Skrevet av Emne: Begynne å trene.  (Lest 2266 ganger)

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Begynne å trene.
« : 01. april 2011, 22:49 »
Hei.
Jeg er en gutt på 17 år, er 179,5cm høy og vekta varierer mellom 72 og 75kg. Er ikke lubben eller tjukk. Og jeg skal begynne å trene. har veldig lite erfaring med å trene, men har lest en del om treningsmetoder osv. Jeg har kjøpt gainer, proteinpulver og kreatin, begynner med kreatin etter to ukers trening tenkte jeg.. så kommer til å bruke alt det. Kosten er helt grei, men prøver å spise mer regelmessig og litt sunnere.

Tenkte å kjøre litt relativt lett grunntrening i 2 uker, så jeg får igang kroppen litt. Før jeg skal kjøre volum (8-12) frem mot sommeren.

Har ikke makset på noe særlig, men klarer mellom 50 og 60 i benk tenker jeg. har makset biceps med manualer, og klarte 20 kg. på hver arm. Ellers har jeg ikke prøvd noe tunge løft. 

Hvor mye er det mulig å øke frem til sommeren i styrke, vekt, muskelmasse?
Og skal selvfølgelig fortsette å trene. Har satt meg hvertfall et mål hittill, og det er 100 kg i benken før neste sommer. Dette bør gå greit tror jeg. Dette er det eneste målet jeg har satt meg hittill, fordi jeg ikke har prøvd å makse på noe særlig annet.

Tror jeg klarer en del i mark og knebøy også. Føler meg ganske sterk på sånne typer løft i hverdagen.

Kom gjerne med tips til treningsprogram, og innspill.

,,-Michael

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #1 : 01. april 2011, 23:01 »
Tenkte forresten å trene med fullkropps program to til tre ganger i uka.  Tungt på tirsdag, lett på torsdag og tungt på lørdag igjen.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Begynne å trene.
« #2 : 02. april 2011, 07:47 »
Vanskelig å si noe om akkurat hvor mye du kan øke, siden det vil avhenge av akkurat hvor bra genetisk anlegg du har, hvor nøye du er med kosten, hvor mye fett du er villig til å legge på deg i tillegg til muskler, osv. Men det som er ganske sikkert er at du er omtrent på ditt livs beste tidspunkt for å gjøre dette nå, med kroppen naturlig full av alle de hormonene du trenger, og antakelig greit med tid både til å trene og å hvile.

Hvis målsetningen er 100 kg i benken før sommeren 2012... så burde du klare det LETT.

Sørg for at du har teknikken noenlunde på plass i de store løftene, og kjør på med progressiv økning mens du eter som en tenåringsgutt skal, så vil økningene komme. Skal jeg anbefale et bestemt program for de første månedene vil jeg peke på Rippetoes "Starting Strength", det er orientert mer mot styrke enn volum men vil resultere i GREI økning i begge deler.

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Begynne å trene.
« #3 : 02. april 2011, 11:22 »
Min egen trening er blitt totalt forandret til det bedre etter at jeg gikk over til Dietmar Wolfs mengdetrening som du finner på www.styrkeloft.no. Dette programmet føles lett og gir gode resultater i forhold til både styrke og masse. Jeg anbefaler å sette av et halvt år til denne typen trening. Selv er jeg blitt Dietmar-groupie etter å ha kjørt seks måneder med dette.

Lykke til!

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #4 : 02. april 2011, 19:56 »
Hadde første økt idag. fikk kjørt meg godt. Kjørte programmet til en kompis, men slang med knebøy. (han trener midlertidig bare overkropp grunnet bein skade.)


Vanskelig å si noe om akkurat hvor mye du kan øke, siden det vil avhenge av akkurat hvor bra genetisk anlegg du har, hvor nøye du er med kosten, hvor mye fett du er villig til å legge på deg i tillegg til muskler, osv. Men det som er ganske sikkert er at du er omtrent på ditt livs beste tidspunkt for å gjøre dette nå, med kroppen naturlig full av alle de hormonene du trenger, og antakelig greit med tid både til å trene og å hvile.

Hvis målsetningen er 100 kg i benken før sommeren 2012... så burde du klare det LETT.

Sørg for at du har teknikken noenlunde på plass i de store løftene, og kjør på med progressiv økning mens du eter som en tenåringsgutt skal, så vil økningene komme. Skal jeg anbefale et bestemt program for de første månedene vil jeg peke på Rippetoes "Starting Strength", det er orientert mer mot styrke enn volum men vil resultere i GREI økning i begge deler.

Vil ikke legge på meg så mye fett, men har ikke noe imot å gå opp en 10 til 20 kg..

Har sett på mye teknikk, sett filmer osv. så føler at teknikken i øvelsene jeg kjørte idag var ganske god. Hvertfall til å være nybegynner.


