ned eller er ved status quo. Ja, dette er et kvasiråd, men som vi har lært av Rema 1000, så er det enkle ofte det beste.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget Linusville

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Re:Kondisjon og vektøkning
« #4 : 29. februar 2004, 01:33 »
Jeg er 16 år å veier 66kg og er 1,86 høy (ja, skinny) derfor vil jeg ikke gå noen annen vei enn oppover. Ellers så løfter jeg tungt med vekter tre ganger i uka, og utenom det så sitter jeg stortsett på ræva.

Men nå om et halvt år så ender jeg nok opp på idrettslinja, ettersom jeg har et lavt snitt å har søkt.

1 ) Bygg og allmenne fag (BAF)
2 ) Idrettslinja
3 ) Musikk dans og drama
4 ) Medier og kommunikasjon

På gymtimene i idrettslinja så går det vel stortsett på idrett: fotball, håndball, innebandy, volleyball osv. Men det er også vanlig kondisjons og styrketrening.

Så om jeg ender opp på idrettslinja så kommer jeg så og si til å ha åtte timer kardio i uka (sport) og tre timer vekløfting (tre ganger i uka).

Hva med f.eks red kick under kondisjonstrening samt 100g raske karbs etter? vil jeg hindre å gå ned i vekt da?

Tips taes i mot!  

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
Re:Kondisjon og vektøkning
« #5 : 29. februar 2004, 02:06 »
Du behøver å vite mer om kosthold og inntak av næring generelt føler jeg.

Ja, du kan godt få i deg 100 gram raske karbs like etter trening for å fylle på glykogenlagrene i musklene - men ha ingen forhåpninger om at dette alene vil gi deg masseøkning i muskler, eller hindre deg i å gå ned i vekt for øvrig!

Du trenger å spise mye og ofte, 5 - 7 måltider om dagen er et godt utgangspunkt. Skal du ha ambisjoner om å gå opp i vekt må du ta spisingen seriøst, og trolig endre din livsstil et par hakk. Tro meg, jeg har vært i samme situasjon i 20 år, og kun den siste måneden har jeg tatt ting VIRKELIG seriøst (og merker god fremgang).

Med din kroppsvekt bør du få i deg omtrent 2.400 kalorier om dagen, spredt ut over 5 - 7 måltider. Proteininntaket bør ligge mellom 1,5 - 2,5 gram per kilo kroppsvekt. Karbohydratinntaket skal ligge mellom 5 - 7 gram per kilo kroppsvekt.

Opplever du problemer med å få i deg nok mat, grunnet hektisk skoleverdag eller latskap, eller kanskje helt andre grunner jeg bryr meg lite om, så kan du vurdere å fylle opp kroppen med disse proteinene og karbohydratene i væskeform (gainer-/proteinshake).

Som alltid så kan du spise proteinrik mat innen en halvtime-time etter trening.

Ettersom du åpenbart ikke er vant med å spise så mye så behøver du ikke stresse så hardt med et matprogram i starten. Om du svir av flere timer på å måle og veie all maten du pakker i deg i starten kan det føre til at du raskt blir lei og gir lett opp.

Start derfor heller med å spise MASSE og OFTE, og prøv å kom deg opp på et kalorinivå som tidligere er skissert. Sammen med treningen så vil jeg garantere at du vil gå opp i vekt, forutsatt at du tar ting seriøst.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
Re:Kondisjon og vektøkning
« #6 : 29. februar 2004, 02:33 »
Som litt inspirasjon så kan jeg kanskje fortelle litt om meg selv. Jeg er, eller i alle fall har vært, skinny som det heter så fint på nynorsk. Mye av grunnen til at jeg ser slank ut er genetisk betinget, men også grunnet ignoranse.

Jeg i likhet med flere tynne folk gikk rundt og klaget over at jeg var så tynn og gikk aldri opp i vekt, til tross for at jeg spiste veldig mye - TRODDE JEG.

Faktisk så i min tidlige tid på gymnas så dreiv jeg til og med i desperasjon og drakk fløte, blandet ut fløte i H-melk og drakk på morgenen. Gikk aldri opp i vekt.

Feilen var at jeg lurte meg selv - trodde jeg spiste mye fordi jeg spiste et eller to ENORME måltider om dagen.

Men så, i noen søte januardager 2004 begynte jeg å ta ting seriøst. Hadde nettopp startet å trene, og var fast bestemt på å gå opp i vekt. Økte matinntaket noe enormt, spiser mye kjøtt og egg om dagen, og har i tillegg kjøpt inn gainere og proteiner. Prøver å spise hver andre time, eller hver tredje.

Det jeg først og fremst merker er at kroppen er vant med å arbeide med mat i magen, så jeg blir automatisk raskt sulten etter et par timer. Dette er ikke alltid like greit (kan være plagsomt når du ikke har tilgang på mat, slik som på natta eller på turer), men en grei måte å minne seg selv på at du bør spise.

Merker dessuten at kroppen produserer en hel del mer varme, går rundt og er varm ganske ofte - spesielt merkes dette på natta selv om jeg kun tar proteiner før leggetid.

Det positivet er at pilen på vekta peker i rett retning. Etter fire uker fra jeg begynte å trene gikk jeg fra 63 kilo til 70, noe som er et endelig bevis på at man må ta ting seriøst for å oppnå skikkelige resultater.

Veien til fremgang er et bytteforhold - gi og ta. Du må være villig til å ofre tid og masse penger, noe om til slutt vil gjøre seg betalende i resultater.

Jeg liker å tenke på at kroppen er en investering, derfor er det verdt det.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget Linusville

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Re:Kondisjon og vektøkning
« #7 : 29. februar 2004, 04:39 »
11:00 (Lunsj)
4-6 grove skiver med kjøttpålegg,
1 piano duo yoghurt  
1 liter juice

14:25 (Lunsj2)
4-6 fete grove skiver m.kjøttpålegg
Eller:
2 fete grove skiver
3egg

18:00 (Middag)
Kjøtt/fisk/fugl
Poter/ris/pasta
Grønnsaker
Div sauser

21:00 (Kvelds)
3 fete grove skiver
2-3 karbonader
35g kasein
5g kreatin

- Treningsdager
Før  = 5g kreatin + lunsj-2
Etter  = 100g raske karbs, 5g kreatin og 35g whey

Dette er hva jeg spiser i løpet av en dag, men jeg spiser også en del ting i mellom som lefser, peanøtter, frukt osv osv.

Grunnen til at jeg ikke spiser frokost er pga mageproblemer, jeg kan ikke engang spise et eple om morgenen ute å bli totalt gæærn i magen. Jeg driter bokstavelig talt bløtt 2-3 ganger i løpet av en skoledag om jeg spiser den ene lille frokosten.

Har alltid hatt problemer med magen, men jeg har aldri fått et onkelig svar på hva det kan være! men nå har jeg tatt en dritt prøve Grin Så jeg håper de kan finne ut hva det er ved hjelp av den. Legen trudde iallefall at det kunne være noe sånt som forstyrret tarm.

Så fort jeg får svar/evt hjelp til å forbedre den mange min, så blir det brått også innhentet en god del mer mat, ikke minst frokosten.
 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!