Skrevet av Emne: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?  (Lest 4101 ganger)

Utlogget Krekling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

"Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« : 11. oktober 2010, 18:04 »
Hei
Var innom gymgrossisten i byen (Oslo) i dag, og snakka litt med gutta der. Skulle innom for å kjøpe Dalblads Whey+ eller hva den nå heter. Dette fordi den har mye proteiner og lite annet. Grunnen er at jeg ikke ønsker å legge på meg, men ønsker å bygge muskler. Tankegangen min er såklart alt for enkel: mest mulig proteiner, minst mulig annet, så regna med den var best.

Jeg fikk derimot en sterk frarådelse fra å kjøpe den. Han sa at for meg, som trener 3-5 ganger i uka, burde gå på en gainer, da musklene ikke tar opp proteiner hvis de ikke og får karbohydrater. Han ville at jeg skulle kjøpe en 8-kilos pose med noe gainer-greier som gymgrossisten produserer selv, som visstnok var det beste, og "helt ekstrem".

Personlig så har jeg brukt litt dalblads før, og fått det anbefalt av kompetente folk, så gikk til syvende og sist for det. Altså Dalblads Gainer Explosion, da jeg valgte å stole på karen, at "rene" proteiner ble mangelfullt i min trening.


Har og et lite spørsmål om kreatin. Jeg har før brukt Krea-bolic, og har egentlig ikke merka stort. Fortalte han dette, og fikk beskjed om at det var bare møkk (selv om de solgte det selv). Jeg burde heller gå for Creatine Colpete Exterme, fra Star nutrition. Han sa at denne ble man ikke så pløsete av, da man ikke fikk vann i kroppen. Er dette tilfelle?

Og når det gjelder dosering av denne, så skal man ta hver morgen, og på treningsdager, rett før trening i tillegg til morgendosen. Dette mente han var bare tull. På treningsdager så tar man ikke på morgene, men kun rett før trening.

Ble en del spørsmål her, men vil bare gjøre ting sånn høvelg rett og mest mulig hensiktsmessig. Smiley

Fredrik

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #1 : 11. oktober 2010, 18:08 »
jeg er imot bruk av gainer.. hvis du ikke er 120kg++

så burde det gå bra å få i seg nok karbohydrater gjennom vanlig mat. , da spesielt etter trening.


- Riskaker m/honning
- Banan
- Rosiner
- Blande protein pulveret med melk, så får du noe der å.

osv osv.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Krekling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #2 : 11. oktober 2010, 18:11 »
Er bare skarve hundre kilo jeg, og 195 på sokklesten..

Jeg liker å ha en shake liggende i baggen etter trening, da det er skrekkelig enkelt kontra alt det andre du ramser opp. Spørsmålet er vel egentlig bare om en gainer eller en "ren" proteinshake er best?

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #3 : 11. oktober 2010, 18:15 »
Det er riktig at du trenger karbohydrater for å ta opp proteinene, kan også være en ide å ikke innta for mye protein per måltid fordi at du kun får tatt opp en begrenset mengde. Den suverent viktigste shaken er etter trening/ eller måltidet om du vil. Jeg har ikke kjøpt gainer, i stedet får jeg raske karbohydrater ifra 2 stk bananer i tillegg inntar jeg omtrent 60g protein. Synes dette er mye greiere, tror også gainere er fylt med all verdens bedritne stoffer(ikke at proteinpulver ikke har kunstige stoffer) men man kan værtfall la det være naturlig om man kan. Ellers er det viktig å ikke innta fett når behovet for proteiner er på sitt største som er etter trening, tror gainer har en del fett i seg og. Svaret mitt er altså at jeg synes du burde gå for proteinpulver supplert med noe frukt først. Bananer, epler, pærer eller noe annet som inneholder raske karbohydrater. Legg også merke til at det ikke er noen ide å innta 60g shakes sammen med flere proteinerkilder i løpet av måltidet, da ender du mest sannsynlig opp med å drite ut alt det av proteinene du ikke klarte å oppta. Du ville ha kunnet ta opp dette om du delte det opp i flere måltider. Se for deg at vært måltid skal inneholde protein, du skal prøve å spre de daglige proteinkildene dine i vært måltid du har.

