Skrevet av Emne: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?  (Lest 11247 ganger)

Utlogget Pero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« : 07. november 2010, 13:59 »
Hei.

Jeg har tatt 5x5 stronglifts for beginner i to måneder, og skal nå gå over i en annen variant av 5x5 hovedsaklig hentet fra forumet her. Har slengt på dips og mageøvelser til sist for å bruke det siste av kreftene. Tidligere har jeg trent RYP grunnprogram, men gikk over til 5x5 for å fokusere mer på grunnøvelsene.

Programmet ser sånn ut:
Mandag: 5x5 maks hvert sett - knebøy, benk, roing (stående 90-graders), triceps-dips og dynamisk mage
Onsdag: 5x5 maks-20% hver sett - Knebøy, overhodepress, markløft, chins, statisk mage
Fredag: 5x5, øke mot maks siste sett - knebøy, benk, (stående 90-graders) roing, triceps-dips og dynamisk mage

Om meg:
23 år, 72kg, 178cm, fett% under 10. Går sakte opp i vekt i dag (2-5 kg i måneden).
Mål: Ønsker å gå mer opp i vekt og bli sterkere jevnt over hele kroppen.

Jeg har tatt mye knebøy, en god del markløft og roing, men lite benk. Jeg tar 95kg 5x5 i knebøy, men ikke mer enn 52.5kg 5x5 i benkpress. Åpenbart sammenhengende med lite benk tidligere. 

Spørsmål 1: Virker det som et greit program med tanke på mitt utgangspunkt og mine må?

Spørsmål 2: Hva bør jeg trene de dagene jeg ikke trener styrke?
Jeg liker å gå på tirsdager for å bedre bevegelighet og kroppsbeherskelse. (Spesielt bra med tanke på ankelbevegelighet for tunge knebøy).

Har lyst å trene alternativ styrke og kondisjon 2-3 av de dagene jeg ikke trener styrke. Har tenkt på kettlebells, svømming eller intervalltrening. Det er viktig at de dagene jeg trener alternativt at jeg ikke trener såpass hardt at jeg ødelegger progresjonen eller blir overtrent. Det skal ikke gå utover styrketreningen. Hva anbefaler dere?


Hans

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« #1 : 08. november 2010, 18:38 »
Hva med å fortsette med StrongLifts, og kombinere dette med litt kondisjonstrening de dagene du ikke trener styrke? Du har jo bare trent det i to mnd. Når jeg startet med dette programmet for ca ett å tilbake så hadde jeg ingen vekttreningsgrunnlag. Jeg veide ca like mye som du gjør nå, og tok langt mindre i knebøy. Nå har jeg snart 100 i benk, har bøyet 140 kg 5x5, presset 60 kg rett opp 5x5 og dratt 112,5 kg 16 ganger i mark.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget PaperWalls

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« #2 : 13. november 2010, 19:32 »
Skal det virkelig så mye styrke til for å overhead presse 60kg? Jeg er på 42.5kg nå til mandag, og 55kg i mark, og 55kg i knebøy.

Hvor fort vil jeg da stagnere i overhead?

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« #3 : 13. november 2010, 19:51 »
du kan jo prøve å oh presse 60kg for 5x5 så kan du se hvor tungt det er Smiley

Hvor fort du vil stagnere i oh er selvsagt individuelt,men jeg benkpresser 100kg+ for 5x5 og sliter med 60kg 5x5.


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« #4 : 13. november 2010, 20:01 »
Det er viktig å spise nok mat, spesielt hvis du bedriver kondistrening ved siden av.

Men hvorfor skal du trene kondisjon ved siden av når du trener styrke..? Hvis du ønsker å bli sterkere bør du nok ikke trene kondis 2-3 ganger i uken ved siden av styrketreningen. Fokuser heller på styrke et par måneder og dropp kondistrening, se om du blir sterkere av det. Kondisjon kan du trene til våren Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Mitt 5x5 program, og hva skal man trene utenom?
« #5 : 13. november 2010, 21:03 »
Hvor fort du vil stagnere i oh er selvsagt individuelt,men jeg benkpresser 100kg+ for 5x5 og sliter med 60kg 5x5.

...og jeg har ikke sjangs i h*lv*t* på å benke 100 kg 5x5 (ennå), men har klart 60 kg OHPress 5x5.
Så ja, slik som Bori sier; det er veldig individuelt.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!