Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97858 ganger)

Utlogget Litenstor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 73

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #255 : 07. august 2006, 00:13 »
Har tenkt litt.. Kristne folk sier at gud beskytter dem i hverdagen. Er det bare meg eller klarer "ikke kristne" seg også forholdsvis bra? Helt ærlig tror jeg i tilfelle en evt. gud bare trengs i når en skal dø, det sa en 90 år gammel mann som lå for døden og hadde aldri vært kristen.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #256 : 07. august 2006, 00:19 »
Gud beskytter dem ikke i hverdagen, de tror bare det, og på denne måten skåner de seg litt fra virkeligheten og dermed kan kanskje hverdagen virke litt greiere Wink

Jeg tror på Strengteorien jeg, Gud er en streng Tongue
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Gå inn der og se filmene og la dere bli revet med av virkeligheten, vitenskapen, den sanne religion Wink Tongue
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #257 : 08. august 2006, 02:16 »
Jeg syns det er greit å være personlig kristen, men kirken har jeg ikke noe overs til. Den er kun ute etter penger og makt, og det har ingenting med guds hus å gjøre. Om det finnes en gud, så er det greit å takke for livet og alt det der.. Men å sitte å synge og takke for maten hver jævla dag syns jeg blir for dumt.

Hehe, latterlig. Du er ihvertfall lite takknemlig! Å ta det som en selvfølge at man har hus/mat/klær og at man faktisk lever og har det bra er jo bare patetisk! Ellers er jeg forsovidt enig i din påstand om kirken, selv om det bærer et snev av kristendom over seg

Har tenkt litt.. Kristne folk sier at gud beskytter dem i hverdagen. Er det bare meg eller klarer "ikke kristne" seg også forholdsvis bra? Helt ærlig tror jeg i tilfelle en evt. gud bare trengs i når en skal dø, det sa en 90 år gammel mann som lå for døden og hadde aldri vært kristen.

Om du tror at det bare er kristne som er dypt elsket av Gud? At det bare er kristne som blir beskyttet? Vel, det stemmer ikke! Skal man tro på en 90 år gammel manns påstand om at Gud bare trengs når en skal dø, når man har over 1 mlrd stikk motsatte påstander?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #258 : 08. august 2006, 10:13 »
Det er like sannsynlig at Julenissen fins. Eneste grunnen til at det er motbevist, er at du faktisk har en kar å dra i skjegget.

Religion er utspring fra gamle styresmakter, for å kue befolkningen og for å lettere få det som de vil ( ville ).
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #259 : 08. august 2006, 11:22 »
Om du tror at det bare er kristne som er dypt elsket av Gud? At det bare er kristne som blir beskyttet? Vel, det stemmer ikke! Skal man tro på en 90 år gammel manns påstand om at Gud bare trengs når en skal dø, når man har over 1 mlrd stikk motsatte påstander?

Elsker den kristne Gud alle mennesker like høyt? Også dem som ikke tror? Hvorfor sender han ikke da alle til himmelen, uavhengig av tro?

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #260 : 08. august 2006, 11:28 »
Elsker den kristne Gud alle mennesker like høyt? Også dem som ikke tror? Hvorfor sender han ikke da alle til himmelen, uavhengig av tro?

i følge bibelen heter det at vi alle skal stå forran herren på dommens dag...

Det står ingen ting om HVORDAN Herren dømmer , eller hva som skal til for å bli velkommen inn i himmelen. Det står derimot at Herren tilgir folks synder. Så mest sannsynlig, dersom det finnes en gud, vil nok flesteparten komme inn........

Jeg syns folk skal få tro på hva man vil, og at dette er et såpass personlig og ømtålig tema , at jeg finner det meget snålt at det i det hele tatt diskuteres inne på et treningsforum.

Når det gjelder henvisninger til bibelske skrifter ; så husk, 90% er nedtegnet flere hundre år etter at det skal ha skjedd. Det andre er at 45 % bibelen har man ikke snøring hvor kommer fra, 35% er notater munker og prester har gjort i margen som er kommet med, og resten er "såkalte fakta" ..

men for all del, tro i vei. bare ikke prøv å omvende andre , for det bestemmer man selv hva en ønsker å tro.

