Skrevet av Emne: Hekta på proteiner  (Lest 7418 ganger)

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

SV: Hekta på proteiner
« #15 : 14. mai 2006, 01:05 »
Hehe, når startet vi å høre på dagbladet da? De sier jo bare det leserne vil høre :/ Slutt å irritere dere og heller hev dere over det. De som faktisk vil trene finner nok veien til treningsforum når de skal skryte over benkpress eller lurer på hvorfor de aldri går opp i vekt / har stagnert Wink

Utlogget Gulldokka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 407
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 407

SV: Hekta på proteiner
« #16 : 17. mai 2006, 21:05 »
det er jo fordeler ved å spise protein feks med tanke på økt metthetsfølelse og senking av gi,gi hjernen drivstoff,byggesteiner til musklene,det er lettere og forbrenne en karbohydrater.... i siste eksemplar av iform er overskriften "nå dine mål med proteiner" eller noe i den duren. jeg er vertfall "hekta". MÅ så og si ha protein i hvert måltid..

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

SV: Hekta på proteiner
« #17 : 17. mai 2006, 21:13 »
enhver "ekspert" som anbefaler 1g protein pr gram kroppsvekt (og da er det ikke engang fettfri kroppsvekt det snakkes om..) gir meg frysninger.

Hahaha, det er ikke nødvendig for folk som ikke er veldig mye aktive å få i seg mer enn 1g per kilo kroppsvekt om dagen.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Hekta på proteiner
« #18 : 24. mai 2006, 23:15 »
Vel, i følge Olympiatoppen er det mer enn nok for en toppidrettsutøver å holde 15% av proteininntaket fra protein.

Dette er hva wikipedia sier om for mye protein:

"Potential risks

Some suspect excessive protein intake is linked to several problems:

    * Overreaction within the immune system
    * Liver dysfunction due to increased toxic residues
    * Loss of bone density, frailty of bones is due to calcium and glutamine being leached from bone and muscle tissue to balance increased acid intake from diet (blood pH is maintained at around 7.4). This effect is not present if intake of alkaline minerals (from fruits and vegetables, cereals are acidic as are proteins, fats are neutral) is high. In such cases, protein intake is anabolic to bone. [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Ab

It is assumed by researchers in the field, that excessive intake of protein forces increased calcium excretion. If there is to be excessive intake of protein, it is thought that a regular intake of calcium would be able to stablilise, or even increase the uptake of calcium by the small intestine, which would be more beneficial in older women [1].
"

Personlig holder jeg en slik linje; 50% karb, 25% protein og 25% fett.

Som artikkelen i dagbladet sier, behovet for protein er individuelt. Mer protein for en som styrkeutøver vil være gunstig fordi personen bryter ned mer muskelmasse. Derimot vil det sannsynligvis for en utholdenhetsutøver ikke vil være gunstig i det hele tatt å gå over det normale behovet, siden personen forbruker så mye karbohydrater gjennom utholdenhetstreningen.

Uansett, så syntes jeg det utstråler stor fantisme når det gjelder protein blant medlemmer på dette forumet. Det er ihvertfall ikke å legge skjul på at protein er det hellige næringsstoffet her. Gjøkene som snakker om 50% proteininntak av det daglige energi-inntaket får bare preke, men det har de ikke noe vitenskapelig grunnlag på å mene er gunstig, for enten muskelvekst eller helse.

Hvilken som helst person, har sannsynligvis aldri behov for høyere enn 2g protein per kg kroppsvekt. Å gå over dette vil bare gjøre at kroppen må gjøre unødvendige prosesser som å omdanne mer og mer protein til glukose. Det vil ikke gi deg økt muskelvekst. 

Proteininntak over anbefalingene kan absolutt være positivt, men du skal vite at streken går også en plass... Smiley
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

SV: Hekta på proteiner
« #19 : 13. august 2006, 11:57 »
Jeg er enig i at for de som skal ned i vekt så kan et høyt proteininntak være gunstig, men det er farlig å være kategorisk på at man ha et høyt proteininntak for å bygge muskler og at et høyt proteininntak ikke vil være skadelig. Dokumentasjonen for dette er vel nærmest bare som personlige anekdoter å regne. Jeg kan jo komme med min personlige anekdote (som heller ikke skal regnes som dokumentasjon på noe): På et proteininntak som sjelden har oversteget 2 g pr kg kroppsvekt, snitt ca 1,5 g, har jeg lagt på meg 45 kg (mest muskler håper jeg...) på 12 år. Jeg har bare sporadisk spist kosttilskudd av noe slag.

Poenget er at vi ikke vet om det er nødvendig med så høyt proteininntak fordi veldig få som trener seriøst tør å la være å bli en sånn "pulverpadde".

Så har sikkert du gode "gener" også da.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
SV: Hekta på proteiner
« #20 : 08. oktober 2006, 13:19 »
hva var egentlig galt med den artikkelen? nei, de snakker faktisk ikke om kroppsbygging der. det som står der er riktig. 1 gram for folk som ikke trener, og opp mot 2 gram for folk som trener hardt. syns det høres fornuftig ut. det var også snakk om at "det er ikke engang for fettfri masse", men det ville jo blitt mindre.
nei, det er ikke alt som står i flex og musclemag som er riktig heller!


Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
SV: Hekta på proteiner
« #21 : 10. november 2006, 22:08 »
Jeg gainer skikkelige mye muskler med 72g protein hver dag, yeah right!

Er så mange "eksperter" ute og flyr på nettet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!