Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97858 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #45 : 07. juni 2006, 11:22 »
Sitat
Du har fortsatt ingen svar på disse "ubesvarte spørsmålene", du bare bortforklarer at det kan ha noe å gjøre med en Gud. I vitenskapelige kretser blir faktisk flere og flere overbevist om at det er nødt å stå bak en skaper, det er ikke bare ett tilfeldig puslespill som har lagt seg sammen på en uforklarlig måte gjennom ett par milliarder år- dette strider mot den såkalte "kaos teorien". Jeg syns det er rart at alt det vi har funnet ut de siste 200år spesielt, siden den industrielle rev., viser at det er så ømfintelig den verden vi lever i, ikke en detalj er lagt over til tilfeldigheten. Hvorfor er det tyngdekraft fks. er den evlusjonert, en slags "evlusjons intelligens" fant ut at på vår planet må vi ha akkuratt den riktige tyngekraften, slik at ikke det som skal være på den blir enten most inn i jorden, eller flyr avgårde i luften. Eller hvorfor vi har akkuratt den riktige avstanden til solen, hvorfor det er en atmosfære som skjermer fra stråler, at økosystemet fungerer fordi alle disse faktorene er satt med den mest pinlige nøyaktighet. Å mennesket er vel egentlig det som er det største mysteriet, hvor kommer sjelen fra? evnen til å skille godt fra ondt etc- tror hvis vi utelukkende hadde vært evlusjonert fra dyr, så kan jeg ikke forstå hvordan det har gått til. Når jeg ser på den verden vi lever i, synes jeg det virker mer sannsynlig intellektuelt sett at det må stå "noe" bak....Å si at man ikke tror Gud er løsningen til ett problem, det er greit nok, men problemet er der fortsatt...

Du går jo i samme fellen mange gjorde for 1000 år siden.. Det man ikke kan forklare må det stå en gud bak.. Lyn? Gud! Magnetisme? GUD!! osv.. Slike forklaringsmodeller har alltid blitt brukt frem til vitenskapen fant en forklaring som bunnet i rasjonalitet.. Jeg ser ikke helt hvordan "universet er komplekst, derfor må det være en gud"-argumentet fungerer. Videre må du gjerne vise til seriøse forskermiljø som støtter de synene du forfekter. Det er klart at "Dagen" og "ungdom&tiden" gjerne fremhever at det FINNES forskere som mener ting som kan brukes i forsvar for Kristendommen, men å insinuere at dette er representativt for den brede masse av vitenskapsmenn og kvinner.. Nei. Det er ikke helt slik det fungerer..  Gravitasjon er for øvrig en helt naturlig følge av masse, det er rent tilfeldig at akkurat denne planeten har både riktig avstand til solen OG riktig masse, men sett den enorme mengde solsystemer der ute, er ikke den sannsynligheten så liten likevel.. Smiley


Videre vil jeg gjerne se Expedites forklaring på at man må stille seg i en 50-50-posisjon overfor hvorvidt gud finnes og ei.. Det blir jo som å si at det er 50-50 sjanse for at enhjørninger som bæsjer rosa sukkerspinn finnes.. Wink Bare fordi jeg ikke kan bevise at enhjørninger IKKE finnes, og de som tror på det også får vansker med det samme.. Er det ikke nødvendigvis slik at sannsynlighetsvekten er lik.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #46 : 07. juni 2006, 11:23 »
Den som dør får se....
 Smiley

Du vet hvor du har meg, David. Hadde jeg hatt troen, så hadde jeg vært en brutal troende jævel!! Smiley

"En brutal troende jævel", klinger som søt musikk i mine ører... biggrin
Den som leter finner, du må bare lete på riktig sted... innocent Thumbsup
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #47 : 07. juni 2006, 11:37 »
Du går jo i samme fellen mange gjorde for 1000 år siden.. Det man ikke kan forklare må det stå en gud bak.. Lyn? Gud! Magnetisme? GUD!! osv.. Slike forklaringsmodeller har alltid blitt brukt frem til vitenskapen fant en forklaring som bunnet i rasjonalitet.. Jeg ser ikke helt hvordan "universet er komplekst, derfor må det være en gud"-argumentet fungerer. Videre må du gjerne vise til seriøse forskermiljø som støtter de synene du forfekter. Det er klart at "Dagen" og "ungdom&tiden" gjerne fremhever at det FINNES forskere som mener ting som kan brukes i forsvar for Kristendommen, men å insinuere at dette er representativt for den brede masse av vitenskapsmenn og kvinner.. Nei. Det er ikke helt slik det fungerer..  Gravitasjon er for øvrig en helt naturlig følge av masse, det er rent tilfeldig at akkurat denne planeten har både riktig avstand til solen OG riktig masse, men sett den enorme mengde solsystemer der ute, er ikke den sannsynligheten så liten likevel.. Smiley


Videre vil jeg gjerne se Expedites forklaring på at man må stille seg i en 50-50-posisjon overfor hvorvidt gud finnes og ei.. Det blir jo som å si at det er 50-50 sjanse for at enhjørninger som bæsjer rosa sukkerspinn finnes.. Wink Bare fordi jeg ikke kan bevise at enhjørninger IKKE finnes, og de som tror på det også får vansker med det samme.. Er det ikke nødvendigvis slik at sannsynlighetsvekten er lik.. Smiley

