Skrevet av Emne: info om proteintypene whey og kasein  (Lest 4503 ganger)

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
info om proteintypene whey og kasein
« : 12. februar 2003, 21:20 »
Mange artikler sloss over whey eller casein protein, de bombarderer oss kroppsbyggere og hardt trenede med informasjon. Noen sier at casein er alt du trenger, andre sier whey protein er alt du trenger. I denne artikelen skal jeg prøve å gå over de mest vanlige og populære proteinene og når de bør brukes.

La oss starte med Casein. Calcium Caseinate er utvunnet av fersk skummet melk. Den inneholder opptil 92% protein og er med sin fyldige kosistens lett å kjenne igjen. Casein protein bruker lang tid på å bli tatt opp av kroppen, men den gir en konstant strøm av aminosyrer gjennom blodstrømmen lenge etter du har inntatt det. Dette eliminerer et katabolt miljø, som er meget viktig. Casein protein er enkelt, vanlig og er et must for alle seriøse kroppsbyggere. Kasein protein er ideelt å bruke før leggetid, Gjerne blandet med whey protein. En 50/50 fordeling bruker være bra. dette pga kaseinproteinet senker opptaket til whey proteinet, du får et oppbyggende protein som varer hele natten.

La oss nå starte med det de fleste vil høre om: Whey Protein eller myse protein som det heter på norsk.

Jeg skal  gå over de forskjellige typene av whey proteiner og filtreringsprossesene.

Jeg begynner med Whey protein concentrate (WPC). Utvunnet fra søt myse som er et bi produkt fra osteproduksjon. Mesteparten av fettet, lactosen og andre uønskede stoffer er fjernet.  
Avhengig av kvalitet og pris, WPC kan inneholde 34-89 gram av proteiner pr 100g av whey.
Whey consentrate inneholder en høy mengde med de oppbyggende aminosyrene (BCAA).
Den mest vanlige wpc inneholder ca 80% proteiner 5% fuktighet 4% fett og 3% karbohydrater resten er aske og smakstilsetninger. På grunn av kostnadene og kvaliteten er dette det mest vanlig brukte protein kilden av kroppsbyggere. Du kan få litt mage trøbbel ved høyt inntak WPC dette er pga lactosen i produktet.

Hva er bedre enn WPC? , jeg skal fortelle deg det. Whey protein Isolate (WPI) er bedre.
Isolate har en bedre filtrering fra fersk søt myse for å få en høyere protein prosent, mindre fett, karbohydrater, aske og fuktighet. Den inneholder vanligvis 95% protein avhengig av filtreringsprosses.

La oss ta en titt på de ulike typene av WPI: jeg starter med Ion Exchange Whey Isolate.
Denne prossesen bruker en elektriske laddning til å filtrere ut kun proteinet.
Den smaker godt, mikses lett og er moderat priset..

Microfiltration Whey Isolate: cross-flow ultra filtration og advanced micro filtration er brukt for å lage dette proteinet så rask opptakelig for kroppen som mulig. Den inneholder en høyere mengde kalsium en whey consentrate. Den inneholder en god porsjon av BCAA`s og er en utmerket kilde til energi. den er utmerket å bruke om morgenen, da det er en fordel at proteinet kommer så hurtig ut i blodbanen som mulig, for å stoppe den katabole fasen som oppstår like før du står opp. Det koster ca det samme som IEWPI.

Her er den store vinneren av alle whey proteiner som går ann å få tak i, nemelig Cross-Flow-Microfiltration Whey Isolate. Cross-flow microfiltration gir mer calcium og mindre sodium enn ion-exchange. Dette protein er ikke rørt av kjemikalier så det er i samme stand som opprinelig form, det inneholder også noen protein fraksjoner som ikke noe annet protein inneholder, for en kroppsbygger er disse fraksjonene absolut nødvendig for å legge på deg solid muskelmasse raskt og øke restitusjonen.

Her er noe viktig. CFMWI er patentert av Avenmore/Waterford.  Den koster vanligvis dobbelt så mye som andre typer whey protein, men det er definitivt verdt pengene.

mvh
Benpressmannen

kilde(r):
ca Et tonn med FLEX, BogK sportsmagasin, ironman og div andre muskel blad.
satt i sammen og evaluert av meg!

