Skrevet av Emne: Min Rygg har VELDIG skjev fordeling av muskler, hva gjør jeg?  (Lest 3414 ganger)

Utlogget protech

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

  • Body 2006
Min nedre del av ryggen er betraktelig mye mer trent enn min høyre del. Har trent aktivt rygg i ca et år nå, før dette trente jeg ikke rygg. Nå vet jeg ikke hvilke øvelser jeg må gjennomføre for å øke muskelmassen i en av sidene på ryggen..

Kan noen være så snill å svare på dette?
dette er veldig synlig og kommer til å se helt  rofl og jævlig ut til sommeren... =(

Vær så snill å hjelp meg trenings Norge...
23 år

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Korleis har du klart å trene kun eine sida av ryggen slik at du er blitt "skeiv" trent da?
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sitat
Min nedre del av ryggen er betraktelig mye mer trent enn min høyre del.

Skjønte ikke helt den.. Er den NEDRE delen av ryggen mer trent enn høyre side av ryggen, eller er det venstresida som er mindre enn høyresida? Og er det korsryggen, bakside skuldre, trapezius eller rhomboidsa det er snakk om? Hele ryggen?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

mente sikkert høyere, altså øvre del av ryggen vil jeg tro.

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

Her er det mange ting som kan være avgjørende...
Hvordan treningsbakgrunn har du? Altså før du begynte å løfte. Tennisspillere, bueskyttere og folk som har trent idretter med en dominant arm vil ha dominant muskelatur på den ene siden av kroppen. En fyr jeg trener med har spilt mye basket og tar alltid sats på det ene beinet når han hopper. Jeg har ikke lagt merke til noen ubalanse hos han under f.eks knebøy, men da han kjørte benspark i en hammerstrengthmaskin hvor du beveget beina uavhengig av hverandre var han ca 50% sterkere i det ene beinet.

Skade kan også ha noe å si, jeg fucket skuldra mi en gang, og trapesmuskelen på venstre side strammet seg inn og så mye høyere ut enn på den andre siden. Det var ingen styrkeforskjell, og bevegelighetstrening fikk den på plass igjen (jeg hadde begrenset rekkevidde i en tid etter skaden).

Fysisk holdning kan også være avgjørende. Se på brystet for eksempel, om du senker skuldra og drar den fremover så ser brystmuskelen større ut. Dette er også tilfellet i ryggen. Ryggen er jo en samlebetegnelse for ganske mange muskler så du må nok være litt mer spesifikk.

Jeg ville begynt å trene øvelser hvor du bruker den ene siden av kroppen av gangen. Rows med manual, til og med manualcurl i stedet for stang. Trener du mye nedtrekk med smalt grep kan det hende at du drar 10 kilo mer med den ene armen enn den andre, dette affekterer jo hele ryggen.

Dessuten burde du kanskje ta deg en tur til kiropraktor, for å se om han kan smelle knoklene dine litt på plass.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Du snakker om nedre del av rygg,jeg forstår det slik at du da trener markløft.Er det store forskjeller på lengden av føttene dine,vil dette gi utslag på utviklingen i ryggen.
Det med at du tror det blir stygt til sommeren skal du ikke tenke på.Tror neppe folk legger merke til det.Dessuten er ingen like på begge sidene.Hvis du ser etter vil du se radikale forskjeller på sidene til folk.
Det viktigste her er at du holder deg i form,og at du sjekker ut dette med ryggen,da det kan bli komplikasjoner etter hvert hvis det er skjevbelastning.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget protech

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

  • Body 2006
Her er det mange ting som kan være avgjørende...
Hvordan treningsbakgrunn har du? Altså før du begynte å løfte. Tennisspillere, bueskyttere og folk som har trent idretter med en dominant arm vil ha dominant muskelatur på den ene siden av kroppen. En fyr jeg trener med har spilt mye basket og tar alltid sats på det ene beinet når han hopper. Jeg har ikke lagt merke til noen ubalanse hos han under f.eks knebøy, men da han kjørte benspark i en hammerstrengthmaskin hvor du beveget beina uavhengig av hverandre var han ca 50% sterkere i det ene beinet.

Skade kan også ha noe å si, jeg fucket skuldra mi en gang, og trapesmuskelen på venstre side strammet seg inn og så mye høyere ut enn på den andre siden. Det var ingen styrkeforskjell, og bevegelighetstrening fikk den på plass igjen (jeg hadde begrenset rekkevidde i en tid etter skaden).

Fysisk holdning kan også være avgjørende. Se på brystet for eksempel, om du senker skuldra og drar den fremover så ser brystmuskelen større ut. Dette er også tilfellet i ryggen. Ryggen er jo en samlebetegnelse for ganske mange muskler så du må nok være litt mer spesifikk.

Jeg ville begynt å trene øvelser hvor du bruker den ene siden av kroppen av gangen. Rows med manual, til og med manualcurl i stedet for stang. Trener du mye nedtrekk med smalt grep kan det hende at du drar 10 kilo mer med den ene armen enn den andre, dette affekterer jo hele ryggen.

Dessuten burde du kanskje ta deg en tur til kiropraktor, for å se om han kan smelle knoklene dine litt på plass.


okei. Jeg har vært hos kilopraktor før da jeg var yngre. i 14-15 års alderen. Jeg har også trent Tae Kwondo i 2-3 år fra 15-18 års alderen. Kan du beskrive de øvelsene litt mer..?
23 år

Utlogget protech

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

  • Body 2006
Du snakker om nedre del av rygg,jeg forstår det slik at du da trener markløft.Er det store forskjeller på lengden av føttene dine,vil dette gi utslag på utviklingen i ryggen.
Det med at du tror det blir stygt til sommeren skal du ikke tenke på.Tror neppe folk legger merke til det.Dessuten er ingen like på begge sidene.Hvis du ser etter vil du se radikale forskjeller på sidene til folk.
Det viktigste her er at du holder deg i form,og at du sjekker ut dette med ryggen,da det kan bli komplikasjoner etter hvert hvis det er skjevbelastning.



Okei, takk for fint svar! setter stor pris på dette.
23 år

Utlogget protech

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

  • Body 2006
mente sikkert høyere, altså øvre del av ryggen vil jeg tro.

Jeg mener venstre side av de musklene som går paralellt med ryggraden min. Hvordan jeg skal få trent den ene siden  er jeg litt usikker på..
23 år

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Har du sjekka deg selv for skoliose (ryggskjevhet)?

Utlogget kanelbulle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Ska svara enkelt!
Det kan vara många ting detta!
1. Många gånger är det genetisk skillnad på dom!
2. Så kan nervöverföringen från Cns "fire" ojämnt, det vill säga att du aktiverar den ena sidan mer än den andra vid aktivitet.
3. Gå till en Kiropraktor, Naprapat som kan göra en screnning på dig! han kollar allt från benlängd skillnad, reciprok inhibering, inpigment etc. en grund check som är väl värt pengarna.
Undvik att trena bilaterla rörelser, dvs där du brukar båda sidorna. Undvik maskiner till en viss grad, innan du varit hos T.peuten. Var ocskå försiktig vid tung bentrening, en muskulär obalans kompenserar kroppen bra till en viss grad, men du överbelastar annan struktur. Önskar jag  kunde hjälpa dig mera!

Lycka till!

Utlogget NOTORIOUS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

kansje du løfter skjevt sånn at du tar mer i med andre siden. KANSJE

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!