Skrevet av Emne: Nye regler i bodyfitness!  (Lest 33137 ganger)

Utlogget Atletix Jørn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 204

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #15 : 08. desember 2010, 13:04 »
Dette er en fin illusjons sport. Den faktiske vekten har veldig lite å si som Øyvind sier. Selv har jeg stort sett vært den letteste hver gang jeg har stilt. Ut i fra bilder ser det ikke ut som om jeg er 10 kg letter enn noen av de andre. God bevegelighet og flex i musklaturen og fine poseringer kan fort gjøre at du kan se 10 Kg tyngre ut på scenen enn det du faktisk er. Det satser jeg på nå jeg skal prøve meg ca 10 kg unna vektgrensen. Wink

Jørn
1.pl AF  Nordisk 2008
1.pl AF -180 NM 2008 og Overall Vinner
1.pl AF -180 Nordisk 2007
1.pl AF -180 NM 2007 og Overall Vinner
1.pl AF  Oslo GP 2007
1.pl FF  Sandefjord Open 2007
6.pl AF -180 Nordisk 2006 (Ryggproblemer)
1.pl AF -180 NM 2006 og Overall Vinner
5.pl AF -180 Oslo GP 2006 (Syk og dårlig deffa)
2.pl AF -180 NM 2003 (Debuterte)

Utlogget ironlion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #16 : 08. desember 2010, 13:13 »
Hvis høyde-vekt skalaen var mindre ville jo dette eksludert folk som i utgangspunktet var stor av natur og dyttet de opp til bb klasser etter bare få år med trening,der de igjen ville være sjangseløs uten "tilskudd".

Så målene er vell ganske ok med tanke på å gi en større prosentandel av folk som vill stille en mulighet til å gjøre dette rent.?

Ganske fersk i "sporten" så hvis jeg tar helt feil så får dere skyte meg.. Tongue

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #17 : 08. desember 2010, 13:38 »
Er enig med Mr. Muscle i at vektgrensen er satt noe høyt i CBB. CBB burde vel være ett alternativ til AF bare med BB regler. Lillebror fikk jo respektable plasseringer godt under vektgrensen men det vil som regel alltid være dem som kommer nærmest vektgrensen som vil gjøre det best. Selv om jeg nok ville slite med å komme ned til en vektgrense på +2 på inntill 180 cm dersom jeg skulle deltatt synes jeg likevel det hadde vært ett bedre alternativ.

Er nok også enig i at grensen kanskje er satt bittelitt høyt, men forsåvidt greit nok ut fra mine egne øyne.
Siden vekberegningen også er såpass grov så burde en kanskje hatt en litt mer presis metode som sikret at alle stillte med de samme mulighetene. Om BMI er rett måte å vurdere det ut fra skal ikke jeg si, men det gir i hvertfall et greit mål på vekt i forhold til høyde.

Fordelen med den litt høye grensen er i mine øyne at en får svært gode utøvere som en kan få sett flere ganger i klassen før de eventuelt forsvinner over i BB-klassene. Det hadde f.eks vært kjipt å kun fått sett en Ole Bak Jensen én gang før han forsvant inn blandt karer som ikke nødvendigvis var bedre byggere, men som pga rein muskelmasse blei såpass store at de overskygget den fantastiske fysikken han har vist innen CBB.

Ulempen er selvfølgelig at det som ofte (i mine øyne) er de flotteste byggerne å se på, normalt sett heller ikke er de som pakker på seg vekt raskest heller...og således skal slite mer enn litt for å nå vektbegrensningen. Men men - det var dette med illusjonen da - Jørn har veeedlig rett i det han skriver. Det handler om så langt mye mer enn bare vekt i forhold til høyde når utøverne skal vurderes Smiley


En digesjon...siden jeg ofte irriterer meg over all genpraten... Det er nok en myte at byggere med svært god struktur som Coleman og Haney har spess gode muskelbyggende gener selv om de hadde vært reine...det er nok i såfall heller "klumpete" byggere Franco Columbu som i såfall har det....ikke akkurat CBB-materiale Smiley
....nok en digresjon.... Nå er heldigvis hverken Olaf-Dahl eller CyC byggere, men jeg tror det er en og annen svært god kroppsbygger som hadde gitt en arm eller to for de genene de karene åpenbart må ha mht muskelbygging! De gjennomtestede karene har muskelmasse så det monner i enhver sammenheng!
....vel, det ville jo vært dumt å gi fra seg armene da, men dere forstår muligens tegninga... Smile


Jepp, og der vandret jeg ut på vidvanke igjen....thats me!  :Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #18 : 08. desember 2010, 13:59 »
Hvis høyde-vekt skalaen var mindre ville jo dette eksludert folk som i utgangspunktet var stor av natur og dyttet de opp til bb klasser etter bare få år med trening,der de igjen ville være sjangseløs uten "tilskudd".

