Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97859 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #330 : 11. august 2006, 19:14 »
men for meg virker det som en naturlig følge av det nysgjerrige, spørrende sinn vi mennesker som kjent er utstyrt med.

Hvordan i hælsikke ble vi utstyrt med dette sinnet?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #331 : 11. august 2006, 19:15 »
Det nysgjerrrige sinnet gjorde oss til hva vi er, det uviklet apene som før det utviklet seg fra jordgående dyr, som før det utviklet seg fra bittesmå krysninger av pattedyr og reptiler som før det enten var bakterier eller fisker.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #332 : 11. august 2006, 19:18 »
Og hvorfor/hvordan har vi fått humoristisk sans? Hva har det med evolusjon og gjøre? Survival of the funniest? Har vi evolvert fra å ha ingen humoristisk sans til å få gradvis bedre og bedre humor? Hvordan ha dette foregått? Har noen fortalt en vits som ingen synes var morsom, så har noe memorert vitsen, og så 100 millioner år senere har den plutselig blitt morsom?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #333 : 11. august 2006, 19:20 »
Det nysgjerrrige sinnet gjorde oss til hva vi er, det uviklet apene som før det utviklet seg fra jordgående dyr, som før det utviklet seg fra bittesmå krysninger av pattedyr og reptiler som før det enten var bakterier eller fisker.

Hva sa den første skapningen som utviklet et nysgjerrig sinn? "What the fuck is this?".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #334 : 11. august 2006, 20:00 »
Det skjedde ikke plutselig, men over tid.

Det første som skjedde var faktisk en ape som tenkte:
Hva skjer om jeg putter'n i det andre hullet?

Videre utviklet dette seg til å gå ned på bakken, vandre rundt der (så såre i baken at dette var de eneste de kunne gjøre uten smerter).






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #335 : 11. august 2006, 21:06 »
Hvordan i hælsikke ble vi utstyrt med dette sinnet?


Hvordan ble pinnsvinet utstyrt med pigger? Evolusjon.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #336 : 12. august 2006, 01:32 »
Hvorfor tror du egentlig at det finnes myriader av trosretninger og religioner egentlig. Over 1/3 av jordens befolkning tror på en eller annen gudom, og du våger vel ikke å påstå at alle lyver?
De lyver ikke, de vet bare ikke bedre. Det er ofte en sammenheng mellom hvor utbrett religion er og graden av fattigdom. Er du fattig så er du gjerne mindre opplyst, og de er da lett å la seg gripe av religion. Er du rik(ere) så kanskje du har hatt skolegang, dette opplyser deg mer og du har nå forklaringer på ting du før ville trodd var magiske. Dette gjør det nok vanskeligere for dem å tro fordi tro ikke er logisk.  Smiley Religion mener jeg veldig ofte er direkte knyttet til graden av utdannelse o.l og om man har blitt prakket på religion hjemmefra.
Flere av disse kan bakke opp sine påstander med mirakler og lignende, men der lyver de vel også?
Backe opp en påstand med mirakler? Den kan du kun selge til andre troende.. Det blir som å si at jeg tror på gigantiske kjempelimtuber som snakker, og dette backer jeg opp med at denne gigantiske kjempelimtuben ved et mirakel kom til syne forran meg og så forsvant.  what  Skjønner du ikke selv at det ikke går?
Det forventes ikke at du som menneske alene skal avgjøre universets guddommelige sannheter, men at du iallefall er åpen for at det finnes en åndelig virkelighet, er vel det minste en Gud kan kreve.
Universets guddommelige sannheter? kan du utdype litt hva dette er for noe?
Hvordan kan du uttale deg om hva det minste gud kan kreve er?
PS. Du kan helt klart aldri være noe særlig sikrere en meg nei. Du bygger din tro på noe du ikke har opplevd, mens jeg bygger min tro på noe jeg har opplevd. Hvis fks. jeg var vitne til ett mord og du ikke, så ville du hatt din fulle frihet til å tro at mordet aldri fant sted og at jeg bare var en løgner, men jeg ville alikevel vite bedre, siden jeg faktisk var ett øyevitne.
mvh Travor
Shemhazai sier jo at han mener det er like greit å avstå fra religiøs tro.. Hva for noe opplevelser er det du snakker om da Tongue
Du bygger din tro på noe du har opplevd? Lyst til å fortelle litt om det? Jeg lurer, ut i fra valg av eksempel du hadde, har du sett noe overnaturlig kanskje? Fortell litt da Tongue jeg venter spent Tongue
Hvordan i hælsikke ble vi utstyrt med dette sinnet?
Gjennom evolusjon.. sinnet ditt hva er nå det? Forskning viser at hjernen vår bestemmer seg for hva vi skal gjøre ca 550 millisekunder før vi blir det "bevist" og så etter ca 200millisekunder til reagerer vi. Dette fant den franske nevrologen Angela Sirigu ut i et forsøk i 2004. Hun ba forsøkpersonene trykke på en knapp når de hadde lyst til å gjøre det, og noterte seg nøyaktig når de traff beslutningen. Hun målte samtidig hjerneaktiviteten med EEG-utsyr og konstaterte at hjernen satte i gang bevegelsen lenge før forsøkspersonen selv mente å ha tatt et fritt valg. tankevekker Tongue

