Skrevet av Emne: Gå ned i vekt eller trene mer?  (Lest 1727 ganger)

Utlogget kate1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Gå ned i vekt eller trene mer?
« : 19. juni 2010, 11:59 »
Hei, jeg er en ganske normalt bygd ungdom (172 cm høy og veier 53 - 55 kg) og jeg har bestemt meg for å prøve å oppnå en six-pack. Jeg har vel allerede en six-pack og er på god vei, men det ser ut som om jeg har møtt en veisperring, jeg kommer ikke lenger. Har trent magemuskler i to, tre måneder allerede (ikke mye, bare et kvarter til 1/2 time eller noe hver dag) er ganske slank og driver med mye fysisk aktivitet som sykling og tennis. Problemet nå er at jeg ikke vet om jeg bare skal peise på med enda mer magemuskeltrening eller forminske kroppsfettsprosenten min litt, altså gå ned noen kilo, for å få mer synlige magemuskler. Et annet problem jeg har er at kroppen min ser litt ut som en "planke" og det jeg mener med det er at det ikke er mye skille mellom midjen min og brystet mitt, hvordan kan dette fikses?

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #1 : 19. juni 2010, 12:05 »
Hei, jeg er en ganske normalt bygd ungdom (172 cm høy og veier 53 - 55 kg) og jeg har bestemt meg for å prøve å oppnå en six-pack. Jeg har vel allerede en six-pack og er på god vei, men det ser ut som om jeg har møtt en veisperring, jeg kommer ikke lenger. Har trent magemuskler i to, tre måneder allerede (ikke mye, bare et kvarter til 1/2 time eller noe hver dag) er ganske slank og driver med mye fysisk aktivitet som sykling og tennis. Problemet nå er at jeg ikke vet om jeg bare skal peise på med enda mer magemuskeltrening eller forminske kroppsfettsprosenten min litt, altså gå ned noen kilo, for å få mer synlige magemuskler. Et annet problem jeg har er at kroppen min ser litt ut som en "planke" og det jeg mener med det er at det ikke er mye skille mellom midjen min og brystet mitt, hvordan kan dette fikses?

Om du skal bygge magemuskler, så må du ligge i kalorioverskudd, det gjelder forøvrig for å bygge muskelmasse noen plass på kroppen.

Du er en gutt sant? Ikke for å gjøre narr, men må bare spør siden du sier 172 og 53-55kg.
Uansett ville jeg ihvertfall ikke gått ned i vekt for å få frem sixpacken, ville heller lagt meg i kalorioverskudd å økt vekten i 2-3 år før du tenker på abs..

Å trene magemuskler 15-30 minutter hver dag kommer ikke til å hjelpe med å få bra magemuskler.

Øk kroppsvekten mens du trener magemuskler 1-2x i uken, med motstand så du klarer 10-20 repetisjoner.

Utlogget kate1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #2 : 19. juni 2010, 12:59 »
Så jeg er altså nødt til å spise mer enn jeg forbrenner? Vil ikke det bare gjøre meg feit? Og ja, jeg er en gutt.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #3 : 19. juni 2010, 13:04 »
Så jeg er altså nødt til å spise mer enn jeg forbrenner? Vil ikke det bare gjøre meg feit? Og ja, jeg er en gutt.

Feit når du er 172 og 53-55kg?
Du må selvfølgelig og ha et bra treningsprogram, visst ikke blir alle kaloriene som du spiser i overskudd lagret som fett på kroppen ja, men om du har et bra treningsprogram og kostholdsoppsett, så vil også musklene vokse, i tillegg til at det blir nok litt ekstra kroppsfett.

Med andre ord, nei du vil ikke bli "feit" om du gjør ting rett Smiley
En halv-synlig sixpack, på 50kg og 172 cm, tror jeg ikke du vil trakte etter i lengden ihvertfall.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #4 : 19. juni 2010, 13:38 »
Så jeg er altså nødt til å spise mer enn jeg forbrenner? Vil ikke det bare gjøre meg feit?

Nei. De som er forholdsvis slanke legger som regel på seg prosentvis mer fettfri masse (muskler) enn fett ved kalorioverskudd, uansett om de trener eller ikke. Overskudd i kombinasjon med styrketrening vil selvsagt være enda bedre.


AntiXrist

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #5 : 19. juni 2010, 14:10 »
Nei. De som er forholdsvis slanke legger som regel på seg prosentvis mer fettfri masse (muskler) enn fett ved kalorioverskudd, uansett om de trener eller ikke. Overskudd i kombinasjon med styrketrening vil selvsagt være enda bedre.

Interesting!
Visste at det var fordeler med å være lean når en skal bygge muskler via trening etc, men ikke at de som er slanke legger på seg mer fettfri masse enn dem som er fete, ved bare kalorioverskudd og ikke styrke osv.


Utlogget kate1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #6 : 19. juni 2010, 14:44 »
Greit, så vidt jeg forstår er da nøkkelen å spise mer protein og kalorier og trene hardere og lengre litt færre dager istedenfor noen sit-ups og bein-løft før jeg legger meg hver dag?

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #7 : 19. juni 2010, 14:47 »
Greit, så vidt jeg forstår er da nøkkelen å spise mer protein og kalorier og trene hardere og lengre litt færre dager istedenfor noen sit-ups og bein-løft før jeg legger meg hver dag?

Høres greit ut det.
Gjerne trene hele kroppen og da om du får interessen for dette Smiley
Så vil jo hele kroppen vokse, ikke bare magemusklene..


Utlogget Champions

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #8 : 19. juni 2010, 14:51 »
Finn deg et treningsprogram som du klarer å følge.
Husk å ha med baseøvelser!!
Stats:
18 år (96 mod)
182 cm
86 kg (13.12.14)

Maksløft:                               
Knebøy:       177,5kg            13.12.2014
Benkpress:   110kg               23.11.2013             
Markløft:      190kg               13.12.2014


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102203.0

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Gå ned i vekt eller trene mer?
« #9 : 19. juni 2010, 18:29 »
Interesting!
Visste at det var fordeler med å være lean når en skal bygge muskler via trening etc, men ikke at de som er slanke legger på seg mer fettfri masse enn dem som er fete, ved bare kalorioverskudd og ikke styrke osv.

Jepp. De som alltid har vært tynne legger nesten alltid på seg mer muskler enn fett (men hvis man tidligere har vært "feit" så vil dog en større del av et overskuddet gå til fett).


"In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In experiments of at least 3-weeks' duration, the weight gain of thin people comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%. Underfeeding: In humans, there is an inverse curvilinear relationship between initial body fat content and the proportion of weight loss consisting of lean tissue."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10865771


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!