Skrevet av Emne: Var på kickboxingtrening...  (Lest 9130 ganger)

Utlogget PRIMAL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #15 : 09. januar 2007, 14:01 »
Vil også anbefale deg og ta kontakt med Nidaros Karateklubb (kyokushinkai) før du bestemmer deg... Det er en innmari bra klubb, har selv flere kompiser der, men jeg trener i kristiansund da. Miljøet er top, og meget høyt nivå på treningene .

Utlogget kokken_87

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 65

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #16 : 09. januar 2007, 14:04 »
jeg har lenge vurdert å melde meg inn i trondheim kickboxingklub, noe som vet hvordan miljøet er der?

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #17 : 09. januar 2007, 21:15 »
Vil også anbefale deg og ta kontakt med Nidaros Karateklubb (kyokushinkai) før du bestemmer deg... Det er en innmari bra klubb, har selv flere kompiser der, men jeg trener i kristiansund da. Miljøet er top, og meget høyt nivå på treningene .

Hvordan er karate da? Er det likt kickboxing? Er det mye mønster å lære seg? Og sparrer de mye?

PS: Og Cerebrum, er Kolstad jeg går på ja:P

Utlogget PRIMAL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #18 : 10. januar 2007, 00:06 »
Karate er sånn ca 50/50 spark og slag. Er endel mønster/kataer og ja. Kyokushin er jo den "hardeste" stilarten innen karate, og passer for alle. Du trener jo deg selv, så det er du som bestemmer hvor masse du vil legge ned i karaten.
Er div turneringer som blir arrangert hvert år og, med fullkontakt-semikontakt og kata... Så dette passer for alle Wink

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #19 : 10. januar 2007, 00:37 »
Tror jeg skal ta meg en tur til nidaros karateklubb. Ser de har treninger på mandager og torsdager (ifølge nettsidene). Ringer de en av de nærmeste dagene for å se når de har nybegynnerkurs.

Utlogget PRIMAL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #20 : 10. januar 2007, 00:54 »
Er ikke en så dum ide nei Smiley  Tror de nettopp har begynt med nybegynner kurs, er 2 graderinger i året, sommer og jul... Seriøs og meget bra trening .

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #21 : 10. januar 2007, 04:31 »
Otacon: Hold deg unna karate - det er veldig ulikt kickboksing og (sujektivt sett)mye kjedeligere da størstedelen av tiden går med til mønster og kata. Dessuten tar det lang tid før du får begynne med kumite. De fleste karateklubber er dessverre alt for rigide og kjedelige til å holde på andre enn spesielt interesserte. Kickboksing er mye mer action, pes og morro! Dessuten lærer man slag og spark som faktisk funker, samt at man øver de inn og bruker metodikk som er en god del mer effektivt enn det en bruker i karate.

Jeg har selv 2kyu i Kyokushinkai karate, så jeg vet hva jeg prater om. Kyokushin er riktignok den tøffeste og hardeste karatevarianten, men fortsatt en kjedelig tma sammenlignet med kickboksing! (Min mening!)

Men jeg anbefaler deg til å prøve begge om du tviler, så finner du fort ut om mitt syn passer deg eller ikke Wink

Kjenner forresten til både Farad og klubben på flatåsen. Ville kanskje heller sjekket ut kampsportakademiet der du også kan trene bjj og krav maga i tillegg til KB Smiley Om du virkelig vil gå rett i gryta, så sjekk ut Trondheim Fight Gym - en av de beste MMA klubbene i Norge med et kjempehyggelig og seriøst miljø bestående av studenter, advokater, psykologer, dataingenører, fiskere, snekkere osv. Med andre ord et bredt spekter av hyggelige mennesker og ingen flere pøbler enn en gjennomsnittelig fotballklubb eller det generelle gjennomsnittet man møter i den virkelige verden Smiley ! Det er nybegynner opptak nå i januar, du er velkommen til å ta ei prøveuke Smiley

Utlogget Perfect.Element

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 635

  • aka. Shred.It
Sv: Var på kickboxingtrening...
« #22 : 10. januar 2007, 12:28 »
+1 på Trondheim Fightgym.