Hvordan ble pinnsvinet utstyrt med pigger? Evolusjon.
Godt svar Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #337 : 13. august 2006, 12:01 »
Jeg har aldri påstått at noen lyver.

Jeg mener derimot det er innlysende at gudsbegrepet har oppstått som resultat av menneskets frustrasjon over ikke å forstå sin verden. En kan jo selvsagt spørre hvor denne frustrasjonen--denne eksistensielle angsten--kommer fra, men for meg virker det som en naturlig følge av det nysgjerrige, spørrende sinn vi mennesker som kjent er utstyrt med. Konseptet 'Gud' gir trygghet i form av forståelse, opprinnelse og hensikt, hvilket tilfredsstiller dette behovet.

Jeg har hørt det argumentet før, og det ville ha passet utmerket hvis alt bare var "blind tro", noe det altså ikke er. Mange kristne (og sikkert en del folk fra andre religioner også) er preget av en hverdag hvor overnaturlige hendelser faktisk finner sted, og da er det ikke bare å si at de finner opp "religioner" kun av frustrasjon over å ikke forstå verden.

mvh Travor

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #338 : 13. august 2006, 12:13 »
Uavhengig om man tror på gud eller ikke så er det uhyre interessant det som skjer med de som ser "lyset" som gjør at hele tilværelsen deres umiddelbart endres dramatisk. Dette gjelder jo alt i fra helt vanlige normale mennesker til narkomane og tunge kriminelle, og gjerne folk som overhodet ikke trodde på noen gud. Uansett hva som skjer så er det ganske utrolig at en eneste opplevelse kan få f.eks en hardbarket torpedo uten følelser til å bli from som et lam resten av livet og vie resten av livet sitt til gud.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #339 : 13. august 2006, 13:02 »
Skråsikker kan en aldri være. Jeg mener dog det er høyst sannsynlig at disse er kreative gjenfortellinger á la den berømmelig fjær som angivelig ble til fem høns, da dette historisk sett har vist seg å være en gjennomgående trend blant fortellinger fortalt av mennesker som selv ønsker fortellingene er sanne, til folk de ønsker å overbevise.

Hvis NT ikke inneholdt mirakler eller hvis mirakler var allment akseptert ville NT vært brukt som verdenshistorie, og alle antikke manuskripter ville vært kryss referert med det. Dette fordi NT står uten sidestykke i forhold til annet historisk materiale fra samme tid vi tar for gitt og ikke stiller spørsmålstegn ved. Skulle det råde noe tvil her kan vi gjerne diskutere dette.

Grunnen til at forskere stadig kommer med at det som står i bibelen ikke kan ses på som troverdige vitnesbyrd kommer av at de aviser det på forhånd ”fordi mirakler ikke kan skje”. Men for å kunne si at ett mirakel ikke kan skje, må man først være helt sikker på at alle vitnesbyrdene som bevitner om det er falske, men det krever at du er 100% sikker på at mirakler ikke kan skje, noe som blir ett sirkel resonnement. Det blir det samme som å si at "mirakler ikke kan skje fordi mirakler ikke kan skje", noe som blir helt absurd.

NT = Det Nye Testamentet

mvh Travor

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #340 : 13. august 2006, 13:59 »
Hva vil du frem til her? Du mener å antyde at siden noe av innholdet i NT er sant, må alt innholdet være det?

Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #341 : 13. august 2006, 14:01 »
De lyver ikke, de vet bare ikke bedre. Det er ofte en sammenheng mellom hvor utbrett religion er og graden av fattigdom. Er du fattig så er du gjerne mindre opplyst, og de er da lett å la seg gripe av religion. osv...

