Skrevet av Emne: Overtrening?  (Lest 1698 ganger)

Utlogget Nezlepax

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Overtrening?
« : 17. november 2002, 19:00 »
Ser at forumet nå krever registrering. Greit nok det, så nå har jeg registrert meg  Smiley

Har trent vekter på tredje året nå, er straks 19 år. Det jeg lurer på er de evinelige programmene. I september så gjorde jeg om treningsprogrammet mitt, og litt seinere begynte jeg med protein tilskudd. Det er at det programmet jeg følger nå sier mange er overtrening. Leser det overalt også. Har et fast program som tar ca. 1 time, som dekker hele kroppen, og som jeg kjører: Mandag, Tirsdag, Torsdag og Fredag. Alle musklene fire ganger i uka. Men jeg føler det ikke som overtrening. Har økt fra å trene med 85 kg i benken i september til 100 kg nå, samtidig som det er god fremgang (tatt i betrakning at jeg har trent lenge) på andre områder.
Og når jeg drikker en shake etter treningen, så føles det som om musklene er helt i form igjen til neste dag.

Er 182 høy og veier 85 kg. Og jeg har ikke akkurat så mye fett...

Det jeg vurderer er å øke programmet litt, men dele det i to. Slik at jeg trener første gang Mandag og Tirsdag, så neste Torsdag og Fredag. Og se hvordan det funker.

Trener boksing og jujitsu (grappling) i tilegg. Mao. jeg trener rimelig mye. Men jeg føler likevel ikke at det er overtrening.

Målet mitt er å legge på meg muskelmasse og å bli sterkere.

Noen som kan avse noen kommentarer?
på forhånd takk
Nezlepax

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: Overtrening?
« #1 : 17. november 2002, 21:12 »
Selv om din trening er helt bak mål etter mine kunnskaper og erfaringer ser jeg ingen grunn til å forandre så LENGE du har gjevn fremgang. Men vær like vel svært obmerksom på at du trener 3 ganger mer enn hva en vanlig, svært godt trent person gjør. Lytt til kroppen er viktig når du kjører slike sinnsyke treningsmengder. Selv hadde jeg ikke kjørt slik da jeg vet at det en eller annen gang vil smelle... Du vil få minst like bra fremgang dersom du går ned til 2 ganger per uke, kanskje bedre også, det er det ingen som vet før du tester det ut.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Overtrening?
« #2 : 17. november 2002, 22:55 »
Hey!
Ser på treningsprogrammet ditt at du kjører kroppen voldsomt! Jeg anbefaler ikke å kjøre så intensivt, nettopp fordi du risikerer å skade deg..Lytt til folk som har erfaring med trening! Det er ikke uten grunn at de fleste mener dette er faretruende mye trening. Litteratur, forskning og erfaring tilsier at dette er usunt, og at du kan oppleve negativ effekt, dvs muskelnedbrytende trening og ikke muskeloppbyggende trening! HUSK RESTITUSJON! Det er alfa og omega hvis du vil øke i styrke og muskelmasse! Hjernen og psyken er mye sterkere enn musklene, så selv om du ikke føler at dette overbelaster deg, føler garantert musklene dine det!
Kjør hver muskel to ganger i uken er mitt råd kombinert med Jujitsu og boxing! Tro meg, kroppen din får det mye bedre på denne måten.... Du unngår smellet!!
Power is everything...

Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re: Overtrening?
« #3 : 17. november 2002, 23:05 »
jeg kjenner en som ble overtrent, og han har ikke trent på 2 år!!
hver gang han sto opp av senga eller gikk ned ei trapp, svetta han som en gris! jeg advarer deg bare.. det er ditt valg. vi bare gir deg råd
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Nezlepax

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re: Overtrening?
« #4 : 17. november 2002, 23:17 »
Jeg har lagd det programmet jeg fortalte om nå. Føyer til markløft (som er en øvelse jeg aldri har kjørt før), og deler det i to. Begynte det forsøket her i september som sagt, og jeg tror ikke det er negativt, ikke for meg i hvertfall, med et lite "hardkjør" i ny og ned. I hvertfall ikke om jeg skal tro fremgangen jeg har hatt med det. Er nok sånn at kroppen omstiller seg omgivelsene, og takler det for en periode. Men blir utslitt på lang sikt? Jeg har i hvertfall ikke hatt en så stor fremgang før (15kg økning i det jeg TRENER med i benken på to månender), siden jeg begynte å trene.