Tidvis noe av det hardeste jeg har vært med på, men en veldig positiv og motiverende gjeng. Særs lite markeringsbehov og mindreverdighetskomplekser blant "storkara", og det er jo veldig befriende for n00bs som meg.  Smiley
I set myself on fire
to breed the perfect element

180 (knebind) - 135 (raw) - 205 (raw) @ 99kg

pensjonert som kvasi-styrkeløfter, nå kvasi-freefighter Smiley

Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=12061.0

Utlogget PRIMAL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #23 : 10. januar 2007, 13:24 »
Otacon: Hold deg unna karate - det er veldig ulikt kickboksing og (sujektivt sett)mye kjedeligere da størstedelen av tiden går med til mønster og kata. Dessuten tar det lang tid før du får begynne med kumite. De fleste karateklubber er dessverre alt for rigide og kjedelige til å holde på andre enn spesielt interesserte. Kickboksing er mye mer action, pes og morro! Dessuten lærer man slag og spark som faktisk funker, samt at man øver de inn og bruker metodikk som er en god del mer effektivt enn det en bruker i karate.

Jeg har selv 2kyu i Kyokushinkai karate, så jeg vet hva jeg prater om. Kyokushin er riktignok den tøffeste og hardeste karatevarianten, men fortsatt en kjedelig tma sammenlignet med kickboksing! (Min mening!)

Men jeg anbefaler deg til å prøve begge om du tviler, så finner du fort ut om mitt syn passer deg eller ikke Wink

Kjenner forresten til både Farad og klubben på flatåsen. Ville kanskje heller sjekket ut kampsportakademiet der du også kan trene bjj og krav maga i tillegg til KB Smiley Om du virkelig vil gå rett i gryta, så sjekk ut Trondheim Fight Gym - en av de beste MMA klubbene i Norge med et kjempehyggelig og seriøst miljø bestående av studenter, advokater, psykologer, dataingenører, fiskere, snekkere osv. Med andre ord et bredt spekter av hyggelige mennesker og ingen flere pøbler enn en gjennomsnittelig fotballklubb eller det generelle gjennomsnittet man møter i den virkelige verden Smiley ! Det er nybegynner opptak nå i januar, du er velkommen til å ta ei prøveuke Smiley
Alle Karate klubber er ikke like der... Er medlem i Kristiansund Karateklubb Kyokushinkai. Her har vi på programmet 20 min med Kamper på Tirsdag og torsdag, og ei egen Kamptrening på Fredag.Er ikke alltid vi får tid til kamp på Tirsdag/Torsdag, men da møtes vi heller en dag i helgen og går kamper, eller trener på sekk.
Og man må jo lære Basic før man setter igang med kamp. En vei på 1000 mil, må jo starte med ett skritt Wink
Og når det jelder Kata, så er jo det ett tenkt mønster man går, der man skal se for seg en motstander foran seg for hver teknikk man leverer...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Var på kickboxingtrening...
« #24 : 10. januar 2007, 14:00 »
Kata er ikke brukandes som sparringstrening, det har vi diskutert før, bare glem det, enkelt og greit. Kata er rigid, statisk og har liten overføringsverdi til annet enn... kata.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #25 : 10. januar 2007, 14:41 »
Alle Karate klubber er ikke like der... Er medlem i Kristiansund Karateklubb Kyokushinkai. Her har vi på programmet 20 min med Kamper på Tirsdag og torsdag, og ei egen Kamptrening på Fredag.Er ikke alltid vi får tid til kamp på Tirsdag/Torsdag, men da møtes vi heller en dag i helgen og går kamper, eller trener på sekk.
Og man må jo lære Basic før man setter igang med kamp. En vei på 1000 mil, må jo starte med ett skritt Wink
Og når det jelder Kata, så er jo det ett tenkt mønster man går, der man skal se for seg en motstander foran seg for hver teknikk man leverer...

Ikke overraskende argumenter fra en karateka - tør jeg spørre - har du trent lenge?

Kihon (basic) trening slik den utføres i karate, har ingenting med overføring av basic teknikker til kamp. Skal man trene på å utføre en "jab", så må man jabbe på samme måte som man skal gjøre i kamp - på puter, mot motstander og i sparring/driller. Skyggeboksing er ment som en metode for å perfeksjonere teknikk og som et supplement til å øve på kombinasjoner på sekk eller pads.
Skyggeboksing og Kihon trening er IKKE det samme. For det første så kan du kaste alle stillingene brukt i Kihon trening ut av vinduet. Det er totalt meningsløst å øve på eller bruke de.
 
