Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 83320 ganger)

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #120 : 10. desember 2010, 13:19 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102860.0

Dette er hva jeg kaller markløft, skulle likt å se en bygger på 82,5kg uansett teknikk løfte like mye. Eller i følge Stian L kjøre feks maks rep på 300 kilo, eller 250 for den saks skyld.
Stian L bare kverulerer Wink

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang

Utlogget thkj07

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #122 : 10. desember 2010, 13:29 »
http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI#noexternalembed&feature=player_embedded

Dette minner om det jeg så på styrkeløfteklubben i sommer. Styrkeløftere kaller dette benkpress, men dette er ikke den samme øvelsen jeg kaller benkpress. :Smiley

han har perfekt kropp for benkpress, armlengde er 3cm og magen er nesten nær stangen før han har begynt.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #123 : 10. desember 2010, 13:33 »
Mer testosteron i omløpet gir vel økt glykogenfylling i muskulatur, gjør det ikke? Dette vil vel ha direkte innvirkning på resultatet når Tom Platz kjører 220 i bøy for reps.

Er vel ingen tvil om at det finnes sterke kroppsbyggere også, men de doper seg (i hvert fall de som Stian L henviser til). Finn en ren kroppsbygger og sammenlign han med en ren styrkeløfter, så har man kanskje et argument for det ene eller det andre.

Utlogget thkj07

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #124 : 10. desember 2010, 13:35 »
Mer testosteron i omløpet gir vel økt glykogenfylling i muskulatur, gjør det ikke? Dette vil vel ha direkte innvirkning på resultatet når Tom Platz kjører 220 i bøy for reps.

Er vel ingen tvil om at det finnes sterke kroppsbyggere også, men de doper seg (i hvert fall de som Stian L henviser til). Finn en ren kroppsbygger og sammenlign han med en ren styrkeløfter, så har man kanskje et argument for det ene eller det andre.

Jeg skjønner ikke i det hele tatt poenget med å begynne å sammenligne to forskjellige idretter.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #125 : 10. desember 2010, 13:45 »
Mer testosteron i omløpet gir vel økt glykogenfylling i muskulatur, gjør det ikke? Dette vil vel ha direkte innvirkning på resultatet når Tom Platz kjører 220 i bøy for reps.

Er vel ingen tvil om at det finnes sterke kroppsbyggere også, men de doper seg (i hvert fall de som Stian L henviser til). Finn en ren kroppsbygger og sammenlign han med en ren styrkeløfter, så har man kanskje et argument for det ene eller det andre.

Kan uansett ikke sammenlignes i det heletatt, da treningene og meningen med disse treningene er helt forskjellige.

Den ene sporten handler om å løfte mest mulig fra A til B.
Den andre å stimulere musklene mest mulig, for å vokse mest mulig.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #126 : 10. desember 2010, 13:52 »
Den ene sporten handler om å løfte mest mulig fra A til B.

Innen styrkeløft handler det om å løfte mest mulig fra A til A+5cm.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #127 : 10. desember 2010, 13:52 »
Jeg skjønner ikke i det hele tatt poenget med å begynne å sammenligne to forskjellige idretter.

Enig i dette. Men det inntrykket styrkeløftere og andre har om at kroppsbyggere ikke trener hardt og ikke er sterke er tull. Var det jeg ville få frem med mine kommentarer til trådstarters idotiske innlegg.

Om jeg får noen til å filme skal jeg legge inn noen trenings filmsnutter med meg selv her etterhvert. 25 reps med 40 kilos hantler i skråbenk o.l.
 

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #128 : 10. desember 2010, 14:09 »
Jeg har lyst til å kommentere "hva som er hardt" temaet litt, sånn seriøst.

Når jeg er på trening, har jeg korte pauser og presser meg ofte til jeg brekker meg. Jeg er en sånn person, er jeg på trening så skal det trenes.Tidligere har jeg trent kampsport som thai B, Boksing, og jeg har vært i forsvaret og hatt 3 000 m tester etc.

Jeg blir sliten av å trene, skikkelig sliten. Men så sliten og så vondt jeg hadde i kroppen etter å ha rodd 2000 meter på ro maskin har jeg ALDRI vært, ikke engang under øvelser vi måtte gjøre under helvetesuka i forsvaret. Jeg kommer ikke i nærheten av å bli presset/ha det så vondt på noen annen treningsmåte. Vekt-trening ( og jeg sier IKKE at byggere ikke trener hardt, for det gjør de ) er, for meg, en behagelig form for trening ift f.eks. en 2000 meter på ro maskin.

Før styrkeløftere/byggere eller andre protesterer nå, så prøv å ro 2000 meter så fort du greier.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #129 : 10. desember 2010, 14:11 »
Kan uansett ikke sammenlignes i det heletatt, da treningene og meningen med disse treningene er helt forskjellige.

Den ene sporten handler om å løfte mest mulig fra A til B.
Den andre å stimulere musklene mest mulig, for å vokse mest mulig.
Hehe, seff. Er helt enig i det du sier.

Men når det er snakk om å sammenligne for moroskyld bare for å se hvem som er "sterkest", kan man ikke slenge ut filmer av åpenbart dopede utøvere, og konkludere med at kroppsbyggere er sterkest fordi Tom Platz klarer mange reps i knebøy.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #130 : 10. desember 2010, 14:23 »
Hehe, seff. Er helt enig i det du sier.

Men når det er snakk om å sammenligne for moroskyld bare for å se hvem som er "sterkest", kan man ikke slenge ut filmer av åpenbart dopede utøvere, og konkludere med at kroppsbyggere er sterkest fordi Tom Platz klarer mange reps i knebøy.

