Skrevet av Emne: trene hver dag  (Lest 65147 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: trene hver dag
« #105 : 08. mars 2005, 13:08 »
Har veldig dårlig tid nå, men kom over et studie som sammenlignet det å trene tre sett i uken på to måter. Den ene metoden var å ta alle tre settene på en dag, den andre metoden var å fordele settene over tre dager/treninger. Gruppen som trente tre dager i uken, med samme volum som den andre gruppen altså, vokste best. I tillegg økte styrken i gjennomsnitt 40% mer! Dette innlegget er vel mest ment til de som mener at det å trene hver muskel èn gang i uken er best, uansett om muskler eller styrke er målet.



Comparison of 1 Day and 3 Days Per Week of Equal-Volume Resistance Training in Experienced Subjects

JOHN R. MCLESTER, JR.,a P. BISHOP,a and M.E. GUILLIAMSb

aThe University of Alabama, Department of Human Performance Studies, PO Box 870312, Tuscaloosa, Alabama 35487

bKRUG Life Sciences, Inc., Houston, Texas.

ABSTRACT

There is not a strong research basis for current views of the importance of individual training variables in strength training protocol design. This study compared 1 day versus 3 days of resistance training per week in recreational weight trainers with the training volume held constant between the treatments. Subjects were randomly assigned to 1 of 2 groups: 1 day per week of 3 sets to failure (1DAY) or 3 days per week of 1 set to failure (3DAY). Relative intensity (percent of initial 1 repetition maximum [1RM]) was varied throughout the study in both groups by using a periodized repetition range of 3?10. Volume (repetitions × mass) did not differ (p 0.05) between the groups over the 12 weeks. The 1RMs of various upper- and lower-body exercises were assessed at baseline and at weeks 6 and 12. The 1RMs increased (p 0.05) significantly for the combined groups over time. The 1DAY group achieved 62% of the 1RM increases observed in the 3DAY group in both upper-body and lower-body lifts. Larger increases in lean body mass were apparent in the 3DAY group. The findings suggest that a higher frequency of resistance training, even when volume is held constant, produces superior gains in 1RM. However, training only 1 day per week was an effective means of increasing strength, even in experienced recreational weight trainers. From a dose-response perspective, with the total volume of exercise held constant, spreading the training frequency to 3 doses per week produced superior results.



http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=014&issue=03&page=0273

Det studiet der er vel mest egnet til å muligens  vise at HST er bedre en HIT (kjørt en gang i uka), men som 25åt sier så er det kanskje først og fremt en ulikhet i tuning av de motoriske enhetene som vises.....

Jeg kjenner i uansett ingen som kjører kun tre sett pr muskelgruppe en dag pr uke, så treningsmessig blir den litt irrellevant kanskje - ikke dermed sagt at den ikke kan brukes konstruktivt videre. De fleste ville vel uansett valgt å kjører type 5-10 sett pr muskelgruppe fordelt på 3-5 dager gjennom uka. Da vil rimelig nok muskulaturen utsettes for stress mer enn den ene dagen en har hovedfokus på akkurat den muskelgruppen. Beina er vel muligens den delen hvor en lettest kan redusere stresset til en fokusert dag, i allefall dersom en er sofagris............ Men selv der skal du stresse litt for å ikke gi dem litt aktivisering på andre dager enn selve beindagen....

Eksempelvis:

Dag1 – bein forran og bak
Knebøy
Beinpress
Lårstrekk
Lårcurl
Stiff-legged med hantler
Legger

Trener: quadriceps, b.femoris, soleus og gastrocnemius, korsrygg, underarmer, mage ++

Dag 2 – bryst og biceps
Skråbenk
Hantelpress
Cross-over
Stangcurl
Hantelcurl
Mage

