Skrevet av Emne: trene hver dag  (Lest 65147 ganger)

Utlogget TFrodo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • hver dag litt sterkere
SV: trene hver dag
« #60 : 06. mars 2005, 22:27 »


JAAAAAA det er helt KONGEBEST!!!!!!!!!
holder med dere på den ja
litt mer vekt for hver dag som går!

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #61 : 07. mars 2005, 18:35 »
"Jeg har ikke noe i mot HST, men jeg har tilfeldigvis litt greie på hvor lett/banalt det kan være å snekre sammen et opplegg ved hjelp av mer eller mindre relevante vitenskaplige artikler som beskriver mer eller mindre relvante funn i den gitte kontekst, så forstå min skepsis rett....... it is not allways as obvious as i seems....... liksom......"

Siden det er så "lett/banalt", kan du jo demonstrere dette ved å "snekre sammen" et opplegg og legge det ut med referanser på HST-forumet. Slikt blir møtt med stor glede! Kan ikke vente!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #62 : 07. mars 2005, 18:39 »
Syntes du skal ta utfordringen jeg Tric. Og gjerne med noen bilder av deg selv også. Så viser du ganske greit at det er mange veier til Rom. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #63 : 07. mars 2005, 19:43 »
Syntes du skal ta utfordringen jeg Tric. Og gjerne med noen bilder av deg selv også. Så viser du ganske greit at det er mange veier til Rom. Smiley

Ingen har så vidt jeg har fått med meg påstått at det kun er vei til Rom i denne posten. Å trekke fram enkelteksempler blir synes jeg blir usaklig i en slik diskusjon.

Hvordan en muskel vokser er godt kartlagt nå, ingen tvil om det. Det jeg er interessert i å høre er akkurat på hvilke punkter folk er uenig med når det gjelder HST.

Når man mekanisk overbelaster en muskel vil man oppnå mikrotrauma, det er alle enige i så vidt jeg vet. Når man har oppnådd mikrotrauma vil det lekke ut ymse anabole saker og ting som kan resulterer i hypertrofi - disse høye verdiene varer kun i omtrent 36 timer - dette er også godt kartlagt.

Progresjon er vel ikke noe spørsmål.

Nedtrening er vel heller ikke det som er mest kritisert.

Altså, hvorfor skal vi trene muskelen i bare en eller to dager i uken når vi ikke har disse høye vekstfaktorverdiene i mer enn 36 timer etter en økt, uansett hvor mange sett vi har tatt? Det er vel her diskusjonen egentlig ligger, eller?

Failurespørsmålet er kanskje også en diskusjon. Muskelen vil ikke merke forskjell på failure eller ikke, det er det nervesystemet som vil. Vi kan nok hente litt styrke ved å presse nervesystemet, men nå diskuterer vi hypertrofi. Så ved å trene ved failure vil vi belaste nervesystemet unødvendig mye mtp hypertrofi, og det vil hindre oss i å kunne trene høyfrekvent.

Det hadde vært morsomt med en presis og saklig diskusjon.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #64 : 07. mars 2005, 19:48 »
Jo da, egentlig er vi enige her Baahh. Og det er jo bare å se hvordan Tric beskriver hvordan han trener. Og denne ene veien frem, progresjon, er jo også noe han fokuserer på slik jeg har skjønt det. Hyppigheten derimot er noe annet, volumet også  - i hvert fall når vi snakker om volum hver trening.

Men, når det gjelder nedtrening skulle det vært veldig artig å se om det å trene lett en periode er fordelaktig i forhold til SN eller ikke.

Når det gjelder failure, så blir vel det egentlig et spørsmål om lengden på hver syklus ? Det tar jo som kjent noe tid før nervesystemet er helt nedkjørt, og når man stresser nervesystemet kommer styrken noe bedre og følgelig kan progresjonen også være noe større. Slik jeg ser det er egentlig failure et tveegget sverd og på ingen måte noe rett frem tema.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: trene hver dag
« #65 : 07. mars 2005, 20:09 »


Nedtrening er vel heller ikke det som er mest kritisert.
Jo. Å ta så lang nedtrening så ofte som det blir gjort i HST, er veldig diskutert. Man nullstiller kroppen og alt ser bra ut på papiret, men styrken faller jo betraktelig. Og man må dermed bruke mye tid på å bygge opp den styrken igjen på den nye runden.

Sitat

Altså, hvorfor skal vi trene muskelen i bare en eller to dager i uken når vi ikke har disse høye vekstfaktorverdiene i mer enn 36 timer etter en økt, uansett hvor mange sett vi har tatt? Det er vel her diskusjonen egentlig ligger, eller?

Fordi man får ikke høyt nok volum, med høy nok intensitet på alle øvelsene og settene i et fullkroppsprogram. Det som kommer til sist, blir nedprioritert.