Intellektualisme er din "Gud" ser jeg, jeg syns det er for spinkelt- vi gnir oss hendene fordi vi kan regne ut naturlovene- for å ta tyngdekraft eks. igjen, vi er "fornøyd" med å finne ut hvordan det fungerer, og hvordan det kan se ut i en mattematisk formular, men årsaken- hvordan den har havnet der, det kan vi ikke forklare...Det blir litt fattig spør du meg, å bare regne på, forske på de tingene vi ser og tar på, men må bare ty til "tilfeldigheten" når det kommer spørsmål om "den første årsak" (Thomas Aquinas). Det som er så overveldende med den verden vi lever i kontra de andre kjente plantene i det til nå kjente universet, det er jo at her er det så uhyre mange slike "tilfeldigheter", som utgjør vårt vårt livsgrunnlag. Jeg tror heller ikke at vi er organismer som er født inn på jorden for å bare spise, sove, for så før eller siden bare dø- det tilfredstiller ikke den lengselen som ligger i hjertet på alle mennesker. Jeg skal være enig i at grunnen til at vi har så mange religioner, er nettopp fordi at mennesket har behov for å tro, de har behov for å søke trøst eller whatever i en type Gud, men selv om mennesker lager luftspeilinger av masse forskjellige Guder, så tror jeg (av hele mitt hjerte) Gud er så absolutt eksisterer-
Finn fem feil.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #48 : 07. juni 2006, 11:43 »
Jeg tror ikke du skal tillegge alle ANDRE mennesker det behovet DU har for å tro på noe utenfor deg selv.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #49 : 07. juni 2006, 11:45 »
Jeg tror ikke du skal tillegge alle ANDRE mennesker det behovet DU har for å tro på noe utenfor deg selv.. Smiley

Det står i bibelen at det er lagt ned i alle menneskes hjerter, det var derfor jeg sa det. Helt uholdbart for deg antagelig... :Smiley
Finn fem feil.

Utlogget pumpalicious

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #50 : 07. juni 2006, 11:49 »
Én ting jeg har lurt på, ettersom alt startet med adam og eva.. er hele menneskeheten et resultat av incest?

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #51 : 07. juni 2006, 11:54 »
Nå må du huske at disse historiene ble skrevet før folk tenkte så langt Wink

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget pumpalicious

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #52 : 07. juni 2006, 11:55 »
Nå må du huske at disse historiene ble skrevet før folk tenkte så langt Wink

Jaja, bror..

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #53 : 07. juni 2006, 11:56 »
Én ting jeg har lurt på, ettersom alt startet med adam og eva.. er hele menneskeheten et resultat av incest?

Nei, hvis du leser i 1.Mos så ser du at det var andre mennesker på jorden sammen med Adam og Eva etter at de var kastet ut fra Eden. Gud skapte ett par til  Smiley
Men det er flere eksempler på incest i GT ja, er det rom for slike i Guds familie, er det vel plass for oss andre også...
Finn fem feil.

Utlogget pumpalicious

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #54 : 07. juni 2006, 12:00 »
Nei, hvis du leser i 1.Mos så ser du at det var andre mennesker på jorden sammen med Adam og Eva etter at de var kastet ut fra Eden. Gud skapte ett par til  Smiley
Men det er flere eksempler på incest i GT ja, er det rom for slike i Guds familie, er det vel plass for oss andre også...

Så incest er ingen synd altså? Tolerant type må jeg si Tongue

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #55 : 07. juni 2006, 12:01 »
Videre vil jeg gjerne se Expedites forklaring på at man må stille seg i en 50-50-posisjon overfor hvorvidt gud finnes og ei.. Det blir jo som å si at det er 50-50 sjanse for at enhjørninger som bæsjer rosa sukkerspinn finnes.. Wink Bare fordi jeg ikke kan bevise at enhjørninger IKKE finnes, og de som tror på det også får vansker med det samme.. Er det ikke nødvendigvis slik at sannsynlighetsvekten er lik.. Smiley

Hør, hør!

Jeg ser personlig ingen grunn til å være noe mer agnostiker overfor Gud enn overfor flygende griser. Jeg skal tro på begge når jeg ser dem, men inntil da velger jeg å anta at de ikke finnes.

@ UGLEGUFFEN: Du er klar over at det finnes forskjellige grader av ateisme? Såkalt 'svak' ateisme defineres simpelthen som fravær av religiøs tro (hvilket ikke må forveksles med agnostisisme, der et gudsbegrep er involvert), mens 'sterk' ateisme er den aktive 'tro' at Gud ikke eksisterer. Selv regner jeg meg som 'svak' ateist, da dette for meg er det mest rimelige alternativet.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #56 : 07. juni 2006, 12:03 »
Så incest er ingen synd altså? Tolerant type må jeg si Tongue

Synd er synd, for Gud er dritten den samme. Det var jo ikke alltid det ble "tolerert" i GT...
Finn fem feil.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #57 : 07. juni 2006, 12:03 »
Menneh.. Tror du på Aristoteles, Herodotos, Platon & Caesar og det de bedrev? Og hvorfor/hvorfor ikke?

Nøyaktig hva vil du frem til her?

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #58 : 07. juni 2006, 12:05 »
Det står i bibelen at det er lagt ned i alle menneskes hjerter, det var derfor jeg sa det. Helt uholdbart for deg antagelig... :Smiley

Hva med Star Wars-religionen da? Star Wars er jo så genialt skrevet at religionen og sammenhengen mellom ting fungerer må til en grad være sann. Hva med historien i Lord of the rings da? Du kan ikke nekte for den en spektakulær og ekstremt detaljert?

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #59 : 07. juni 2006, 12:08 »
Hva med Star Wars-religionen da? Star Wars er jo så genialt skrevet at religionen og sammenhengen mellom ting fungerer må til en grad være sann. Hva med historien i Lord of the rings da? Du kan ikke nekte for den en spektakulær og ekstremt detaljert?

Hvis du synes det er spektakulært i forhold til fotosyntesen eks. , så sitter du for mye og ser på TV unge mann...
Finn fem feil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!