For det andre så er prinsippet om å ha en basic versjon og en "reell" versjon av en teknikk bare tullball. Det finnes kun en versjon av en teknikk og det er den man etterstreber etter å bruke i kamp. Slik har boksere, kickboksere, thaiboksere, brytere, bjjere osv trent i alle, alle år og med stort resultat. Slik har ikke TMAere trent i alle år - og dermed har de også hatt manglende resultat i realistisk selvforsvar, sparring eller kamp.

Dessuten: Hva er vitsen med å bruke størsteparten av tiden på svada for så å belønnes med kamptrening på en fredag eller tyve minutter på en torsdag? Det var slik der jeg trente også, vi hadde egne kampdager og vi hadde endel kamp på timeplanen, men det var fortsatt lagt like stor vekt på både kihon og kata trening. Og utenom det gikk det jo bort evigheter til terping av gloser, indre lære, bukking og "meditasjon", teori osv osv - ting som jeg OVERHODET ikke var interessert i å bruke treningstiden min på da det for det første ikke hadde noen mening og for det andre var veldig kjedelig.

Og ikke nok med det, man måtte ha gradert seg endel ganger FØR man i det hele tatt fikk begynne med Kumite(kamp) trening. Stakkars nybegynnere som gikk opp og ned på rekker i flere år før de endelig fikk prøve å sparre litt og da med UTEN slag til hodet. (Jeg ser at endel klubber har skjerpet seg og kjøpt inn boksehansker - men uten noen kompetent boksetrener så er det jo begrenset hva man lærer)

Og Kata? Se for seg en motstander? Hallo...her tror jeg du er nødt til å våkne opp...kata er et MØNSTER, det har ingen praktisk betydning for noe som helst annet enn at du blir flink til å gå i mønster! Om du tror Kata gjør deg til en bedre kumite utøver så lever du i en illusjon. Kata er og forblir et mønster og hvis man i det hele tatt bruker logisk tankegang så er det umulig å forstå det på annen måte. Jeg har gått uendelig mange kataer og til og med konkurrert, men det gjorde meg ALDRI bedre i kumite av den grunn. Det var heller sånn at de som konkurrerte og var gode i kata IKKE var gode i kumite (stereotypisk sett drev "tøffingene" med fullkontaktskumite og "pinglene" med kata og lettkontakt).

Jeg fikk mer igjen med ett halv år med mma enn det jeg hadde i seks år med karate. Eneste jeg har hatt bruk for i ettertid er det at jeg har blitt ganske god til å sparke da kyokushinkai er den eneste karatestilarten som faktisk bruker effektive thaispark. 

Hvis man vil begynne på karate og er "spesielt interessert", så er det veldig bra! Karate er en kampkunst slik jeg ser det, men hvis man vil lære seg noe effektivt - så er karate en tung, kjedelig og urealistisk vei å gå.

Utlogget PRIMAL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #26 : 10. januar 2007, 16:01 »
Er 29 år, og trent karate mere eller mindre siden jeg var 9. Med noen pauser innemellom.
Men trenger ikke være pyse fordi man heller vil bli flink i kata, 
Bare for og påpeke det, så trener jeg mest Kumite, men for og bli flink til en ting, så må man trene og trene den tingen. Om det er Kata eller Kamp.
Og Kihon trening er endel av basicen i kyokushin, og den er nytig om du vil det eller ei... Det er jo en form for basic, for og perfeksjonere slaget/sparket/blokkeringen. Man blir ikke dyktig til og sparke Mawhasigeri uten og ha gjort det 10000 ganger, og hatt hodet på rett sted når man trener, og da er kihon trening en fin ting.
Karate er en kampkunst som du sier, og det tar masser av år for og mestre den.
Det er ikke gjort over natten, Skal man trene for og bli god på ei uke , så man kan gå ut på byen i helgene for og praktisere det man har lært på de få dagene, så er ikke karate tingen. Men tenker man lengere fram i tid, og har god tolmodighet, og er konsentrert om treningen når man er der, og ikke tenker, hvorfor i h.... står vi her og slår hull i luften. Så har man også muligheter for og bli god, både i kata og kamp Wink