Så målene er vell ganske ok med tanke på å gi en større prosentandel av folk som vill stille en mulighet til å gjøre dette rent.?

Ganske fersk i "sporten" så hvis jeg tar helt feil så får dere skyte meg.. Tongue

Å komme opp i en konkurranseform på 90 kilo for en ren (dopingfri) utøver på 182 cm krever nok mye mer enn du er klar over utifra det du skriver her. Da snakker vi nok titalls år med seriøs trening, kostholdsregime og veldig gode gener.







Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #19 : 08. desember 2010, 14:05 »

Fordelen med den litt høye grensen er i mine øyne at en får svært gode utøvere som en kan få sett flere ganger i klassen før de eventuelt forsvinner over i BB-klassene. Det hadde f.eks vært kjipt å kun fått sett en Ole Bak Jensen én gang før han forsvant inn blandt karer som ikke nødvendigvis var bedre byggere, men som pga rein muskelmasse blei såpass store at de overskygget den fantastiske fysikken han har vist innen CBB.


Dette er jo ett argument men jeg mener nå at CBB burde være for dem som ikke har noe ønske eller mulighet til å konkurrere i vanlig BB. Mer for folk som fortsatt vil kunne gå med normale klær og ha draget på normale damer osv.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #20 : 08. desember 2010, 14:15 »
Dette er jo ett argument men jeg mener nå at CBB burde være for dem som ikke har noe ønske eller mulighet til å konkurrere i vanlig BB. Mer for folk som fortsatt vil kunne gå med normale klær og ha draget på normale damer osv.

Finnes det unormale damer?  Huh


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #21 : 08. desember 2010, 14:21 »
Dette er jo ett argument men jeg mener nå at CBB burde være for dem som ikke har noe ønske eller mulighet til å konkurrere i vanlig BB. Mer for folk som fortsatt vil kunne gå med normale klær og ha draget på normale damer osv.

Jeg tror faktisk lista ligger noenlunde der slik det er i dag. Enkelte av de som toucher vektgrensen kan sikkert gjøre det bra i vanlig bygging, men stort sett vil de nok bli litt for små ved første korsvei.
....men igjen - det er en grense, og ikke en grense en mååå ligge på for å være god. Vår desidert beste CBB-utøver tror jeg fortsatt ligger 4-5 kilo fra grensen for sin høyde...men så er han normalt så deffa at det ser vondt ut også. Vel...vi som har prøvd å bli deffa veit at det mååå gjøre vondt! Wink

Hvor lett de går inn i vanlige klær avhenger nok mer av hvor glade de er i mat off-season hehe Smiley ...i konkurranseform går selv jeg inn i Diesel-bukser Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #22 : 08. desember 2010, 14:30 »
Finnes det unormale damer?  Huh

He he. Var ment som en spøk. Sannheten er nå allikevel at blir man for svær blir man fort ett nisjeprodukt. Ikke noe du trenger å bekymre deg for som er gift da men.

Du sliter nok med å finne en dress som passer med mindre du går for 100% skreddersydd.
Jeg har jo ikke nubbesjans til å få på meg en dress uten at den sitter som pølseskinn på armene og selv da må den sys inn mye rundt livet. Betalte 1500 kroner for endringer hos skredder sist jeg kjøpte dress.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #23 : 08. desember 2010, 14:48 »
He he. Var ment som en spøk. Sannheten er nå allikevel at blir man for svær blir man fort ett nisjeprodukt. Ikke noe du trenger å bekymre deg for som er gift da men.

Du sliter nok med å finne en dress som passer med mindre du går for 100% skreddersydd.
Jeg har jo ikke nubbesjans til å få på meg en dress uten at den sitter som pølseskinn på armene og selv da må den sys inn mye rundt livet. Betalte 1500 kroner for endringer hos skredder sist jeg kjøpte dress.

hehe

Dress, finskjorte, løstsittende langermede gensere, gummistøvler, god plass i flyseter, store posjoner på restaurant etc etc....ord og begrep som er i ferd med å gå i glemmeboken... Sad

Men damer serru - de husker jeg! En må bare slippe dem innenfor det noe outrerte yttre og vise dem hvilken fantastisk vakker mann du er langt der inne Smiley 
Snakker selvfølgelig ikke for meg sjøl nå, men det er håp hos annet enn blonde bimbos såfremt de har mer enn fjorten hjerneceller i effektiv bruk Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #24 : 08. desember 2010, 16:07 »
Dette er jo ett argument men jeg mener nå at CBB burde være for dem som ikke har noe ønske eller mulighet til å konkurrere i vanlig BB. Mer for folk som fortsatt vil kunne gå med normale klær og ha draget på normale damer osv.

