Skrevet av Emne: mellommåltid  (Lest 62906 ganger)

Utlogget greger

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

Sv: mellommåltid
« #30 : 25. januar 2007, 12:24 »
Du tar feil her også. Kroppen klarer å ta opp alt av proteinet i ett måltid. Faktisk viser enkelte studier at nitrogenbalansen holdes mer positiv ved å gjøre det på den måten. Les disse:



Protein pulse feeding improves protein retention in elderly women.


Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.

Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique, Clermont-Ferrand-Theix, France.

BACKGROUND: Adequate protein nutrition could be used to limit gradual body protein loss and improve protein anabolism in the elderly. OBJECTIVE: We tested the hypothesis that an uneven protein feeding pattern was more efficient in improving protein anabolism than was an even pattern. DESIGN: After a controlled period, 15 elderly women (mean age: 68 y) were fed for 14 d either a pulse diet (n = 7), providing 80% of the daily protein intake at 1200, or a spread diet ( n = 8 ), in which the same daily protein intake was spread over 4 meals. Both diets provided 1.7 g protein x kg fat-free mass (FFM)(-1) x d(-1). Protein accretion and daily protein turnover were determined by using the nitrogen balance method and the end product method (ammonia and urea) after an oral dose of [15N]glycine. RESULTS: Nitrogen balance was more positive with the pulse than with the spread diet (54 +/- 7 compared with 27 +/- 6 mg N x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05). Protein turnover rates were also higher with the pulse than with the spread diet (5.58 +/- 0.22 compared with 4.98 +/- 0.17 g protein x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05), mainly because of higher protein synthesis in the pulse group (4.48 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) than in the spread group (3.75 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) (P < 0.05). CONCLUSION: A protein pulse-feeding pattern was more efficient than was a protein spread-feeding pattern in improving, after 14 d, whole-body protein retention in elderly women.


Protein feeding pattern does not affect protein retention in young women.

Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.
Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique et Centre de Recherche en Nutrition Humaine, Clermont-Ferrand-Theix, France.

This study was undertaken to determine whether a pulse protein feeding pattern was more efficient than a spread pattern to improve protein anabolism in young women as was already shown in elderly women. After a 15-d adaptive period [1.2 g protein/(kg fat-free mass. d)], 16 young women (age 26 +/- 1 y) were given a 14-d diet providing 1.7 g protein/(kg fat-free mass. d), using either a pulse pattern (protein consumed mainly in one meal, n = 8), or a spread pattern (spreading daily protein intake over four meals, n = 8). Nitrogen balance was determined at the end of both the 15-d adaptive and the 14-d experimental periods. Whole-body protein turnover was determined at the end of the 14-d experimental period using [(15)N]glycine as an oral tracer. Nitrogen balance was 17 +/- 5 mg N/(kg fat-free mass. d) during the adaptive period. It was higher during the experimental period, but not significantly different in the women fed the spread or the pulse patterns [59 +/- 12 and 36 +/- 8 mg N/(kg fat-free mass. d) respectively]. No significant effects of the protein feeding pattern were detected on either whole-body protein turnover [5.5 +/- 0.2 vs. 6.1 +/- 0.3 g protein/(kg fat-free mass. d) for spread and pulse pattern, respectively] or whole-body protein synthesis and protein breakdown. Thus, in young women, these protein feeding patterns did not have significantly different effects on protein retention.

PMID: 10867039 [PubMed - indexed for MEDLINE]



Mvh
Baahh
Alltid mot strømmen


Vel, vel! Skjønner at det ikke nytter å diskutere dette med deg.

Ønsker deg lykke til med deffen! Hvis du ønsker, så kan vi godt møtes for å måle hvem som er i best form Wink Mulig jeg tar å legger inn 6 måltider med en 120-130 gr protein til hvert måltid nå. Satan, da må jeg jo vokse!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #31 : 25. januar 2007, 12:25 »
Din påstand om at måltidsfrekvensen ikke påvirker forbrenningen er faktisk det mest idiotiske jeg noen gang har lest her på treningsforum. Og her har jeg fanken lest mye rart.
Hvis du noen gang i livet kommer til å deffe deg ordentlig, vil du selv erfare hvor feil det du skriver er. Men ønsker deg lykke til skal DU deffe deg på den måten.


Hva med å koble inn hjernen før du skriver og se tidligere innlegg? Mulig dagsformen min er dårlig om dagen, men jeg lar meg faktisk irritere av det elendige kunnskapsnivået her på TF.

Ser ingen grunn til å prøve å bidra med noe mer treningsrelatert her. Dere får heller leve i deres fantasiverden.

