Skrevet av Emne: Sunn mat, for kroppen din!  (Lest 24090 ganger)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sunn mat, for kroppen din!
« : 05. september 2010, 21:27 »
Tenkte jeg skulle lage en tråd som skulle handle om matoppskrifter, og diverse info om matintoleranse og allergier. Selv syns jeg det er viktig å spre kunnskapen på akkurat det feltet, iom at jeg har det selv. I tillegg så kan maten jeg spiser være til inspirasjon for de som vil leve sunt.

Jeg hadde hovedsakelig tenkt å bruke denne tråden til å dele matoppskrifter, men jeg vil gjerne motta tips og ideer fra dere andre! Noen ganger føler jeg at jeg ikke kan spise noe, så det er greit med litt respons og forslag, både fra dere med samme problem, eller andre.

Til å begynne med må jeg klarere at matALLERGI og matINTOLERANSE er forskjellig. Det er ikke alle som er klar over dette, men det å være allergisk er mye verre enn å være intolerant. For eksempel vil en matallergiker få sterkere reaksjoner enn en som er intolerant. Kroppen reagerer på samme måte som andre allergier, overfølsomt immunforsvar og man blir syk.

I kort oppsummering kan man si at allergi går utover blodet, mens intoleranse handler om tarmen og opptak av næring. En person som er allergisk mot melk, vil bli kjempedårlig innen kort tid, men en som er intolerant vil få problemer med magen. Akkurat det med intoleranse har flere følger. Hvis det ikke blir tatt opp næring fra tarmen, kan man fort få vitaminmangel, jernmangel og føle seg slapp og ufokusert.

I tillegg er det mulig for en som er intolerant å sakte venne seg på maten igjen senere, hvis man er flink til å holde seg vekk fra det man ikke tåler en stund.

Kan vel si litt om min situasjon.
Jeg er matintolerant. I 2008 fikk jeg "dommen", og da hadde jeg levd i et helvete i noen år. Konstant oppblåst, masse magesmerter, utslett, kløe og en forkjølelse som aldri ga seg. Blodprøver viste ingenting, legene mente det var stress og blablabla. Det som er så dumt er at man må gjennom en haug med tester og blodprøver, notere hva man spiser og så ta blodprøve, slanger inn og ut alle veier, for å finne ut om man har matallergi. For blodprøver viser jo det du har i blodet NÅ, ikke hva det langvarige resultatet er.

Derfor dro jeg til en lege som utførte hårprøver, som betyr at man klipper av litt hår og sender det til analyse. Håret består jo av gamle, døde celler som har vært der lenge. Derfor kan man få en bedre oversikt.

Resultatet ble ihvertfall at jeg ikke kan spise følgende matvarer:
 - ALT av melprodukt, untatt havre. OGSÅ glutenfritt
 - ALLE melkeprodukter
 - Grisekjøtt
 - Potetmel, potetstivelse o.l.
 - Potet
 - Sukker
 - Appelsin

Ikke rart jeg hadde vært syk! Min favorittfrokost var jo brød med skinke og ost  :Smiley

Så da var det slutt på ALT godt jeg visste om. Og jeg ble bedre. På butikken måtte jeg lese på alle matvarene jeg kjøpte. Jeg måtte venne meg til å lage all mat fra bunnen av.

Etterhvert testet jeg hvilken reaksjon jeg fikk på de forskjellige matgruppene:
Mel: Enormt oppblåst og vondt i magen
Gris: Kvalm
Melk: Sure oppstøt og mageknip i tarmen
Sukker: Kvalm, hodepine, halsbrann
Appelsin: Kvalm, kløe
Og til det siste punktet, potet: Magesmerter, sting i magen. Hvorfor potet, tenker du nok. Vel, en som er matintolerant har problemer med å ta opp næring i tarmen, og har lite bakterier, tarmtotter og slim igjen, derfor vil en slik tung matrett lage problemer for tarmen.