Samt litt info fra et av verdens største idustrier for sport nutrition. De selger til Bla MET-RX, MUSCLETECH, BIOTEST, EAS, GNC, PROLAB, PEAK BODY, STAR NUTRITION mfl.

Alt om kosttilskudd av Fredrik Paulun
Spis tren og prester av Fredrik Paulun
Alt om fettforbrenning2 av Fredrik Paulun
advancerad bodybuilding av Ove Rytter

All about Protein, Different Sources
and Combining Proteins
by Bodybuilder and Powerlifter, Nathan Underhill
2002-05-08

Garlic PC, McNurlan MA, Ballmer PE. influence of dietary protein intake of whole-body protein turnover in humans. Diabetes care 14, 1189-98, 1991

 Fjeld CR. control of protein synthesis and its relationship to the bioenergetics of growth. Acta paediatr. Scand. Supp. 374, 15-21, 1991

Simopoulos AP, Pavlou KN(eds):Nutrition and fitness for athletes, world rev. Nutr. Diet. Bassel. Karger vol 71,21-33, 1993

Chandler RM, Byrne HK, Patterson JG, ivy JL. Dietary supplements affect the anabolic hormones after wheight training excersise, Journal of Applied Physiology 76(2), 839-845, 1994

Lemon PW, Dolny DG, Yarasheki KE Moderate Physical activity can increase dietary protein needs, Can J Appl physiol oct;22(5):494-503,1997

Am J physiol 1999 may;276 (5pt1):E946-76
Effects of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization
Forslund AH, EL-Khoury AE, Olsson RM, Sjodin AM, Hambraeus L, Young VR



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #1 : 13. februar 2003, 10:09 »
Mye nyttig info her. Jeg vil gjerne presisere og tillegge litt.

Whey:
Faktum er at du kan hente dine eggproteiner fra egg, kasein fra melkeprodukter, soya protein fra soyaprodukter. Men innse at enten får du whey fra kvalitetstilskudd, eller så får du i deg (nesten) ingenting. Om du ikke ammer  Wink

Aminosyrene glutamin, arginin og phenylalanin er det ofte lite av i whey.


Proteininnhold:
Når det hevdes at WPI vanligvis inneholder 95% protein er det noe misvisende. Man snakker da som om det ikke skulle være noe væte i det. I virkeligheten er det alltid 5-6% væte tilstede, så 90% er nok et riktigere tall.
Derfor: ikke bli lurt av uttrykket "dry basis value" i reklamen.

Ion Exchange-metoden:
Vær OBS. på at produkter filtrert kun med denne metoden inneholder lite glycomacropeptider. Dette fordi proteinene har blitt utsatt for høye temperaturer og høye syreforhold gjennom prosessen.

CFM:
Enig med konklusjonen til benpressmannen: Til nå er dette det beste på markedet - fordi det er en helt naturlig filtreringsprosess.

MEN der er fallgruber - og her kommer en advarsel:  Endel firmaer skriver på sine produkter at de inneholder CFM-protein uten at de gjør det.

Et tegn på at det er brukt syre i behandlingen av proteinet er høyt innhold av natrium/sodium. Over 250 mg. natrium pr. 100 g. protein er uakseptabelt for et kvalitets whey protein!

Sjekk derfor mineralinnholdslisten når du kjøper whey.

mvh infomann

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #2 : 13. februar 2003, 15:08 »
Najs info dere kom med der Smiley Føler at det var verdt tida å lese Tongue

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #3 : 14. februar 2003, 17:44 »
Takk for suplerende info infomannen!:wave:

skulle nevne at det kunne være lurt ved inntak av Whey å ta Glutamin tilskudd og da spesielt under deff for å bibeholde muskelmassen!!
men glemte det!!