Verden vil bedras.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #32 : 25. januar 2007, 12:30 »
Baahh: Artiklene du sikter til er forøk gjort i en realtivt liten gruppe mennesker over en relativt kort tidsperiode. Noe som i seg selv aldri ville blitt akseptert for go fisk i mine øyne. I tillegg på eldre mennesker, hvorpå mikroflorabalansen og bakterier som hjelper med fordøyelse allerede kan være dårligere enn hos friske og oppegående unge mennesker.. For meg virker den artiklen som et dårlig eksperiment for å prøve å gi de eldre mindre omsorg ved å hevde de bare trenger et måltid om dagen(ler, eller 4 da). Mulig det måltidet også vil komme med Agiolax!!!

Er målet og faktisk ta opp den næringen man spiser vil jeg heller holde meg til utsagnet til greger og oda her. For en person, kanskje spesielt på diett vil jeg holde meg til en jevn fordeling av næring utover dagen. Men for all del, om det funker for deg, og du har maksimale resultater, og er i bedre form enn alle du kjenner som bruker andre metoder.. Way 2 go!! Man kjenner segselv best. 

Takk for et saklig og godt innlegg, Gen-i-alt. Det setter jeg pris på. Smiley

Jeg er enig med deg i at studiene kunne vært over en lengre tidsperiode, det styrker alltid bildet. Men jeg synes allikevel dette er veldig interessant, og jeg har sett flere studier som viser tilsvarende resultater, så noe må det ligge i dette.

Forøvrig tar den andre studien jeg postet for seg litt yngre mennesker (Protein feeding pattern does not affect protein retention in young women).

Ikke misforstå, jeg er også enig i at det vil være mest komfortabelt og at man sikkert vil fungere bedre ved å spre maten utover dagen. Eneste poenget her er å vise at det ikke vil være noe særlig forskjell mellom for eksempel tre og seks måltider.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #33 : 25. januar 2007, 12:30 »
Vel, vel! Skjønner at det ikke nytter å diskutere dette med deg.

Ønsker deg lykke til med deffen! Hvis du ønsker, så kan vi godt møtes for å måle hvem som er i best form Wink Mulig jeg tar å legger inn 6 måltider med en 120-130 gr protein til hvert måltid nå. Satan, da må jeg jo vokse!

Kan du ikke engelsk?

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: mellommåltid
« #34 : 25. januar 2007, 12:31 »

Vel, vel! Skjønner at det ikke nytter å diskutere dette med deg.

Ønsker deg lykke til med deffen! Hvis du ønsker, så kan vi godt møtes for å måle hvem som er i best form Wink Mulig jeg tar å legger inn 6 måltider med en 120-130 gr protein til hvert måltid nå. Satan, da må jeg jo vokse!

Hehe.. ja søren. At vi alle ikke har tenkt på det før.  :Smiley ::)Jeg kunne vært massiv på 1-2-3;)Wink
Become your potential...

*Min profil

Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: mellommåltid
« #35 : 25. januar 2007, 12:31 »
"Live what you preach" er det noe som heter, så hvorfor gjør du ikke dette? Fatter ikke at du påstår at det er elendig kunnskapsnivå er på TF fordi du har surfet på nettet og funnet et par undersøkelser som motstrider hva vi har visst tidligere. Som sagt, det finnes mange undersøkelser om dette, og ingen er enstemmig. Så å si at dette er det riktige, du har rett og alle som ikke tror på dette tar feil, er bare naivt.
Folk spør om hvordan de skal deffe best mulig, og svaret er ikke ett måltid om dagen.

Og type "whatever" kommentarer er litt ricki lake-stil, så hold deg for god for det Smiley



Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: mellommåltid
« #36 : 25. januar 2007, 12:32 »
Kan du ikke engelsk?

ironi ... anyone Tongue
Become your potential...

*Min profil

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: mellommåltid
« #37 : 25. januar 2007, 12:36 »
Hehe.. ja søren. At vi alle ikke har tenkt på det før.  :Smiley ::)Jeg kunne vært massiv på 1-2-3;)Wink

Hadde du giddet å lest hadde også du forstått at det er forskjell på at kroppen tar opp alt av protein i et måltid, og at den lager muskler av alt. Les hele artikkelen først, så kan du være morsom etterpå. Det er ikke et sted der som påstår at man blir massiv på 1-2-3 selv om kroppen tar opp alt av protein.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #38 : 25. januar 2007, 12:37 »
"Live what you preach" er det noe som heter, så hvorfor gjør du ikke dette? Fatter ikke at du påstår at det er elendig kunnskapsnivå er på TF fordi du har surfet på nettet og funnet et par undersøkelser som motstrider hva vi har visst tidligere. Som sagt, det finnes mange undersøkelser om dette, og ingen er enstemmig. Så å si at dette er det riktige, du har rett og alle som ikke tror på dette tar feil, er bare naivt.
Folk spør om hvordan de skal deffe best mulig, og svaret er ikke ett måltid om dagen.