Etter trening er proteinshaken suveren siden dette er en lettopptakelig og fettfri proteinkilde, selvfølgelig kombinert med en kilde til raske karbohydrater i forkant så du faktisk får tatt opp det. Understreker at det er en grunn til at man ikke hiver i seg en kylling rett etter trening, dette er fordi at den ikke er like "lettopptakelig" som en shake, og etter trening skal du få proteinene fordøyd og til musklene så raskt som overhodet mulig. Om det var noen uklarheter, spør. Føler at jeg skrev litt hulter til bulter.
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #4 : 11. oktober 2010, 18:16 »
Er bare skarve hundre kilo jeg, og 195 på sokklesten..

Jeg liker å ha en shake liggende i baggen etter trening, da det er skrekkelig enkelt kontra alt det andre du ramser opp. Spørsmålet er vel egentlig bare om en gainer eller en "ren" proteinshake er best?

med ren protein shake får du så og si kun proteiner.. proteiner er vanskeligere å få i seg kontra karbohydrater gjennom kostholdet ellers (og billigere). Så derfor er det mer fordel aktig å innta ekstra protein.

Så jeg ville brukt kun rent protein, og en banan ved siden av.

Er da ikke så vanskelig å ha med en boks med rosiner å gævla litt etter trening? eller skrelle en banan.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #5 : 11. oktober 2010, 18:17 »
Er bare skarve hundre kilo jeg, og 195 på sokklesten..

Jeg liker å ha en shake liggende i baggen etter trening, da det er skrekkelig enkelt kontra alt det andre du ramser opp. Spørsmålet er vel egentlig bare om en gainer eller en "ren" proteinshake er best?
Blir jo tøvete å betale for kunstige karbohydrater når det er feit overflod av dette i alt vi spiser. Blir jo til at man betaler ekstra for et dårligere alternativ enn du allerede hadde ved siden av proteinpulveret. I tillegg kan fett i gaineren kørke til etter trening?
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Krekling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #6 : 11. oktober 2010, 18:22 »
Meget godt svart begge to Smiley

Jeg bruker denne gaineren litt tror jeg, så får jeg stikke å kjøpe ei bøtte med litt mer rene proteiner.

Jeg er helt enig i at en ren proteinshake kombinert med en banan eller to er like enkelt, og minst like godt. Rart dette ikke slo meg da jeg handla i dag...  Undecided

Men bruker altså denne gaineren litt framover, hvor mye skal man ta? I følge bøtta skal man ta en shake rett etter trening. Denne med 3 dl. vann/melk og 2 dl pulver. Men ser folk tar både før og etter trening, hva blir mest rett?

Utlogget Krekling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #7 : 11. oktober 2010, 18:29 »
Forresten, hvilken proteinshake er å anbefale?

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #8 : 11. oktober 2010, 22:50 »
Det er riktig at du trenger karbohydrater for å ta opp proteinene, kan også være en ide å ikke innta for mye protein per måltid fordi at du kun får tatt opp en begrenset mengde. Den suverent viktigste shaken er etter trening/ eller måltidet om du vil. Jeg har ikke kjøpt gainer, i stedet får jeg raske karbohydrater ifra 2 stk bananer i tillegg inntar jeg omtrent 60g protein. Synes dette er mye greiere, tror også gainere er fylt med all verdens bedritne stoffer(ikke at proteinpulver ikke har kunstige stoffer) men man kan værtfall la det være naturlig om man kan. Ellers er det viktig å ikke innta fett når behovet for proteiner er på sitt største som er etter trening, tror gainer har en del fett i seg og. Svaret mitt er altså at jeg synes du burde gå for proteinpulver supplert med noe frukt først. Bananer, epler, pærer eller noe annet som inneholder raske karbohydrater. Legg også merke til at det ikke er noen ide å innta 60g shakes sammen med flere proteinerkilder i løpet av måltidet, da ender du mest sannsynlig opp med å drite ut alt det av proteinene du ikke klarte å oppta. Du ville ha kunnet ta opp dette om du delte det opp i flere måltider. Se for deg at vært måltid skal inneholde protein, du skal prøve å spre de daglige proteinkildene dine i vært måltid du har.

Etter trening er proteinshaken suveren siden dette er en lettopptakelig og fettfri proteinkilde, selvfølgelig kombinert med en kilde til raske karbohydrater i forkant så du faktisk får tatt opp det. Understreker at det er en grunn til at man ikke hiver i seg en kylling rett etter trening, dette er fordi at den ikke er like "lettopptakelig" som en shake, og etter trening skal du få proteinene fordøyd og til musklene så raskt som overhodet mulig. Om det var noen uklarheter, spør. Føler at jeg skrev litt hulter til bulter.