Noen kroppsbyggere bruker enkelte ting for å få større muskler som igjen gjør at de løfter mer, mens styrkeløftere bruker drakter, sine korte lemmer og merkelige utførelse for å løfte mer. Hvem er sterkest? Finnes også styrkeløftere som tidligere har konkurrert i kroppsbygging bare sånn til info.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #131 : 10. desember 2010, 14:29 »
Sitat
Godt det er noen som har forstått det jeg prøver å si. Styrkeløftere baserer løftene mye mer på teknikk mens kropsbyggeren er jo ute etter å bygge muskler ikke løfte tyngst mulig. Når styrkeløfteren skal prøve seg på løfteformen til en kroppsbygger viser det seg at teknikken har hatt så mye å si for løftet at han ikke klarer å holde følge. Kroppsbyggere er sterkere enn styrkeløftere innen gitt vektklasse når det kommer til ren styrke og løfteteknikk ikke tas med i betraktningen. Sorry men slik er det. Lev med det.

Jeg ble faktisk sjokkert da jeg første gang for en del år siden så den pommesfrittes spisende "utrente" styrkeløfteren som viste seg å være en av norges sterkeste og beste styrkeløftere. Jeg kunne ikke fatte å begripe hvordan han skulle løfte så mye som var på stangen. Da han løftet gikk det opp ett lys for meg.
Plutselig var jeg ikke så imponert lenger.

Ler Stian L, må være noe av den mest håpløse argumentasjonen noensinne på tf av et ikke-retardert  medlem. Du konkluderer med at en dopet bygger er sterkere enn en styrkeløfter hvis de begge konkurrerer på byggerens premisser, så byggeren har fordel av både dop og konkurranseform...Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Du forteller videre at du ikke var så imponert lenger da du fikk se at styrkeløfteren løftet teknisk godt? I praksis innebærer dette at du ikke er imponert over noen som helst toppidrettsutøver i hele verden; en optimal teknikk er essensielt for samtlige, uansett idrett.


Det eneste jeg ser du har fått frem i alle dine poster er at en større muskel har større potensial for kraftutvikling, og det er en allment akseptert sannhet ingen bestrider. Få byggere henter imidlertid ut dette potensialet i særlig grad, da de ikke prioriterer trening under 5rm.

For å avslutte OnTopic; jeg mener også at byggere ikke trener spesielt hardt, men det kommer selvfølgelig an på hva man legger i begrepet "trene hardt." For meg er det summen av den totale treningsbelstningen

Byggertrening:
*Treningsmengde; de fleste trener ikke mer enn ~5 timer i uken, det er lite.
*Øvelsesutvalg; Knebøy, markløft, rykk/støt er øvelser som virkelig "tar på," dette er øvelser som prioriteres i minre grad av mange byggere. For de som kjører disse er det gjerne snakk om et par-tre arbeidssett på hver i uken.
*Intensitet; de fleste byggere trener med forholdsvis lav intensitet, kombinert med korte pauser. Dette er for meg hardere enn typisk styrkeløfttrening.

Konklusjon; liten mengde, isolasjonsvelser, men full innsats og korte pauser gjør treningen relativt anstrengende  der og da (hardere for de byggere som kjører mye baseøvelser.)
Treningen en bygger legger ned totalt sett derimot, vil jeg ikke karakterisere som hard.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #132 : 10. desember 2010, 14:31 »
Hehe, seff. Er helt enig i det du sier.

Men når det er snakk om å sammenligne for moroskyld bare for å se hvem som er "sterkest", kan man ikke slenge ut filmer av åpenbart dopede utøvere, og konkludere med at kroppsbyggere er sterkest fordi Tom Platz klarer mange reps i knebøy.

Nei altså Tom Platz er vel ikke prakteksemplaret når man skal sammenligne styrke da.
Siden han åpenbart har vært ute en vinterdag før, og løftebanen hans er jo ikke akkurat heller ekstrem Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #133 : 10. desember 2010, 14:36 »
Ok den forrige posten kom litt feil ut. Er klart at man må konkurrere på samme premisser.
Saken er den at ett skikkelig kosthold og trening som gir best forutsetninger for økt muskelmasse vil gi den beste styrken på lang sikt. Mange styrkeløftere gir blaffen i disse prinsippene og jeg mener de kunne hentet mye på å fokusere mer på allsidighet og ett fornuftig kosthold. De hadde også sett mye bedre ut som en ekstra bonus. Har full respekt for styrkeløftere altså,  jeg bare føler den respekten ikke er gjensidig så da blir jeg litt kvass og firkantet i utalelsene mine skal inrømmes. Håpløse utalelser og argumentasjon har da likevel gitt meg honnør av enkelte så helt alene om mine meninger er jeg vel neppe.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #134 : 10. desember 2010, 14:39 »
Sine korte lemmer og merkelige utførelse for å løfte mer. Hvem er sterkest?

Drakter har ingenting her å gjøre, om man skulle sammenlignet styrke mot en bygger, måtte byggeren vært ren, og i tillegg måtte løftene vært uten utstyr.

Korte lemmer? Kødder du med meg? Tror du styrkeløftere har et spesielt gen som gir dem korte armer/lårbein i større grad enn kroppsbyggere? Eller tror du Styrkeløfterne tar operasjoner for å kutte lengde på lårbein og overarmer?

Merkelig utførelse? Utdyp er du snill? En styrkeløfter vil optimalisere teknikken mest mulig for å løfte mest mulig kg. På samme måte som en bygger vil optimalisere teknikken for å bygge mest mulig muskler, hva av dette er merkelig Stian?
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!