Grunnen til at jeg nevner dette er for at kanskje noen av dere kjenner dere igjen. For det er utrolig mange som ikke vet at de lider av det samme.

Det er overhode ikke lett å leve med dette. Som jeg sa til mamma: Jeg har gått fra å leve for å spise, til å spise for å leve. Noen ganger er det utrolig tungt å spise grønnsaker og kjøtt, når alt jeg vil ha er pizza eller pannekaker. Men man må leve med det, og jeg kan ikke leve i sykdom resten av livet heller!

Tenk litt over dette: Når du fantaserer om cola og godteri, er alt jeg ønsker meg nystekte rundstykker med smør og hvitost  Tongue

Uansett, håper dette er nyttig for noen, og så håper jeg folk kommer med innspill  Cheesy
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #1 : 05. september 2010, 21:39 »
Det er viktig å tenke "hva kan jeg spise" i stedet for "hva kan jeg ikke spise", akkurat som når man deffer.

Og jeg kan spise TACO! Tacoskjell er jo lagd av mais, basically. Det er bare det å klare å la vær å kjøpe rømme, ost og lefser.

Hvis man er oppfinnsom og lager egen mat kan man erstatte kumelk med rismelk, havremelk eller soyamelk.

I smørhyllen er det bare ett smør jeg kan spise, som ikke inneholder noe snusk, og det er den blå Soft-pakken.

Knekkebrød funker ikke, for som regel er det ett eller annet som kræsjer. Derfor har jeg lagd mine egne knekkebrød, med ting jeg liker oppi:
Pinjekjerner, solsikkefrø, gresskarfrø, sesamfrø, havremel, litt rugmel, egg og vann til å binde sammen. Stekes på 200 grader i 30 min, deles opp og tørkes i varmluft etterpå, fordi de kan være litt bløte. Smaker kjempegodt og er veldig sunt. Jeg, for min del steker de lenge så de får en litt brent smak!
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #2 : 05. september 2010, 21:43 »
Sliter med mye av det samme... Etter en runde i forrige uke med sykdom og liten matlyst fant jeg ut at magen egentlig er ganske flat... jeg skal prøve å leve sunt et par uker nå, kutte helt ut mel, melk, sukker og annen skitmat som jeg er så glad i... får se om det hjelper. Honnør for bra post forresten. De tinga du har nevnt som du blir dårlig av er også det jeg mistenker gir meg oppblåst mage.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #3 : 05. september 2010, 21:49 »
I hele mitt liv har jeg elsket meksikansk gryte, men jeg mener den på butikken smaker altfor salt. Derfor har lagd en egen versjon, med litt hjelp ofc.

Supergod meksikansk gryte
Grønnsaker du liker, jeg bruker
 - paprika
 - maiskorn
 - babymais
 - masse forskjellig løk
 - champignon
 - chilli
andre ingredienser er
 - kyllingkjøttdeig
 - tacopulver - kan utelukkes, men jeg er jo så glad i taco
 - hermetiske tomater, oppkuttet
 - jasminris
 - tabasco
 - hvitløk

Kok risen til det er igjen 5 min. Steker kjøttdeigen med litt tacopulver, jeg bruker ikke smør eller olje i pannen, rasper oppi hvitløk og chilli (en rasp med små tagger er et genialt redskap!!). Kutter opp alle grønnsaker. Bruker en stor gryte, der jeg heller i tomaten og grønnsakene (som kan godt være litt stekt i panna først), litt tabasco, tilsetter kjøttet og til slutt risen. Så kokes dette i 5 min, til risen har sugd opp litt juice Smiley Smakes til med salt og pepper.