Lurer litt på hvor du har det fra at kroppen trenger karb for å ta opp protein. Dette klarer den helt utmerket uten.

Det er heller ingen reell grense for hvor mye protein du kan ta opp i ett måltid. Spiser du en kg biff i ett måltid, er dette 200 g protein. Ikke noe eller svært lite vil passere rett igjennom systemet. Kroppen kommer riktignok til å bruke et snaut døgn før alt er tatt opp, men det går ikke tapt på noen måte.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #9 : 11. oktober 2010, 22:56 »
Det er riktig at du trenger karbohydrater for å ta opp proteinene, kan også være en ide å ikke innta for mye protein per måltid fordi at du kun får tatt opp en begrenset mengde. Den suverent viktigste shaken er etter trening/ eller måltidet om du vil. Jeg har ikke kjøpt gainer, i stedet får jeg raske karbohydrater ifra 2 stk bananer i tillegg inntar jeg omtrent 60g protein. Synes dette er mye greiere, tror også gainere er fylt med all verdens bedritne stoffer(ikke at proteinpulver ikke har kunstige stoffer) men man kan værtfall la det være naturlig om man kan. Ellers er det viktig å ikke innta fett når behovet for proteiner er på sitt største som er etter trening, tror gainer har en del fett i seg og. Svaret mitt er altså at jeg synes du burde gå for proteinpulver supplert med noe frukt først. Bananer, epler, pærer eller noe annet som inneholder raske karbohydrater. Legg også merke til at det ikke er noen ide å innta 60g shakes sammen med flere proteinerkilder i løpet av måltidet, da ender du mest sannsynlig opp med å drite ut alt det av proteinene du ikke klarte å oppta. Du ville ha kunnet ta opp dette om du delte det opp i flere måltider. Se for deg at vært måltid skal inneholde protein, du skal prøve å spre de daglige proteinkildene dine i vært måltid du har.

Etter trening er proteinshaken suveren siden dette er en lettopptakelig og fettfri proteinkilde, selvfølgelig kombinert med en kilde til raske karbohydrater i forkant så du faktisk får tatt opp det. Understreker at det er en grunn til at man ikke hiver i seg en kylling rett etter trening, dette er fordi at den ikke er like "lettopptakelig" som en shake, og etter trening skal du få proteinene fordøyd og til musklene så raskt som overhodet mulig. Om det var noen uklarheter, spør. Føler at jeg skrev litt hulter til bulter.
Hvor har du dette fra? Det er jo bare tull. Stort sett alt sammen.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: "Rene" proteiner kontra gainer til hverdagsbruk?
« #10 : 11. oktober 2010, 23:03 »
Lurer litt på hvor du har det fra at kroppen trenger karb for å ta opp protein. Dette klarer den helt utmerket uten.

Det er heller ingen reell grense for hvor mye protein du kan ta opp i ett måltid. Spiser du en kg biff i ett måltid, er dette 200 g protein. Ikke noe eller svært lite vil passere rett igjennom systemet. Kroppen kommer riktignok til å bruke et snaut døgn før alt er tatt opp, men det går ikke tapt på noen måte.

Og dette var det riktige svaret. Dog kan overflod av proteiner gjøres om til fett eller energi, alt ettersom, og i sistnevnte tilstand kan man forsåvidt si at man "pisser ut proteinene" igjen. Selv om den påstanden også blir litt søk. protein+overskudd av energi=fett --->nitrogenprodukter pisses ut.

Imidlertid er jeg enig i at karbohydratpulver er totalt unødvendig, for nær sagt alle. Kanskje nødvendig om du er toppidrettsmann, og trener vekter og/eller andre ting nær sagt hver dag og har behov for oppfylling. De aller fleste bruker ikke opp glykogenlagrene iløpet av en treningsøkt, spesielt ikke en styrketreningsøkt, og normal mat resten av dagen og dagen etter (osv osv) vil sørge for at glykogenlagrene alltid er adekvate, og aldri tomme. Dersom du er relativt nøye med kosten vil dette aldri bli noe problem. Tviler på at proteinpulver er nødvendig for 99,9% av oss heller, men om du skal bruke penger på noe, bruk penger på proteiner.
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!