 :Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #4 : 14. februar 2003, 18:27 »
Slicky: Takk for hyggelige ord.

benpressmann: Det er du som har gjort jobben - du fortjener mest takk. Mer kunne vært sagt ja, men det er dessverre ikke mange som gidder å lese så mye info på èn gang.
Forresten rart det: folk trener i timer hver dag - men å lese 3 sider - det er slitsomt det  Cry

mvh infomann

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #5 : 16. februar 2003, 11:53 »
Helt enig! Jeg har alltid vært av den oppfatning at man bør vite hva som gjør hva med kroppen før man inntar det, og ikke stole blindt på hva alle andre sier. Jeg føler jeg får noe nyttig ut av å lese slike ting som overnevnte artikkel(er) og kan dermed argumentere med sakelig fakta, dersom en diskusjon om noe liknende skulle oppstå...  Grin

Stå på!

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Fearless

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 459
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 459

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #6 : 16. februar 2003, 19:15 »
Benkpressmannen og Infomannen: Nye i forumsammenheng? Smiley moro å ha med 2 nye kunnskapsrike folk her!

Utlogget Wikingr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 356

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #7 : 17. februar 2003, 14:21 »
Inneholder Kasein  kalsium ?   ser det står "kalsiumkasein" på protein boksen min...
Tar nemmelig noen tabletter som ikke skal taes sammen med kalsium.  Hindrer kalsium opptaket av andre stoffer eller noe ?
"Alt som ikke dreper, gjør deg sterkere"

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #8 : 17. februar 2003, 19:33 »
einherjer: Høyst sannsynlig JA.

Kalsium bør ikke tas samtidig med jerntilskudd fordi absorpsjonen av både kalsium og jern kan binde seg til
hverandre.

Hvorfor kjøper du kaseinpulver??? - du kan jo hente dine kaseinproteiner fra bl.a. melkeprodukter.

Svært høyt inntak av kalsium, det vil si mer enn 4-5 g daglig, kan gi alvorlige bivirkninger. Sjekk da ihvertfall mengdeinnholdet om du vil fortsette med pulveret.
mvh infomann

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #9 : 26. februar 2003, 18:43 »

Både zink og magnesium (øker kroppens testosteron produksjon) bør enn ungå å ta sammen med kalsium siden kalsium hidrer opptaket av zink og magnesium...

Ta derfor tilskudd av ZMA 30-40 min etter f.eks kvelds shake som inneholder kalsium...


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:info om proteintypene whey og kasein
« #10 : 26. februar 2003, 20:14 »
infoen til benpressmannen åpnet veldig greit - jeg forsto alt, helt til jeg var kommet halvveis og det ble for vanskelig for meg.  Smiley

Atleticcity har et tilbud med proteiner som inneholder mye kasein (80/20) med myse. Det står mellom det eller wheytech. Hva er best når jeg skal ta proteinen 3 ganger daglig (1 gang inkluderer rett etter trening også), og jeg skal ikke kjøpe flere proteiner. Jeg tror jeg satser på wheytech, men tar gjerne råd siden jeg vet lite om proteiner.
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #11 : 27. februar 2003, 15:41 »

Kjøp rent whey protein og bland det med vann evt melk etter trening..

som mellomåltid bland da med melk.. du trenger kun 2 dl melk for å få en 80/20 % fordeling av whey/melkeprotein..

til kvelds kan du ta 5dl melk 20-30g whey+ litt oboy pulver= mumsegodt...( jorbær oboy til jordbær smak)
det gir ca 35-45g proteiner hvorav 15g  fra melk...

enklere og bedre....




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #12 : 27. februar 2003, 22:19 »
"glycomacropeptider" hva er dette? Og virken virkning har dette på kroppen?

Flott at du/dere legger ut info. Har begynnt å lage mitt eget kartotek til senere anledninger så dette er toppers  Cheesy.
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #13 : 15. april 2003, 18:25 »
Glykromacropeptider og virkningen på kroppen:

Glykromacropeptider stimulerer frisetningen av CCK, et hormon som signaliserer til hjernen at "at du er mett" og hjelper på å redusere apetitten.
Derfor er det at de fleste som reduserer sitt inntak av karbohydrater (F.lindberg) og øker proteinmengden føler seg mett vesentlig lengre.
 Grin



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:info om proteintypene whey og kasein
« #14 : 21. april 2003, 16:38 »
WPX? hvordan metode et dette? Exell produktene jeg kjøpe brukte denne metoden til å fremstille proteinene. Bra? dårlig?
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!