Skrevet av Emne: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?  (Lest 11771 ganger)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #30 : 23. juli 2004, 14:23 »
hei igjen!

hmmm, ser jeg har vært noe uklar på et par punkter her så jeg skal prøve å gi en klarere definasjon av mitt standpunkt:

For det første Eztewez: nei, selvfølgelig har man ikke driller i sportsmma mot å forsvare seg mot en utøver som bærer sverd. Man kan jo alltids prøve ut dogbrothers stil Smiley
(dogbrother.com) som er en mma/stickfighting gren, noe uortodoks må jeg tillegge=)

Jeg mener at det er svært lite å lære av tma. jeg ser at judo bilr nevnt og jeg vil si at judo i mine øyne er en realistisk fullkontakts gren/sport. I judo lærer man mye locks, chokes og takedowns og ingen andre sportsgrener har bedre kast en judo. Judo er laget for å være en sport, på lik linje med greco bryting og har masse elementer som er verdt å ta vare på. I mine øyne er ikke judo tma selv om det har en lang tradisjon. Bryting som er tusenvis av år gammelt blir på samme måte heller ikke en tma, hvis du skjønner hva jeg mener.

På en annen side: NHB - No Holds Barred er den gamle definasjonen på MMA. Oversatt til portogisisk betyr det Vale Tudo, anything goes. NHB er et i ordets definasjon en fight uten regler. To utøvere, ingen tidslimit, ingen regler. (bite og stikke i øynene er som oftest bannlyst, men som i ufc 1 og 2 fikk man bare en bot om man gjorde det, man ble ikke diskvalifisert)

MMA er den reviderte typen NHB, en sport med regler. På den andre siden er det ikke tilstrekkelig regler til å påføre noen stor virkning på ingen regler konseptet. MAn har fjernet det mest brutale og det rammer begge sider. Når man er i en dominant posisjon i en gatefight vil de fleste skalle, noe man ikke kan gjøre i MMA. Men man trenger liksom ikke trene på å skalle en annen person, det er noe som ligger der instinktivt  >Cheesy

Så Addey: NHB er en sport, men en fight uten regler, akkurat som på gaten.
MMA er ikke det samme som NHB.

når du prater om selvforsvarsdelen så vil jeg påpeke at de aspektene du trekker inn som feks situasjonsproblemer, eget adrenalin, posisjonering i forhold til miljø osv så må jeg si at en person som trener MMA vil få bukt med adrenalinet. Jeg kjenner ingen MMA utøver som har følt at adrenalinet var en ulempe i en selvforsvarsituasjon. Når man går så mye fullkontakt som man gjør venner man seg til den delen. Dette er jo det største problemet TMAere får i en konfrontasjon. MMA er selvfølgelig ikke komplett, men en selvforsvarsgren under MMA, kalt krav maga som dere kjenner til tar opp endel av disse selvforsvars aspektene som du nevner. Er det mørkt? ser man dårlig? er det hindringer, obstruksjoner der man sloss? er det flere? har personen våpen? hva slags våpen? etc etc

Jeg vet at der man trener MMA, de fleste stedene har man ofte slike selvforsvarsseminarer i tillegg til treningen hvor problemer/spørsmål som dette blir brakt opp og trent på. Jeg vil fortsatt si at den største delen av selvforsvarstreningen er å lære seg å slå, kontrollere en person på bakken og terpe masse ved å simulere ekte situasjoner, dvs sparre og fighte.

Og MMA er under konstant revidering og fornyelse: Man finner nye teknikker, mer effektive teknikker og endel av dette blir jo kanskje hentet fra ander sporter. Men det meste av teknikker skaper seg selv når man finner ut at det man gjør har liten effekt eller at man må finne løsningen på et problem. BJJ er jo en revidert utgave av JJ og jeg vil si at det meste av JJ som er effektivt finnes i BJJ, så man trenger liksom ikke gå helt tilbake til JJ for å effektivisere/hente teknikker.