Trener: bryst, framside skuldre, triceps, biceps, underarmer

Dag 3 – nedre rygg, traps og skuldre
Markløft
Shrugs
Militærpress
Sidehev
Legger

Trener: rygg, traps, b.femoris, quadriceps, skuldre, legger +++++

Dag 4 – øvre del av rygg, triceps
Chins
Stangroing
Sittende roing
Pushdown
Tric ext med hantel
Dips
Mage

Trener: hele rygg, tric (alle hoder), biceps, bryst, mage +++

Som du ser er det innlysende nok en og annen muskelgruppe som aktiviseres relativt brukbart mer enn en gang pr uke, selv om en på papiret kun trener den en gang liksom...
Dette er et lynkjapt sammenslengt opplegg, som sikkert har sine mangler, men uansett ikke helt ulikt slik hundretusner kjører med fortreffelige resultater.
Det som ofte blir utfordringen for den enkelte er seff å finne et volum som passer for ens egen kropp.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #106 : 08. mars 2005, 13:30 »
Jeg har forklart hvordan muskler vokser og vist til forskning.

Hadde vært veldig interessant å se hva ditt program bygger på tricepsman, så det hadde vært fint om du kan forklare!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: trene hver dag
« #107 : 08. mars 2005, 14:22 »
Jeg har forklart hvordan muskler vokser og vist til forskning.

Hadde vært veldig interessant å se hva ditt program bygger på tricepsman, så det hadde vært fint om du kan forklare!

Himmel.........  Det vil antagelig forundre deg at resultater den samme forskningen høyst sannsynelig kan legges til grunn for dette også......forskjellene er ikke så store serru.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: trene hver dag
« #108 : 08. mars 2005, 14:29 »
 biggrin
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #109 : 08. mars 2005, 14:30 »
En oppgitt Tric... Shocked Shocked Shocked

Har jeg aldri opplevd tidligere.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #110 : 08. mars 2005, 14:30 »
Så vidt jeg kan se viser studien at 1RM øker mest ved mer hyppig trening, noe som også er vist i andre forsøk. Men abstractet sier ikke noe om forskjellene i hypertrofi?

Nei, abstraktet sier ikke noe mer spesifik enn "Larger increases in lean body mass were apparent in the 3DAY group. ". Forskjellene kommer nok godt fram i hele studiet, men jeg har ikke tilgang til det. Studiet blir kommentert her:

Sitat
In a study performed at the University of Alabama4, two groups of subjects performed the same periodized resistance training routine either once per week or three times per week. The results showed that muscle mass increases were greater in the three workout per week group, compared to the one workout per week group. In addition, the strength increases in this group were on average 40% greater! So what does this mean to you? It means the fear of overtraining, which sometimes verges on paranoia, may be preventing you from getting the most gains you can in the gym.

http://www.hypertrophy-specific.com/hst_artcls_trainingfreq.html

I samme artikkel kommenteres også et studie gjort på trente folk:

Sitat
In a study performed at Montclair State University5 researchers investigated the effect of a single set vs. a multiple set routine on increasing upper body strength. They had the subjects perform either one set or three sets of bench press, incline dumbbell press and flat dumbbell flies using ten reps, three times per week for 12 weeks. This kind of study has been done before but this one is particularly valuable because it involved previously "trained" subjects. This is significant because untrained subjects will usually respond positively to virtually any training routine. Just because a training strategy works for beginners doesn't mean it will work for experienced lifters. These researchers found that doing a single set of each exercise was equally effective as doing three sets of the same movements in increasing the subjects one repetition maximum (1RM) on bench press. The take home message is that you needn't do more than a single work set to achieve the same relative gains of doing multiple sets. This makes incorporating a whole body workout into your schedule much more feasible.


Curto MA., Fisher MM. The effect of single vs. Multiple sets of resistance exercise on strength in trained males. Med. Sci. Sports Exrc. 31(5 Supp) pp.S114, 1999


Fin diskusjon dette, dessverre må jeg si meg enig i HITman - vi trenger studier som direkte sammenlikner forskjellige treningssystem for hypertrofi over tid.

