Skrevet av Emne: Hjelp meg å komme i gang!  (Lest 1455 ganger)

Utlogget Ferox

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hjelp meg å komme i gang!
« : 20. august 2010, 19:28 »
Heisann, godtfolk!

Jeg er en 19 år gammel "gutt" fra Bergen. Jeg er nettopp ferdig på videregående, og går nå på universitetet og tar ex-phil, selv om det egentlig bare er for å trene gratis på SiB (Studentsampskipsnaden i Bergen). Jeg har tidligere puslet litt med vekter, trent kondisjon, spilt fotball og gjort det som har falt meg inn når det gjelder trening. Jeg har aldri vært særlig disiplinert eller streng på verken diett eller trening- og tøying. Men nå som jeg har tilgang til de fantastiske fasilitetene på Studentsenteret, ønsker jeg hjelp med å legge opp et artig, variert og bra treningsprogram. Tusen takk til alle som tar seg et par minutter for å hjelpe meg. Dette kan dere bedre enn meg :-)

Kan vel først starte med litt informasjon om meg selv. Jeg er:

- 186 høy
- Veier 80 KG
- 35 cm rundt biceps
- 60 cm rundt lår
- Normalt bygget

Mål:

Mine kroppslige mål er å bli litt "større", og bli kvitt "guttekroppen". Samtidig ønsker jeg å bli markert. Beklager om jeg fornærmer noen, men jeg ønsker ikke å bli "dørvakt-stor". Det er fullt forståelig at noen velger å bygge seg opp til store okser. Jeg imponerer dere som har så mye disiplin og pågangsmot til å trene så hardt. Men det er ikke min cup of tea. Tror ikke jeg hadde klart det heller, familien min er full av løpskropper. Jeg vil være markert. Magen er mitt største "problemområde". Her trenger jeg tips og triks fra noen som har peiling. Jeg er mer enn villig til å lese meg opp litt, så post gjerne hjelpsomme linker her i tråden.

Ønsket treningsmetode

Først og fremst tror jeg det er viktig for meg å starte litt rolig. Har hatt mye vondt i ryggen, og gått til fysioterapaut. Har fått øvelser av ham, som jeg tenker å ta hver gang jeg trener. Treningen ønsker jeg å legge opp slik:

- Svømme 2-3 ganger i uka. Burde jeg gjøre dette etter trening?
- Trene vekter 3 ganger i uka. Helkropp?
- Trene kondisjon to ganger i uka. En sykkeltur, og en løps/jogg/fjelltur.
- Trene mage så ofte som mulig. Anbefalinger?

Hvilke øvelser bør jeg slenge inn på helkroppen? Når bør jeg ta hviledager?

Noe jeg også har lurt mye på, er hvor mye tid folk her bruker på å varme opp/tøye ut. Gjør du det, og har det noen effekt?

Tidligere erfaring


Jeg har som nevnt trent diverse former for idrett tidligere. Det siste året har det gått mest i vekter. Men etter et sammenhengende år på samme programmet, med liten fremgang, er det på høy tid med en skikkelig oppvask.

Opplegget jeg har trent det siste året har vært en "fire-splitt", hvor jeg trente biceps/triceps én dag, rygg én dag, bryst én dag og til slutt skuldre og bein. Beina gadd jeg nesten aldri å trene, da jeg fikk smerter i kneet. Jeg burde vel trene dette likevel..

Fremgangen har vært elendig, mildt sagt. Jeg makset på mitt beste 80 i benkpress, og 90 i markløft. I ca. 6-7 mnd. trente jeg med samme kiloantall på vektene. Rødmer når jeg skriver det; jeg bare trente for å trene, egentlig.

Kosthold
Her trenger jeg mange tips. Det jeg uansett kommer til å gjøre hver dag, er å spise mammas middag (nesten alltid sunn og næringsrik mat), samt ta tran og vitaminer. Utover det suger jeg til meg alt av tips jeg kan få:

- Frokost?
- Lunsj?
- Mellom-måltid?
- Kveldsmat?

Kommer IKKE til å ta kosttilskudd, av egne grunner. Så den kan vi legge til siden med én gang :-)

Noe mer informasjon jeg har glemt?

Det virker som om folk på dette forumet er veldig motiverende og voksne, så tror faktisk jeg kommer til å starte å blogge her, så får vi se om det blir noen suksess. Nok en gang; tusen takk for all hjelp!

P.S: Søker treningspartner på treningssenterene til SiB.

Utlogget Citius

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Hjelp meg å komme i gang!
« #1 : 07. oktober 2010, 21:55 »
Hei og velkommen!

Vil anbefale deg og starte med RYP.
Det ligger ett hefte på www.tn.no
Les igjennom heftet, og det svarer faktisk på alle dine spm. Wink
Helkropp 3 ganger i uken, tillegg til løping!

Og siden du er fra Bergen, så har du syv fjell du kan boltre deg i Wink

Utlogget Ferox

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp meg å komme i gang!
« #2 : 01. desember 2010, 15:37 »
Wow, takk!

Bare 48 sider også, hehe Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!