Judo er jo en gren som har vist seg å være bra i MMA. Mange gode MMA utøvere har hatt utgangspunkt i judo/bryting/sambo osv og man kan se at de bruker mye av deres gamle gren på matta. Se Yoshida feks som er Judo verdensmester. Han har terpet endel på standup og er en meget respektert og dyktig MMA utøver idag. HAn lykkes å kaste motstanderen i bakken som om det var en judo kamp!

MMA utvikles hele tiden. Hele greia med MMA er det at man holder ikke fast i teknikker hvis det finnes noe bedre. OG det er det som er så genialt med MMA.

Leve lenge MMA
 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup Afro Cry

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #31 : 26. juli 2004, 00:43 »
Joda, jeg er enig med deg, men som tidligere nevnt, så har jeg selv hatt en erfaring hvor min kampsportbakgrunn var med på å eskalere en allerede betent situasjon. Akkurat denne erfaringen ville jeg også kunne ha hatt hvis jeg hadde trent mma og ikke tkd. Jeg er klar over alt du sier, og er ikke uenig, men jeg vil heller ikke si at mma er det ultimate innen selvforsvar. Tren det du vil trene, kall det omtrent hva du vil, men ikke kall det for noe det ikke er, det er mitt hovedpoeng!

Og toxic, når du definerer tma som "alle kampkunster jeg tror jeg ikke kan lære noe av", så er det jo nettopp det det er... jeg vil kalle både judo og ju jutsu tma på lik linje med karate, aikido og taekwondo, selv om jeg mener jeg har mye større utbytte av å trene de to førstnevnte, but that's just me Smiley

Utlogget LitenDjevel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #32 : 26. juli 2004, 14:33 »
Jeg holder på med kickboksing.. Fordi det er action og det er drit fett å holde på med det.. Det er en morsom trening, med lettlærte teknikker. I begynnelsen var det rart å skulle bli slått og sparket, men jeg vente meg overraskende fort til det. Man får noen blåmerker og vondter her og der, men det er ikke noe å bry seg om...
\m/ LitenDjevel \m/

Son of light

  • Gjest
SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #33 : 30. juli 2004, 14:53 »


Jeg mener at det er svært lite å lære av tma. jeg ser at judo bilr nevnt og jeg vil si at judo i mine øyne er en realistisk fullkontakts gren/sport. I judo lærer man mye locks, chokes og takedowns og ingen andre sportsgrener har bedre kast en judo. Judo er laget for å være en sport, på lik linje med greco bryting og har masse elementer som er verdt å ta vare på. I mine øyne er ikke judo tma selv om det har en lang tradisjon. Bryting som er tusenvis av år gammelt blir på samme måte heller ikke en tma, hvis du skjønner hva jeg mener.

Leve lenge MMA
 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup Afro Cry

Endelig noen som har forstått det!!! Smiley Grin 2thumbsup

Utlogget TN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #34 : 31. juli 2004, 14:03 »
Har alltid ment at judo er TMA? Forklar litt nærmere. Hvorfor er f.eks TKD TMA og ikke judo?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #35 : 01. august 2004, 15:26 »
Har alltid ment at judo er TMA? Forklar litt nærmere. Hvorfor er f.eks TKD TMA og ikke judo?


okay, jeg kan prøve å forklare.

Kyokushinkai som ble grunnlagt i midten av forrige århundre blir regnet som en tma. Brasiliansk jiu jutsu som ble utviklet før kyokushinkai, men regnes fortsatt ikke som en tma. Judo som kom til verden på slutten av åttenhundretallet regnes av noen som en tma, andre som en sport og noen regner det som en slags moderne ma.

Forskjellen er det at TKD som holder fast på sine tradisjonelle aspekter og historie, samt uortodokse, ueffektive teknikker, i linær eller sirkulær form, som fortsatt praktiserer knusing, kata, ferdige teknikker, stive former osv osv er å regnes som en TMA

I judo gjør man som i bryting. Man lærer hva som er effektivt i henhold til sin egen sport og driter i resten. TMA er en martial art som er tradisjonell og som har disse perspektivene jeg peker ut nå. En effektivisert kampsport eller en sport er ikke å regne som TMA.