Nann

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #261 : 08. august 2006, 12:32 »
Hehe, latterlig. Du er ihvertfall lite takknemlig! Å ta det som en selvfølge at man har hus/mat/klær og at man faktisk lever og har det bra er jo bare patetisk! Ellers er jeg forsovidt enig i din påstand om kirken, selv om det bærer et snev av kristendom over seg

Selvfølge? Det er det absolutt ikke, det er tilfeldigheter.. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan klamre seg til Gud og bibelen i denne tiden av vitenskap og fakta. Fikk helt bakoversveis da jeg her om dagen diskuterte med en jente jeg kjenner som går på en kristen videregående skole, hun tror jo ikke på utviklingslæren. Hva er dinosaurer da spør jeg? "veeeel... bibelen nevner jo noen store dyr av noen slag, mumle mumle". Hjernevasking!!

Om du tror at det bare er kristne som er dypt elsket av Gud? At det bare er kristne som blir beskyttet? Vel, det stemmer ikke! Skal man tro på en 90 år gammel manns påstand om at Gud bare trengs når en skal dø, når man har over 1 mlrd stikk motsatte påstander?

Når du begynner å snakke om at noe helt abstrakt elsker mennesker dypt så begynner jeg å lure på om du er helt vel bevart i hodet ditt.
Jeg mener, vitenskapen har mye teori, men den er i de fleste tilfeller begrunnet, forklart og bygd opp rundt fakta og utprøvde lover og regler. I de fleste religioner har man intet håndfast, bare en noe svada som har blitt prakket på deg av dine omgivelser! Det er nesten så jeg synes det burde være krav om å ha tatt fysikk, matte og kjemi for å ha lov til å tro noe som helst Tongue Jeg tror på noe større, noe altomfattende, men hverken Gud, Allah eller Nirvana. Ang hva som skjer når man dør, vel, jeg håper det skjer noe ålreight, men jeg tror desverre jeg rett og slett forsvinner Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #262 : 08. august 2006, 13:50 »
Kan folk være så grei å la være å snakke nedsettende om hverandre bare pga tro; "du kan jo ikke være riktig vel bevart i hodet, din tullete idiot, tro på noe sånt" er IKKE et godt argument, det er heller ikke veldig saklig.

Grungern, du tror på noe større men ikke en gud eller noe i den retningen der? Hva tror du på da? The force? Det er vel strengt tatt like merkelig å tro på noe SÅ abstrakt som å tro på en abstrakt gud, er det ikke..?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #263 : 08. august 2006, 14:21 »
Spranget fra tro på en høyere makt til valg av religion er jo temmelig formidabelt...

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #264 : 08. august 2006, 14:46 »
Kan folk være så grei å la være å snakke nedsettende om hverandre bare pga tro; "du kan jo ikke være riktig vel bevart i hodet, din tullete idiot, tro på noe sånt" er IKKE et godt argument, det er heller ikke veldig saklig.
Greit, lot meg rive litt for mye med Tongue sorry!

Grungern, du tror på noe større men ikke en gud eller noe i den retningen der? Hva tror du på da? The force? Det er vel strengt tatt like merkelig å tro på noe SÅ abstrakt som å tro på en abstrakt gud, er det ikke..?
Hehe, liker klangen av The Force! Tongue Nei, jeg tror på vitenskapen, naturen jeg Smiley På noe større og altomfattende tenker jeg mer i retningen flere universer og lignende! Lovene som alt følger og sånt   Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #265 : 08. august 2006, 15:00 »
Det kan hende jeg har sagt noe liknende tidligere i denne tråden, men slik jeg ser det, virker det som om mange tror det må finnes en overnaturlig, høyere makt, bare fordi det er ting i denne verden vi mennesker ikke forstår. Er ikke det å overvurdere mennesket en smule? Det blir som å si at enhver ting som overgår oss, må være guddommelig...

Religion er og blir for meg menneskehetens store 'ego trip'.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #266 : 08. august 2006, 15:15 »
i følge bibelen heter det at vi alle skal stå forran herren på dommens dag...

Det står ingen ting om HVORDAN Herren dømmer , eller hva som skal til for å bli velkommen inn i himmelen. Det står derimot at Herren tilgir folks synder. Så mest sannsynlig, dersom det finnes en gud, vil nok flesteparten komme inn........

Jeg syns folk skal få tro på hva man vil, og at dette er et såpass personlig og ømtålig tema , at jeg finner det meget snålt at det i det hele tatt diskuteres inne på et treningsforum.

