Skrevet av Emne: "Omdanne fettvev til muskelvev"  (Lest 2039 ganger)

Utlogget Aleks855

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

"Omdanne fettvev til muskelvev"
« : 22. februar 2010, 01:22 »
Hei,

Jeg fant en artikkel på VG, som sier følgende:
"Ved å omdanne fettvev i kroppen til muskelvev, vil du ikke bare bli strammere i fisken og sterkere i ben og armer, men også øke din hvileforbrenning."

Slik jeg har skjønt det, så er det ikke mulig å bygge muskler av fettet vi har i kroppen.

Slike artikler gjør at jeg, som ikke er utdannet i emnet, ikke blir sikkert på hva som er rett, og jeg lærer altså ikke verken det ene eller det andre.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette er mulig?

Ok da mener jeg ikke bare "ja, det går an" eller "nei, det går ikke".

Siden jeg ønsker å lære, så håper jeg noen kan si hvorfor det går eller ikke går.

Her er forresten en link til artikkelen.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=581765
Sitatet er rett under bildet av hun tøtta me rockering.

På forhånd takk for svar!

//Aleks

Utlogget mr.jasidet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 118
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 118

Sv: "Omdanne fettvev til muskelvev"
« #1 : 22. februar 2010, 01:46 »
En person som er utrent og småfet kan komme i god form med lav fettprosent ved hjelp av trening og diett.

Fettet han hadde i utgangspunktet vil aldri kunne omdannes til muskler. Det som skjer er at ved et riktig trenings og kost-regime, så vil fettet forbrennes (altså kroppen fjerner fetdepot). Dersom vedkommende parallelt med dette trener med vekter, vil musklene i kroppen vokse og bli sterkere. Denne veksten skyldes næringsstoffer som inntas.

Det at man kan gjøre om fett til muskler er altså om man tar det helt bokstavelig, en myte. Men du vil likevel høre veldig mange si dette, som regel er de som sier slikt ikke de som har mest interesse og peiling på styrketrening/diett.

Jeg vil forøvrig fraråde å bruke VG som en kilde dersom du er interessert i å gå under overflaten på et hvilket som helst felt. Det VG er gode på er å komme med hyppige nyheter, ikke noe annet.

Vil du fordype deg er det nyttigere å se på type faglitteratur som tilhører de fagfelt du ønsker å bli flinkere på.


Utlogget Aleks855

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: "Omdanne fettvev til muskelvev"
« #2 : 22. februar 2010, 12:56 »
Etter jeg sendte en mail til forfatteren av artikkelen, ble sitatet endret.

Joa, avisartikler er som regel ikke dyptgående, og jeg ville aldri brukt det som læremiddel. Det var bare et av de grunnleggende tingene, som mange bare er uenige om, selv om svarene generelt er veldig tilgjengelige.

Takker for hyppig svar Smiley

//Aleks

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: "Omdanne fettvev til muskelvev"
« #3 : 22. februar 2010, 13:08 »
Etter jeg sendte en mail til forfatteren av artikkelen, ble sitatet endret.

Joa, avisartikler er som regel ikke dyptgående, og jeg ville aldri brukt det som læremiddel. Det var bare et av de grunnleggende tingene, som mange bare er uenige om, selv om svarene generelt er veldig tilgjengelige.

Takker for hyppig svar Smiley

//Aleks

Protein og karbohydrater kan lagres som fett.
Fett og protein kan omdannes til ketoner som har liknende funksjoner som karbohydrater i energiomsetningen. Fett kan også omdannes til Glyseraldehyd-3fosfat som kan inngå i glykolysen og delta i energiomsetningen på den måten.

Ut over det kan ikke de tre makronæringsemnene omdannes til noe annet.
Sa brura

Utlogget Montero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!