Utlogget TN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #36 : 02. august 2004, 08:25 »
Trener du judo, siden du kan så mye om det?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #37 : 02. august 2004, 17:30 »
Trener du judo, siden du kan så mye om det?


Nei, jeg trener det ikke selv, men har god kjennskap til det.
Son of the light har seks års fartstid eller noe sånt, så har du noen flere
spørsmål kan du jo rette dem til han!

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #38 : 03. august 2004, 01:36 »
Jeg er også av den oppfatning at Judo skiller seg en del fra andre TMA, og kan nok heller kalles for MMA. Må huske på at Judo har alltid hatt et stort sportspreg over seg, og har fokusert på at det de holder på med skal fungere........

Eztewez

  • Gjest
SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #39 : 03. august 2004, 21:35 »
Judo er jo kun en forfining av Jiu Jitsu. Man har tatt bort alle slag og spark og beholdt kast og sweeps. Hva er så mixed med det?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #40 : 04. august 2004, 03:10 »
Judo er jo kun en forfining av Jiu Jitsu. Man har tatt bort alle slag og spark og beholdt kast og sweeps. Hva er så mixed med det?

"kun en forfining av jiu jitsu" er vel en lite holdbar måte å definere det som...
Slag og spark i japansk jiu jutsu er waste of time...
alle de stående lockene og joint grepa er også waste of time
I det hele tatt er judo en meget nøye revidert sports utgave av tradisjonell, japansk jiu jutsu og det er endel ting som skiller dem. For det første konsentrer judo seg om armlocks og chokes i ulike posisjoneringssenarioer som det finnes uttallige av. De har kastet bort alt av ueffektivisert stående låsegrep og liggende "umuligegrep" som jiu jutsu ofte har. Samtidig har de revidert kaste og sweep teknikker til det bedre.

Jeg har aldri sagt at judo er real mix, men det er en effektiv sportsutgave og ingen tma på samme linje som feks karate eller tkd.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #41 : 16. august 2004, 13:36 »
Jeg ser fortsatt ikke hvorfor judo ikke skal klassifiseres som tma, da de etter mitt syn har alle egenskapene andre har. Slag og spark i tkd blir i stor grad utført slik at det er hensynsmessig å trene dem for taekwondokonkurranser. Hva man legger vekt på i judo er også bestemt av konkurransereglene. Se bare på newaza (bakkekamp) den senere tiden. På grunn av konkurransereglene er det nesten bare å ligge nede og forsvare seg i noen få sekunder, og hvis det ikke skjer noe raskt må utøverne på beina igjen (nå er dette i ferd med å endre seg igjen, men det har ikke noe å si for argumentasjonen). Dette har gjort at bakkekamp har vært svært nedprioritert innen judo i ganske lang tid.

Det at de fleste judoteknikker tilfeldigvis har et bedre bruksområde enn mange taekwondoteknikker når man tenker for eksempel selvforsvar eller mma gjør ikke at judo ikke er tma... veldig mye tma har muligheten til å bli veldig godt selvforsvar (det har vært det en gang i tiden, men har ofte blitt dogmatisert ut fra en enkelt persons meninger, som andre utøvere har tatt for sannhet, selv om disse ikke fungerer for dem...), og all mma bygger på tma-teknikker, det er ofte bare måten å lære på som er annerledes.



"kun en forfining av jiu jitsu" er vel en lite holdbar måte å definere det som...
Slag og spark i japansk jiu jutsu er waste of time...
alle de stående lockene og joint grepa er også waste of time
I det hele tatt er judo en meget nøye revidert sports utgave av tradisjonell, japansk jiu jutsu og det er endel ting som skiller dem. For det første konsentrer judo seg om armlocks og chokes i ulike posisjoneringssenarioer som det finnes uttallige av. De har kastet bort alt av ueffektivisert stående låsegrep og liggende "umuligegrep" som jiu jutsu ofte har. Samtidig har de revidert kaste og sweep teknikker til det bedre.