Hvis man ikke satser på slimfit skjorter, thighte jeans o.l. så er vel ikke det største problemet å finne seg klær...  Wink

Drag på damer veit jeg ingenting om...



Men ang. vekt og høyde, så burde vel de være greie.
Man kan ikke forvente å debutere, og evt fylle en klasse.
Noen gjør det, og grunnen er kanskje at de er heldig anlagt.
Andre bruker kanskje 15 år på å fylle en klasse.

Alle har desverre ikke forutsetninger og disiplin for å nå toppen, men i CBB har man ihvertfall muligheten til å gjøre et greit inntrykk i starten.
Det finnes vel heller ikke så mange andre sporter/idretter man går helt til topps de første årene.

Vanlig kroppsbygging er vel noe helt annet igjen.
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #25 : 09. desember 2010, 09:45 »

Vanlig kroppsbygging er vel noe helt annet igjen.

Og det synes jeg også det bør være. Poenget mitt er at CBB bør være godt adskilt fra vanlig BB på samme måte som AF. Alper, Knut S og enkelte andre vinnere var etter min mening i største laget for CBB. Mulig de blir for høye for vanlig BB men hadde jo vært greit med annet enn dverger i -90 også eller?

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #26 : 09. desember 2010, 12:18 »
Og det synes jeg også det bør være. Poenget mitt er at CBB bør være godt adskilt fra vanlig BB på samme måte som AF. Alper, Knut S og enkelte andre vinnere var etter min mening i største laget for CBB. Mulig de blir for høye for vanlig BB men hadde jo vært greit med annet enn dverger i -90 også eller?


Hvor mange med høyde 147cm og vekt 90kg har du sett på konkurranser?

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #27 : 09. desember 2010, 13:10 »
Hvor mange med høyde 147cm og vekt 90kg har du sett på konkurranser?

Ikke vær hårsår. Er vel ingen hemmelighet at de beste byggerne i -90 er nesten like brede som de er høye. Dverger er de jo selvsagt ikke (var en overdrivelse).

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #28 : 09. desember 2010, 13:30 »
1. Og det synes jeg også det bør være.

2. Poenget mitt er at CBB bør være godt adskilt fra vanlig BB på samme måte som AF.

3. Alper, Knut S og enkelte andre vinnere var etter min mening i største laget for CBB.

4. Mulig de blir for høye for vanlig BB men hadde jo vært greit med annet enn dverger i -90 også eller?


1. Her siterte du vel egentlig det eneste jeg ikke valgte å uttale meg om, vanlig kroppsbygging  Wink

2. Med den utviklinga kroppsbygging har/har hatt, så syns jeg CBB har sin rett, og at forskjellen er relativt stor. Med hensyn til vekt/høyde inndeling, så skrev jeg mine synspunkter i forrige innlegg.

3. Nå uttaler ikke jeg meg om enkeltpersoner i dette tilfellet, men vinnerne lå vel helt oppunder maksimalt av vektbegrensningen, og klart det kan virke stort i forhold til andre som er med (eller har lyst til å være med) mens andre ganger er ikke de i toppen helt maksimalt av vektbegrensningen igjen. Det er mange kriterier som vektlegges under bedømming.

4. Her kommer du litt tilbake til poenget ditt i punkt 2 vedrørende forskjell.
Spranget kan være stort fra toppen av CBB til BB. Tendensen i BB har jo blitt at toppen veier opp mot maksimalgrensa i klassen (bortsett fra +100  Wink) mens snitthøyden på deltagerne er blitt betraktelig lavere.
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Nye regler i bodyfitness!
« #29 : 09. desember 2010, 13:35 »
Ikke vær hårsår. Er vel ingen hemmelighet at de beste byggerne i -90 er nesten like brede som de er høye. Dverger er de jo selvsagt ikke (var en overdrivelse).
Noe av problemet med å fylle en vektklasse er vel mangel på masse enten i ben eller overkropp. Er jo ikke mange av de norske byggerne i de "lette" klassene som har så imponerende lår og legger selv om overkropp sitter som et skudd (jeg har aldri sett en norsk bygger uansett klasse med legger som jeg blir imponert av).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!