Og type "whatever" kommentarer er litt ricki lake-stil, så hold deg for god for det Smiley

Tro meg, det er ikke første gang jeg prøver å avlive en myte her inne. Utsagnet var generelt, jeg vet selvsagt at det finnes mange folk her med veldig god peiling, men generelt synes jeg det er dårlig.

Jeg har til slutt en utfordring til deg. Grav frem gode studier som viser at måltidsfrekvensen påvirker forbrenningen i signifikant grad og gode studier som viser at kroppen har et makspunkt for proteinopptak per måltid (om du også står bak den påstanden).

Smiley

Utlogget Akilles.

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

  • 01 OKT. 2008
Sv: mellommåltid
« #39 : 25. januar 2007, 12:38 »
Hva med å koble inn hjernen før du skriver og se tidligere innlegg? Mulig dagsformen min er dårlig om dagen, men jeg lar meg faktisk irritere av det elendige kunnskapsnivået her på TF.

Ser ingen grunn til å prøve å bidra med noe mer treningsrelatert her.
Hva med å koble inn hjernen før du skriver og se tidligere innlegg? Mulig dagsformen min er dårlig om dagen, men jeg lar meg faktisk irritere av det elendige kunnskapsnivået her på TF.

Ser ingen grunn til å prøve å bidra med noe mer treningsrelatert her. Dere får heller leve i deres fantasiverden.

Verden vil bedras.

Hva med å koble inn hjernen før du skriver?? det ser nå ut som det har kortslutta for deg for lenge siden.Og DU lar deg  irritere av det elendige kunnskapsnivået her på TF. Ja da synes jeg du skulle være den første til å melde deg ut av det, slik at du ikke trekker ned nivået på kunnskapen her.

Og Du trenger ikke bekymre deg for at du skal bidra med noe mer treningsrelatert her, ingen tar det seriøst uansett. God bedring Wink
DU KAN BLI AKKURAT DET DU VIL. VIL DU DET BARE HARDT NOK!!

"du, det er ikke vektene som er tunge vet du, det er hodet ditt som sier til kroppen at vektene er tunge - kom igjen da..."

http://www.bjorgulfhansen.com/news.php



Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: mellommåltid
« #40 : 25. januar 2007, 12:38 »
Hadde du giddet å lest hadde også du forstått at det er forskjell på at kroppen tar opp alt av protein i et måltid, og at den lager muskler av alt. Les hele artikkelen først, så kan du være morsom etterpå. Det er ikke et sted der som påstår at man blir massiv på 1-2-3 selv om kroppen tar opp alt av protein.

Smiley
Innlegget mitt var ironisk ment.. Min kropp har overhode ikke muligheter for å ta opp mer protein enn ca 20-30 gram per 2-4 time..
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #41 : 25. januar 2007, 12:39 »
Innlegget mitt var ironisk ment.. Min kropp har overhode ikke muligheter for å ta opp mer protein enn ca 20-30 gram per 2-4 time..


Haha, vil du vedde? Jeg vedder for at den tar opp 97 prosent av alt proteinet.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: mellommåltid
« #42 : 25. januar 2007, 12:40 »
Innlegget mitt var ironisk ment.. Min kropp har overhode ikke muligheter for å ta opp mer protein enn ca 20-30 gram per 2-4 time..


HVordan VET du dette ? Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #43 : 25. januar 2007, 12:42 »
Hva med å koble inn hjernen før du skriver?? det ser nå ut som det har kortslutta for deg for lenge siden.Og DU lar deg  irritere av det elendige kunnskapsnivået her på TF. Ja da synes jeg du skulle være den første til å melde deg ut av det, slik at du ikke trekker ned nivået på kunnskapen her.

Og Du trenger ikke bekymre deg for at du skal bidra med noe mer treningsrelatert her, ingen tar det seriøst uansett. God bedring Wink


Hm, kom du hit for å diskutere noe faglig, egentlig?

Drittkastingen din bærer et stort barnehagepreg. Dette kan du klare bedre, kom igjen.

Utlogget Akilles.

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

  • 01 OKT. 2008
Sv: mellommåltid
« #44 : 25. januar 2007, 12:46 »
Hm, kom du hit for å diskutere noe faglig, egentlig?

Drittkastingen din bærer et stort barnehagepreg. Dette kan du klare bedre, kom igjen.

Jeg gjorde egentlig det, men da jeg leste påstanden din og svarene dine la jeg bare lista slik at du klarer å komme over den Cheesy
DU KAN BLI AKKURAT DET DU VIL. VIL DU DET BARE HARDT NOK!!

"du, det er ikke vektene som er tunge vet du, det er hodet ditt som sier til kroppen at vektene er tunge - kom igjen da..."

http://www.bjorgulfhansen.com/news.php



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!