Så 1/3 av verdens befolkning (eller mest sannsynlig mer) vet ikke bedre. Grunnen til at de fleste religiøse menneskene bor i den tredje verden er fordi 90% av verdens befolkning faktisk bor der, ikke pga. at de ikke er opplyste. Hva med vel utdannede kristne, muslimer, jøder, hinduister og buddhister i den vestlige verden da? Er de også dumme? Hvem tror du egentlig at du er?

Backe opp en påstand med mirakler? Den kan du kun selge til andre troende.. Det blir som å si at jeg tror på gigantiske kjempelimtuber som snakker, og dette backer jeg opp med at denne gigantiske kjempelimtuben ved et mirakel kom til syne forran meg og så forsvant.  what  Skjønner du ikke selv at det ikke går?

Da er vi tilbake til at de aller fleste religiøse mennesker er løgnere igjen. Nå har det seg slik at de aller fleste religiøse mennesker er troende pga. opplevelser de har hatt, og som de selv kaller for mirakler. Det burde da være en selvfølge at ett menneske som har opplevd ett mirakel personlig, ville ha mye lettere for å tro på andre som har opplevd mirakler, enn slike som deg, som enda ikke har fått den æren. Dette gjelder uansett om det er snakk om helbredelser eller snakkende limtuber.

Universets guddommelige sannheter? kan du utdype litt hva dette er for noe?
Hvordan kan du uttale deg om hva det minste gud kan kreve er?

”Universets guddommelige sannheter” var ett utrykk Shemhazai brukte, så du får spørre ham. Jeg kan ikke uttale meg om hva det miste gud kan kreve er for noe, men skrev det jeg går ut ifra.

Shemhazai sier jo at han mener det er like greit å avstå fra religiøs tro.. Hva for noe opplevelser er det du snakker om da Tongue
Du bygger din tro på noe du har opplevd? Lyst til å fortelle litt om det? Jeg lurer, ut i fra valg av eksempel du hadde, har du sett noe overnaturlig kanskje? Fortell litt da Tongue jeg venter spent

Først og fremst bygger jeg min tro på mitt personlige forhold til den levende Gud. Når jeg ber er det sjelden enveis kommunikasjon for å si det sånn. Jeg har tidligere opplevd at folk fra talerstolen helt konkret har lest tankene mine, jeg har blitt helbredet i beinet, og også sett flere helbredelser finne sted. Pappa ble også helbredet fra tannverk en gang jeg ba for ham. Jeg har også opplevd DHÅ manifestere seg hos meg flere ganger (en følese jeg ikke helt kan forklare) og ikke bare i store forsamlinger. En gang på en hytte langt oppi fjellet. I tilegg til dette har en god venn av blant annet vært med på å vekke ett menneske opp fra det døde, en klassekamerat av min far fikk plutselig to gulltenner på ett bønnemøte de begge var på. En gang jeg var i Latvia opplevde jeg at 70 personer fra 8 til 80 år ville bli kristne etter en møtekampanje vi hadde. Dette var 10% av befolkningen i landsbyen og alle som var på møte, og da spør jeg meg selv, hva skaper en slik hunger? Uvitenhet? Nei, du får tro hva du vil, men jeg har nå opplevd mer i mitt kristenliv enn at jeg noen gang kommer til å tvile. Ikke meningen å presse troa mi på noen, så vi trenger selvsagt ikke å diskutere noe som helst.

Nå, før du kommer med alle dine innvendinger. Hva er det du har opplevd som gjør deg så til de grader sikker på at du har rett og at alle religiøse mennesker er uvitene?

Mvh Travor


Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #342 : 13. august 2006, 14:06 »
Hva vil du frem til her? Du mener å antyde at siden noe av innholdet i NT er sant, må alt innholdet være det?

Nei, men at det er meget sansynlig at mye av det overnaturlige som er skrevet om der faktisk har funnet sted, som fks. oppstandelsen. Det finnes ingen som helst grunn til at vi ikke skal kunne tro på det hvis vi kan godta at mirakler ikke er en umulighet.

