Skrevet av Emne: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?  (Lest 9084 ganger)

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #30 : 24. august 2010, 12:12 »
Det er absolutt en stor mulighet! Derav nevnte jeg deload uker.. Enhver treningsfase enten det er 4 eller opptil 8uker burde inneholde deload. Det er rett og slett for å forhindre stagnasjon(der du er nå?) Og som nevnt tidligere, det er essensielt å ha en progresjons modell.. Å øke kg når du føler for det fungerer rett og slett ikke i lengden  Smiley

Forslag til progresjonsmodell for 4ukers fase:
-Baseløft: Start 10kg lettere enn din 5RM(om du trener med 5RM)
-Støtteøvelser: Start med 5kg lettere enn din 10RM(om du trener med 10RM)

For hver uke øker du 5kg i baseøvelsene, og 2,5kg i støtteøvelsene.

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #31 : 24. august 2010, 17:08 »
Det er absolutt en stor mulighet! Derav nevnte jeg deload uker.. Enhver treningsfase enten det er 4 eller opptil 8uker burde inneholde deload. Det er rett og slett for å forhindre stagnasjon(der du er nå?) Og som nevnt tidligere, det er essensielt å ha en progresjons modell.. Å øke kg når du føler for det fungerer rett og slett ikke i lengden  Smiley

Forslag til progresjonsmodell for 4ukers fase:
-Baseløft: Start 10kg lettere enn din 5RM(om du trener med 5RM)
-Støtteøvelser: Start med 5kg lettere enn din 10RM(om du trener med 10RM)

For hver uke øker du 5kg i baseøvelsene, og 2,5kg i støtteøvelsene.

Okey, takk for svar Cheesy

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #32 : 25. august 2010, 11:50 »
Bare hyggelig=) Sleng ut treningsprogrammet ditt, så er det lettere å kunne gi tips til evt bedre oppbygging av programmet;)

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #33 : 25. august 2010, 13:34 »
Bare hyggelig=) Sleng ut treningsprogrammet ditt, så er det lettere å kunne gi tips til evt bedre oppbygging av programmet;)

Okey. jeg er ingen hore som følger samme øvelser til hver økt, jeg varierer ofte men her er hva som står på prog:

Benkpress/hantler
Skråbenk evt pec-deck
Dips
Franskpress
Millitæpress
Shrugs - kjører sjelden shrugs da de får kjørt seg i mark dagen etter. Blir mest sidehev med 45 grader i vinkel

øktB)

mark
chins
stangroing/hantelroing
knebøy
leg-øvelser
+noe biceps hvis jeg har energi til overs Smiley

kjører 10 rep på støtte, og 5 rep på base.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #34 : 26. august 2010, 16:47 »
 det å ta seg en uke "fri" ekke noe dum ting å gjøre, vet ikke hvor lenge,hyppig og hardt du har trent. Men å la kroppen få en pust i bakken kan gi posi innvirkning på treningen. Selv pleier jeg ta en uke av iblant der jeg fokuserer på nok søvn, rett mengde mat og slappe av.. Wink


Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #35 : 26. august 2010, 17:17 »
Ser du har fått en del tips.

Men som du sikkert vet så avgjør progresjon i styrke med treningsbelastning, intensitet og mengde.

Gi deg et eksempel:

Trener du knebøy med 100 kg i 14 uker med samme rep antall og intensitet vil du få et utrolig mye dårligere resultat enn om du øker vektene.  Derav, treningsbelastning, når du har økt den kan du se videre på neste steg, intensitet.

Kortere pauser mellom settene(?) færre rep lengre pauser, mange rep korte (varier fra dag til dag uke til uke, slik at det blir mer intensivt)

Når du både har økt trenings belasting og intensitet ser du på mengde!

Kan du trene kroppen f.eks 2 ganger i uken vs 1? eller 3 ?

Og, når du har kjørt kroppen din hardt en perriode ta som nevnt før en pause, trapp ned på treningen.

Og du kan jo spørre deg selv, etter trening, er du skikkelig sliten ?? har du egentlig litt lyst å dø ? er svart nei, så trener du for lett..

Det ser ut som du har greie øvelser, men bare for å oppsumere, vil du bli STERKERE i noe som betyr noe, tren baseøvelser.

Drikker du mye i helgene, well stop it.. så kan love deg at du kommer degvidere.

og sist kosthold! SPIS NOK! SPIS BRA og få i deg næring direkte etter trening f.eks protein shake + no frukt. Flere forskinger som viser en vesentligforskjell i progresjon pr økt ved rett timing..

Følger du dette, så kan du ta deg faen på at du blir sterkere!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #36 : 26. august 2010, 17:42 »
Prøv det her du, da skal du se at du blir sterkere:
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/styrkeloftprogram-av-sturla-davidsen
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #37 : 26. august 2010, 20:05 »
Ser du har fått en del tips.

Men som du sikkert vet så avgjør progresjon i styrke med treningsbelastning, intensitet og mengde.

Gi deg et eksempel:

Trener du knebøy med 100 kg i 14 uker med samme rep antall og intensitet vil du få et utrolig mye dårligere resultat enn om du øker vektene.  Derav, treningsbelastning, når du har økt den kan du se videre på neste steg, intensitet.

Kortere pauser mellom settene(?) færre rep lengre pauser, mange rep korte (varier fra dag til dag uke til uke, slik at det blir mer intensivt)

Når du både har økt trenings belasting og intensitet ser du på mengde!

Kan du trene kroppen f.eks 2 ganger i uken vs 1? eller 3 ?

Og, når du har kjørt kroppen din hardt en perriode ta som nevnt før en pause, trapp ned på treningen.

Og du kan jo spørre deg selv, etter trening, er du skikkelig sliten ?? har du egentlig litt lyst å dø ? er svart nei, så trener du for lett..

Det ser ut som du har greie øvelser, men bare for å oppsumere, vil du bli STERKERE i noe som betyr noe, tren baseøvelser.

Drikker du mye i helgene, well stop it.. så kan love deg at du kommer degvidere.

og sist kosthold! SPIS NOK! SPIS BRA og få i deg næring direkte etter trening f.eks protein shake + no frukt. Flere forskinger som viser en vesentligforskjell i progresjon pr økt ved rett timing..

Følger du dette, så kan du ta deg faen på at du blir sterkere!


Setter pris på at dere proffer tar dere tid til å tipse oss noobies Smiley Jeg drikker ikke alkohol og kostholdet er glimrende. Alkohol har jeg kuttet ut pga treningen Smiley Takk for svar forresten Smiley Det blir at jeg kjører ut dette programmet til jeg ikke kan sykle til studioet mer (litt kjedelig for mamma å pappa å kjøre 4 ggr i uka), så blir det stronlifts OG deloading Smiley Tror det er fella jeg har gått i. Bare økt og økt, men faktum er vel at jeg ikke kjenner kroppen min godt nok. Blir moro å se fremover om det blir fremgang Smiley

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Hvorfor blir jeg ikke sterkere?
« #38 : 26. august 2010, 20:21 »
Ett spørsmål; hvordan i hule laster jeg opp en avatar?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!