Og angående målet i benk, Tror jeg kan klare det greit og. og er fornøyd med 100. hvis det går. Gidder ikke å ha for høye for håpninger.
Har tenkt å kjøre sl 5*5 etter sommeren. Med mindre jeg prøver dietmar, det så bra ut.

Men tenker at det blir tung dag på tirsdagene. lett dag, med løping på torsdag og tungt igjen på lørdag. Vil ha litt kondis også.

Har også funnet ut at jeg driter i å kjøre rolig 2 uker. Er så jævli kjedelig, så jeg begynte med 8-10 reps i dag, og tre sett. Tror jeg fortsetter med det, men får se ann hvordan jeg er i morgen, og kanskje noen dager etter, etter trening idag Tongue

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #5 : 03. april 2011, 14:25 »
Jeg lurer på en ting angående 5*5 programmet. http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

F.eks. på chins står det 2*10 og er dette da 2 reps 10 ganger eller 10 reps 2 ganger?  Tror at det er 10 reps 2 ganger, men vil være sikker.

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #6 : 06. april 2011, 20:42 »
Har et spørsmål og.. Når man skal benke, skal man ha korsryggen nedi eller ikke. Har sett videoer hvor begge deler gjøres, og begge forklarer at de ser så mange som gjør feil, og henviser til motsatt. (altså ryggen nedi eller ikke)

Noen som VET hva som er riktig?

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Begynne å trene.
« #7 : 06. april 2011, 21:00 »
Hei
Etter det jeg har fått med meg så skal alt være i ro utenom armene. Så ryggen skal være helt i ro. Mange har en tendens til å bøye ryggen når det blir for tungt.

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #8 : 08. april 2011, 20:35 »
Har nå gjennomført to økter. (siste i går) og var støl som f*en etter både første gangen og nå. Er digg å kjenne at jeg virkelig har begynt å bruke muskla. Smiley
Har tatt mål og bilder for å sammenligne og se fremgang etterhvert. blir spennende å se.

Men en ting.. Jeg har problemer med å få i meg frokost i hverdagene. Så lurte på om det kunne vært greit å smelle sammen en omelett hver dag? tenkte noen egg, melk og pittelitt salt. og ost oppå selvsagt Cheesy
Dette er både godt, raskt og enkelt å få i seg.

Blir dette en bra frokost? Skal selvsagt variere litt, men er i hvertfall en start.

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #9 : 08. april 2011, 20:36 »
Hei
Etter det jeg har fått med meg så skal alt være i ro utenom armene. Så ryggen skal være helt i ro. Mange har en tendens til å bøye ryggen når det blir for tungt.

Mente ikke å bøye ryggen under løftet, men ha korsryggen litt oppe fra puta hele tida. Skal ligge helt rolig der og- og det er arma man skal trøkke med.. Ikke flytte på ryggen og alt mulig tull.

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Begynne å trene.
« #10 : 09. april 2011, 13:02 »
syns det høres meget bra ut Smiley God frokost også

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #11 : 11. april 2011, 21:42 »
På forrige økt testet jeg litt vekt i knebøy, i maskin riktignok, men skal ikke trene fast med den.
Kjørte først 3*10 på 75 kg. Lett og greit å gjennomføre.  Etterpå ville jeg prøve å makse, satt på 100kg først, lett Smiley så satt jeg på 125kg, første forsøk kom jeg ikke opp. Men 1 min. pause og kjørte på med 5 reps som gikk ganske lett. Så er ganske fornøyd med styrken i beina. hvertfall i forhold til kompisene mine som trener, og har gjort det noen måneder. jeg tok mer enn dem uten problemer Smiley

Og tar mer eller like mye i alle øvelsene bortsett fra benkpress og. Så tror håndtverk hjelper på greit på styrken.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Begynne å trene.
« #12 : 11. april 2011, 21:53 »
Er du 17 180 og 75 kg og klarer 125 i bøy så lukter jeg kvartbøy på lang vei.  Wink
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Begynne å trene.
« #13 : 12. april 2011, 06:43 »
Er du 17 180 og 75 kg og klarer 125 i bøy så lukter jeg kvartbøy på lang vei.  Wink

Er bare sånn knebøymaskin. Begynte helt nede. løfter opp, ned til 90, så opp. så er vel kvartbøy, men jeg klarer mer.

Men klarte 110kg i sittende beinpress i 9kl. så har en del styrke i beina.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Begynne å trene.
« #14 : 12. april 2011, 06:59 »
Er bare sånn knebøymaskin. Begynte helt nede. løfter opp, ned til 90, så opp. så er vel kvartbøy, men jeg klarer mer.

Men klarte 110kg i sittende beinpress i 9kl. så har en del styrke i beina.

Prøv å tren mest benk, knebøy osv uten smithmaskinen Smiley
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!