Når det gjelder henvisninger til bibelske skrifter ; så husk, 90% er nedtegnet flere hundre år etter at det skal ha skjedd. Det andre er at 45 % bibelen har man ikke snøring hvor kommer fra, 35% er notater munker og prester har gjort i margen som er kommet med, og resten er "såkalte fakta" ..

men for all del, tro i vei. bare ikke prøv å omvende andre , for det bestemmer man selv hva en ønsker å tro.

Nann

Jeg har lenge hatt det inntrykket at det eneste som skal til for å oppnå frelse er at man tror. Gjør du det, så spiller ikke resten stor rolle. Jeg lurer altså på om dette i kristendommen er riktig, og i så fall hva den kristne delen her mener om dette prinsippet. Hva tenker de kristne om ikke-troende som faktisk ønsker en tro, men som ikke klarer å bli overbevist/ikke finner det sannsynlig?

Er forresten lenge siden jeg har vært så 100% enig med noen som jeg er med Shemhazai i denne tråden.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #267 : 08. august 2006, 15:28 »
Først vil jeg bare si til ikke-troende, som ønsker å komme til troen. Oppsøk Herren der Han er å finne. Mener ikke at dere skal traske rundt på kjedelige bedehusmøter. Det finnes uttallelige kristne organisasjoner for ungdom, som er virkelig inspiredende. Der man faktisk kan gjøre noe som interesserer ALLE pluss at man har fokus på Jesus.

Du har rett i at det eneste som skal til for å oppnå frelse er at man kommer til tro, og får sine synder tilgitt. Det finnes ingen snarveier. Og, som jeg har sagt før. Dersom man oppsøker Herren, og blir mer og mer kjent med Han, vil man mer og mer gjøre Hans vilje, ergo: Man lever et godt og fullkomment liv her på jord. Man vil mer og mer finne ut av hva som er meningen med livet. Dette er ikke bullshit.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #268 : 08. august 2006, 15:34 »
Det finnes ingen snarveier.. men samtidig skal man kun tro, det er IKKE gjerninger som gjør at man blir frelst...

joda.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #269 : 08. august 2006, 15:36 »
Først vil jeg bare si til ikke-troende, som ønsker å komme til troen. Oppsøk Herren der Han er å finne. Mener ikke at dere skal traske rundt på kjedelige bedehusmøter. Det finnes uttallelige kristne organisasjoner for ungdom, som er virkelig inspiredende. Der man faktisk kan gjøre noe som interesserer ALLE pluss at man har fokus på Jesus.

Du har rett i at det eneste som skal til for å oppnå frelse er at man kommer til tro, og får sine synder tilgitt. Det finnes ingen snarveier. Og, som jeg har sagt før. Dersom man oppsøker Herren, og blir mer og mer kjent med Han, vil man mer og mer gjøre Hans vilje, ergo: Man lever et godt og fullkomment liv her på jord. Man vil mer og mer finne ut av hva som er meningen med livet. Dette er ikke bullshit.

Jeg kunne selv tenkt meg å ha noe konkret større enn meg selv som passer på meg å tro på. Samt noe å vite at jeg kommer til etter døden. Dette rett og slett fordi det ville gitt meg en herlig trygghet hele livet. Dessverre er veien dit for meg så lang et det neppe noen gang kommer til å skje. Jeg nekter å tro at alt henger så "enkelt" sammen, og heller atskillig mer i retning Shemhazai, at vi mennesker hverken har eller noen gang vil oppnå forutsetninger for å forstå hele universet.

Hvis jeg innerst inne ønsker en tro, hvorfor er ikke dette da nok til at herren du snakker om kommer til meg? Hvorfor må jeg aktivt oppsøke folk som allerede er overbevist, og som ønsker at jeg skal bli det samme? Er ikke herren også å finne overalt ellers i hverdagen?

Til slutt: Mener du at det finnes én entydig mening med livet, som er den samme for alle mennesker? Synes du ikke det er litt i overkant formynderisk å slå fast en slik sannhet ikke bare for deg selv, men også for alle andre?

Edit: Som Thyve her nevner så er jo den egentlige snarveien så enkel som at det holder å tro. Man kan ha gjort mye dritt før man møter herren, men så lenge man lar ham slippe til, så holder det. At det ikke slår mange at denne praktiske forutsetningen kan være menneskeskapt, ja det er merkelig...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!