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #27 : 10. januar 2007, 20:20 »
Er 29 år, og trent karate mere eller mindre siden jeg var 9. Med noen pauser innemellom.
Men trenger ikke være pyse fordi man heller vil bli flink i kata, 
Bare for og påpeke det, så trener jeg mest Kumite, men for og bli flink til en ting, så må man trene og trene den tingen. Om det er Kata eller Kamp.
Og Kihon trening er endel av basicen i kyokushin, og den er nytig om du vil det eller ei... Det er jo en form for basic, for og perfeksjonere slaget/sparket/blokkeringen. Man blir ikke dyktig til og sparke Mawhasigeri uten og ha gjort det 10000 ganger, og hatt hodet på rett sted når man trener, og da er kihon trening en fin ting.
Karate er en kampkunst som du sier, og det tar masser av år for og mestre den.
Det er ikke gjort over natten, Skal man trene for og bli god på ei uke , så man kan gå ut på byen i helgene for og praktisere det man har lært på de få dagene, så er ikke karate tingen. Men tenker man lengere fram i tid, og har god tolmodighet, og er konsentrert om treningen når man er der, og ikke tenker, hvorfor i h.... står vi her og slår hull i luften. Så har man også muligheter for og bli god, både i kata og kamp Wink


Ja, det kan ikke sies noe på at du er en erfaren karate-utøver iallefall Smiley
Hvilken grad har du?

Helt enig i at man ikke trenger å være pyse for å drive med eller like kata, men grovt inndelt, så valgte gjerne "tøffingene" kumite fremfor kata når de konkurrerte. Noen bedrev jo begge selvsagt, men jeg er sikker på at du til en viss grad er enig i utsagnet Smiley

Uansett: jeg er uenig i at Kihon trening er vesentlig for å bli god i kumite, rett og slett fordi Kihon trening ikke er relevant til kumite. Det er ingen boksere som har en "basic" versjon av sine slag. Man trener basicen ved å øve slaget slik det burde se perfekt ut i kamp - og da vil man feks ikke ha hånden i armhulen etc. Samtidig er det stort fokus på pads, heavybag osv som alt er med på å øke teknikk og slagkraft - samt sparring, som er den mest vesentlige delen for å integrere teknikkene.

Angående det at man må trene lenge for å mestre, så er jeg ganske uenig i det resonnementet. Læringskurven sier mye om effektiviteten spør du meg - de man lærer raskt vil også være effektivt. Det er ikke noe enklere å mestre mma, men det er en realistisk læringskurve - dvs man lærer mye i begynnelsen og så tar det lang tid å perfeksjonere (alt er selvfølgelig individuelt). Der mener jeg "tma", inkludert karate lever i en stor boble da man lever i troen på at man er "ingenting" frem til man plutselig blir god etter ti år. Problemet er at de såkalte "mestrene" ikke er noe bedre - da det man "perfeksjonerer" ikke er realistisk eller holdbart i utgangspunktet.

Man ser det samme igjen i alle andre idretter. Noen blir knallgode etter to-tre år - det finnes ingen "perfeksjonering" på toppen av læringskurven der man plutselig "forstår" eller blir god. De beste er ofte unge og uerfarne - om det så er fotball eller mma - og de som er gode i sine eldre år er ofte gode pga erfaringen som gjør at de kan holde "tritt" med de yngre.

Mitt forslag til deg er: Finn en mma klubb og prøv et par treninger! Du har jo nesten trent karate hele livet og litt forandring skader ingen Smiley Prøv ut denne form for trening og se hvordan du utvikler deg som utøver - samtlige jeg kjenner som har prøvd mma og kommer fra en tma bakgrunn har fått samme aha-opplevelse, inkludert meg selv. Man utvikler seg kjappere, rett og slett fordi det man trener på GIR resultater og utvikling - og man forstår også at det ikke er en "grunnere" kampsport enn feks karate, snarere tvert imot. Og så forstår man også hvorfor kata og kihon trening ikke gir uttelling i kumite - det er en logikk som noen på smake på før de forstår Smiley

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #28 : 10. januar 2007, 22:43 »
Men Toxic, hvor var det du anbefalte meg å begynne på kb da? Kampsportakademiet? Hvor ligger det?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Var på kickboxingtrening...
« #29 : 10. januar 2007, 22:59 »
Jeg kjenner ikke forskjellen i kvalitet på klubben til Farad eller den på kampsportakademiet, men jeg vet at den på kampsportakademiet har et veldig godt miljø. Det ligger forøvrig på Dora - du får prøve ut begge og gjøre deg opp en mening selv, men for Guds skyld velg kickboksing fremfor karate Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!