Skrevet av Emne: Trening generelt for en 16åring  (Lest 1500 ganger)

Utlogget 4ndreas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Trening generelt for en 16åring
« : 07. desember 2010, 15:40 »
Hei, jeg er en gutt på 16, snart 17 år som har drevet med trening litt nå og da i en stund for gøy, men har ikke følgt noe spesielt opplegg, har bare gjort noe jeg har laget selv i hodet, som ser slik ut:

Mandag:
Benkpress: Jeg har for det meste trent 5 sett med 10 rep, og makser kanskje 80kg (prøvde en gang for 2-3 uker siden, holdt den i lufta 4-5sek uten hell), og begynte her om dagen på dette opplegget: http://www.iform.no/pub/art.php?id=40 som ser veldig bra ut. Begynte på Periode 2 med tanke på at jeg har trent med 10 rep før en god stund..

Rygghev: +5kg bak nakken 10rep*3sett

Flies: 10kg 10rep*3sett

Franskpress: 15kg + EZ-stang (tror den veier 7,5kg) 10rep*3sett
Rett etterpå curler jeg den samme stangen 10 ganger (veldig stor påkjenning for forarmene)

Nakkepress: 15kg 10rep*3sett

Opprett roing: 15kg + EZ stang 10rep*3sett

Tåhev: Usikker på vekt, men bruker et skråbenk apperat (tar bort benken og holder i håndtakene.) Tar 3sett, hver helt til jeg kjenner melkesyra godt i leggene.

Helt til slutt tar jeg et dropsett med curls (12,5kg, 10kg & 8kg) alle mellom 10-15 rep. Har ofte også et par pull-ups med bredt grep til slutt, 2-3sett med så mange jeg klarer med god form.

Det samme oppsettet har jeg på onsdager og fredager også (med unntak av curls og benkpress. Det er forskjellig program på mandag og fredag, og jeg har benkpress med manualer på onsdager. Har ikke dropsett med curls på onsdag, da tar jeg vanlige curls med ez stang.)


Jeg bor hjemme, får nok i meg en del mat, men ikke alltid nok protein.. Så har tenkt å begynne på denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/protein-5/100-whey-gold-standard litt om morgenen og en del rett etter trening. Vet en del generelt om trening, men langt ifra så mye som mange her på forumet. Er vel generelt sterk i kroppen, er 185cm høy og veier 78-80kg.

Jeg vet så klart at jeg mangler knebøy og markløft, skal begynne med det også, har ikke fått tak i noen som kan teknikken, med tanke på at det er spesielt viktig her..
Jeg har som mål å bli sterk, muskelmasse kommer i tillegg det også så klart Smiley
Har tenkt å bli sterk i alle øvelser innen sommeren (ca. 7 måneder), men hadde lyst til å sette et spesielt et i benkpress. Jeg vet ærlig ikke hva et realistisk mål er, men tenkte 100kg, 110 kanskje?

Har disiplin og motivasjon nok til å gjennomfør det meste, og er på jakt etter litt veiledning og tips til forandring på oppsettet og kosthold Smiley

Så generelle tips ellers blirt satt veldig pris på, MVH Andreas =)

Utlogget 4ndreas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Trening generelt for en 16åring
« #1 : 09. desember 2010, 22:26 »
Bump Tongue

Bare å spørre hvis noe er uklart.

Utlogget Wyveren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Trening generelt for en 16åring
« #2 : 10. desember 2010, 19:11 »
Spis tunfisk eller sardiner i olje i stede for og kjøpe kostilskudd.
Go Heavy or Go Home!
Roing <3
Sorry for skrive feil har disleksie.

Utlogget 4ndreas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Trening generelt for en 16åring
« #3 : 10. desember 2010, 22:40 »
Jo, har et lite dilemma der.. Liker ikke fisk. Prøver å få i meg så mye proteiner i maten, men bor hjemme, så velger ikke middagen selv Tongue Tvinger i meg fisk når det trengs, og tar Omega-3 (2 tabletter hver kveld)

Utlogget Hakon92

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

  • "If you can visualize it, you can achieve it!"
Sv: Trening generelt for en 16åring
« #4 : 12. desember 2010, 12:42 »
Prøv så godt du kan å spise riktig mat. Få foreldrene dine til å kjøpe inn kylling, egg, biff, havregryn osv hvis mulig. Ingen dum ide med proteinpulver, men fokuser på protein, fett og karbohydrater fra ordentlig mat. Fordelen med proteinpulver er at det er raskt og lett-opptakelig i kroppen. Noe som er ypperlig etter trening.  Smiley

Btw, programmet så helt greit ut. Men som du selv nevner, husk å få inn markløft og knebøy!

Bare spørre hvis det er noe mer du lurer på.

- Lykke til! Wink
Ernæringsfysiologi-student.
Alder: 21
Vekt off: 120kg
Høyde: 178-179

Benkpress: 130kg x 1
Markløft: 180kg x 1
Knebøy: 160kg x 1
Roing med stang: 170kg x 3

Hjemmeside: http://teenbodybuilding.wordpress.com/


TRENINGSLOGG/BILDER:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100254.msg1661197;topicseen#new

Utlogget 4ndreas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Trening generelt for en 16åring
« #5 : 12. desember 2010, 13:03 »
Ok, takker for svar Smiley Ja, prøver å få i meg mye næring fra vanlig mat, men det er ikke alltid jeg får i meg nok, derfor det er greit å ha muligheten Smiley

Skal nok få inn markløft nå hvertfall Smiley Men knebøy har gjort vondt, ikke der stanga er på ryggen, men i armene/skuldrene, akkurat som om jeg er for lite tøyelig..

Utlogget Hakon92

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

  • "If you can visualize it, you can achieve it!"
Sv: Trening generelt for en 16åring
« #6 : 12. desember 2010, 14:45 »
Hm... Prøv å bytt grepet på stanga. Enten så kan du ha de rundt stanga like ved skuldrene, eller prøv å ta de lenger ut. Ellers så kan du også hvile armene over stanga helt ytterst. Hvis dette ikke funker, prøv å varm opp skulderleddene før du tar knebøy. Bruk lette manualer og varm opp skuldrene samt tøy litt (når skuldrene er varme.)

Du kan også teste ut frontbøy, hvor du har stanga liggenes oppå skuldrene hvis dette er bedre.

Lykke til! Smiley
Ernæringsfysiologi-student.
Alder: 21
Vekt off: 120kg
Høyde: 178-179

Benkpress: 130kg x 1
Markløft: 180kg x 1
Knebøy: 160kg x 1
Roing med stang: 170kg x 3

Hjemmeside: http://teenbodybuilding.wordpress.com/


TRENINGSLOGG/BILDER:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100254.msg1661197;topicseen#new

Utlogget 4ndreas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Trening generelt for en 16åring
« #7 : 12. desember 2010, 16:31 »
Ok, takker, skal prøve ut noe av dette, og se hva som funker best! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!