Når det gjelder de små forskjellene i serum hormonverdier vi ser ved forskjellige typer treningsøkter er jeg enig med deg i at det er litt usikkert hvor mye det har å si for muskelvekst, men mange av de som publiserer om dette temaet mener altså at det er en sammenheng-det er interessante korrelasjoner mellom hormonresponsen og endringer i musklenes tverrsnitt over tid - dessverre er det gjort for lite forskning på forskjeller mellom ulike program i så måte.

Kanskje er forskjellene heller ikke så store som debattene våre av og til kan gi uttrykk for?

Vil også legge til at HST ble utprøvd på tusenvis av mennesker før det ble offentliggjort. Så selvom jeg ikke har noen studier tilgjengelig, viser erfaring at 36-48 timers-regelen stemmer godt. Jeg har ikke noe konkret å vise til akkurat her.

Det hadde vært morsomt å sett et forsøk hvor man sammelignet treningsprogrammer over tid, ja. Det kunne jo vist effekten av hormonresponsen serum, og forskjellen mellom det og intramuskulært (som et resultat av mikrotrauma). For ved å konsentrere seg om  endokrine responser, så vil man følgelig ikke kunne oppnå samme systematiske, hyppige mikrotraumaer. Jeg skrev vel det også i et annet innlegg, men ved en testosteronpeak, vil testosteronet synke igjen en stund etter, så baseline blir så si lik.

Nei, jeg tror ikke forskjellen akkurat er så ekstrem som det kanskje kan virke som i diskusjonene våre, selvom jeg mener bastant at det er klare fordeler med å trene en muskel oftere enn en gang i uken. Jeg har fått mer og mer sansen for DC i det siste. Jeg kommer helt sikkert til å kjøre det i perioder for å få opp styrken. Det er jo ikke akkurat så veldig ulikt HST, man trener til utmattelse og må dermed ha litt lavere frekvens, men får god styrke av det. Stripie fikk fram et godt poeng i posten sin: Vil en kraftigre mikrotrauma utløse høyere verdier av diverse vekstfaktorer? Vil det være fordel å trene to ganger i uken kontra tre, for å kunne utmatte nervesystemet mer, for å kunne klare en mer aggressiv progresjon? For å finne ut det må vi finne ut forskjellene på nivåene og lengden på de av IGF-1, proteinsyntesen, mRNA etc etc ved forskjellig progresjon. Jeg skal sjekke noen studier framover, men kan neppe komme med noe svar med en gang, om det er noen studier som tar for seg det spørsmålet, da.

Ugh, jeg hater egentlig å lese lange innlegg, så beklager dette - men det har vel sin effekt om man ikke får sove om kvelden.

Utlogget lav å feit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: trene hver dag
« #111 : 08. mars 2005, 14:53 »
  det er sånn i all annen idrett at man starter trening med lavt volum og lav inntesitet .og øker  treningen med høyere volum, for til slutt å senke volumet og øke inntensiteten. periodisering av trening er viktig, man må ha mengde trening for å kunne tåle intesitet over tid. eller er det nervesystemet som gjør at man får betenelser belastings skader etc what eg tror ikke det ,men før hard trening på for dårlig grunlag. er ellers enig med at progresjon og hvile er viktig. har ingen studier å støtte meg til blush poenget mitt er at man trenger flere typer trening selv om målet er muskell vekst. så eg heier litt på volum og inntensitet, hst og dc  Grin
høyde 180

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #112 : 08. mars 2005, 15:51 »


Nei, abstraktet sier ikke noe mer spesifik enn "Larger increases in lean body mass were apparent in the 3DAY group. ". Forskjellene kommer nok godt fram i hele studiet, men jeg har ikke tilgang til det. Studiet blir kommentert her:



http://www.hypertrophy-specific.com/hst_artcls_trainingfreq.html

I samme artikkel kommenteres også et studie gjort på trente folk:






Vil også legge til at HST ble utprøvd på tusenvis av mennesker før det ble offentliggjort. Så selvom jeg ikke har noen studier tilgjengelig, viser erfaring at 36-48 timers-regelen stemmer godt. Jeg har ikke noe konkret å vise til akkurat her.

