Skrevet av Emne: Vond rygg - trenger hjelp  (Lest 710 ganger)

Utlogget Lex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 222

Vond rygg - trenger hjelp
« : 28. september 2009, 17:13 »
Etter nok et (tappert) forsøk på å kjøre et knebøy-basert program må jeg nå innse at jeg ikke kan kjøre bøy lengre pga ryggproblemer.
I uke 4 av stronglifts 5x5 kollapset ryggen igjen. Da har jeg fått justert teknikk, fått tøyeøvelser fra naprapat og begynt med lav vekt men allikevel kollaps. Så hva nå? Liker konseptet med fullkroppsprogram men trenger nå en erstattning for bøy. Har før kjørt bulgarske utfall (takk til E. Sandvik for det tipset). Vil dette fungere i et program som 5x5? Og det blir jo sinnsykt med sett, 5x5 på hvert bein. Eller har noen av dere andre ideer? Er litt desperat nå. Passer jo ikke med vond rygg midt i 40-års krisa ,)
...but inside doesnt matter...

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: Vond rygg - trenger hjelp
« #1 : 29. september 2009, 13:32 »
Utfall bakover med vekter, forutsatt at du klarer å holde ryggen rett. Lett å få en tilt forover i hofteleddet om du ikke passer på.

Utfall forover, simulerer ikke knebøy like godt som bulgarsk utfall eller utfall bakover, men fungerer jo.

Ett-ben step oppå kasse med vekter. Pass på ikke kjøre for høyt, og legg gjerne en matte som underlag når du går ned igjen.


Om du kjører såpass tungt at du må bruke ekstra vekter, kjør kanskje hantler istedenfor stang, da slipper du iallefall den ekstra belastningen på ryggen.

Utlogget Lex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 222

Sv: Vond rygg - trenger hjelp
« #2 : 29. september 2009, 15:45 »
Takker for tips. Sist jeg kjørte bulgarske utfall brukte jeg 2x35kg hantler. Får prøve meg på det igjen.
...but inside doesnt matter...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!