Hvis man er lur lager man en monsterposjon og fryser ned i matbokser. Da har man plutselig et sunt måltid man kan ha med seg på jobb eller skolen, bare å slenge i micro.
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #4 : 05. september 2010, 21:54 »
Sliter med mye av det samme... Etter en runde i forrige uke med sykdom og liten matlyst fant jeg ut at magen egentlig er ganske flat... jeg skal prøve å leve sunt et par uker nå, kutte helt ut mel, melk, sukker og annen skitmat som jeg er så glad i... får se om det hjelper. Honnør for bra post forresten. De tinga du har nevnt som du blir dårlig av er også det jeg mistenker gir meg oppblåst mage.

Tusen takk! Og flott at du deler din erfaring. Jeg har blant annet funnet ut at fullkornspasta ikke er så farlig som vanlig pasta, i min situasjon i allefall, så det går fint an å leve uten brød og melk.
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #5 : 05. september 2010, 22:01 »
Kom på noen tips til: Hvis man er som meg, som bare løper mellom skole, jobb, trening og hjem, og har generellt dårlig tid, er det masse redskaper som gjør dagen lettere.

1 bud. Bruk saks til å klippe kyllingfileten rett i panna (2kg firstprice kyllingfilet på Kiwi til 116 kr! Genialt)
2 bud. Kjøp en rasp med små tagger som har håndtak. Da kan man raspe chilli og hvitløk rett i panna.

Hvis man blir lei av kyllingsmaken kan man jo variere med krydder. En periode spiste jeg som regel ris og kylling til middag hver dag, og da varierte jeg med å bruke hvitløk, hvitløk og chilli, og karri.

Kyllingfilet stekt med vårløk/purre og karrikrydder er kjempegodt. Hvis man har masse karri i panna, blir noe av krydderet stekt fast i klumper, som er kjempegodt oppå risen.

Om man har bedre tid kan man sette ovnen på 200 grader og skjære kyllingfileten nesten helt over på langs, slik at den blir som en baguette. Da kan man fylle masse gode urter og krydder inni, brette den igjen og steke den i form i 20 min. Da blir det saftig og god. Tåler man gris kan man surre strandaskinke, eller bacon rundt i tillegg. Den saften som blir igjen da er god saus på ris!
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #6 : 05. september 2010, 22:33 »
... eller pannekaker.
Er da ikke umulig for deg?

Mel -> Mal opp havregryn til mel i foodprosessor eller blender.
Væske -> Vann eller rismelk, havremelk, soyamelk.
Salt, egg, bakepulver, kanel, kardemomme.

MIX MIX MIX.

Server med syltetøy, varme bananer og tykt blandet sjokoladesaus (sirup konsistens) av et vegetabilsk proteinpulver (m-factor).

NYT NYT NYT.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #7 : 05. september 2010, 22:38 »
Og jeg kan spise TACO! Tacoskjell er jo lagd av mais, basically. Det er bare det å klare å la vær å kjøpe rømme, ost og lefser.
Lag egne tacolefser ved å bruke polenta (maismel).

Fyll tacoene med bønner, bønnestuing, hjemmelaget salsa, guacamole, krydret ris, egg, krydderurter, kjøtt du tåler, fisk osv.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Champions

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #8 : 05. september 2010, 22:44 »
Kom på noen tips til: Hvis man er som meg, som bare løper mellom skole, jobb, trening og hjem, og har generellt dårlig tid, er det masse redskaper som gjør dagen lettere.

1 bud. Bruk saks til å klippe kyllingfileten rett i panna (2kg firstprice kyllingfilet på Kiwi til 116 kr! Genialt)
2 bud. Kjøp en rasp med små tagger som har håndtak. Da kan man raspe chilli og hvitløk rett i panna.

Hvis man blir lei av kyllingsmaken kan man jo variere med krydder. En periode spiste jeg som regel ris og kylling til middag hver dag, og da varierte jeg med å bruke hvitløk, hvitløk og chilli, og karri.

Kyllingfilet stekt med vårløk/purre og karrikrydder er kjempegodt. Hvis man har masse karri i panna, blir noe av krydderet stekt fast i klumper, som er kjempegodt oppå risen.