Det hadde vært morsomt å sett et forsøk hvor man sammelignet treningsprogrammer over tid, ja. Det kunne jo vist effekten av hormonresponsen serum, og forskjellen mellom det og intramuskulært (som et resultat av mikrotrauma). For ved å konsentrere seg om  endokrine responser, så vil man følgelig ikke kunne oppnå samme systematiske, hyppige mikrotraumaer. Jeg skrev vel det også i et annet innlegg, men ved en testosteronpeak, vil testosteronet synke igjen en stund etter, så baseline blir så si lik.

Nei, jeg tror ikke forskjellen akkurat er så ekstrem som det kanskje kan virke som i diskusjonene våre, selvom jeg mener bastant at det er klare fordeler med å trene en muskel oftere enn en gang i uken. Jeg har fått mer og mer sansen for DC i det siste. Jeg kommer helt sikkert til å kjøre det i perioder for å få opp styrken. Det er jo ikke akkurat så veldig ulikt HST, man trener til utmattelse og må dermed ha litt lavere frekvens, men får god styrke av det. Stripie fikk fram et godt poeng i posten sin: Vil en kraftigre mikrotrauma utløse høyere verdier av diverse vekstfaktorer? Vil det være fordel å trene to ganger i uken kontra tre, for å kunne utmatte nervesystemet mer, for å kunne klare en mer aggressiv progresjon? For å finne ut det må vi finne ut forskjellene på nivåene og lengden på de av IGF-1, proteinsyntesen, mRNA etc etc ved forskjellig progresjon. Jeg skal sjekke noen studier framover, men kan neppe komme med noe svar med en gang, om det er noen studier som tar for seg det spørsmålet, da.

Ugh, jeg hater egentlig å lese lange innlegg, så beklager dette - men det har vel sin effekt om man ikke får sove om kvelden.

Du gjør en fin jobb i diskusjonen, Baahh.
Jeg er slett ikke sikker på om (igjen, dette mangler vi data på som du påpeker) det er riktig å styre treninga utelukkende etter endokrine responser jeg heller, bortsett fra at vi ikke må trene oss til kronisk høye verdier av katabole hormon, selvf., men hovedpoenget med disse målingene av testosteron og veksthormon er nok ikke at man skal "manipulere" disse verdiene til et nivå hvor man finner den optimale endokrine responsen med trening for hormonbalansens egen del, men snarere å sammenlikne ulike treningsstimuli (og umiddelbar virkning=hormonrespons) og effekten på hypertrofi-spørsmålet er altså hvordan metabolske biprodukter kan være markere for effektiv trening (huff, det var håpløst forklart-men jeg prøver bare å referere til det som i dag er en ganske sentral debatt mellom "mikrotraume-paradigmet" og "substratakkumulasjons-paradigmet" i forskning på styrketrening). I realiteten tror jeg på en kombinasjon av mikrotraume-teorien og metabolske biprodukt-teorien; de utfyller hverandre (om man hadde studert HST med utgangspunkt i variabler fra begge tror jeg da også at man ville funnet både effektiv mikrotraume (jeg er som sagt litt usikker på mer erfarne utøvere) og en klar sammenheng mellom hormonrespons og hypertrofi).
Jeg tror at uansett hvilken av disse tilnærmingene man tror på, så er det begrensede forskjeller i resultat av flere av de mest populære treningssystemene, bare man passer på restitusjon, ernæring og progresjon. Og personlig heller jeg til den oppfatning at litt variasjon i de sentrale variablene i seg selv kan gi ny framgang.



Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: trene hver dag
« #113 : 08. mars 2005, 16:10 »


 Smile

Jeg tror jeg forsto det. Det akkumulerte bindevevet vil sørge for å begrense mikrotrauma om man har trent en hel syklus med en jevn progresjon. Så ved 5/10% økning vil man nok oppnå en ganske lik mikrotrauma gjennom hele syklusen, vil jeg tro. Men, i starten, ved ekstremt lette vekter, bør man nok øke med litt høyere prosent. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men vil tro bindevevet har lettere for å dannes rett etter en nedtreningsperiode, og ved så lette vekter. Idikatoren kan være DOMS. Er ikke sikker, men håper jeg klarte å svare sånn halvveis på spørsmålet, hehe.

Dette var noe av det jeg sikta til ja. Hva om du går direkte fra strategisk nedtrening og på relativt tunge vekter kontra det å begynne lett. Se for deg at du øker belastingen med nøyaktig samme prosent mellom to treninger, mens du i det éne tilfellet har høyere intensitet (les fortsatt % av 1rm). Jeg vil da anta at du vil oppnå mer mikrotrauma med høyere intensitet? Eller mener du at det kun er prosentvis progresjon som avgjør dette? Ser som sagt bort fra eventuelt akkumulert bindevev.

En ting til, begrunnelsen for ikke å begynne enda lavere i belastning etter SN, er den at bindevevet har lettere for å dannes så tidlig i perioden? Hvorfor ikke begynne på 45% av 10rm f.eks, og legge inn to-tre ekstra treninger i forhold til det som er gjort i RYP? Skjønner at dette blir ekstremt lette vekter, men progresjonen er der likevel, så jeg er spent på hva det er som gjør at man ikke starter lavere enn 65%?

Forøvrig mye bra som kommer frem i denne diskusjonen! 2thumbsup

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: trene hver dag
« #114 : 08. mars 2005, 16:31 »
Dette var noe av det jeg sikta til ja. Hva om du går direkte fra strategisk nedtrening og på relativt tunge vekter kontra det å begynne lett. Se for deg at du øker belastingen med nøyaktig samme prosent mellom to treninger, mens du i det éne tilfellet har høyere intensitet (les fortsatt % av 1rm). Jeg vil da anta at du vil oppnå mer mikrotrauma med høyere intensitet? Eller mener du at det kun er prosentvis progresjon som avgjør dette? Ser som sagt bort fra eventuelt akkumulert bindevev.

Hmm, håper jeg svarer på det du spør om nå. Ja, om man begynner på tunge vekter rett etter SN, vil man oppnå større mikrotrauma, men ved å gjøre det vil man ødelegge sjansene for å holde en lang periode med kontinuerlige, hyppige mikrotraumaer. Hvor stor effekten av en kraftigre mikrotrauma er vet jeg ikke enda, men skal prøve å finne det ut.

En ting til, begrunnelsen for ikke å begynne enda lavere i belastning etter SN, er den at bindevevet har lettere for å dannes så tidlig i perioden? Hvorfor ikke begynne på 45% av 10rm f.eks, og legge inn to-tre ekstra treninger i forhold til det som er gjort i RYP? Skjønner at dette blir ekstremt lette vekter, men progresjonen er der likevel, så jeg er spent på hva det er som gjør at man ikke starter lavere enn 65%?

Forøvrig mye bra som kommer frem i denne diskusjonen! 2thumbsup

Hmm, jeg mente ikke at man ikke skulle begynne på lavere vekter - jeg er derimot for å begynne på lavere vekter. Man kan gå så lavt man vil, bare man kjenner til DOMS dagen etter. Jeg praktiserer dette selv. Jeg har ofte i overkant av to uker SN, så det tillater meg også å starte på enda lavere vekter. Indikatoren er som sagt DOMS. Grunnen til at RYP ikke starter lavere enn 65% er sikkert av praktiske grunner, men det er ingen grunn til å ikke gå lavere.