Sitat

Failurespørsmålet er kanskje også en diskusjon. Muskelen vil ikke merke forskjell på failure eller ikke, det er det nervesystemet som vil. Vi kan nok hente litt styrke ved å presse nervesystemet, men nå diskuterer vi hypertrofi. Så ved å trene ved failure vil vi belaste nervesystemet unødvendig mye mtp hypertrofi, og det vil hindre oss i å kunne trene høyfrekvent.

Med failure trening vil styrken øke, og økt styrke gir økt vektbelastning, som igjen kan føre til enda mer muskelvekst. Jeg siterer deg:
Når man mekanisk overbelaster en muskel vil man oppnå mikrotrauma, det er alle enige i så vidt jeg vet.

Så hva er best? Hva gir mest muskelvekst av å trene HST, kontra et program som gir mye bedre styrkeøkninger?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #66 : 07. mars 2005, 20:10 »

Så hva er best? Hva gir mest muskelvekst av å trene HST, kontra et program som gir mye bedre styrkeøkninger?


Løsningen er enkel den. DC !!! buttrock
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #67 : 07. mars 2005, 20:12 »
Men, når det gjelder nedtrening skulle det vært veldig artig å se om det å trene lett en periode er fordelaktig i forhold til SN eller ikke.

Det er gjort studier som viser at det tar omtrent tre uker uten trening før man mister nevneverdig med muskler. Det er også gjort studier som viser at bindevevsdannelsene vil reverseres best ved null trening. Så jeg vil tro helt treningsfri er det beste.

Når det gjelder failure, så blir vel det egentlig et spørsmål om lengden på hver syklus ? Det tar jo som kjent noe tid før nervesystemet er helt nedkjørt, og når man stresser nervesystemet kommer styrken noe bedre og følgelig kan progresjonen også være noe større. Slik jeg ser det er egentlig failure et tveegget sverd og på ingen måte noe rett frem tema.

Smiley

Jeg skjønner tenkemåten din, men det har faktisk vist seg at for mye mikrotrauma kan være uheldig. Det kan føre til for mye proteinnedbryting og ødelegge celler. Men jeg er enig i at det kan være smart å kjøre egene sykluser med rene styrketreningsprogrammer, for styrken blir ikke den beste med HST. Før jeg blir arrestert, husk at vi har en hypertrofi-spesifik diskusjon.

Når det gjelder de forrige innleggene som mistenker Bryan Haycock for å drive scam, at det er en religion, og at forskningen HST støtter seg på er mindre relevant, så velger jeg å ikke kommentere det, for å holde diskusjonen på et høyt nivå.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: trene hver dag
« #68 : 07. mars 2005, 20:14 »



Løsningen er enkel den. DC !!! buttrock
hehe...

Spørs om ikke det meste er like bra egentlig. Men jeg lurer på hva HST kan gi i det lange løp, med de små styrkeøkningene man opplever der fra runde til runde.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: trene hver dag
« #69 : 07. mars 2005, 20:19 »

Siden det er så "lett/banalt", kan du jo demonstrere dette ved å "snekre sammen" et opplegg og legge det ut med referanser på HST-forumet. Slikt blir møtt med stor glede! Kan ikke vente!

Ehemm - dersom du leser hva jeg skrev så var det en mer generell betraktning. Selv er jeg biolog, og vi bruker som andre, andres vitenskaplige arbeider for å underbygge våre egne teorier. Dersom du har lest litt vitenskaplig litteratur, finner du fort ut at en stor del av det er laget mer for publikasjonens skyld enn for å publisere noe som er av virkelig relevans. Dersom man dykker litt inn i referanseliteraturen som oppgis kan det svært gjerne være at de kanskje har trukket ut fragmenter av en støre helhet og benyttet det for å fremme sine egne antagelser/teorier/hypoteser. Har en tillegg benyttet dårlige vitenskaplige arbeider i sine referanser ja da........

For å snekkre sammen noe på treningssiden fordres det seff at en først pløyer gjennom mengder med "trenings/fysiologisk" relatert litteratur for å finne de bruddstykkene som med tiden kan være med på å danne et tilstrekkelig troverdig inntrykk.
Er man riktig dyktig, og har trukket de rette konklusjonene, og har troverdige og kvalitativt gode og repeterbare undersøkelser å bygge på, så kan det godt være at det en publiserer er bra. I motsatt fall ser det kanskje bra ut, men i realiteten er det ikke mer enn dyktig utført tullball........ det en uansett ikke kan bruke den type literatur til er å fremme sannheter - en kan i beste fall øke sansynligheten for at en ting er noe mer riktig enn noe annet...

