Skrevet av Emne: Melkesyretoleranse  (Lest 1227 ganger)

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Melkesyretoleranse
« : 27. januar 2006, 17:19 »
Har fått meget markerte magemuskler, på relativt kort tid. Jeg så et treningsprogram på dagbladet som gikk ut på å trene magen i flere forskjellige stillinger med beina. Det skal visstnok aktivere alle delene av magemusklene skikkelig. Kjører 10 sett og hvert sett svir som om magen skulle brenne opp.

Spørsmålet mitt er hvorfor jeg ikke kan trene på denne måten med bryst? Hvis jeg tar en ganske lett vekt i benkpress og kjører høyreps med 10 sett, vil jeg ikke klare å fullføre settene etterhvert fordi melkesyren gjør meg svakere. Hva er det som gjør at magen har så mye bedre melkesyretoleranse enn bryst? Vet at det er flere muskelgrupper involvert i benkpress, men allikevel.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget LilleLinda

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 339
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 339

SV: Melkesyretoleranse
« #1 : 27. januar 2006, 17:26 »
En teori fra min side er at magemusklene bruker du nesten hele tiden, og da vil dem være mer tålige enn brystmusklene.. Men bare en tanke, vet ikke om det stemmer

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Melkesyretoleranse
« #2 : 27. januar 2006, 23:31 »
En teori fra min side er at magemusklene bruker du nesten hele tiden, og da vil dem være mer tålige enn brystmusklene.. Men bare en tanke, vet ikke om det stemmer
Det er nok en fornuftig teori det.
Fler forhold spiller nok også inn. Type muskelfiber, bruk av støttemuskulatur mm


Spørsmålet mitt er hvorfor jeg ikke kan trene på denne måten med bryst? Hvis jeg tar en ganske lett vekt i benkpress og kjører høyreps med 10 sett, vil jeg ikke klare å fullføre settene etterhvert fordi melkesyren gjør meg svakere. Hva er det som gjør at magen har så mye bedre melkesyretoleranse enn bryst? Vet at det er flere muskelgrupper involvert i benkpress, men allikevel.
Det er nok fler muskler involvert i maveøvelser en benkpress. F.eks
Rectus Abdominis
Obliques
Iliopsoas
i tilleg kommer diverse støttemuskulatur som vil variere noe efter som vilken øvelse en  kjører.
Det viktigste er nok alikevel som sagt over at mavemusklene bruker en aktivt hele dagen, mens benkpress er en øvelse som ikke har stor overføringsverdi til daglilivet for de fleste.
Når det er sagt vil det ikke være noe problem å trene seg opp til å tåle store mengder med lett benk, men de fleste velger å fokusere på økt maxstyrke eller mest mulig hypertrofi her. Da er det ikke så relevant å kjøre 1000vis av reps på lett vekt

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Melkesyretoleranse
« #3 : 29. januar 2006, 16:15 »
Hva som er best for hypertrofi er vel kontroversielt. Jeg har lyst å prøve et slikt høyrepsprogram (40-50 reps) for bryst en periode, for å se hvordan det fungerer i forhold til styrke og vekst.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!