Jeg er litt tett noen ganger, så bare spør igjen om jeg ikke har svart på spørsmålet, hehe.  Smile

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: trene hver dag
« #115 : 08. mars 2005, 16:47 »
Hmm, håper jeg svarer på det du spør om nå. Ja, om man begynner på tunge vekter rett etter SN, vil man oppnå større mikrotrauma, men ved å gjøre det vil man ødelegge sjansene for å holde en lang periode med kontinuerlige, hyppige mikrotraumaer. Hvor stor effekten av en kraftigre mikrotrauma er vet jeg ikke enda, men skal prøve å finne det ut.

Det at man ødelegger sjansene for å holde en lang periode med kontinuerlige hyppige mikrotraumer er jeg som sagt tidligere helt med på. Så i praksis ser jeg at dette ikke blir særlig relevant. Spør mer fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dette foregår. Det jeg bet meg merke i var at det gjentas at prosentvis progresjon er det som skal til for å skape mikrotrauma. Er med på både dette og måten det gjøres på (fordi dette er mest praktisk for å få gjort det over lengre tid), men vil uansett tro at intensitet også vil spille en rolle. Jeg ser for meg at en økning på 5% langt ute i en syklus (med tunge vekter) vil forårsake mer mikrotrauma enn en tilsvarende økning på lettere vekter. Videre kunne det da vært interessant å sett forskjellen på en økning på 5% med høy intensitet/tunge vekter kontra en økning på 10% med lav intensitet/lette vekter. Skjønner at dette siste er umulig å svare på uten helt konkrete studier, prøver bare å skissere hva det er jeg sitter å filosoferer over. Er også nysgjerrig på det siste du nevner, effekten av kraftigere mikrotrauma. Smile

Hmm, jeg mente ikke at man ikke skulle begynne på lavere vekter - jeg er derimot for å begynne på lavere vekter. Man kan gå så lavt man vil, bare man kjenner til DOMS dagen etter. Jeg praktiserer dette selv. Jeg har ofte i overkant av to uker SN, så det tillater meg også å starte på enda lavere vekter. Indikatoren er som sagt DOMS. Grunnen til at RYP ikke starter lavere enn 65% er sikkert av praktiske grunner, men det er ingen grunn til å ikke gå lavere.

Har tenkt noe sånt selv, og prøvd meg med å starte lavere. Noe jeg føler funker bra, da jeg fortsatt får merkbar DOMS. Effekten av en så lang SN er utelukkende enda bedre nedbrutt bindevev?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #116 : 08. mars 2005, 16:52 »


Hmm, håper jeg svarer på det du spør om nå. Ja, om man begynner på tunge vekter rett etter SN, vil man oppnå større mikrotrauma, men ved å gjøre det vil man ødelegge sjansene for å holde en lang periode med kontinuerlige, hyppige mikrotraumaer. Hvor stor effekten av en kraftigre mikrotrauma er vet jeg ikke enda, men skal prøve å finne det ut.

Men dette blir jo litt uoversiktlig egentlig, for om man har en kortere men kraftigere vekstperiode med å trene på denne måten, fremfor en lengre periode hvor man vokser saktere.....

men som du sier, dette er jo avhengig av hva effekten av et kraftig mikrotrauma egentlig.



NB !!! Denne tråden går inn i "Hall-of-Fame" om ikke lenge. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: trene hver dag
« #117 : 08. mars 2005, 16:53 »


Men dette blir jo litt uoversiktlig egentlig, for om man har en kortere men kraftigere vekstperiode med å trene på denne måten, fremfor en lengre periode hvor man vokser saktere.....

men som du sier, dette er jo avhengig av hva effekten av et kraftig mikrotrauma egentlig.



NB !!! Denne tråden går inn i "Hall-of-Fame" om ikke lenge. Smiley

Her er du inne på det jeg sikter til ja.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: trene hver dag
« #118 : 08. mars 2005, 16:54 »
Diskusjonen fortsetter på "Best of..."  Wink

H

Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #119 : 08. mars 2005, 16:56 »
Du var marginalt kjappere enn meg der HITman..... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!