Bruker du ikke marinade på kyllingen?
Stats:
18 år (96 mod)
182 cm
86 kg (13.12.14)

Maksløft:                               
Knebøy:       177,5kg            13.12.2014
Benkpress:   110kg               23.11.2013             
Markløft:      190kg               13.12.2014


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102203.0

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #9 : 05. september 2010, 23:07 »
Hei. Hvor tok du testen for å sjekke intoleransen? Jeg har konstant vondt i magen og det hemmer meg mye i den sporten jeg driver med og det å være sosial. Jeg skulle egentlig ta laktosebelastnings test på sykehuset på fredag, men turte ikke. hehe Smiley Jeg er så redd for sprøyter,begynner nesten å gråte bare jeg ser en :Smiley

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #10 : 05. september 2010, 23:27 »
Er da ikke umulig for deg?

Mel -> Mal opp havregryn til mel i foodprosessor eller blender.
Væske -> Vann eller rismelk, havremelk, soyamelk.
Salt, egg, bakepulver, kanel, kardemomme.

MIX MIX MIX.

Server med syltetøy, varme bananer og tykt blandet sjokoladesaus (sirup konsistens) av et vegetabilsk proteinpulver (m-factor).

NYT NYT NYT.

DET skal jeg prøve! Nå ble jeg sulten Smiley
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #11 : 05. september 2010, 23:28 »
Bruker du ikke marinade på kyllingen?
Nei, men det er fordi jeg som regel har dårlig tid. Skal absolutt teste det ut. Har du noen forslag?
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #12 : 05. september 2010, 23:29 »
Hei. Hvor tok du testen for å sjekke intoleransen? Jeg har konstant vondt i magen og det hemmer meg mye i den sporten jeg driver med og det å være sosial. Jeg skulle egentlig ta laktosebelastnings test på sykehuset på fredag, men turte ikke. hehe Smiley Jeg er så redd for sprøyter,begynner nesten å gråte bare jeg ser en :Smiley
Jeg gjorde det på Colonklinikken i Trondheim Smiley Smertefritt og koster 950 kr. Men fikk jo en livsforandring. Prøv å trene knebøy når du er oppblåst. Ikke kult.
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #13 : 05. september 2010, 23:55 »
Knebøy tør jeg rett og slett ikke å trene, når jeg er oppblåst, har opplevd et flaut øyeblikk i benpressen før når det kommer til det:) Jeg trener fotball hver dag med oppblåst mage, det hindrer en bra prestasjon og er ganske flaut. Måtte avbryte forrige trening, fordi jeg trodde jeg skulle drite på meg. Jeg bor i moss, så trondheim var litt langt. Dette er skikkelig viktig for livskvaliteten min, så håper at jeg kan finne ut av dette.

Utlogget JDaniels

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

  • Yes, Im a girl
Sv: Sunn mat, for kroppen din!
« #14 : 06. september 2010, 12:36 »
Folk som er laktoseintolerant, har de noe behov for ekstra kosttilskudd som kalsium? Eller?

Knebøy tør jeg rett og slett ikke å trene, når jeg er oppblåst, har opplevd et flaut øyeblikk i benpressen før når det kommer til det:) Jeg trener fotball hver dag med oppblåst mage, det hindrer en bra prestasjon og er ganske flaut. Måtte avbryte forrige trening, fordi jeg trodde jeg skulle drite på meg. Jeg bor i moss, så trondheim var litt langt. Dette er skikkelig viktig for livskvaliteten min, så håper at jeg kan finne ut av dette.

Du kan jo teste det ut selv, om du blir bedre av å kutte ned på brød og melk. Bare sånn for å sjekke.
Treningslogg                                                 Sunn mat, for kroppen din!

"De som tror at de ikke har tid til fysisk aktivitet , må før eller senere avsette tid til sykdom" - Edward Stanley (1826-1893)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!