Jeg er som sagt biolog, så jeg kunne nok laget noen spenstige sansyneliggjøringer av biologisk/økologisk tullball, men jeg sier ikke at det er kostnadsløst mht å sette seg ned og faktisk pløye gjennom all den litteraturen som kanskje må undersøkes for å finne de rette støtte-artiklene til "hypotesen" min.... Treningsrelatert litteratur har jeg hverken lyst eller tid til å sette meg ned å fordype meg i for å si det litt mildt.... Den tiden bruker jeg heller på å trene.....

Vil du se noen slike "konstruerte sannheter" så er det fro øvrig bare å sette seg ned å lese gjennom et par titalls hovedfagsoppgaver på universitetsnivå, så garanterer jeg at en god prosent av dem er artig , om enn tilsynelatende troverdig, lesning.....

Har lest mye av det HST-guttene har fremmet, og mye av det virker om ikke annet svært overbevisende - ikke minst fordi mye av det er momenter vi har praktisert i lange tider allerede.....
Det samme synes jeg faktisk om HIT en gang også - men det blir jo griseslaktet om dagen så da....... Time will show.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #70 : 07. mars 2005, 20:20 »
Jeg skjønner tenkemåten din, men det har faktisk vist seg at for mye mikrotrauma kan være uheldig. Det kan føre til for mye proteinnedbryting og ødelegge celler.

Da faller jeg litt av her egentlig, for snakker du her om hypertrofi pr. trening eller total hypertrofi over et gitt tidsrom ? I så tilfelle faller jo hele poenget med å trene hver dag vekk mener jeg ?

Den må du forklare nærmere. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #71 : 07. mars 2005, 20:24 »
Jo. Å ta så lang nedtrening så ofte som det blir gjort i HST, er veldig diskutert. Man nullstiller kroppen og alt ser bra ut på papiret, men styrken faller jo betraktelig. Og man må dermed bruke mye tid på å bygge opp den styrken igjen på den nye runden.

Det har du rett i, men hva er valget vårt? Om vi kutter SN kan vi ikke begynne på de lave vektene, for de vil ikke føre til mikrotrauma, og vi klarer jo ikke øke vektene mer.

Fordi man får ikke høyt nok volum, med høy nok intensitet på alle øvelsene og settene i et fullkroppsprogram. Det som kommer til sist, blir nedprioritert.

Hmm, nå er jeg ikke helt med. Hvorfor vil vi ha høyt volum når det hindrer oss i å trene høyfrekvent? Intensiteten, eller prosentandelen av 1RM, har vi jo planlagt nøye. Hva mener du med høy nok intensitet?

Med failure trening vil styrken øke, og økt styrke gir økt vektbelastning, som igjen kan føre til enda mer muskelvekst. Jeg siterer deg:


Så hva er best? Hva gir mest muskelvekst av å trene HST, kontra et program som gir mye bedre styrkeøkninger?

Jepp, dette kommenterte jeg litt i stad. Det er ikke så mye mikrotrauma som skal til for at vi skal vokse. For mye har vist seg å være dårlig. Så med en litt mindre, men hyppigre mikrotrauma vil vi vokse best. Men jeg er som sagt enig i at styrken ikke øker best med HST, men hypertrofi-spesifik...

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #72 : 07. mars 2005, 20:30 »
Da faller jeg litt av her egentlig, for snakker du her om hypertrofi pr. trening eller total hypertrofi over et gitt tidsrom ? I så tilfelle faller jo hele poenget med å trene hver dag vekk mener jeg ?

Den må du forklare nærmere. Smiley

Det er for mye mikrotrauma per trening. Eksempelvis er det ikke smart å øke vekten fra tjue kilo til førti kilo per trening. Av den grunnen jeg nevnte nå, og av den grunn at vi ikke vil kunne øke vekten jevnt over en lengre periode.

Hvis jeg er nødt så kan jeg vel kanskje få tak i studiet/studiene, men jeg kan i hvert fall i først omgang sitere HSTs FAQ (håper ikke det gjør meg useriøs):

Sitat
Studies have shown too much microtrauma is a bad thing. The rapid infiltration of immune factors (the primary cause of DOMS) actually causes significant breakdown of muscle proteins and the death of some cells.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #73 : 07. mars 2005, 20:31 »
Men dette må jo være veldig individuelt da ?? Hva er FOR MYE på en måte ?? Jeg føler dette blir en litt difus ting. Tviler ikke på at det er slik, men hvordan skal man kunne vite at man er "trygg" ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #74 : 07. mars 2005, 20:34 »
Men dette må jo være veldig individuelt da ?? Hva er FOR MYE på en måte ?? Jeg føler dette blir en litt difus ting. Tviler ikke på at det er slik, men hvordan skal man kunne vite at man er "trygg" ?

Altfor mye DOMS er en av indikatorene. Det er nok ganske induviduelt, ja.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!