mvh Travor

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #343 : 13. august 2006, 14:33 »
Spørsmålet jeg stiller da, lyder som følger: Hvorfor skal vi godta at mirakler ikke er en umulighet? Om du her mener å ha beviser (dokumenterte sådan), må du gjerne legge dem frem.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #344 : 13. august 2006, 14:54 »
Så 1/3 av verdens befolkning (eller mest sannsynlig mer) vet ikke bedre. Grunnen til at de fleste religiøse menneskene bor i den tredje verden er fordi 90% av verdens befolkning faktisk bor der, ikke pga. at de ikke er opplyste. Hva med vel utdannede kristne, muslimer, jøder, hinduister og buddhister i den vestlige verden da? Er de også dumme? Hvem tror du egentlig at du er?
[Jeg er grungern jeg! De andre mener jeg tror på det også fordi de på en måte ikke er nok opplyste. Jeg skjønner bedre at en norsklærer tror enn at en fysiker eller kjemiker tror. Dette har med hva de lærer å gjøre. Min Mor er godt utdannet med god jobb, tjener vel en 700000+ i året, men likvel er hun kristen. Dette er fremdeles fordi hun ikke er nok opplyst om vitenskap mener jeg, samtidig som det har blitt presset på henne fra hun var liten, i hjemmet.

Da er vi tilbake til at de aller fleste religiøse mennesker er løgnere igjen. Nå har det seg slik at de aller fleste religiøse mennesker er troende pga. opplevelser de har hatt, og som de selv kaller for mirakler. Det burde da være en selvfølge at ett menneske som har opplevd ett mirakel personlig, ville ha mye lettere for å tro på andre som har opplevd mirakler, enn slike som deg, som enda ikke har fått den æren. Dette gjelder uansett om det er snakk om helbredelser eller snakkende limtuber.
Du tvilerholder på det med løgn. Men jeg mener det er en forskjell når du faktisk virkelig tror på det selv, jeg kaller deg ikke en løgner da! - da mener jeg bare at du ikke vet bedre eller at det har skjedd noe du føler du ikke kan forklare med andre midler enn religon.

Først og fremst bygger jeg min tro på mitt personlige forhold til den levende Gud. Når jeg ber er det sjelden enveis kommunikasjon for å si det sånn. Jeg har tidligere opplevd at folk fra talerstolen helt konkret har lest tankene mine, jeg har blitt helbredet i beinet, og også sett flere helbredelser finne sted. Pappa ble også helbredet fra tannverk en gang jeg ba for ham. Jeg har også opplevd DHÅ manifestere seg hos meg flere ganger (en følese jeg ikke helt kan forklare) og ikke bare i store forsamlinger. En gang på en hytte langt oppi fjellet. I tilegg til dette har en god venn av blant annet vært med på å vekke ett menneske opp fra det døde, en klassekamerat av min far fikk plutselig to gulltenner på ett bønnemøte de begge var på. En gang jeg var i Latvia opplevde jeg at 70 personer fra 8 til 80 år ville bli kristne etter en møtekampanje vi hadde. Dette var 10% av befolkningen i landsbyen og alle som var på møte, og da spør jeg meg selv, hva skaper en slik hunger? Uvitenhet? Nei, du får tro hva du vil, men jeg har nå opplevd mer i mitt kristenliv enn at jeg noen gang kommer til å tvile. Ikke meningen å presse troa mi på noen, så vi trenger selvsagt ikke å diskutere noe som helst.
Alt det du sier der virker på meg som svada. Kanskje jeg virkelig litt skarp nå, men jeg mener det er vås. Helbredet fra tannverk? Det er tilfeldig, - bare fordi smerten ga seg samtidig som du håpet på det betyr ikke at det er noe som helst sammenheng. Det samme gjelder beinet. Kan du gi meg navnet på personen dere vekket fra de døde? Gulltenne hadde fyren fra før av.. eller så var det et triks for å prøve å få dere til å tro. I Latvia , hva skaper hungeren? Den forferdelige tilværelsen og håpet og lengselen etter noe bedre- nettopp hva kristendommen kan tilby.

Nå, før du kommer med alle dine innvendinger. Hva er det du har opplevd som gjør deg så til de grader sikker på at du har rett og at alle religiøse mennesker er uvitene?
Det bunner i hovedsak i fysikk og kjemi. Læren om hvordan ting fungerer og henger sammen, og det som er fint med det er at mye av det kan du teste ut og se at det stemmer i virkeligheten. De rare tallene, lange likningene , de gir mening. Jeg har også alltid latt meg fasinere av verdensrommet og månelandinger og alt sånn. Samme med dinosaurer- . jeg har et behov for å forstå, og helst få det bevist!
Kan du og kristendommen forklare meg dinosaurer, månelandingen, solvinder som skaper strømbrudd her på jorden, metrologene som kan "spå" været, satelittbilder fra andre galakser, supernovaer, planeter. Jeg skjønner ikke hvordan kristne kan fylle bensin uten å ta seg selv i at det faktum at bensin finnes er direkte motstridene mot deres tro. Menneske kom først. Vel, det gjorde de ikke....
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!