Skrevet av Emne: Går opp i vekt, men kosthold er ikke bra. Trenger å bytte ut enkelte ting.  (Lest 1369 ganger)

Utlogget spax

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Hei. Jeg har en god stund økt i vekt. Etter at jeg hadde lest en del, fant jeg ut at jeg burde i starten bare spise det jeg fikk i meg og hadde lyst på, for å etterhvert bytte ut en del av tingene.
Problemet er at jeg ikke har klart å bytte ut så mye, og kosten min er ekstremt usunn.

Det går rett og slett i mye sjokolade, fine baguetter og kjeks.

Før var jeg glad i frokost, men nå klarer jeg nesten ikke å presse i meg noen kjeks engang.
Kan vise en vanlig dag for meg.

Dagens:

Frokost:
Jordbær og banansmoothie med ett egg, 1ss udo's choice, 2 store ss med vaniljeyoghurt. (ca 400 kcal)
4 digestive kjeks (264 kcal)


Lunsj:
Rett i koppen - pasta bolognese (261 kcal)
1 banan
1 ego melkesjokolade (43g, 241 kcal)
1 bendit smoothie - Granateple, solbær og banan (177 kcal)

Middag:
1,5 kyllingfilet m/ris   (380 kcal?)
Melkesjokolade (50g, 280 kcal)


Snacks: (stort sett kveldsmat)
Samme smoothie som til frokost (ca 400 kcal)
1 banan
1 eller 2 Hugo cottage baguetter laget som ostesmørbrød (regner ca 200 kcal på en baguett)

Grunnen til kjeks på morningen er dårlig matlyst. Før spiste jeg en pakke med nudler, men det er så vanvittig kjedelig, og jeg blir fort lei. Middag varierer mellom mye forskjellig. Prøver å spise mye fisk, poteter og ris. Noen ganger blir det en ferdigpizza(ristorante)
Snacks varierer mye etter matlyst. Noen ganger blir det bare sjokolade, mens andre ganger kan jeg spise rømmegrøt.

Er det noen som har noen tips? Eventuelt om jeg gradvis bytter ut f.eks sjokolade i lunsjen med noe annet dere mener gir like mye kalorier og som er sunnere. Jeg er en tynn fyr som ikke alltid har matlysten på topp, og trur jeg trenger smoothiene jeg lager hjemme på hver ende av dagen(altså frokost og kveld) for å få i meg nok.

Klarte å gå opp 15kg mellom mars og september i fjor. Etter jeg begynte på noen medisiner før jul mista jeg mye matlyst, og har gått ned nesten 10 igjen. Nå skal jeg ha en mer sunn vektøkning, da jeg så det at hurtig vektøkning ikke nødvendighvis er det beste. Selv om jeg vil nå målet mitt NÅ Tongue

Kan godt få tyn for kostholdet mitt, men jeg er allerede bevisst på at dette ikke er en god løsning overhodet. Det er derfor jeg spør.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Synes fortsatt at mager kesam blandet med funlight er kjempegodt. Tilsett et par ss med solfrokost så får du kanskje dekket søtbehovet! Proteinpannekaker er god frokost, dessert, kveldssnack: 5 eggehviter, 1 eggeplomme, 1 ss proteinpulver, 1 ts søtning, litt kardemomme og kanel blandes sammen med en blender/stavmikser. Stek på middels varme i 2-3 minutter i raps- eller peanutolje. bruk et par ss cottage og sukkerfritt jordbærsyltetøy som tilbehør...smaker kjempegodt, men bør nytes umiddelbart etter steking.

Ellers er litt frokostblanding med et godt og sjokoladeproteinpulver blandet i minmalt med vann og litt søtning en alternativ snack. Spis en liten neve nøtter når du får lyst på sjokolade...sukkersuget er en avvenning. Hva med en proteinbar i overgangsfasen(hunger-control smaker godt - fås på meny m.v)Baguetter og sjokolade gir begge rask blodsukkerstigning. Du er kun fornøyd en halv time og så setter suget etter et eller annet inn:O)

Frokost er en tilvenning - smakssansene må nesten øves på nytt. Unn deg noe søtt, men sikre deg samtidig skikkelig med karb(havre, knekkebrød) og protein(egg, skinke, proteinshake). Dette ble bare noen råtips....håper du greier å ta de nødvendige justeringene 
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget spax

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Takk. Dette skal nok få meg igang igjen.

Ja, kan prøve proteinbar og. Er ikke helt fortrolig med smaken på noen, men klarer å dytte det ned Wink

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Proteiner: Muscletech, Scietec Nutrition og Cytosport  er litt dyre, men kjempegode proteinpulver-varianter(smaken er selvsagt individuell). Dalblads synes jeg også har vært gode på å lage fin konsistens og smak...
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!