Skrevet av Emne: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst  (Lest 16501 ganger)

Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« : 12. oktober 2010, 10:54 »
Jeg begynte å trene for halvannet år siden, og har kjørt et program bygd opp rundt HST.
Men det har ikke gitt de ønskede resultatene. Sikkert flere årsaker til det.

Har lest gjennom Stronglifts 5x5 blekka nå og er lysten på å prøve det ut, men jeg lurer litt på om det er riktig opplegg for meg. Hovedmålet mitt er i utgangspunktet maks muskelvekst, men gjør jo selvfølgelig ikke noe å bli sterkere i tillegg.

Har en kompis som mente at jeg heller burde finne noe som hadde flere reps pr set hvis det var muskelvekst jeg er ute etter.

Hva tenker dere rundt dette?

Info:
193 cm
100 kg
31 år

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #1 : 12. oktober 2010, 10:58 »
Antall reps spiller i det store og hele ikke så stor rolle. Det som er viktig er å ha progresjon, nok søvn/hvile og ett bra kosthold Smiley
Smiley

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #2 : 12. oktober 2010, 11:26 »
Antall reps spiller i det store og hele ikke så stor rolle. Det som er viktig er å ha progresjon, nok søvn/hvile og ett bra kosthold Smiley

Signerer siste setninga i innlegget ditt.

LT

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #3 : 12. oktober 2010, 12:45 »
Joda,det er godt mulig der finnes bedre programmer for maksimal muskelvekst enn SL 5x5.

Men det er ikke tvil om at SL 5x5 fungerer. Å kjøre baseøvelser med jevn progresjon+spise MYE og riktig+mye hvile = garantert muskelvekst.


Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #4 : 12. oktober 2010, 13:11 »
Var vel egentlig noe av det samme jeg tenkte selv.
Men dette med å spise mye lurer jeg litt på. Når jeg kjørte bulk sist periode, lå jeg vel på 3000 kcal ca. Gikk opp i vekt til å begynne med men så stagnerte det etter jeg hadde gått opp fra 96 til ca 106 kg.

I stronglift 5x5 snakker han om oppimot 5000 kcal om dagen for en med min høyde og vekt. Syns jo det høres voldsomt ut. Vurderer å kanskje prøve å legge meg på ca 4000 kcal med 2g til 3g proteiner. Ka dokk tru? For ikke å snakke om GOMAD opplegget med 4l H-melk om dagen. Det høres absolutt ikke helt bra ut for hjertet osv Smiley

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #5 : 12. oktober 2010, 13:16 »
Dette med 4l h-melk om dagen er jo skrevet under avsnittet om "skinny people" da. Han anbefaler jo at man kutter ut melken etter å ha lagt på seg litt.

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #6 : 16. oktober 2010, 10:19 »
Dette med 4l h-melk om dagen er jo skrevet under avsnittet om "skinny people" da. Han anbefaler jo at man kutter ut melken etter å ha lagt på seg litt.
Lekte litt med melk for 1 år siden. Trente 5x5 bill star og inntok 3l helmelk daglig i ca 3 uker. Økte ekstremt bra i styrke og kroppsvekt den perioden Smiley
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #7 : 16. oktober 2010, 14:46 »
Lekte litt med melk for 1 år siden. Trente 5x5 bill star og inntok 3l helmelk daglig i ca 3 uker. Økte ekstremt bra i styrke og kroppsvekt den perioden Smiley

Jepp,melk er knas.

Hadde jeg likt melk hadde jeg kjørt det i meg jeg og.

Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #8 : 17. oktober 2010, 18:09 »
Kommer nok til å prøve litt med ca 2-3l skumma melk om dagen.

Jeg liker programmet sålangt, men er litt usikker på hvor effektivt det er? Er et sånt fullkroppsprogram med 5 øvelser 3 ganger i uka nok eller "optimalt"? Med lette vekter i begynnelsen så kjører jeg jo veldig fort gjennom. Føles liksom ikke som at man har trent orntli. Selvom jeg regner med det kommer til å endre seg betraktelig når jeg kommer opp i max på alle øvelsene.

Tenker litt sånn, ok hvis jeg hadde trent 5-6 ganger i uka med splitt. Flere øvelser. Litt lengre økter, så hadde jeg fått bedre betalt for det. Så nettopp Pumping Iron med Arnold Tongue Lurer jo litt når man ser han snakker om trening 5 timer om dagen, 6 dager i uka. Jeg har selvfølgelig ingen ambisjoner om å bli Arnold, men bare tenker litt på hvordan man får raskest muskelvekst og styrkeøkning.

Utlogget Ryzan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #9 : 20. oktober 2010, 21:38 »
Er i 6'e uka på stronglifts 5x5 etter å ha vasa rundt på endel andre program. OG ja det fungerer, øktene er kanskje korte i starten, men nødvendige for å øve inn teknikk slik at den ikke svikter når det blir tyngre. Øktene kommer også til å bli endel lengre ettersom det blir tyngre og du trenger mer hvile mellom settene (opptil 5min).

Hvis du leser gjennom FAQ på stronglifts siden vil du få svar på det meste.

Det å pumpe på samme nivå som arnold blir nok litt vanskelig i starten, han hadde jo trent styrke over lengre tid pluss at han gikk på tillskudd(doping klassifisert idag) som korta ned restitusjonsprosessen slik at han kunne trene lengre og oftere uten å bli overtrent.

Når det gjelder muskelvekst er nok ikke 5x5 det beste programmet, selv om flere bodybuildere har brukt det med suksess, når det gjelder styrke derimot er det en av de beste programmene man kan bynne på, og selfølgelig når styrken økes vill også muskelmassen øke for å få flere muskelfibre man kan aktivere ved tunge løft.

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #10 : 23. oktober 2010, 01:47 »
Er i 6'e uka på stronglifts 5x5 etter å ha vasa rundt på endel andre program. OG ja det fungerer, øktene er kanskje korte i starten, men nødvendige for å øve inn teknikk slik at den ikke svikter når det blir tyngre. Øktene kommer også til å bli endel lengre ettersom det blir tyngre og du trenger mer hvile mellom settene (opptil 5min).

Typ nesten 3 timer i dag. Fikk PR i to øvelser forresten.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget rasteplass

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #11 : 23. oktober 2010, 02:01 »
Typ nesten 3 timer i dag. Fikk PR i to øvelser forresten.

Haha. Sklidd ut litt tidsmessig hos deg og ja Cheesy Mine er på rundt 2 timer når det virkelig er tungt! Husker jeg starta så lett og fint med 40 minutters 5x5 økter, det er umulig nå lenger.

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #12 : 23. oktober 2010, 13:58 »
Typ nesten 3 timer i dag. Fikk PR i to øvelser forresten.
såpass ja. Får du i deg noe næring i løpet av treningen?

Jeg kjører ca 1,5 time nå,regner med det vil dra seg lenger ut når det blir tyngre

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Stronglifts 5x5 egnet for maksimal muskelvekst
« #13 : 23. oktober 2010, 14:03 »
Vanlig er ca 2 timer, ble litt lenge i går. Dårlig med næring under selve treningsøktene, men rikelig med vann og litt blod*. Husker selv når øktene var på ~40m/1h. Det var tider det...
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!