Jeg har aldri sagt at judo er real mix, men det er en effektiv sportsutgave og ingen tma på samme linje som feks karate eller tkd.

Hvor er det du har trent hvor de "konsentrerer judo om armlocks og chokes i ulike posisjoneringssenarioer"? Judo konsenterer seg om kast.

Slag og spark i japansk ju jutsu er waste of time? Kommer ikke det veldig an på hvordan du slår og sparker? Jeg har trent mange forskjellige steder, og de som har dårlige slag og spark er de som ikke trener stort på det. De legger heller vekten på andre ting, og ligger ofte nærmere judo i sin ju jutsu-utførelse.

"Alle" de stående låsene? Igjen synes jeg det er synd du har en dårlig erfaring med ju jutsu hvis du har trent et sted som har lagt hovedvekt på dette... De fleste steder jeg har trent har lagt fokus nettopp på det som faktisk virker mot en aktiv motstander, og da faller veldig mange av de mindre (stående) leddlåsene bort. Grunnen til at jeg fortsatt trener dem er at jeg synes de er forferdelig artige å trene! De aller fleste større låser (som går på albu og skulder f.eks.) krever stort sett et vellykket balansebrudd for å fungere ordentlig, og selve låsen er dermed oftest en kontrollteknikk, og i hvert fall ingen waste of time...

Hvis du trener med noen som har satt seg godt inn i ju jutsu så vil jeg nesten se det som en forutsetning at vedkommende også har trent judo en stund, i hvert fall hvis stedet han trener legger noenlunde stor vekt på kast i sitt repertoar. Enkelte former for ju jutsu ligger veldig nære karate, og disse vil naturlig nok ikke ha den helt store spesialiteten eller kunnskapen når det gjelder kast. Går du derimot til noen som ligger nærmere judo, så vil du se at ju jutsu-utøvere ofte har god peiling på både kast og feiinger. Ikke på lik linje med spesialistene (judo), men det sier seg selv.

Utlogget Arne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #42 : 07. oktober 2004, 17:30 »
Trener nå Nanbudo. Tidligere har jeg trent Kickboxing. Men kickboxing fant jeg fort ut ikke var min greie i det hele tatt. KB er en veldig begrenset form for kampsport. Fant fort ut at jeg var mer interessert i kampskunst.

Derav har man en helt annen progressivitet i Nanbudo. Utviklingen der både utøveren og stilarten i seg selv er for meg mye mer interessant.

Utlogget HansJ

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 582
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 582

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #43 : 07. oktober 2004, 22:07 »
Trener boksing og styrke trening.
begynte just med boksing. fordi jeg ville ha noe kondis og hurtighet i armane og resten av kroppen!

har trent et elr annet siden 1. klasse.

ska satse litt på boksinga. for det er veldig gøy har jeg funnet ut av!
 Situps Pushups Markløft Knebøy Weightlifter
11.plass - Norges Sterkeste mann -90 2011
3.plass - NM Yoke 2012 -90
15.plass - Norges Sterkeste mann -90 2012
6.plass Norges Sterkeste mann - 80 2013

Mål for 2014: Pall plass -80 NSM


Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget smuuuLe

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

SV: Hva slags ma driver dere med? og hvorfor?
« #44 : 10. oktober 2004, 01:53 »
Jeg trener Shootfighting, men er nybegynner. Begynte for en måned siden. Har ingen tidligere erfaringer med kampsport. Grunnen til at jeg valgte SF var fordi jeg ville begynne i en fullkontakts kampsport der man må regne med å få en trøkk på trening. Vi sparrer hele tiden, og dette gjør treningen utfordrende og spennende.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!