En helt annen ting, hvor mange sett er egentlig optimalt? Hvis man kjører 8 reps...

Nezlepax

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Overtrening?
« #5 : 17. november 2002, 23:21 »
Overtrening er ikke å anbefale, det svekker kroppen dramatisk noe som kan føre til lang rehabilitering! Dette er ikke spesielt morsomt eller effektivt mtp. trening og fremgang! Ubehagelig er det uten tvil..
Kjenner flere i treningsmiljøet som har pådratt seg symptomene Muskelbunten har postet pga. overtrening!
Power is everything...

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: Overtrening?
« #6 : 18. november 2002, 08:55 »
Heisann Nezlepax!
Husk hva som er sagt angående overtrening på dette forumet!
Men, det er ditt valg!
Markløft er en meget bra øvelse og har eksistert i uendelig tid...
Det er en populær og sværet effektiv øvelse, men det forutsetter at du kjører den 100% korrekt! Tips: Få hjelp av PS eller andre med peiling til å vise deg korrekt utførelse av denne øvelsen, ellers kan du risikere å pådra deg skade!
Du snakker om et hardkjør.. I mine øyne er det hardkjør for deg hver dag på trening, men skal ikke stresse mer med det! Hver sin smak og treningsrutine..
Antar at du sikter til "sjokking" av musklene når du snakker om "hardkjøret".. Dette er øvelser som utføres uavhengig av det faste programmet og består i å kjøre andre tunge øvelser på samme muskel eller endre vektbelastning og antall reps / sett på øvelsene en kortere periode. Det kan være smart å legge inn sjokkøvelser og bryte rutinen i ny og ne! Dette er positivt for muskelvekst, men bør kjøres ca. hver 8-12 uke, avhengig av hva du føler er best!
Kroppen omstiller seg omgivelsene, men kun for en kort tid. Den takler ikke stort press og store belastninger i det lengre løp...Husk det!

PS: Personlig anbefaler jeg 2-3 sett, selv kjører jeg alltid tre sett!
(Antall sett avhenger av hva formålet med å trene er, tenker på volum,styrke etc)

Stå på!
Power is everything...

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: Overtrening?
« #7 : 19. november 2002, 13:02 »
Ganske enig!

Hør på PowerMan!
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Nesserfan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Sv: Overtrening?
« #8 : 13. januar 2009, 22:03 »
Jeg har et lignende spørsmål så jeg poster her hvis det er greit.
Ok dette er mitt opplegg:

Kjører benk, benk i smith, smal benk, og en del kabel og maskinøvelser.
Jeg kjører alltid hele kroppen, og trener ikke til utmattelse, med kun 1 set
per øvelse, av og til 2 på øvelser slik som flies og ryggøvelser.
Ligger på rundt 10-15 reps.
Har funnet ut at jeg har best resulateter av å trene 5-6 dager i uken hele kroppen.
Men jeg foretrekker å trener 2 dager på 1 av eller lignende, da har jeg på en måte
mye mer treningslyst. Uansett hvilken rutine jeg kjører så virker det som om når
jeg har kjørt det en stund så bare plutselig så får jeg en slik smell beskrevet ovenfor,
og da må jeg gjerne ha 2-5 dager hvile fra trening til jeg får tilbake energi og gnist.
F.eks nå har jeg en liten pause etter jeg fikk en "smell" på fredag, prøvde å trene
men det gikk ikke, prøvde å trene på søndag, men det gikk heller ikke. Det snåle er
at jeg trente på både mandag,tirsdag og onsdag og disse dagene er noen av de beste
workoutene jeg har hatt på lenge. Jeg drakk til og med øl på tirsdagen!
Jeg tror jeg har kjørt mer eller mindre samme program de siste 2-3 ukene.

Så spørsmålet er, hva er det egentlig som skjer. Er jeg overtrent pga å ha kjørt det
samme programmet(hadde jo gode økninger), har jeg bygd opp overtrening over tid?
For det virker som det er samme greia som skjer om og om igjen. Jeg trener et par uker
med knall resultater, for deretter å få en smell.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!